Email marketing w e-commerce: jak zacząć budować listę mailingową?

Michal Leszczynski
Michal Leszczynski
April 12, 2019
Email marketing w e-commerce: jak zacząć budować listę mailingową?

Pozyskiwanie nowych klientów jest niezbędne dla rozwoju każdej firmy - niezależnie od rynku czy branży, w których operuje. Najczęściej jednak, największą wartość dla marki stanowią nie nowi, a powracający konsumenci. Jak jednak sprawić, aby Ci jednorazowi klienci, pozostali z Tobą na długie lata? Odpowiedzią na to pytanie jest komunikacja poprzez email marketing. Mimo swojego "podeszłego" wieku, poczta elektroniczna pozostaje preferowanym kanałem komunikacji, przez który użytkownicy chcą kontaktować się ze swoimi ulubionymi markami. Nie dotyczy to tylko wiadomości zawierających informacje na temat aktualnych promocji i wyprzedaży, ale przede wszystkim wartościowych treści, które pomagają konsumentom w ich codziennym życiu i użytkowaniu produktu.Wiedząc zatem, jak istotne jest zdobywanie adresów email i sprawianie, że odwiedzający Twój sklep internauci staną się subskrybentami newslettera, przyjrzyjmy się najskuteczniejszym metodom budowania listy mailingowej w sklepie internetowym.

1. Tradycyjny formularz zapisu

Najczęściej stosowaną metodą budowania bazy adresów email jest umieszczenie zagnieżdżonego formularza zapisu na stronie internetowej, blogu, profilu marki na Facebooku oraz przy koszyku zakupowym. Formularze tego typu znajdują są zazwyczaj w dolnej lub bocznej części strony tak, aby użytkownicy mogli je łatwo dostrzec podczas przeglądania interesujących ich treści.Samo umieszczenie formularza w odpowiednim miejscu nie może jednak zagwarantować, że odwiedzający Twój sklep internauci zdecydują się dołączyć do Twojej subskrypcji. Elementy, które będą miały wpływ na jego skuteczność to m.in.:

  • Wygląd formularza (czy zwraca na siebie uwagę?)
  • Pola wyboru (czy dane, o które prosisz są skomplikowane lub jest ich dużo?)
  • Treść (czy zachęca do zapisu?)
  • Przyciski wzywające do działania (czy przekonują do natychmiastowego działania?)
  • Benefit motywujący do zapisu (czy koszt pozostawienia adresu email jest wart tego, co otrzymuję w zamian?)
  • Społeczny dowód słuszności (czy inni użytkownicy się już zapisali i co sądzą o przesyłanych wiadomościach?)

Formularz zapisu w sklepie internetowym marki famfam.pl

2. Formularz typu light-box

Innym popularnym rozwiązaniem pozwalającym na skuteczne budowanie bazy mailingowej są formularze typu light-box wyświetlane użytkownikom zaraz po przejściu na wybraną stronę internetową. W przeciwieństwie do formularza zagnieżdżonego, light-box można dostosować tak, aby pojawiał się internautom jedynie do momentu, w którym go zamkną lub wypełnią.Zaletą tego typu rozwiązań jest m.in. element zaskoczenia, wywołany jest przez wyskakujące okno, przysłaniające właściwą stronę internetową. Ponadto, forma i wygląd tych formularzy mogą - w większym stopniu niż jest to obserwowane przy formularzach zagnieżdżonych - odbiegać od ogólnego projektu witryny. W ten sposób - wyróżniając się - mogą dodatkowo przykuć uwagę odwiedzających stronę użytkowników.Istnieje również odmiana wspomnianych, "wyskakujących" formularzy zapisu, które nie są wyświetlane zaraz po wejściu na stronę internetową, a dopiero po odnotowaniu próby jej opuszczenia. Takie rozwiązanie pozwala na odratowanie użytkownikówi zaprezentowania im jeszcze lepszych powodów, dla których powinni pozostawić Tobie swój adres email. Jeśli dotychczas spodobało im się to, co masz w ofercie, formularz ten powinien z łatwością przekonać ich do zapisania się na Twoją listę.

Formularz zapisu typu light-box na stronie sklepu internetowego lampsandco.pl

3. Komunikacja offline

Kolejny, mało inwazyjny i nieskomplikowany sposób na pozyskiwanie adresów email klientów to umieszczenie na materiałach promocyjnych linku do strony internetowej zawierającej formularz zapisu.Ulotki, wizytówki, czy opakowania produktów - wszystkie te elementy mogą posłużyć jako nośnik informacji o Twoim newsletterze. Wysyłając produkty swoim klientom nic nie stoi na przeszkodzie, abyś umieścił dodatkową informację na temat aktualnej promocji lub specjalnej akcji mającej na celu przywitanie nowych fanów Twojej marki.W celu zmotywowania nowych klientów do zapisania się na listę mailingową, przedstaw wszystkie najważniejsze korzyści płynące z wykonania tej akcji. Może to być darmowa próbka produktu, dostęp do najświeższych informacji i ekskluzywnych treści lub rabat na kolejny zakup.Aby dodatkowo zwiększyć konwersję, upewnij się, że kierujesz użytkowników na dedykowany Landing Page, aniżeli na swoją stronę główną. Nadmiar informacji, który mógłby ich tam spotkać może skutecznie powstrzymać ich od dokonania zapisu. Skupiając się na swojej stronie docelowej jedynie na tym, aby użytkownicy dołączyli do Twojej listy, masz większą szansę na to, że nic innego nie odwróci uwagi od pożądanej przez Ciebie akcji.

Podsumowanie

Sprawienie, że klienci powrócą do Twojego sklepu internetowego powinno być dla Ciebie równie ważne (jeśli nie ważniejsze) co pozyskiwanie nowych odbiorców. Dzięki rozwiązaniom takim jak formularze zapisu, landing pages i komunikacja za pomocą newsletterów, jest to osiągalne i co najważniejsze - możliwe do bardzo szybkiego i niedrogiego zaimplementowania nawet w długo działających firmach.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.