Produkty cyfrowe - jak je sprzedawać i na nich zarabiać?

Marta Mazurowska
Marta Mazurowska
May 10, 2021
Produkty cyfrowe - jak je sprzedawać i na nich zarabiać?

Co to jest produkt cyfrowy?

Produkty cyfrowe to produkty dostępne wyłącznie w wersji elektronicznej. Są to między innymi: ebooki, poradniki, podcasty, filmy, pliki do wydruku, szablony, grafiki, plany treningowe, jadłospisy czy kursy online, do których kupujący otrzymuje niemalże nieograniczony dostęp z dowolnego urządzenia. 

Produkty cyfrowe możesz udostępniać:

  • bezpłatnie - w ramach strategii budowania relacji z klientami,
  • odpłatnie - co pozwoli ci pozyskać źródło dodatkowego dochodu.

8 powodów, dla których warto tworzyć produkty cyfrowe

Nie każdy sklep internetowy musi tworzyć produkty cyfrowe, ale posiadanie ich w swoim sklepie internetowym może znacznie urozmaicić asortyment i zwiększyć sprzedaż. Sprawdź 6 powodów, dla których warto tworzyć produkty cyfrowe.

  1. Produkt cyfrowy tworzysz tylko w jednej kopii. Nie musisz zajmować się projektowaniem i produkcją wielu produktów, aby zapewnić podaż. 
  2. Nie musisz inwestować w magazyn i poświęcać czas na przygotowanie produktów do wysyłki.
  3. Sprzedaż produktów online może być całkowicie zautomatyzowana (na przykład produkt wysyłany na e-mail bezpośrednio po zakupie).
  4. Produkty cyfrowe są tanie w tworzeniu. Nie potrzebujesz ogromnego zaplecza finansowego na przygotowanie prototypów, produkcję pełnej rozmiarówki i uzupełnianie stanów magazynowych, a przychód z produktu staje się w całości zyskiem.
  5. Większość prac związanych z przygotowaniem produktu cyfrowego możesz wykonać samodzielnie. Jeżeli chcesz, możesz podjąć współpracę z grafikiem, copywriterem, edytorem lub programistą. Większość jednak rozwiązań zdołasz wdrożyć samodzielnie :)
  6. Produkt cyfrowy możesz sprzedawać w pakiecie, co pozwoli ci uzyskać wyższą cenę za produkt fizyczny. 
  7. Budujesz pozycję eksperta, edukujesz klientów oraz pozwalasz im rozwinąć swoje umiejętności, przez co angażujesz ich w działania swojego sklepu internetowego. 
  8. Twoi klienci jeszcze nigdy nie inwestowali tak dużo czasu i budżetu w rozwój swoich talentów, wiedzy i zainteresowań. Wykorzystaj ten trend konsumencki na swoją korzyść.

Czy produkty cyfrowe mogą tworzyć sklepy internetowej z każdej branży?

Tak! Od marki odzieżowej, przez firmę z akcesoriami dla dzieci, drogerię, produkty do domu, aż po elektronikę - wszyscy mogą stworzyć produkty cyfrowe, które pozwolą przyciągnąć klientów, zwiększyć ich lojalność oraz zaangażowanie, a co za tym idzie - sprzedawać więcej.

Nie masz pewności, co mógłbyś przygotować? Zapytaj swoich klientów, z czym mają problem, jakie mają wyzwania, czego chcieliby się nauczyć i o czym dowiedzieć więcej. To źródło nieustającej inspiracji, które szybko zweryfikuje twoje pomysły.

