“Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów” –  to przysłowie znane każdemu. Przysłowie, które wydaje się szczególnie prawdziwe w kontekście ecommerce, gdzie zdjęcia produktów odgrywają kluczową rolę dla marketingu i sprzedaży. Nie wynika to tylko z siły oddziaływania obrazu i jego łatwości wzbudzania emocji. Fakt ten wiąże się też z zachowaniem użytkowników, którzy często ignorują opisy produktów (zwłaszcza, jeżeli są one za długie) i skupiają się wyłącznie na przekazie wizualnym. Jeżeli więc zamieścisz nieatrakcyjne zdjęcia, możesz zniechęcić klienta do zakupów w Twoim sklepie.

Jak więc przygotować  fotografie, które pomogą zwiększyć sprzedaż? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części artykułu.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i stwórz własny sklep internetowy w kilku prostych krokach!

Profesjonalizm

Przygotowując zdjęcia Twoich produktów, musisz przede wszystkim zadbać, aby były one profesjonalne. Dzięki temu pokażesz, że poważnie traktujesz klientów i Twoja marka jest godna zaufania. Jak stworzyć takie zdjęcia? Na początek, zwróć uwagę na poniższe aspekty:

  • Dobór sprzętu – postaraj się użyć profesjonalnego aparatu z obiektywem, który pozwoli Ci na dokładne uchwycenie produktów i przygotowanie zdjęć o wysokiej rozdzielczości.
  • Oświetlenie – najlepszym światłem do zdjęć jest światło naturalne. W większości przypadków nie jest jednak możliwe robienie zdjęć w plenerze, dlatego zadbaj, aby pomieszczenie, w którym fotografujesz produkty było dobrze nasłonecznione – najlepiej, ustaw się niedaleko okna, tak aby wpadające światło było jasne, ale nie rażące (zdjęcia najlepiej wychodzą przy łagodnym, rozproszonym, naturalnym oświetleniu)
  • Statyw – jedynym z najczęściej spotykanych błędów w zdjęciach produktów jest brak ostrości i rozmazanie. Nie pozwól, aby przydarzyło się to także Tobie – zaopatrz się w statyw, aby uniknąć poruszonych zdjęć.
  • Tło – mimo, że teoretycznie użytkownik nie zwraca na nie uwagi, w praktyce odgrywa ono bardzo ważną rolę – może wpłynąć na (nie)korzystną ekspozycję produktu oraz ogólny odbiór grafiki. Dla większości produktów najlepiej sprawdzi się biała lub szara oprawa. Dodatkowo, postaraj się, aby tło było spójne dla wszystkich zdjęć. Jeżeli nie wiesz, jak je zaaranżować, postaw na klasyczne i proste rozwiązanie – wykorzystaj rolkę białego papieru. Rozłóż ją na stole, a od góry przyczep klipsami. Takie ułożenie nada “głębi” i sprawi, że tło będzie spójne i jednolite.

Obróbka

Zrobienie zdjęcia to dopiero początek przygotowywania grafiki do Twojego sklepu. Ostateczny efekt w dużej mierze kształtuje się bowiem w procesie jego obróbki. Do tego celu najczęściej wykorzystywany jest Photoshop. Jeżeli jednak nie chcesz poświęcać budżetu na licencję, możesz wypróbować także inne, darmowe oprogramowania jak np. Gimp czy Picasa.

Obrabiając zdjęcia zwróć przede wszystkim uwagę na cienie i kolory. Zadbaj, aby rozkład światła na zdjęciu nie zaburzał ekspozycji produktu tylko wpływał na jego lepszą, bardziej wyrazistą prezentację. Następnie, porównaj kolory ze zdjęcia do tych, jakie produkt rzeczywiście posiada – czy są one podobne? Jeżeli nie, postaraj się je odpowiednio nasycić, aby jak najlepiej odpowiadały rzeczywistości. Bądź jednak uważny, aby nie przesadzić – nadmierna edycja może prowadzić do przerysowanego efektu.

Poza dostosowaniem jasności, kontrastu i kolorów, ważne jest również odpowiednie przycięcie zdjęcia. Najczęściej stosuje się kwadratowe grafiki, ponieważ są one postrzegane jako bardziej profesjonalne niż te o nieregularnych kształtach. Pamiętaj przy tym, aby fotografia miała odpowiedni rozmiar – jak pokazują badania, duże zdjęcia mogą zwiększać sprzedaż nawet o 9%.

