Z tego artykułu dowiesz się jak założyć sklep internetowy, a także:

  • dlaczego warto mieć sklep internetowy,
  • jaką platformę e-commerce wybrać,
  • jakie kanały i narzędzia marketingowe wykorzystać, aby wystartować z pierwszą sprzedażą.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i stwórz własny sklep internetowy w kilku prostych krokach!

Dlaczego warto założyć swój sklep internetowy?

Oszczędzasz na kosztach stałych związanych z najmem i urządzeniem lokalu

Jeżeli posiadasz już tradycyjny sklep na pewno zdajesz sobie sprawę, z jakimi kosztami wiąże się jego utrzymanie. Niejednokrotnie jest to przeszkoda dla nowych firm, które nie posiadają tak dużego kapitału początkowego na start działalności. 

Co więcej, jeśli jesteś twórcą ręcznie wykonywanych dzieł, nie musisz robić ich na zapas, aby wypełnić tradycyjny sklep produktami. Możesz wykonywać produkty na zamówienie, co pozwala oszczędzić czas i materiał. 

Dodatkowym atutem jest również możliwość personalizacji produktów. Każde indywidualne podejście do wykonania produktów i uwzględnienie życzeń klienta podnosi ich wartość. 

Poszerzasz rynek zbytu, więc masz szansę na większą sprzedaż

Co więcej, sprzedaż w modelu tradycyjnym sprawia, że masz dostęp do bardzo ograniczonej liczby klientów. Oznacza to również niższe przychody. Sklep internetowy i możliwości globalnej sieci pozwalają poszerzać rynek zbytu niemal bez ograniczeń. 

Jeżeli przy okazji zadbasz o kilka wersji językowych sklepu i wysyłkę międzynarodową, twoja grupa potencjalnych klientów rozrasta się do nieograniczonych rozmiarów. Możesz więc mieć klientów na całym świecie.

Możesz akceptować płatności internetowe i zapewniać wygodne formy dostawy

Pomyśl o swoim kliencie. Zakupy internetowe oraz dostawa są po prostu wygodne. Możliwość zakupów przez całą dobę i odbioru paczki w nieograniczonym zakresie zwiększy twoją elastyczność, a więc i sprzedaż. To naturalne dostosowanie się do dynamicznie zmieniających się zachowań nabywców.

Otrzymujesz pełną funkcjonalność i automatyzację

Stworzenie funkcjonalnego sklepu nie jest już wyzwaniem. Obecnie na rynku znajdziesz wiele rozwiązań, które oferują pełen zakres usług związanych ze sprzedażą internetową. 

Platformy, jak Shoplo, oferują w ramach miesięcznego abonamentu darmowe szablony sklepu internetowego lub kreator stron, który pozwala na szerszy zakres personalizacji i elastyczne dopasowanie wyglądu sklepu do swojej marki. 

Co więcej, nie musisz płacić za hosting strony internetowej ani podpięcie własnej domeny. 

Co w przypadku komunikacji z klientami? Platformy e-commerce oferują w pakiecie darmowe powiadomienia e-mail, konta klientów, zsynchronizowanie magazynów, wzory regulaminów, integrację z systemami płatności i firmami kurierskimi, dostęp do wielu dodatków (np. narzędzi marketingowych), a także rozbudowane raporty analityczne. 

Ograniczasz ryzyko

Prowadzenie tradycyjnego biznesu wiąże się z ryzykiem – głównie finansowym – związanym z większymi kosztami stałymi. Część przychodów musisz w pierwszej kolejności przeznaczyć na opłaty lokalu. 

Co więcej, zapisy umowne najmu lokalu mogą spowodować, że będziesz zmuszony ponosić koszty długo po zamknięciu działalności. 

Sklep internetowy oferuje elastyczne rozwiązania na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Koszty związane z zamknięciem lub zawieszeniem działalności są o wiele niższe.