Jakie produkt online wybrać? 45 pomysłów na produkty cyfrowe gotowe do wykorzystania

Pliki online:

  • Kursy online
  • Ebooki
  • Pliki Excel, np. tabele, budżety itp.
  • Szablony online np. w programie Microsoft Word
  • Szablon sklepu internetowego
  • Gotowe grafiki do wykorzystania
  • Grafiki z możliwością edycji
  • Filtry do zdjęć
  • Przewodniki
  • Instrukcja obsługi produktów
  • Instrukcje DIY
  • Ilustracje
  • Jadłospisy
  • Plany treningowe
  • Wzory CV, listów motywacyjnych
  • Magazyny
  • Komiksy
  • Płatny mailing dla klientów

Pliki do wydruku:

  • Formularze
  • Kalendarze
  • Plannery
  • Zeszyty ćwiczeń
  • Wzory umów
  • Regulaminy
  • Listy kontrolne
  • Notatki wizualne
  • Szablony 
  • Wykroje ubrań i akcesoriów
  • Plakaty i ilustracje
  • Tapety na telefon i komputer

Wideo i dźwięk:

  • Film
  • Kurs wideo
  • Podcasty
  • Instrukcja obsługi i wskazówki w formie wideo
  • Transmisja live w mediach społecznościowych
  • Webinary
  • Nagrania
  • Podkłady muzyczne, ścieżki dźwiękowe
  • Poradniki wideo

Społecznościowe:

  • Dostęp do klubu i materiały tylko dla wybranych osób
  • Wspólne wyzwanie online
  • Dostęp do grupy na Facebooku lub zamkniętej grupy na forum
  • Masterclass, czyli grupy prowadzone przez kogoś, kto ma specjalistyczną wiedzę lub umiejętności w danej dziedzinie
  • Indywidualne sesje
  • Program doradztwa biznesowego

6 powodów, dlaczego produkt cyfrowy jest lepszy od darmowych materiałów dostępnych online

Czy czasami zastanawiasz się: dlaczego mój klient miałby zapłacić za mój produkt cyfrowy, skoro w sieci dostępnych jest tyle darmowych rozwiązań? 

Poznaj przynajmniej 6 powodów, dlaczego warto zapłacić za twoje produkty online.

1. Rozwiązanie kontra przypadkowa informacja

Kiedy sprzedajesz produkt online, twoi klienci płacą ci za konkretne, kompleksowe rozwiązanie. Darmowe treści dostępne w Internecie to tylko rzut przypadkowych informacji, które wymagają ogromnej ilości czasu, aby je zebrać, przesortować i zweryfikować. 

2. Kolejność

Produkt cyfrowy, który oferujesz, powinien mieć przemyślaną strukturę. Bardzo często to podróż - od ogólnej wiedzy, do szczegółowych i zaawansowanych porad - której celem jest konkretna i usystematyzowana umiejętność. Za gotowe i proste rozwiązania warto zapłacić.

3. Wygoda

Kto ma ochotę przeszukiwać Internet w poszukiwaniu masy informacji z wielu źródeł (często o sprzecznych opiniach i wskazówkach)? Oferując swoje produkty online, dajesz swoim klientom nie tylko gotowe rozwiązanie prowadzące do określonych rezultatów, ale przede wszystkim zapewniasz wygodę i pozwalasz im oszczędzić czas - najcenniejszą walutę w naszych rękach.

4. Odpowiedzialność i motywacja

Kupując produkt cyfrowy, twoi klienci stają się częścią społeczności, którą łączy wspólna cecha - podobne zainteresowania i potrzeby. Bądź głosem motywacji dla swoich nabywców, inspiruj i angażuj ich poprzez różne formy komunikacji, np. poprzez newsletter czy aktywność w mediach społecznościowych. Buduj lojalną grupę klientów, która będzie wracać do twojego sklepu internetowego po kolejne produkty.

5. Treści, których nie znajdziesz nigdzie indziej

Pomimo wielogodzinnych starań - nie wszystko można znaleźć w Internecie. Zwłaszcza, jeśli poszukujemy wiarygodnych, rzetelnych i wysoko jakościowych treści. Zaoferuj klientom produkt cyfrowy, który będzie miał to, co bardzo trudno znaleźć w sieci. Za takie informacje chętnie zapłacą.

