Które social media sprzedają?

Jakub Wróbel
Jakub Wróbel
June 18, 2017
Które social media sprzedają?

W dobie ogromnego boomu na komunikację w social media czasami zapominamy o realnym zysku, jaki może ona przynieść. Polscy marketerzy inspirowani trendami obowiązującymi w Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej czasami przeceniają opłacalność komunikacji w wielu kanałach mediów społecznościowych. Zobacz te, które rzeczywiście przynoszą realny zysk.

Facebook

O Facebooku w kontekście ecommerce napisano już bardzo wiele stron tekstów. Bez wątpienia jest to najlepsze narzędzie społecznościowe do komunikacji, które można wykorzystać na setki różnych sposobów. Nie ma również co ukrywać, że odpowiednio prowadzone działania w tym medium są w stanie przynieść znaczący wzrost sprzedaży i sprawić, że Twój sklep zacznie się rozwijać w bardzo szybkim tempie. Ruch generowany do sklepów przez social media w ponad 60% pochodzi właśnie z tej platformy. Gdy spojrzymy na liczbę zamówień pochodzących z mediów społecznościowych odsetek należących do FB wzrasta do 85%. Branże, które osiągają najlepsze wyniki w konwersji ruchu pochodzącej z Facebooka to: fotografia, sport, akcesoria dla zwierząt, biżuteria oraz moda. Dodatkowo ciekawą informacją jest fakt, iż liczba zamówień z platformy Marka Zuckerberga regularnie rośnie osiągając tempo wzrostu około 130% w skali roku. Klienci pochodzący z FB pozostawiają w sklepach średnio równowartość około 55$, a przeciętna konwersja z tego źródła wynosi 1,85%. Pokazuje to, że wbrew wielu twierdzeniom pojawiającym się w branżowym dyskursie, Facebook nie umiera i prawdopodobnie jeszcze długo nic nie zmieni tego stanu.

Pinterest

Pinterest to miejsce, które jest wprost stworzone dla branży ecommerce. Trzeba jasno powiedzieć, że jeżeli posiadasz dobre zdjęcia produktów oraz bardziej lifestyle’owe fotografie umieszczające Twój asortyment w określonym kontekście to jest to miejsce zdecydowanie dla Ciebie. W przypadku tej platformy, generuje ona 13% całego ruchu kierowanego do sklepów przez social media. Wprawdzie nie jest to tak imponujący wynik jak w przypadku Facebooka, jednak trzeba od razu zastrzec, że Pinterest jest miejscem specyficznym, skierowanym głównie do branż związanych z modą i designem. Średnia wartość koszyka użytkownika tej platformy wynosi równowartość 59$, co oznacza delikatnie lepszy wynik niż w przypadku Facebooka. Dodatkowo warto zauważyć, że Pinterest jest zdecydowanym liderem, jeżeli chodzi o sprzedaż produktów retro i vintage oraz wszelkiego rodzaju drukowanego asortymentu (książki, magazyny, notesy, organizery).

Youtube

Na wstępie należy zaznaczyć, że pomimo mnogości tematycznej contentu, który znajdziemy na YT, dla ecommerce ma on tak naprawdę zastosowanie tylko i wyłącznie w dwóch branżach: urządzeń elektronicznych oraz wszelkiego rodzaju produktów powiązanych ze sławnymi osobami. W przypadku innego pola działalności niestety efekty z YouTube'a mogą okazać się znacznie poniżej oczekiwań, pomimo że jest to w tym momencie drugi pod względem popularności serwis społecznościowy na świecie. Ruch pochodzący z tej platformy to około 8% całego ruchu generowanego przez social media do sklepów internetowych. Niestety cechuje się on stosunkowo niższą wartością koszyka (średnio 38$) niż w przypadku Facebooka oraz Pinteresta. Na uwagę zasługuje również całkiem przyzwoita średnia konwersja wynosząca 1,16%. Jednak pamiętaj, że społeczności znajdujące się na tej platformie cechują się wysoką specyfiką odbioru treści i komunikacja z nimi wymaga sporego nakładu pracy.

Instagram

Wokół Instagrama wykształciło się chyba więcej mitów niż sprawdzonych informacji, które rzeczywiście mają jakiekolwiek znaczenie dla branży ecommerce. Nie ukrywajmy, ten kanał social media posiada wartość zdecydowanie bardziej wizerunkową niż stricte sprzedażową. Jednak w przypadku np. branży modowej obecność na Instagramie to absolutny must i doskonały sposób na przebicie się do świadomości konsumenta, który zaznajomi się z naszą marką i z pewnością po pewnym czasie stanie się naszym klientem, nawet jeśli nie przyjdzie do naszego sklepu dzięki treściom zamieszonym w tym serwisie. Na chwilę obecną Instagram generuje mniej niż 2% ruchu pochodzącego z social media, jednak na uwagę zasługuje fakt, iż użytkownicy przychodzący z tego serwisu zostawiają średnio 65$, co jest wynikiem prawie o 10$ wyższym niż w przypadku Facebooka czy Pinteresta. Należy jednak pamiętać, że w miarę upowszechnienia się mcommerce i rozszerzenia funkcjonalności tej platformy (przyciski kup teraz itd.) Instagram stanie się niezwykle cennym kanałem oferującym bardzo wiele możliwości.

Twitter

Medium społecznościowe, które jest w Polsce tematem wielu skrajnych opinii. Jedni uważają, że w Polsce zupełnie nie ma siły przebicia i jedynie znikomy procent internautów korzysta z komunikacji w tej formie, a drudzy odpowiadają, że jest to bardzo spójna i jednolita społeczność, która stanowi ogromną siłę. Prawda, jak zwykle, leży po środku. Przede wszystkim, Twitter jest oczywiście znacznie mniej popularny w Polsce niż w krajach zachodnich. Jednak należy pamiętać, że korzystają z niego zwolennicy nowych technologii oraz młodzi ludzie (około 20% jeszcze przed ukończeniem 18 roku życia), co stanowi cenną informację pod kątem wykorzystania TT w celach sprzedażowych. Platforma ta generuje 10,55% całego ruchu pochodzącego z social media. Trzeba zaznaczyć, że konwersja wynosi jedynie 0,77%, a klienci pochodzący z tego źródła kupują średnio za około 46$. Analizując miejsca, w których przebywa Twoja grupa docelowa, sprawdź jak wysoka jest jej penetracja w tym medium społecznościowym. Jeżeli będzie ona wystarczająco wysoka, możesz śmiało rozpoczynać działania reklamowe i dystrybuować content, który w przypadku Twittera jest najlepszą zachętą do sprzedaży.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.