4 sposoby na programy lojalnościowe i zdobywanie stałych klientów

Janina Kowalczyk,
Janina Kowalczyk,
July 19, 2022
4 sposoby na programy lojalnościowe i zdobywanie stałych klientów

Każda firma konkuruje dziś o zaufanie klientów. Jednym z najlepszych sposobów budowania tego zaufania i przywiązania jest zapewnienie klientom doświadczeń, których nie znajdą nigdzie indziej. Zamiast więc całkowicie skupiać się na poszukiwaniu potencjalnych klientów, uruchom program lojalnościowy i rozwijaj relacje z tymi, którzy już u ciebie kupili i mogą to zrobić ponownie.

Dlaczego własny program lojalnościowy to dobry pomysł?

Najważniejszym wyzwaniem dla każdego sklepu internetowego jest zdobycie nowych klientów i zatrzymanie ich na dłużej, by wracali na kolejne zakupy. Żeby to osiągnąć, możesz wykorzystać wiele różnych narzędzi i strategii, np. reklamy remarketingowe, obsługę posprzedażową czy e-mail marketing. Szczególnie dobre wyniki przynoszą programy lojalnościowe albo inaczej programy premiowe. 

Popularność tych rozwiązań stale rośnie zarówno wśród sprzedawców, jak i konsumentów. Z danych z raportu Monitora Programów Lojalnościowych 2021 wynika, że aż 65% badanych Polaków aktywnie korzysta z systemów lojalnościowych. To świadczy o ogromnym potencjale takich działań i ich skuteczności budowaniu lojalności klientów oraz  angażowaniu ich w regularne zakupy. 

Co zyskujesz dzięki programom lojalnościowym w sklepie internetowym?

  • Więcej rekomendacji - jeśli stworzysz naprawdę atrakcyjny program lojalnościowy, ludzie chętnie powiedzą o nim swoim znajomym i rodzinie. A dodatkowe polecenia oznaczają więcej klientów.

  • Trwałe relacje z klientami - im większą wartość twój program zaoferuje użytkownikom, tym wyższe jest prawdopodobieństwo, że zostaną u Ciebie na całe lata.

  • Lepszą sprzedaż - aż 49% konsumentów potwierdza, że po dołączeniu do programu lojalnościowego kupuje więcej.

  • Darmową promocję - z pomocą programów lojalnościowych zdobywasz wśród kupujących ambasadorów swojej marki, chętnych do promowania jej w mediach społecznościowych i innych kanałach.

Czym w ogóle są programy lojalnościowe i jak działają?

Dla sprzedawcy program lojalnościowy to jedna ze strategii marketingowych, której celem jest zmienienie nowego klienta w stałego, przywiązanego do marki. Z kolei z punktu widzenia odbiorcy to możliwość korzystania z różnego rodzaju zniżek czy atrakcyjnych ofert w zamian za udostępnienie swoich danych i regularne zakupy w konkretnym sklepie online.

Programy lojalnościowe nagradzają konsumentów, którzy wielokrotnie wchodzą w interakcję  z marką. Jest to strategia utrzymania klienta, która zachęca do kontynuowania zakupów właśnie u Ciebie zamiast u konkurencji. Im więcej klient kupuje lub im bardziej angażuje się promocję marki, tym więcej nagród zdobywa.

Zobacz też: 5 sposobów na zdobycie lojalności klientów

Rodzaje programów lojalnościowych

Nie każdy program lojalnościowy jest taki sam. Istnieją różne rodzaje takich systemów, których możesz użyć, by zdobyć lojalność klientów i zapewnić sobie kolejne transakcje. Zobacz kilka najpopularniejszych.

  1. Programy lojalnościowe oparte na punktach

Program punktowy to najczęściej wykorzystywany sposób. Pozwala klientom gromadzić punkty, które można wymienić na darmowe produkty, gratisy czy specjalne dodatki. W niektórych programach tego typu klienci zdobywają punkty nie tylko za zakupy, ale też np. za udostępnianie w mediach społecznościowych, wystawianie recenzji, urodziny lub poprzez grywalizację.

  1. Programy lojalnościowe oparte na wartości

Tego rodzaju programy odwołują się do uczuć i głębszych potrzeb klientów. Zazwyczaj polegają na przekazaniu jakiejś kwoty z zakupów na cele charytatywne lub społeczne. Możesz wskazać wiele organizacji charytatywnych do wyboru lub ustalić jedną, która najlepiej odpowiada wartościom Twoich klientów. W ten sposób nie nagradzasz uczestników bezpośrednio, ale dajesz im poczucie, że są częścią czegoś ważnego i czynią dobro.