Co ciekawe – urlop wypoczynkowy lub przerwa nie musi się wiązać z utratą przychodów. Jeśli tylko poinformujesz o opóźnionej wysyłce, twoi klienci mogą wciąż dokonywać zakupów, a ty – akceptować płatności online.

Dostosowujesz się do dynamicznej sytuacji na rynku

Ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa COVID-19 okazały się ogromnym wyzwaniem. Nowa rzeczywistość zmusiła wiele tradycyjnych biznesów do wprowadzania zmian i spróbowania swoich sił w świecie online.

Dla wielu firm sklep internetowy stał się gwarancją utrzymania przychodów. Zmuszeni niepewną sytuacją przyśpieszyliśmy to, co nieuniknione – świat online jest już teraz dla nas naturalnym środowiskiem. Im wcześniej znajdziemy w nich swoje miejsce i pokażemy się klientom, tym lepiej. 

Sprawdź przewodnik Shoplo dla biznesów w trakcie COVID-19.

Możesz zmonetyzować swoją pasję

Nie dla wszystkich przychody ze sklepu internetowego są głównym źródłem utrzymania. Na przykład na Shoplo wiele sklepów internetowych należy do artystów i rzemieślników, którzy oferują swoje produkty w ramach rozwoju artystycznych zdolności. Znajdziesz także sklepy blogerów, którzy dzielą się swoją wiedzą ekspercką, sprzedając produkty cyfrowe. 

Przy okazji pamiętaj, że e-produkty można sprzedawać w każdej branży. Sprawdźcie listę 45 produktów cyfrowych, które możesz oferować w swoim sklepie internetowym.

Zapisz na później!

Dlaczego warto założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy?

Stworzenie swojego biznesu online nie musi być ogromnym wyzwaniem, pod warunkiem, że wiesz, jakie kroki wykonać. Załóż sklep internetowy w 6 prostych krokach.

1. Zdecyduj, jaki produkt chcesz sprzedawać

Każdy, kto marzy o rozpoczęciu udanej przygody z e-commerce, musi wiedzieć dokładnie, co chce sprzedawać. Pomysł to prawie wszystko. W dzisiejszych czasach coraz trudniej stworzyć coś, czego wcześniej jeszcze nie wyprodukowano, a to sprawia, że znalezienie i zagospodarowanie niszy to naprawdę ciężkie zadanie.

Istnieją oczywiście takie kategorie produktów, w których bardzo ciężko jest zagospodarować niszę. Mowa tu na przykład o branży fashion, czyli marek odzieżowych. 

Jeżeli twoje produkty nie są w jakiś sposób innowacyjne, ich użyteczność dla konsumenta jest zawsze taka sama. Jak zatem wyróżnić się na rynku? 

Zrób listę twoich najważniejszych produktów lub usług, wypisz czynniki, które wyróżniają twoją ofertę spośród konkurencji, czyli tzw. USP (ang. unique selling propositions) i przeanalizuj:

  • problemy, które twoje produkty/usługi rozwiązują,
  • możliwości, które twoje produkty/usługi oferują.

Im bardziej oryginalny produkt, tym większa szansa na odniesienie sukcesu. Postaw na coś nietypowego i wyjątkowego. Co więcej, pamiętaj o tym, że łączenie pasji i pracy to jeden z głównych kluczy do sukcesu – na Shoplo mamy setki takich przykładów.

Oprócz tego, pomyśl o chwytliwej i zapadającej w pamięć nazwy Twojego sklepu oraz rzetelnym badaniu rynku. Musisz wiedzieć, czy istnieje popyt na Twój produkt, jeśli chcesz czerpać zyski z jego sprzedaży.

2. Wybierz najlepszą platformę e-commerce 

Wybierając platformę e-commerce, powinieneś w pierwszej kolejności zrobić rewizję zasobów, jakie posiadasz: czy masz odpowiednie wsparcie finansowe, jak szybko chciałbyś otworzyć sklep internetowy i czy możesz zatrudnić osoby mających wiedzę z zakresu IT. 

