Praktycznie każdy sprzedawca internetowy działa w social media. Dla wielu z nich to właśnie serwisy społecznościowe stanowią główne źródło pozyskiwania ruchu, budowania marki, komunikacji z klientami i promocji. Mimo, że Pinterest, Instagram i Google+ zdobywają coraz większą popularność, to jednak Facebook cały czas jest najbardziej popularny i przyciąga najwięcej użytkowników. W dzisiejszym artykule podpowiemy Ci, jak angażować fanów na FB po to, aby Twoje działania tam prowadzone były jeszcze bardziej efektywne. No to…zaczynamy 🙂

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, jak wykorzystać media społecznościowe w swoim sklepie internetowym!

1. Zróżnicowany content

Po pierwsze, zadbaj, aby Twoje wpisy zawsze były różnorodne. Nigdy nie skupiaj się na jednym rodzaju postów. Większość e-sprzedawców publikuje wyłącznie grafiki. Wrzucanie obrazków i zdjęć to dobre rozwiązanie – te treści zazwyczaj generują 50% więcej zaangażowania niż inne. Niemniej jednak, ograniczanie się tylko do grafik może nienajlepiej skończyć się  dla Twojego biznesu – zwłaszcza, że po ostatnich zmianach w algorytmie Facebooka ten typ postów osiąga mniejszy zasięg.

Dlatego, staraj się urozmaicać swoje publikacje, nie zapominając przy tym o statusach czy linkach. Te pierwsze zyskały ostatnio na popularności. Facebook, chcąc zachęcić firmy do aktualizacji tego typu, zaczął je faworyzować tak, że osiągały dużo większy zasięg. Nie należy jednak popadać w skrajność i skupiać się wyłącznie na statusach – w końcu ich zauważalność i chwytliwość jest często dużo mniejsza niż w przypadku grafik.

Warto także pamiętać o wspomnianych linkach, które po zmianach wprowadzonych pod koniec 2013r. są prezentowane w dużo atrakcyjniejszej formie, przykuwającej wzrok użytkownika. Zobacz przykład:

Facebook link post

Jak widzisz, linki są teraz duże i czytelne, co zdecydowanie podnosi ich wartość – zwłaszcza, że przenoszą one użytkownika bezpośrednio na Twoją stronę – a więc wprost przyczyniają się do generowania ruchu w sklepie.

Planując treści na Twoją stronę, staraj się także promować User-Generated Content – a więc content tworzony przez Twoich fanów/klientów. Musisz być świadomy, że Twój fanpage to strona nie tylko o Tobie, ale i o Twoich klientach. Pozwól więc im dzielić się własnymi treściami – na przykład zdjęciami Twoich produktów czy sugestiami odnośnie sklepu. W ten sposób, ich zaangażowanie wzrośnie, a wszyscy potencjalni konsumenci uzyskają pozytywne wrażenie na Twój temat.

2.  Interakcje

Każdy z nas wie, że Facebook to serwis społecznościowy. Często zapominamy jednak, co w zasadzie oznacza ten “społecznościowy” charakter portalu. Wielu e-przedsiębiorcom zdarza się igrnorować swoich fanów – czy to pomijając ich komentarze, czy publikując nieinteresujące ich treści.

To wielki błąd. Każdy sklep, który działa na Facebooku musi pamiętać, że jest tam dla swoich fanów – to oni wyznaczają cel tej obecności i warunkują jej charakter. Dlatego, przed publikacją każdego posta, zadaj sobie pytanie: “Czy to interesuje moich fanów?”. Stwórz w głowie wizerunek Twojego typowego klienta (zapewne wiesz, kto zazwyczaj u Ciebie kupuje – w jakim wieku są to osoby, czym się interesują, co jest dla nich ważne itp.) i planując publikacje myśl właśnie pod kątem tej sylwetki. Unikniesz w ten sposób udostępniania nieodpowiednich treści.

Kiedy już wiesz, jak opracowywać pomysły na posty, skoncentruj się na samej treści. Staraj się “zaczepiać” Twoich fanów  – zadawaj im pytania, na które będą mogli odpowiedzieć czy stymuluj dyskusje. Odwołuj się przy tym do emocji – dzięki temu klienci będą bardziej skorzy do udzielania się. Na przykład, jeżeli publikujesz zdjęcie swojego produktu, zamiast podpisać go: “Najnowszy model bluzki od XXX”, napisz: “I oto jest…nasza najnowsza bluzka! Jak wrażenia? My nie możemy przestać się zachwycać :)”. W ten sposób, sprowokujesz konsumentów do wyrażenia swojego zdania, a ta interakcja wpłynie z kolei na przywiązanie go do marki. Oprócz zwykłych pytań, możesz pomyśleć także o postach typu:

  • Co wybierasz? X, Y, a może Z?
  • Który produkt od X lubisz najbardziej?
  • Gdybym dostała 1 milion złotych, pierwsza rzecz, którą bym kupiła to __________
  • Najgorszy prezent, który dostałem w życiu to _____________