  1. Płatne programy lojalnościowe

Płatne systemy lojalnościowe zapewniają klientom natychmiastowe i stałe korzyści za opłatą za uczestnictwo. Opłaty te mogą być cykliczne lub jednorazowe. Płatne programy muszą przedstawiać naprawdę ciekawą ofertę, by przekonać użytkownika do rejestracji. Jednak dzięki nim firma może sporo zyskać. Konsumenci są o 62% bardziej skłonni wydać więcej na daną markę po dołączeniu do płatnego programu lojalnościowego.

  1. Wielopoziomowe programy lojalnościowe

Taki program lojalnościowy to rodzaj członkostwa, w którym klienci otrzymują różne korzyści w zależności od swojej rangi. Firmy często klasyfikują członkostwo w grupy według pewnych wskaźników, takich jak sprzedaż lub zaangażowanie. To daje klientom cel, czyli osiągnięcie kolejnego etapu, a zwykłe zakupy potrafi zmienić w element gry. Im wyższy poziom członków, tym lepsze otrzymują nagrody.

Jaki powinien być dobry program lojalnościowy?

Jeśli myślisz teraz nad stworzeniem w swoim sklepie internetowym własnego programy lojalnościowego, musisz wiedzieć jeszcze o kilku rzeczach. Samo uruchomienie systemu nie wystarczy, by czerpać z niego korzyści dla sprzedaży. Nieatrakcyjny i źle przemyślany program po prostu nie zadziała. Dlatego skorzystaj z kilku podpowiedzi.

  • Zaplanuj program na długo, tak by angażował klientów na całe lata, nie tylko na chwilę.

  • Stale rozwijaj system lojalnościowy o nowe nagrody i możliwości, by nie znudzić uczestników.

  • Ustalaj nagrody tak, by były rzeczywiście osiągalne i adekwatne do wysiłku, jakiego wymagają od klienta - konieczność zbierania punktów na jedną drobnostkę przez wiele miesięcy albo lat może skutecznie zniechęcić każdego.

  • Zadbaj o widoczność  informacji o programie lojalnościowym i rejestracji - pokaż go w widocznym miejscu na stronie oraz w koszyku podczas zakupów i nie wymagaj zbyt wielu informacji do zapisu.

  • Ułatw korzystanie z systemu różnymi metodami - jeśli prowadzisz większa firmę i sprzedajesz też stacjonarnie, nie zmuszaj swoich klientów do noszenia przy sobie karty członkowskiej. Daj im możliwość korzystania z tego, co zawsze mogą mieć pod ręką - czyli aplikacji w telefonie.

Jak to robią wielkie marki?

Sephora

Program nagród Sephora Beauty Insider jest szalenie popularny. Może pochwalić się ponad 25 milionami lojalnych członków, generujących aż 80% rocznej sprzedaży Sephory. Klienci otrzymują nagrody za każdy zakup w oparciu o tradycyjny system punktowy. Nowatorskim rozwiązaniem jest natomiast dana uczestnikom możliwość wyboru sposobu wykorzystania punktów.

Jedną z największych barier dla dużej grupy klientów Sephory są ceny — produkty Sephora nie należą do najtańszych. Program lojalnościowy pomaga ominąć tę przeszkodę. Członkowie Beauty Insider mogą wymieniać swoje punkty lojalnościowe na karty podarunkowe i rabaty. Za punkty mogą też odbierać ekskluzywne produkty z limitowanych edycji lub poradniki na temat urody.

Amazon Prime

System członkowski Amazon Prime jest dobrze znanym płatnym programem lojalnościowym. Za stałą roczną opłatę członkowie Prime uzyskują dostęp do nieograniczonej szybkiej wysyłki oraz innych ofert, jak np. festiwal okazji Prime Day. Dodatkowo mogą korzystać również z platformy streamingowej Amazona.

Amazon ma silną konkurencję. Większość produktów oferowanych na platformie znajdziesz również w innych miejscach. Jednak program lojalnościowy przekonuje klientów do kupowania produktów wyłącznie przez Amazon. I to działa: członkowie Prime wydają średnio cztery razy więcej niż inni klienci Amazon.

Chcesz wiedzieć, jak jeszcze możesz budować trwałe relacje z klientami? Poznaj 5 elementów dobrego customer service

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.