Jaki powinien być e-mail potwierdzający zamówienie?

Radek Pietrzak
Radek Pietrzak
August 14, 2017
Jaki powinien być e-mail potwierdzający zamówienie?

Wiadomości e-mail wysyłane do klientów z potwierdzeniem zamówienia można wykorzystać jako bardzo dobry nośnik marketingowy, który pomoże nam zbudować zaufanie oraz lojalność konsumentów. Firma Listrak, zajmująca siębudowaniem pozytywnych relacji pomiędzy firmami a ich klientami, zrealizowała bardzo ciekawe badanie, z którego wynika, że osoby regularnie kupujące w sieci uwielbiają wiadomości potwierdzające dokonanie konkretnego zakupu. Mało tego, dla 64 proc. z nich wiadomości na temat transakcji stanowią najważniejszy rodzaj maili, jakie mogą znaleźć w swoich skrzynkach.

email potwierdzajacy zamowienie

Oczywiście tego typu wiadomości muszą mieć charakter transakcyjny. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby właściciele e-sklepów umieszczali w nich dodatkowe informacje na temat swoich biznesów, a nawet oferty promocyjne, które pomogą wzmocnić relacje z kupującymi oraz zachęcić ich do kolejnych zakupów. E-mail potwierdzający złożenie zamówienia jest też pierwszym punktem styku z klientem, dlatego stanowi świetną okazję dla e-sklepu do odpowiedniego wsparcia sprzedaży i zadbania o bezproblemową realizację procesu dostarczenia zamówienia.

Jakie informacje powinny znaleźć się w wiadomości potwierdzającej zamówienie?

E-mail z potwierdzeniem przyjęcia zamówienia informuje klienta, że jego zlecenie zakupowe zostało odebrane i rozpoczęła się procedura jego kompletowania oraz przygotowania do wysyłki. Powinieneś też wykorzystać tę okazję do zbudowania zaufania z konsumentami, którzy pierwszy raz zdecydowali się zrobić u Ciebie zakupy. Im precyzyjniejsze informacje umieścisz w tym mailu, tym większym profesjonalizmem i wiarygodnością się wykażesz. W mailu potwierdzającym przyjęcie zamówienia powinny znaleźć się:

  • numer zamówienia;
  • szacowany czas dostawy;
  • opis oraz zdjęcia zakupionych towarów;
  • ich cena wraz z opodatkowaniem;
  • koszty dostawy;
  • link do regulaminu Twojego sklepu oraz informacji na temat zwrotów;
  • szczegółowe informacje kontaktowe do działu obsługi klienta.

Jak już wspomniałem we wstępie do tego artykułu, prawie 2/3 Twoich klientów będzie wyczekiwać wiadomości potwierdzającej zamówienie. W związku z tym musisz dążyć do tego, żeby takowy e-mail był zawsze wysyłany w ciągu kilku sekund od jego dokonania. Tego typu wiadomość stanowi odpowiednik paragonu, który klient otrzymuje podczas zakupów w sklepie stacjonarnym. Myślisz, że konsument byłby zadowolony, gdyby musiał czekać kwadrans na wydanieparagonu? Oczywiście, że nie! Jestem święcie przekonany, że byłyby to jego ostatnie zakupy w tym sklepie.Warto również zbudować automatyczną ścieżkę, której zadaniem będzie informowanie klienta o przebiegu procesu realizacji jego zamówienia - oddzielny e-mail ze zmianą statusu zamówienia, podziękowaniem za dokonanie płatności, wysyłką zamówienia itd. Przejdźmy teraz do esencji tego materiału.

W jaki sposób wykorzystać e-mail transakcyjny do rozwoju biznesu?

Personalizacja przede wszystkim

Kolejny temat, w którym na eksponowanym miejscu znowu pojawia się personalizacja. Niestety, a raczej stety żyjemy w czasach, w których cały proces pozyskiwania i obsługi klienta musi mieć charakter w pełni zindywidualizowany. Masowe oferty są od razu skazane na porażkę. Nie inaczej jest w przypadku dzisiaj omawianego zagadnienia.Oczywista jest różnica pomiędzy klientem, który kolejny raz coś od Ciebie kupuje, a takim, który dokonał zakupu po raz pierwszy. Nie ulega zatem wątpliwości, że rozróżnienie to musi być również widoczne w komunikatach wysyłanych w mailach transakcyjnych. Stałym konsumentom podziękuj za ich lojalność oraz zaoferuj drobny upominek jako podziękowanie, że z Tobą są - może to być np. kupon rabatowy na kolejne zakupy lub próbki produktów. Nowych klientów przywitaj i zachęć do powtórnych zakupów, np. oferując darmową wysyłkę, jeśli dokonają kolejnego zamówienia w ciągu najbliższego miesiąca.

Rekomendacje innych produktów

Ta porada wiąże się bezpośrednio z personalizacją, o której była mowa w poprzednim punkcie. Możesz wykorzystać tutaj cross-selling, a więc bazując na historii transakcji danego klienta zaoferować mu komplementarne produkty z Twojej oferty. Musisz jednak działać zgodnie z opracowaną strategią - jeśli stosujesz podobny zabieg w checkoucie, a klient nie reaguje, wówczas lepiej zrezygnuj z dublowania rekomendacji, bo jedyne co wtedy osiągniesz to jego irytacja.

Spójny design

Na koniec porada oczywista - tak dla utrwalenia. Pamiętaj, że wygląd wiadomości e-mail potwierdzającej zakup musi być spójny z designem sklepu. Klient otrzymując ją nie powinien szukać jej adresata. Jeśli będzie musiał to robić, to oczywiste jest, że raczej nie pozyskasz jego zaufania i nie zbudujesz trwałej relacji. No i oczywiście nie zapomnijcie o tym, żeby Wasz e-mail transakcyjny prezentował się świetnie także na urządzeniach mobilnych.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.