Biorąc pod uwagę najważniejsze informacje, możesz od podstaw stworzyć sklep internetowy samodzielnie lub skorzystać z gotowych rozwiązań.

Zalety gotowych platform e-commerce jak Shoplo:

  • możliwość założenia sklepu internetowego w kilka minut,
  • darmowy dostęp do gotowych szablonów lub Kreatora stron z możliwością dowolnej personalizacji,
  • możliwość zarządzania stanem magazynowym z jednego miejsca,
  • akceptowanie płatności internetowych,
  • ponad 100 integracji i dodatków rozszerzających funkcjonalność sklepów,
  • darmowe szablony regulaminu i polityki prywatności,
  • możliwość podpięcia własnej domeny,
  • nieograniczony miejsce na dysku,
  • zautomatyzowane powiadomienia wysyłane do klientów,
  • odzyskiwanie utraconych koszyków,
  • pełne raportowanie.

Komu z reguły rekomenduje się stworzenie własnego sklepu internetowego bez korzystania z gotowych rozwiązań?

Przede wszystkim firmom, które dysponują bardzo dużym stanem magazynowym połączonym z wieloma punktami sprzedaży stacjonarnej. To na przykład markety elektroniczne jak MediaMarkt czy sieci sklepów ubraniowych jak H&M czy ZARA. 

Jeżeli masz mniejszą firmę i nie chcesz inwestować początkowego kapitału w pracę programistów – rozwiązanie gotowej platformy e-commerce jest właśnie dla Ciebie.

Materiał bonusowy: Pobierz naszą specjalną checklistę i dowiedz się, jak zoptymalizować każdy element Twojego sklepu internetowego!

3. Zaprojektuj wygląd sklepu internetowego

Wygląd oraz prostota w użytkowaniu strony to jedna z najważniejszych aspektów, którymi kieruje się klient odwiedzający sklep internetowy. Jeśli strona sklepu nie będzie wzbudzała zaufania i wyglądała profesjonalnie, nie można liczyć na to, że generowana będzie duża (lub jakakolwiek) sprzedaż.

O czym nie wolno zapomnieć projektując wygląd sklepu internetowego?

  • szablon
szablony sklepów Shoplo

Czy wiesz, że w Shoplo masz do dyspozycji dziesiątki pięknych i darmowych szablonów? Wybierz jeden i zainstaluj go w swoim sklepie. Jeśli nie znalazłeś odpowiedniego szablonu, to możesz stworzyć swój własny za pomocą kreatora. Nie musisz umieć programować. Wystarczy, że przeciągniesz wybrane elementy. 

A jeśli chcesz zaprojektować szablon sklepu samodzielnie, dajemy ci pełen dostęp do HTMLa. Zależy nam, abyś był zadowolony ze swojego sklepu w 100%. 

  • nawigacja – to menu główne na stronie, dzięki któremu twoi klienci mogą z łatwością poruszać się po sklepie,
nawigacja w sklepie Shoplo
  • banery – to pojedyncze zdjęcia lub slajder ze zdjęciami. Dzięki nim pokażesz najnowszą kolekcję, poinformujesz klientów o promocjach i wyprzedażach. Każde zdjęcie w banerze może prowadzić do innego miejsca w sklepie,
Banery w sklepie Shoplo
Zdjęcia produktów w sklepie Shoplo

Jeśli nie masz zasobów, np. finansowych na dedykowany sklep internetowy (czyli opłacenie hostingu, utalentowanego grafika i programisty), na rynku dostępne są platformy e-commerce, które za niską opłatą oferują piękny wygląd sklepu internetowego, przyjemną w użytkowaniu stronę czy nielimitowany hosting.