Jeżeli już udało Ci się zaangażować fana – nie zmarnuj tego. Nie lekceważ jego odpowiedzi i zawsze staraj się do nich ustosunkować. Dzięki temu, pokażesz mu, że ciekawi Cię jego zdanie, co zachęci go do interakcji w przyszłości. Zobacz jak robią to inni:

Zappos.com

interaction zappos

Lub my na Shoplo 🙂

interaction Shoplo

Rada ta tyczy się oczywiście wszelkich komentarzy czy pytań od Twoich użytkowników na Facebooku – także tych na Twoim wall’u czy wysyłanych w wiadomościach. Nigdy nie pozostawiaj ich bez odpowiedzi – zwłaszcza, jeżeli są one negatywne.

3. Monitoruj!

Dla wielu e-przedsiębiorców wybór najciekawszych treści do publikacji często bywa bardzo problematyczny. Niesłusznie. To nie magia. Dlaczego? Ze względu na fakt, że Facebook udostępnia nam informacje na temat popularności poszczególnych postów, wskazując przy tym na najbardziej wartościowe treści. Dane te dostępne są w panelu administratora fanpage, w zakładce: “Zobacz statystyki” (ang. Facebook Insights). Co możesz z nich odczytać i na co powinieneś zwracać uwagę?

Najpierw, skup się na ogólnych statystkach. Wybierz pole: “Zasięg”, a następnie wykres: “Polubienia, udostępnienia, komentarze”. Zobaczysz na nim wartość każdej z tych trzech kategorii dla każdego dnia w miesiącu. Skup się przede wszystkim na udostępnieniach i komentarzach – sprawdź, czy ich liczba jest wysoka i jak się zmienia. W ten sposób dowiesz się, czy wszystkie Twoje treści w podobny sposób angażują użytkowników oraz sprawdzisz, z którego dnia wpisy odniosły najlepsze i najgorsze wyniki.

Shoplo stats

Następnie, skoncentruj się szczegółowo na zaangażowaniu. Wybierz pole: “Posty” i później “Wszystkie opublikowane posty”. W tej zakładce zobaczysz, jak spisał się każdy Twój post. Tabela pozwala kategoryzować publikacje ze względu na rodzaj (zdjęcie/grafika/link), grupę docelową (tzn. czy post opublikowany publicznie – do wszystkich, czy do stargetowanej grupy, którą wcześniej wybrałeś), zasięg (tzn. do ilu osób dotarł Twój post – od razu z podziałem na zasięg płatny i organiczny) oraz aktywność (sam możesz zdecydować, co to będzie: m.in. komentarze, polubienia, udostępnienia, ukrycia postu czy wskaźnik aktywności).

Posiadając te dane dla każdego z postów, możesz w prosty sposób ocenić, który z nich spotkał się z najlepszym odbiorem. Warto zwrócić uwagę, czy publikacje, które odznaczają się wysokim zaangażowaniem posiadają jakiś element wspólny – na przykład wszystkie to grafiki albo większość z nich odwołuje się do podobnego tematu/produktu. Może się na przykład okazać, że posty przedstawiające Twoje produkty generują kilkukrotnie większe zaangażowanie niż inne lub że publikacje, w których stawiasz pytania są dużo bardziej popularne niż te twierdzące. Dlatego regularnie monitoruj tę zakładkę, aby optymalizować wybór publikowanych treści.

Na zakończenie, należy podkreślić, że zaangażowane użytkowników jest w dużej mierze uwarunkowane także czasem publikacji postów. Jeżeli będziesz wrzucać je, kiedy Twoi fani są offline, prawdopodobieństwo zaangażowania ich zdecydowanie spadnie. I tutaj Facebook wychodzi Ci naprzeciw – udostępniając statystyki na temat aktywności Twoich użytkowników w poszczególne dni i godziny. Informacje te znajdziesz w zakładce “Posty”. Staraj się więc systematycznie sprawdzać, w których godzinach najwięcej Twoich fanów jest online i to wtedy publikować content. Dzięki temu, zwiększysz swój zasięg oraz zaangażowanie userów.

Podane wyżej pomysły  to jedynie kilka z możliwych sposobów na zwiększanie zaangażowania na Facebooku. Mamy nadzieję, że wykorzystując je, uda Ci się zwiększyć efektywność Twojego marketingu w social media 🙂 Ciekawi jesteśmy, jakie jeszcze sposoby obecnie wykorzystujecie? Podzielcie się nimi w komentarzach!

Średnia 3.8 (5 głosów)
[Głosów: 5   Average: 3.8/5]
Agnieszka Lekszycka

Agnieszka Lekszycka

Od kilku lat związana z branżą ecommerce. Pracowała dla startupów w Polsce, Hiszpanii i Londynie - m.in. dla Shoplo, Booking.com oraz GoldenLine. Specjalizuje się w marketingu. Uwielbia podróżować i planuje odwiedzić wszystkie państwa na świecie!