Korzyści i dobre praktyki e-commerce na Twitterze

Rafal Janik
Rafal Janik
July 1, 2017
Korzyści i dobre praktyki e-commerce na Twitterze

W myśl zasady, że wszędzie tam, gdzie gromadzą się ludzie, pojawiają się firmy które chcą zdobyć klientów, Twitter oferuje szereg rozwiązań skrojonych na miarę skutecznych działań e-commerce. Jednak decydując się na wykorzystanie potencjału i możliwości tego medium, nie można zapominać o tym, że budowanie zaufania do marki, przekładające się z czasem na wzrost sprzedaży, jest inwestycją i przedsięwzięciem długofalowym. Długofalowym, ale wartym zaangażowania, bo przynoszącym wymierne korzyści.

Od jakiegoś czasu Twitter oferuje szereg formatów reklamowych, dostosowanych do celów i potrzeb marek. Na liście pomocnych narzędzi znajdują się: promoted video, webside card, lead gen card, mobile app card czy custom cards, którym poświęcono odrębny wpis. Z punktu widzenia firm sporo korzyści przynieść może zastosowanie w kampanii formatu lead gen card. Karta lead gen card pozwala na zbieranie adresów email użytkowników jednym kliknięciem. O krok dalej twórcy Twittera poszli w Stanach Zjednoczonych, gdzie przeprowadzono testy nowej funkcjonalności – „Buy Now” – umożliwiającej dokonywanie zakupów bezpośrednio w Twitterze.

Nie korzystając ze specjalistycznych narzędzi, ale stosując się do kilku prostych zasad można skutecznie podnieść jakość relacji klient – marka. Choć dopuszczalna długość tweeta to 140 znaków, okazuje się, że duże większe zaangażowanie oraz liczbę retweetów osiągają wpisy mieszczące się w 110-115 znakach. Kolejną istotną kwestią jest miejsce na link odsyłający do strony www. Tweety zawierające cytaty to również dobre rozwiązanie skutkujące nawet 30 proc. wzrostem retweetowania. Ale niekwestionowanym faworytem jest tutaj umieszczenie zdjęcia lub filmu, co daje do 200 proc. wyższy wskaźnik zaangażownia.

Elementem rozpoznawczym komunikacji na Twitterze są hashtagi. Ich umiejętne użycie generuje 55 proc. wzrost zaangażowania. Pełnią one nie tylko rolę organizującą dialog – marki z powodzeniem mogą korzystać z nich w celu wyszukiwania potencjalnych klientów. Działaniem, które pozwala przekuć słabość naszego branżowego rywala w nasz atut jest nawiązywanie relacji z użytkownikiem zaniedbywanym przez inną markę. W tym celu możemy przykładowo odpowiedzieć na pozostawione bez komentarza zapytanie. Skuteczną strategią jest również konsekwentne budowanie swojego wizerunku jako specjalisty i autorytetu w danej dziedzinie. E-commerce za pośrednictwem Twittera nie powinien być traktowany wyłącznie jako tablica ogłoszeń czy gazetka reklamowa. Publikowane treści powinny być różnorodne, bo sprzyja to budowaniu relacji i zaufania. Od czasu do czasu dobrze jest premiować też swoich oddanych i aktywnych obserwatorów, nie zapominając o wcześniejszym zachęcaniu ich do działania, choćby poprzez prośbę o śmieszne zdjęcie. Przy okazji hashtagów wspomnieć należy, że nieprawdą jest, aby zamieszczać ich jak najwięcej – optymalna liczba to trzy. Działając w sektorze e-commerce warto dokładnie przemyśleć, które hashtagi będą odpowiednie. Do szerokiego grona odbiorców dotrzeć można wykorzystując trendy związane z naszą branżą – mogą to być przykładowo #sale, #BlackFriday itp.

W dobie coraz szerzej zakrojonego handlu elektronicznego firmy szukają wszystkich możliwych sposobów, aby dotrzeć do jak największej, a jednocześnie odpowiednio dobranej grupy odbiorców swoich treści, a w dalszej perspektywie – produktów. Funkcjonalnością, która dodatkowo im to ułatwia, jest targetowanie przekazów reklamowych ze względu na zainteresowania czy miejsce zamieszkania.

Wobec szerokiego wachlarza możliwości leżących po stronie Twittera, szczególnego znaczenia nabiera kwestia mierzenia efektów prowadzonych działań. Taką ocenę umożliwiają różnego rodzaju narzędzia analityczne. Wydawać by się mogło, że ewaluacja stanowi tutaj element końcowy, niemniej jednak często dzięki niej udaje się jeszcze lepiej dostosować działania i w przyszłości jeszcze skuteczniej wykorzystać potencjał Twittera dla e-commerce. Najprostszym, dostępnym dla wszystkich użytkowników narzędziem jest Twitter Analytics. Szczegółowy pomiar skuteczności kampanii, uwzględniający koszty, zapewniają z kolei bardziej zaawansowane panele. Więcej informacji na temat mierzenia skuteczności działań można znaleźć w tym artykule.

Przykłady zastosowania możliwości reklamowych Twittera w sektorze e-commerce

ASOS France

ASOS France

ASOS we Francji użył krótkich, chwytliwych tweetów informujących o promocjach i wyprzedażach, stosując jednocześnie Website Cards z przyciągającymi uwagę obrazami, nagłówkami i call to action. Kliknięcie na dowolny z tych elementów przekierowywało prosto na stronę www ASOS. Przemyślana strategia zaowocowała 8 Euro ROI z każdego wydanego 1 Euro.

BONOBOS USA

Bonobos
Bonobos

Jeden z największych amerykańskich sklepów internetowych z męską odzieżą wykorzystał format Flock to Unlock do organizacji #tvixclusive, czyli 24-godzinnej wyprzedaży, stworzonej specjalnie dla użytkowników Twittera. Aby skorzystać z okazji cenowych, użytkownicy musieli zaangażować się w rozpowszechnianie informacji o niej – wyprzedaż ruszała dopiero, kiedy tweet Bonobos został podany dalej 49 razy. Marka przez cały czas podtrzymywała napięcie wśród użytkowników, informując w promowanych tweetach o statusie wyprzedaży. Dzięki temu, udało się osiągnąć ROI na poziomie 1,200 proc., a marka oceniła kampanię na Twitterze jako 13-krotnie bardziej efektywną kosztowo niż działania marketingowe w innych kanałach.

ORANGE POLSKA

Orange

Marka Orange Polska, zdając sobie sprawę z faktu jak trudno przyciągnąć uwagę najmłodszych konsumentów w okresie wakacyjnym, zdecydowała się wykorzystać mobilną naturę Twittera, aby wypromować pakiety internetu pre-paid. Orange Polska zbudowało kampanię wokół hashtagu #6GBna60dni, który w ostatnim dniu obowiązywania oferty był dodatkowo promowany. Dodatkowo, w kampanii wykorzystano promowane tweety wykorzystujące zarówno hashtag #6GBna60dni, jak i popularne wśród grupy docelowej w tamtym momencie hashtagi, takie jak #StoFaktowOMnie, #MTVhottest czy #OneDirection. W rezultacie, hashtag #6GBna60dni osiągnął 1.33 miliona wyświetleń, a współczynnik zaangażowania wzrósł 28-krotnie w porównaniu do okresu, kiedy marka nie korzystała z produktów reklamowych Twittera.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.