Warto postawić na sprawdzone rozwiązania. Na przykład piękne szablony i prostota obsługi są najczęstszymi powodami, dla którego nasi klienci wybierają Shoplo. Utwierdza nas to w przekonaniu, że podążamy w dobrym kierunku i oferujemy coś, co pozwoli setkom tysięcy firm rozwijać swój biznes online w efektywny sposób.

Wypróbuj Shoplo przez 15 dni za darmo i przekonaj się, że możesz zacząć sprzedawać już w kilka minut.

4. Oferuj metody płatności dostosowane do klientów

Każdemu początkującemu przedsiębiorcy w branży e-commerce wydaje się, że akceptowanie płatności internetowych to skomplikowana i kosztowna operacja. 

Obecnie nie jest to tak złożony proces. Korzystając z gotowych platform sklepowych, płatności internetowe uruchomisz bardzo szybko.

W zależności od potrzeb, platformy e-commerce oferują nawet kilkanaście bramek płatności. Ich wdrożenie jest niezwykle ważne. 

Przede wszystkim są one wygodnym sposobem na skrócenie czasu dokonania zapłaty za zakupiony towar. Pozwalają na komfortowe i intuicyjne zalogowanie się do swojego banku, a następnie przelanie odpowiedniej kwoty pieniędzy już podczas finalizacji zakupu.

Zakładając sklep na Shoplo otrzymujesz dostęp do Shoplo Płatności, czyli najwygodniejszego systemu płatności internetowej. Aby zacząć akceptować płatności, nie musisz podpisywać żadnych umów ani zakładać dodatkowych kont na zewnętrznych serwisach. 

5 najważniejszych korzyści z dodania Shoplo Płatności:

  • środki otrzymujesz następnego dnia roboczego od wpłaty klienta,
  • zamówienia opłacone przy pomocy Shoplo Płatności automatycznie zmienią swój status po zaksięgowaniu środków.
  • jeśli twój klient opłacił zamówienie przy pomocy Shoplo Płatności, możesz dokonać zwrotu pieniędzy bezpośrednio z panelu sklepu,
  • bezpośrednie przekierowanie do największych banków, a także płatności zwykłymi przelewami oraz obsługa płatności kartą,
  • stabilna technologia, stworzona przez świetnych ekspertów w dziedzinie płatności online z firmy Blue Media.

5. Zdecyduj o opcjach dostaw

Sprzedaż nie kończy się w momencie, kiedy klient dokona zakupu w twoim sklepie internetowym. Wybrane produkty trzeba jeszcze do niego dostarczyć.

Możesz zaoferować odbiór osobiście, samodzielnie zajmować się wysyłką lub korzystać z usług kurierskich.

Na przykład w Shoplo możesz wybrać:

  • dostawę w kraju i za granicę,
  • punkty odbioru (w zależności od kraju),
  • odbiór osobisty,
  • darmową dostawę.

Dodatkowo możesz skorzystać z integracji z kurierami, które przyspieszą proces wysyłki. Sprawdź pełną liczbę integracji.

Pozwolą one między innymi na: 

  • elektroniczny proces nadawania przesyłek,
  • generowanie dokumentów nadawczych,
  • szybkie przygotowanie większej ilości przesyłek do nadania,
  • automatyczne podstawianie się niezbędnych danych adresowych nadawcy i adresata przesyłki na etykietach adresowych.

Wszystko zależy od twoich indywidualnych potrzeb i liczby miesięcznych zamówień. Nie zapominaj jednak, że klienci lubią mieć wybór. Najlepiej sprawdzają się wygodne opcje dostawy jak Paczkomaty czy kurier.

6. Zadbaj o regulamin i politykę prywatności

Każdy sklep internetowy powinien mieć własny regulamin. To nie tylko wymóg prawny, ale także aspekt, który sprawia, że w oczach klientów prezentujesz się jako wiarygodny sprzedawca.