6. Marka

Twoja marka jest nośnikiem cech osobowości, renomy, emocji, jakości i specjalistycznej wiedzy. Wykorzystaj to na swoją korzyść. Darmowe treści w Internecie nie budują poczucia zaufania, które ty możesz zaoferować. Polegaj na swoim know-how i przyciągaj nowych klientów.

Gdzie sprzedawać produkty online?

Jeżeli chcesz sprzedawać produkty online, dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie ich w sklepie internetowym. Dzięki temu nie tylko urozmaicisz swój asortyment, ale także zadbasz o rozwój marki. Jeżeli już posiadasz sklep internetowy, skorzystaj z opcji dedykowanych produktom cyfrowym, np. specjalne aplikacje czy rozszerzenia.

Jak przygotować produkt cyfrowy do sprzedaży w sklepie internetowym? 5 kroków

1. Zweryfikuj swój pomysł na produkt online

Nie ma sensu poświęcać miesiąca na budowanie produktu cyfrowego, którego nikt nie będzie chciał kupić. Zawsze badaj rynek, zanim przystąpisz do tworzenia materiału. Nie bój się prosić o feedback, ale upewnij się, że pochodzi on z obiektywnych źródeł, np. od twoich klientów. 

Dowiedz się także: jak zweryfikować swój pomysł na biznes? Sprawdź 7 skutecznych sposobów

2. Ustaw listę oczekujących i zaproponuj atrakcyjną ofertę

Po pierwsze, lista oczekujących pozwala zweryfikować pomysł na produkt cyfrowy - możesz sprawdzić, ile osób jest zainteresowanych poprzez kierowanie ruchu na stronę rejestracji i budowanie bazy e-maili - potencjalnej grupy nabywców twojego produktu cyfrowego.

Po drugie, zaoferuj wyjątkowe doświadczenie i ustalaj pierwszeństwo. Nabywcy uwielbiają poczucie, że zostali wyróżnieni, dlatego stwórz specjalnie dla wybranej grupy osób (np. pierwszych X osób) przedpremierowy dostęp do produktów bądź ekstra materiały, niedostępne dla innych. Buduj napięcie i nagradzaj lojalnych nabywców. To będzie dodatkowa motywacja do szybkiego zakupu twojego produktu cyfrowego.

3. Zacznij tworzyć swój produkt cyfrowy

Skorzystaj z naszej listy i wybierz produkt cyfrowy, który będzie najlepszym narzędziem dopasowanym do twojej grupy odbiorców. Pamiętaj, aby prosić swoich klientów o pomoc. Czy twoi klienci wolą e-booka, kurs online, serię filmów czy dokumenty do wydruku? Pamiętaj, że przede wszystkim tworzysz produkt dla nich!

Sprawdź 3 sposoby, jak zaangażować klientów na swoim Facebooku.

Pomyśl również, kogo mógłbyś zaprosić do wspólnej pracy nad produktem online. Po pierwsze, łatwiej razem pracować nad rozbudowanym contentem lub podzielić się kosztami pracy grafika czy korektora, a po drugie - zyskujesz dodatkowe kanały dystrybucji i promocji. Możecie także stworzyć droższą, rozszerzoną wersję produktu cyfrowego.

4. Buduj swoją społeczność, dzięki bezpłatnym treściom

Jeśli utrzymujesz poziom sprzedaży w swoim sklepie internetowym na bardzo dobrym poziomie, to nie musi być twój punkt obowiązkowy. Jest on w głównej mierze skierowany do twórców, którzy dopiero zaczynają sprzedaż internetową i chcą przyciągnąć ruch na swoją stronę.

Darmowe treści pozwolą ci zbudować bazę użytkowników. Przygotuj coś krótkiego lub wykorzystaj fragment gotowego produktu cyfrowego i zachęć użytkowników do pobierania treści w zamian za adres e-mail. Dzięki temu zdobędziesz bazę do promocji swoich treści online i produktów fizycznych. 

