Wiadomości e-mail wysyłane do klientów z potwierdzeniem zamówienia można wykorzystać jako bardzo dobry nośnik marketingowy, który pomoże nam zbudować zaufanie oraz lojalność konsumentów.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie pozycjonować swój sklep!

Firma Listrak, zajmująca się budowaniem pozytywnych relacji pomiędzy firmami a ich klientami, zrealizowała bardzo ciekawe badanie, z którego wynika, że osoby regularnie kupujące w sieci uwielbiają wiadomości potwierdzające dokonanie konkretnego zakupu. Mało tego, dla 64 proc. z nich wiadomości na temat transakcji stanowią najważniejszy rodzaj maili, jakie mogą znaleźć w swoich skrzynkach.

email potwierdzajacy zamowienie

Oczywiście tego typu wiadomości muszą mieć charakter transakcyjny. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby właściciele e-sklepów umieszczali w nich dodatkowe informacje na temat swoich biznesów, a nawet oferty promocyjne, które pomogą wzmocnić relacje z kupującymi oraz zachęcić ich do kolejnych zakupów. E-mail potwierdzający złożenie zamówienia jest też pierwszym punktem styku z klientem, dlatego stanowi świetną okazję dla e-sklepu do odpowiedniego wsparcia sprzedaży i zadbania o bezproblemową realizację procesu dostarczenia zamówienia.

Jakie informacje powinny znaleźć się w wiadomości potwierdzającej zamówienie?

E-mail z potwierdzeniem przyjęcia zamówienia informuje klienta, że jego zlecenie zakupowe zostało odebrane i rozpoczęła się procedura jego kompletowania oraz przygotowania do wysyłki. Powinieneś też wykorzystać tę okazję do zbudowania zaufania z konsumentami, którzy pierwszy raz zdecydowali się zrobić u Ciebie zakupy. Im precyzyjniejsze informacje umieścisz w tym mailu, tym większym profesjonalizmem i wiarygodnością się wykażesz. W mailu potwierdzającym przyjęcie zamówienia powinny znaleźć się:

  • numer zamówienia;
  • szacowany czas dostawy;
  • opis oraz zdjęcia zakupionych towarów;
  • ich cena wraz z opodatkowaniem;
  • koszty dostawy;
  • link do regulaminu Twojego sklepu oraz informacji na temat zwrotów;
  • szczegółowe informacje kontaktowe do działu obsługi klienta.

Jak już wspomniałem we wstępie do tego artykułu, prawie 2/3 Twoich klientów będzie wyczekiwać wiadomości potwierdzającej zamówienie. W związku z tym musisz dążyć do tego, żeby takowy e-mail był zawsze wysyłany w ciągu kilku sekund od jego dokonania. Tego typu wiadomość stanowi odpowiednik paragonu, który klient otrzymuje podczas zakupów w sklepie stacjonarnym. Myślisz, że konsument byłby zadowolony, gdyby musiał czekać kwadrans na wydanie paragonu? Oczywiście, że nie! Jestem święcie przekonany, że byłyby to jego ostatnie zakupy w tym sklepie.

Warto również zbudować automatyczną ścieżkę, której zadaniem będzie informowanie klienta o przebiegu procesu realizacji jego zamówienia – oddzielny e-mail ze zmianą statusu zamówienia, podziękowaniem za dokonanie płatności, wysyłką zamówienia itd.

Przejdźmy teraz do esencji tego materiału.

W jaki sposób wykorzystać e-mail transakcyjny do rozwoju biznesu?

Personalizacja przede wszystkim

Kolejny temat, w którym na eksponowanym miejscu znowu pojawia się personalizacja. Niestety, a raczej stety żyjemy w czasach, w których cały proces pozyskiwania i obsługi klienta musi mieć charakter w pełni zindywidualizowany. Masowe oferty są od razu skazane na porażkę. Nie inaczej jest w przypadku dzisiaj omawianego zagadnienia.

Oczywista jest różnica pomiędzy klientem, który kolejny raz coś od Ciebie kupuje, a takim, który dokonał zakupu po raz pierwszy. Nie ulega zatem wątpliwości, że rozróżnienie to musi być również widoczne w komunikatach wysyłanych w mailach transakcyjnych. Stałym konsumentom podziękuj za ich lojalność oraz zaoferuj drobny upominek jako podziękowanie, że z Tobą są – może to być np. kupon rabatowy na kolejne zakupy lub próbki produktów. Nowych klientów przywitaj i zachęć do powtórnych zakupów, np. oferując darmową wysyłkę, jeśli dokonają kolejnego zamówienia w ciągu najbliższego miesiąca.

Rekomendacje innych produktów

Ta porada wiąże się bezpośrednio z personalizacją, o której była mowa w poprzednim punkcie. Możesz wykorzystać tutaj cross-selling, a więc bazując na historii transakcji danego klienta zaoferować mu komplementarne produkty z Twojej oferty. Musisz jednak działać zgodnie z opracowaną strategią – jeśli stosujesz podobny zabieg w checkoucie, a klient nie reaguje, wówczas lepiej zrezygnuj z dublowania rekomendacji, bo jedyne co wtedy osiągniesz to jego irytacja.

Spójny design

Na koniec porada oczywista – tak dla utrwalenia. Pamiętaj, że wygląd wiadomości e-mail potwierdzającej zakup musi być spójny z designem sklepu. Klient otrzymując ją nie powinien szukać jej adresata. Jeśli będzie musiał to robić, to oczywiste jest, że raczej nie pozyskasz jego zaufania i nie zbudujesz trwałej relacji. No i oczywiście nie zapomnijcie o tym, żeby Wasz e-mail transakcyjny prezentował się świetnie także na urządzeniach mobilnych.

Średnia 4.6 (18 głosów)
[Głosów:18    Średnia:4.6/5]