W ramach regulaminu powinieneś spełnić swoje podstawowe obowiązki informacyjne wobec konsumentów (m.in. związane z polityką zwrotów, zakupem produktów cyfrowych, gwarancjami czy reklamacjami) oraz podać podstawowe dane związane z Twoim biznesem.

To także miejsce, w którym możesz rozwiązać wszelkie wątpliwości klientów oraz pokazać, że jesteś godny zaufania, ponieważ kierujesz się jasnymi, jawnymi i zrozumiałymi procedurami.

W Shoplo oferujemy w prezencie regulamin wraz z polityką prywatności dla planów: Pro, Advanced i Vip. Więcej szczegółów na naszej stronie internetowej.

Regulamin możesz napisać też samodzielnie w oparciu o wzory dostępne w sieci. Jest to rozwiązanie ekonomiczne, jednak w późniejszym czasie narzucające konieczność wdrażania zmian w treści pod względem zgodności z wymogami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firm zewnętrznych, które specjalizują w pisaniu regulaminów, a następnie cyklicznie przeprowadzają ich audyt. Ta droga jest znacznie bardziej wygodna i komfortowa, jednak wiąże się z dodatkowymi kosztami związanymi z usługą.

Sprawdź nasz Pakiet Korzyści przygotowany specjalnie dla klientów Shoplo.

Zakładanie sklepu internetowego to dopiero początek. Co dalej?

Zadbaj o widoczność

Zadbaj o to, aby użytkownicy wiedzieli o istnieniu twojego sklepu. 

W pierwszej kolejności opublikuj informacje z linkiem do sklepu w swoich kanałach społecznościowych, np. w informacjach o profilu na Facebooku czy w bio na Instagramie. 

Przeprowadź też kampanię informacyjną w mediach społecznościowych publikując grafiki i materiały wideo. Do ich przygotowania wykorzystaj darmowa narzędzia np. Canva

Dowiedz się także, jakie elementy w sklepie internetowym pozwolą ci pozycjonować się wyżej w wyszukiwarce Google. Więcej informacji znajdziesz na naszym blogu: SEO i E-commerce – 5 kroków, aby Twój sklep był Google-friendly. 

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie pozycjonować swój sklep!

Początki z małym kapitałem bywają trudne, ale może uda ci się wygospodarować trochę budżetu na kampanię retargetingową na Facebooku. W ten sposób zawalczysz o porzucone koszyki oraz dotrzesz do odwiedzających twoją stronę, która ostatecznie nie zdecydowali się na zakup. 

Przeczytaj więcej o retargetingu na naszym blogu:

Nie zapomnij o swoim kliencie…

Warto zapoznać się i obserwować aktualne trendy o zachowaniach konsumentów.  

Klienci postawili na mobilność. Coraz więcej korzystają i kupują z poziomu swojego smartfona. Co z tego wynika? Musisz pozwolić im na korzystanie z twojego sklepu internetowego w dowolnym miejscu i czasie.

Czy istnieje przepis na sukces? Tak, zaprojektuj sklep internetowy w ten sposób, aby umożliwić wygodne zakupy z poziomu wszelkiego rodzaju urządzeń. 

Wersja mobilna sklepu – a najlepiej strona przygotowana w technologii RWD (Responsive Web Design) to konieczność.

Na szczęście jej przygotowanie nie musi być ani czasochłonne, ani kosztowne. Większość platform w modelu SaaS, w tym Shoplo, oferuje takie wersje swoim klientom w cenie abonamentu.

Wdrażaj strategie marketingowe

Posiadanie sklepu internetowego znacząco wpływa na sposób, w jaki myślisz o marketingu. 

Dopiero zaczynasz w świecie e-commerce, a może przenosisz do Internetu swój biznes tradycyjny? Tworząc strategię marketingową pamiętaj o 4P i 4C marketingu.

