Retargeting lub inaczej remarketing to marketing docierający do osób, które odwiedziły Twoją witrynę, jednak nie dokonały oczekiwanej transakcji czyli np. porzuciły koszyk lub weszły na stronę „porady”, ale nie dokonały zakupu w Twoim sklepie. Można do nich dotrzeć z przekazem reklamowym, który być może przekona ich do powrotu na witrynę i sfinalizowania transakcji. Jest wiele firm, które oferują retargeting (w skrócie RTB), ale pośród nich to Google ma zdecydowanie największy zasięg, a tym samym największą skuteczność.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i poznaj 100 sposobów na pierwszą sprzedaż w swoim sklepie!

Rodzaje remarketingu

  • Remarketing w sieci reklamowej czyli reklamy widzi klient, który odwiedził Twój sklep, ale nie dokonał zakupu – np. szukając informacji, recenzji na temat danego produktu, wyświetla mu się reklama: „Odwiedź sklep X. Nowa kolekcja”
  • Remarketing w AdWordsach, osoby które odwiedziły Twoją witrynę widzą Twoje reklamy na liście wyników w wyszukiwarce Google
  • Remarketing dynamiczny – bardziej zaawansowana forma remarketingu, gdzie klient widzi konkretny produkt (który wcześniej oglądał), jego opis i cenę; jest to opcja zarezerwowana tylko dla posiadaczy konta Google Merchant Center.
  • Remarketing mobilny –  skierowany do klientów, którzy odwiedzili Twoją aplikację mobilną; w tym wypadku widzą oni reklamę korzystając z innych aplikacji mobilnych

Jak zacząć?

Załóżmy, że chcemy uruchomić remarketing w sieci reklamowej skierowany do użytkowników, którzy odwiedzili przynajmniej jedną stronę w naszym sklepie online.

Aby zacząć, należy stworzyć listę remarketingową, czyli zbiór plików Cookies od osób, które odwiedziły Twój sklep. Mechanizm działania jest prosty. Na stronach w swojej witrynie umieszczasz specjalny tag, który zapisuje się w plikach Cookies, gdy tylko ktoś wejdzie na tę witrynę.

Aby stworzyć listę, należy zalogować się na nasze konto AdWords i tam przejść do „Biblioteki udostępnionej”. Stworzoną w tym miejscu listę można dodać do kampanii retargetingowej.

Teraz, upewnij się, że tag remarketingowy jest dodany do Twojego sklepu.

Tworzenie listy remarketingowej może być tak proste jak wyżej lub dużo bardziej skomplikowane, jeśli przyjmiemy zaawansowaną strategię remarketingową i zdecydujemy, że chcemy docierać tylko do wybranych Klientów naszego sklepu, np. tylko do Klientów, którzy porzucili swoje koszyki. Aby zdefiniować taką listę należy skorzystać z opcji „Tworzenie list zaawansowanych” lub z szablonów do tworzenia list np. „użytkownicy strony w określone dni”.

Jakie są najpopularniejsze strategie remarketignowe – jakie listy warto tworzyć?

  • Możesz, jak w powyższym przykładzie, dotrzeć do wszystkich użytkowników sklepu.
  • Możesz promować konkretne kategorie produktów, np. klient oglądał tshirty, więc widzi reklamy produktów z tej kategorii. Aby wdrożyć taką strategię, powinieneś stworzyć listy dedykowane każdej kategorii.
  • Możesz docierać do klientów, którzy dodali produkty do koszyka i dokonali zakupu. Mechanizm tworzenia takiej niestandardowej listy jest bardzo logiczny. Masz już listę wszystkich osób, które odwiedziły Twój sklep, stwórz więc listę osób, które nie dokonały zakupu. Na koniec stwórz listę zaawansowaną: wszyscy odwiedzający – klienci, którzy nie dokonali zakupu.
  • Możesz, jak już wspomniałam, docierać do klientów, którzy porzucili koszyk w trakcie zakupów. W tym wypadku musisz zdefiniować listę osób, które odwiedziły stronę „koszyk” oraz listę osób, które dokonały płatności. Różnica tych dwóch grup to lista klientów, do których chcesz dotrzeć.

Podsumowanie

Gdy jesteś już pewien, że stworzyłeś listę osób, do których chcesz dotrzeć, wystarczy kliknąć „zapisz” i czekać na zwrot z inwestycji – Twoja pierwsza kampania remarketingowa jest gotowa 🙂 Pamiętaj, aby śledzić statystyki skuteczności w AdWordsach i kolejne kampanie definiować na podstawie wyciągniętych wniosków. Powodzenia!

Średnia 4 (4 głosów)
[Głosów:4    Średnia:4/5]
Iga Furmańczyk

Iga Furmańczyk

Specjalista w dziedzinie content marketingu.