5. Angażuj partnerów i influencerów

Premiera twojego produktu cyfrowego zasługuje na duży rozgłos. Pobudzi do działania twoją publiczność, wzmocni zainteresowanie, zmotywuje klientów do zakupów, co w ostateczni zwiększy sprzedaż wśród nowych i obecnych klientów.

Im więcej partnerów, osób wpływowych, influencerów (w tym mikroinfluencerów) zaangażujesz, tym lepiej. Pomogą oni wzmocnić zasięg promocji i podsycić emocje w oczekiwaniu na produkt.

Wprowadzenie produktu cyfrowego do sprzedaży - o czym należy pamiętać?

Głównym celem promocji przed wprowadzeniem produktu cyfrowego na rynek jest dotarcie do potencjalnych nabywców nabywców. Jest to jednak czasochłonny proces oparty o budowanie i zdobywanie zaufania klientów. 

Możliwości jest wiele, ale pamiętaj, że kluczowe narzędzia masz zawsze w zasięgu ręki. Poniżej sprawdzisz proste i sprawdzone metody na skuteczną promocję produktu cyfrowego. Sprawdź, o czym musisz pamiętać przed premierą:

  • Przygotuj persony osób, które należą do twojej grupy docelowej (kim są, czym się interesują, w jaki sposób skorzystają na twoim produkcie), aby dostosować spersonalizowaną komunikację.
  • Zaangażuj grupę roboczą złożoną z twoich najbardziej lojalnych klientów, pokaż im produkt, zaproś do wyrażenia swojej opinii (to osoby, które szybciej niż ty wyłapią błędy i nieścisłości, które szybko poprawisz).
  • Podejmij decyzje dotyczące cen produktów. Sprawdź, jak ustalić strategię cenową krok po kroku.
  • Podgrzej emocje - pozwól twoim obserwatorom wybrać okładkę lub nazwę produktu dzięki ankiecie stworzonej na Facebooku czy Instagramie, wyślij email do osób, które zapisały się na listę życzeń, powiadom o nowościach dotychczasowych klientów
  • Wprowadź zmiany w szablonie sklepu internetowego, dodaj banery oraz dedykowaną zakładkę.
  • Stwórz kreatywne i zachęcające opisy w sklepie internetowym, które podkreślą wyróżniki twojego produktu cyfrowego.
  • Zrób przyciągające wzrok zdjęcia produktów i grafiki produktowe. Poznaj 3 darmowe narzędzia do tworzenia grafik.
  • Przygotuj komunikację marketingową na Facebooka, Instagrama, Insta Stories, Facebook Stories, YouTube’a, LinkedIna, Twittera, Tik Toka itp.
  • Pamiętaj o nagraniu filmów lub zorganizowaniu transmisji live na Facebooku i Instagramie, w którym opowiesz o produkcie cyfrowym i krok po kroku omówisz treści.
  • Zainstaluj piksel Facebooka, śledź wszystkie działania na twojej stronie i pogrupuj odbiorców ze względu na wykonane aktywności. Taka retargetowana reklama będzie na pewno skuteczniejsza. Sprawdź, jak zainstalować piksel Facebooka.
  • Uruchom przedsprzedaż, aby osoby, które zetkną się z twoim materiałem reklamowym, mogły od razu dokonać zakupu.
  • Uruchom płatną kampanię w kanałach, z których odnotowujesz największy ruch na swoją stronę.

Zapamiętaj!

Jeśli chcesz, aby twój produkt cyfrowy odniósł sukces, udoskonalaj go. Niech twoje produkty ewoluują razem z odbiorcami, aby mieć pewność, że dostarczasz najlepszą jakość. Uaktualnienie produktu cyfrowego jest znacznie łatwiejsze od fizycznego, a klienci docenią twoje zaangażowanie, gdy otrzymają najnowszą wersję. Jeżeli pokażesz, że wciąż troszczysz się o wasze wspólne relacje, będą z większą ochotę nabywać kolejne produkty.