Szczegóły

Przygotowując zdjęcia do Twojego e-sklepu musisz być bardzo dokładny. Nie zapominaj, że to na ich podstawie użytkownicy podejmują decyzje o kupnie. Postaraj się zatem dostarczyć im maksimum informacji, aby dokładnie znali przedmiot, który planują kupić. Jest to szczególnie ważne w przypadku nowych klientów – dokładnie prezentując im Twoją ofertę pokazujesz, że jesteś wiarygodny i można Ci ufać.

Aby przekazać użytkownikowi jak najwięcej informacji, przedstaw produkty w różnych wariantach:

  • z bliska – tak, aby mógł dostrzec każdy detal produktu – chociażby zobaczyć materiał z bliska; tutaj bardzo przydatna okazuje się funkcja zoom’u
  • na modelach (zwłaszcza jeżeli sprzedajesz biżuterię lub odzież) – w ten sposób, klient widzi, jak przedmiot prezentuje się w praktyce, jak leży i jak dopasowuje się do sylwetki
  • z różnych perspektyw – przedstaw ujęcia produktu pod różnym kątem – na wprost, z boku, z bliska, z daleka etc. – tak, aby klient poznał produkt z każdej strony
  • we wszystkich dostępnych wariantach – jeżeli sprzedajesz produkt w różnych opcjach (różniących się np. ze względu na kolor czy materiał), powinieneś każdy rodzaj przedstawić na zdjęciu, aby konsument wiedział dokładnie, na co się decyduje.
  • przy innych przedmiotach – aby klient miał odniesienie i mógł poznać rzeczywisty rozmiar produktu

Dobrym rozwiązaniem jest także prezentowanie obrotowych zdjęć produktów (produkty 3D/360 stopni). Na Shoplo.com część sklepów korzysta już z tego rozwiązania – zobacz przykład na Gummi Store.

Prezentując różne warianty odmiennych produktów postaraj się, aby wszystkie zdjęcia były zachowane w podobnej konwencji – to znaczy na podobnym tle, w podobnym rozmiarze etc. W ten sposób Twoja strona będzie wydawać się bardziej spójna, przejrzysta i profesjonalna.

Personal Touch

Kolejny aspekt, o którym warto wspomnieć to oryginalność zdjęć. Aby Twoja sprzedaż jeszcze bardziej wzrosła, zdjęcia na Twojej stronie muszą być nie tylko profesjonalne, ale także wyróżniać się na tle konkurencji. Jak to osiągnąć?

Dodając pewien personalny akcent. Mogą to być na przykład zdjęcia pokazujące, jak produkujecie lub przygotowujecie produkty. Ciekawym rozwiązaniem jest także dodanie fotografii przedstawiających Ciebie lub Twoich pracowników z produktami. W ten sposób wywołasz u klientów pozytywne emocje i nawiążesz z nimi pewien dialog.

Na Shoplo coraz bardziej popularne staje się także publikowanie zdjęć z produktami przez samych użytkowników. Jest to banalnie proste dzięki aplikacji Photo Share, która umożliwia klientom samodzielne dodawanie zdjęć do galerii produktów. W ten sposób, potencjalnym użytkownikom dostarcza się impulsu do kupna w postaci “społecznego dowodu słuszności”, pokazując im, że wiele osób dokonało już zakupów w Twoim e-sklepie i chce się chwalić Twoimi produktami. Co więcej, tak rozbudowane galerie produktów pokazują klientom ich różne wykorzystania i to, jak wyglądają w różnych aranżacjach (lub, w przypadku ubrań, na różnych sylwetkach), co dodatkowo pogłębia wiedzę na temat oferty sklepu.

Pamiętaj – sprzedaż w Twoim sklepie w dużej mierze zależy od zdjęć produktów. Zadbaj więc, aby były one profesjonalne i oryginalne, a zobaczysz, że użytkownicy chętniej będą dokonywać u Ciebie zakupów. Nie zapominaj, że oprócz obrazów ważne są także opisy produktów. Więcej informacji ten temat znajdziesz w innych wpisach na blogu Shoplo: tutaj , tutajtutaj.  Powodzenia!

Średnia 3.9 (13 głosów)
[Głosów:13    Średnia:3.9/5]
Agnieszka Lekszycka

Agnieszka Lekszycka

Od kilku lat związana z branżą ecommerce. Pracowała dla startupów w Polsce, Hiszpanii i Londynie - m.in. dla Shoplo, Booking.com oraz GoldenLine. Specjalizuje się w marketingu. Uwielbia podróżować i planuje odwiedzić wszystkie państwa na świecie!