4P, czyli produkt, cena, dystrybucja i promocja

Cel: dotarcie do masowego odbiorcy

1. Produkt (ang. product)

To podstawowy element strategii, który ma przynieść zadowolenie klientowi, a tobie przychód. Nie można go projektować w oderwaniu od potrzeb nabywców, dlatego stale badaj ich zainteresowanie i trendy na rynku 

2. Cena (ang. price)

Ustalenie ceny produktów to bardzo ważny element budowania biznesu online. Sprawdź, jak przygotować i wdrożyć strategię cenową krok po kroku, a także ile powinien kosztować Twój produkt w sklepie internetowym.

3. Dystrybucja (ang. place)

Sprzedać w Internecie rozwija szereg nowych kanałów dystrybucji. Na przykład dzięki integracjom Shoplo możesz podpiąć swój sklep na Facebooku (sprawdź, jak wykorzystać Facebooka do zwiększenia sprzedaży) oraz Instagramie lub sprzedawać na Allegro. Pozwala to na zarządzanie stanem magazynowym i wysyłką z jednego miejsca. 

4. Promocja (ang. promotion)

Promocja to jeden z ważniejszych elementów związanych z twoim sklepem internetowym, który umożliwia zdobywanie nowych klientów i zwiększanie sprzedaży. Są to na przykład:

  • płatne reklamy, np. z okazji Black Friday albo Świąt,
  • programy lojalnościowe,
  • zniżki i kody rabatowe,
  • newsletter,
  • media relations,
  • aktywność w mediach społecznościowych.

Warto zaplanować takie działania przynajmniej w rocznej perspektywie. Spójna, kilkuletnia strategia to najlepszy sposób, aby systematycznie pracować nad sprzedażą produktów i budowaniem świadomości marki. 

4C, czyli klient, koszt, wygoda i komunikacja

Cel: dotarcie do mniejszej, bardziej zawężonej grupy odbiorców

1. Klient (ang. client)

Powinien on znajdować się w centrum naszych działań marketingowych. Jego zainteresowania i potrzeby powinny wyznaczać nam kierunek działania. Warto śledzić najnowsze trendy dotyczące zachowań konsumentów i pytać naszych klientów o zdanie.

2. Koszt (ang. cost)

W perspektywie 4C koszt nie jest równy cenie produktu. To nakład, który należy ponieść, aby kupić produkt. Mamy tu zatem do czynienia z czynnikami pozafinansowymi, np. koszt jako czas potrzebny na dokonanie zakupu, oczekiwanie na dostawę czy ryzyko związane z dokonywaniem transakcji w sieci.

3. Wygoda (ang. convenience)

W tym przypadku powinniśmy spojrzeć na proces dystrybucji z perspektywy klienta i ocenić wygodę czasu i miejsca. Czy sklep internetowy wzbudza zaufanie i jest intuicyjny? Mogę wybrać wygodnę dostawę? Czy sklep oferuje szybkie, internetowe płatności? Mogę dokonywać zakupu przez całą dobę? To wszystko wpływa na doświadczenie klienta i decyduje o jego zakupach.

4. Komunikacja (ang. communication)

Promocja rozumiana w modelu 4P sugeruje jednostronny kierunek – przekaz od marki w kierunku masowego odbiorcy. W przypadku komunikacji w modelu 4C kładziemy większy nacisk na nawiązanie dialogu z naszymi potencjalnymi nabywcami. Twój przekaz musi być zaprojektowany w taki sposób, aby budować wartościowe relacje i zdobywać lojalnych klientów.

4P 4C Strategia marki

Jak założyć sklep internetowy? Najlepiej nie zwlekać. Wystarczy 6 prostych kroków, aby zacząć sprzedać dzięki gotowym rozwiązaniom e-commerce.

Przeczytaj także:

Średnia 4 (333 głosów)
[Głosów: 333   Average: 4/5]
Marta Mazurowska

Marta Mazurowska

Tworzę treści i komunikację w mediach społecznościowych z myślą o takich biznesach jak Twój.