Stwórz dla swoich klientów przestrzeń jak np. grupa na Facebooku, w której będą dyskutować, wspierać się i inspirować oraz wzajemnie pracować nad materiałem. Możesz wprowadź tygodniową roadmapę, czyli dni tematyczne na poszczególne dni tygodnia lub znajdź inne sposoby na angażowanie uczestników. Upewnij się także, że każdy otrzymuje pomoc :)

Jak sprzedawać produkt cyfrowy? 3 przykłady inspirujących sklepów internetowych, które mają w swojej ofercie produkty cyfrowe

1. Design Your Life

Design your life - produkty cyfrowe w sklepie internetowym

2. SMART VEGAN

SMART VEGAN - produkty cyfrowe w sklepie internetowym

3. Językowy Sklep

Językowy Sklep - produkty cyfrowe w sklepie internetowym

Produkty cyfrowe - obowiązki informacyjne

Przed wprowadzeniem produktu cyfrowego na rynek musisz również zadbać o kilka aspektów prawnych. Informacje dotyczące umowy o dostarczaniu treści cyfrowych znajdują się w ustawie o prawach konsumentów oraz w dyrektywach UE. Warto się z nimi zapoznać i upewnić się, że wszystkie wymogi zostały uwzględnione w twoich dokumentach.

Upewnij się, że w umowie o dostarczeniu treści cyfrowych zawrzesz najważniejsze tematy dotyczą obowiązku informacyjnego o:

  • Funkcjonalności treści cyfrowych, np.
  • sposób dostarczenia treści, czyli: podanie linku aktywującego lub ściągnięcie pliku ze strony internetowej,
  • wielkość pliku,
  • konieczność aktualizacji,
  • ograniczenia w ilości odtworzeń,
  • możliwości kopiowania (ochrona praw autorskich) itp.
  • Interoperacyjności treści cyfrowych
  • wymagania dotyczące sprzętu i oprogramowania komputerowego (system operacyjny, wymagana wersja oraz pewne cechy sprzętu komputerowego, np. prędkość procesora, cechy karty graficznej).
  • Odstąpieniu od umowy
  • Poinformuj kupujących, że jeżeli wyrażą zgodę na dostarczenie treści cyfrowych, nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy (jeśli nie zawrzesz tej informacji kupującemu przysługuje 12 miesięcy na zwrot produktu - nawet tego, z którego korzystał).
  • Powyższa informacja w umowie nie jest wystarczająca. Sprzedawca jest prawnie zobowiązany potwierdzić konsumentowi otrzymanie zgody na dostarczenie treści cyfrowych, która spowodowała utratę prawa odstąpienia od umowy (najlepiej za pomocą szeroko pojętej komunikacji elektronicznej, np. za pomocą komunikatu w sklepie internetowym tuż przed lub po płatności, e-maila bądź smsa).

Zapoznaj się szczegółowo z ustawą o prawach konsumenta

Przygotowanie pierwszego produktu cyfrowego jest zawsze wyzwaniem, ale mając gotowy plan działań i listę kontrolną - wszystko może być proste. Korzystaj z dostępnych narzędzi, wykorzystaj swoją wiedzą, know-how i zaufanie do marki, aby oferować porady i inspiracje warte zakupu. 

Pamiętaj, że sprzedaż produktów cyfrowych wymaga mniej zaangażowania niż sprzedaż produktów fizycznych, co w długim okresie może przełożyć się na większy zysk. Wszystko zależy od twoich pomysłów i współpracy z klientami :)

A ty co sądzisz o produktach cyfrowych? Warto wprowadzić je do sklepów internetowych? Czekamy na twój komentarz!

Przeczytaj także:


przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.