Koniec roku i początek nowego to czas podsumowań i formułowania postanowień na przyszłość.  Ten okres to także doskonała okazja do sformułowania planu działania w związku z Twoim e-biznesem. Z pewnością masz już trochę pomysłów, jak będziesz rozwijać swój sklep w 2014 roku. Poniżej prezentujemy Ci 10 najważniejszych wskaźników w ecommerce, które pozwolą Ci mierzyć na bieżąco efektywność tych działań i ocenić, czy podążasz w dobrą stronę. Monitorując te dane, będziesz w stanie zobaczyć pełen obraz Twojego biznesu oraz porównać, w jakiej sytuacji był, jest i dokąd zmierza.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i poznaj 100 sposobów na pierwszą sprzedaż w swoim sklepie!

Marża brutto

Oczywiście, najważniejszy jest przychód. Pytanie jednak, co zostaje u Ciebie po wszystkich niezbędnych wydatkach?Marża brutto to po prostu przychód ze sprzedaży minus koszt sprzedanych produktów, materiałów i towarów. Monitorując na bieżąco jej wartość, będzie Ci łatwiej decydować o reinwestowaniu zysku na wzrost w Nowym Roku. Zdobędziesz także jasną informację o Twoich korzyściach.

Liczba użytkowników i to, skąd przychodzą

Im większa liczba osób odwiedzających Twoją stronę, tym większa szansa na dużą sprzedaż. To dość oczywiste. Kluczowe jest jednak to, jak użytkownicy trafiają do Twojego e-sklepu. Czy wpisują jego nazwę bezpośrednio, czy trafiają do niego z wyszukiwarek? A może to kampanie AdWords lub media społecznościowe stanowią główne źródło ruchu na Twojej stronie? Informacje te znajdziesz bez problemu w Google Analytics (więcej na ten temat tutaj).  Sprawdzaj je na bieżąco, a dowiesz się, które źródła są najbardziej efektywne dla Ciebie, i w które warto inwestować.

Wskaźnik konwersji

Duża liczba użytkowników to jednak nie wszystko, aby Twój sklep odniósł sukces – istotna jest także jego konwersyjność. Dlatego, musisz mierzyć wskaźnik konwersji – to znaczy stosunek osób, które dokonały zakupu do tych, które odwiedziły Twoją stronę. Im wyższy wskaźnik, tym lepiej, dlaczego powinieneś nieustannie optymalizować swoją stronę (wskazówki o tym, jak zwiększać konwersję znajdziesz w naszym artykule na eKomercyjnie).

Pamiętaj także, aby monitorować konwersję również dla poszczególnych kampanii i źródeł (np. e-mail marketing, Facebook, reklama graficzna etc.) po to, aby dowiedzieć się, które z nich przynoszą najlepsze efekty.

Liczba subskrybentów

Zapewne jak większość e-przedsiębiorców, i Ty wysyłasz swoim klientom kampanie e-mailingowe – o ciekawych produktach, przecenach czy nowościach.  Jeżeli jednak Twoja lista subskrybentów nie rośnie, stale trafiasz do tych samych osób, co nie przynosi wymiernych efektów. Postaraj się więc nieustannie zwiększać liczbę subskrybentów –  nie tylko kampanii mailingowych, ale także obserwujących na Facebooku, Pintereście czy Twitterze. Przydatne do tego może być wykorzystanie multimediów, dobieranie odpowiednich słów kluczowych oraz prowadzenie kampanii w stylu: “Zapisz się na newsletter i odbierz kupon rabatowy”.

CAC – Cost of Acquiring Customer

Czyli po prostu koszt pozyskania klienta. Część użytkowników trafi do Twojego sklepu z  polecenia, jednak większość z nich będziesz musiał pozyskać prowadząc kampanie reklamowe – które zazwyczaj niemało kosztują. Wskaźnik CAC pozwoli Ci oszacować średnią wartość, którą zapłacisz za przyciągnięcie jednego użytkownika. Miernik ten warto opracować dla każdego kanału oddzielnie – np. koszt klienta pozyskanego przez e-mail marketing/przez AdWords/przez remarketing/przez reklamę graficzną/social media etc. Dzięki temu, sprawdzisz, który kanał jest najtańszy i z których należy się wycofać lub je zoptymalizować.

Wartość pojedynczej wizyty

Jeden z najważniejszych wskaźników w ecommerce to wartość każdej pojedynczej wizyty użytkownika. Aby go obliczyć, podziel wygenerowany przychód na liczbę użytkowników Twojej strony w określonym przedziale czasowym. Wartość wizyty szczególnie przyda Ci się, kiedy będziesz podejmować decyzje w związku z reklamą oraz w przypadku kalkulowania marketingowego ROI (Return On Investment).

Średnia wartość zamówienia

Kiedy znasz już średnią wartość wizyty, warto dowiedzieć się także, ile wynosi średnia sprzedaż. Jej wysokość obliczysz bardzo prosto – dzieląc przychód przez ilość transakcji dokonanych w sklepie. W ten sposób, będziesz świadomy/a, ile średnio każdy konsument przynosi przychodu. Jeżeli zastanawiasz się, jak zwiększyć średnią wartość zamówienia, rozważ poniższe propozycje:

  • darmowa dostawa od określonej kwoty (np. 200zł) – dzięki niej klienci będą skłonni wydać więcej, po to, aby nie ponosić kosztów wysyłki
  • promocje w stylu “Kup 2 produkty, a trzeci otrzymasz gratis” lub “Każdy kolejny produkt 20% taniej” – konsumenci wówczas chętniej zakupią więcej niż 1 przedmiot w Twoim sklepie

Odsetek wizyt mobilnych

Na Shoplo, wszystkie e-sklepy przystosowane są do urządzeń mobilnych. Warto jednak na bieżąco monitorować, ile osób dokonuje u Ciebie zakupów za pośrednictwem telefonów czy tabletów. Jeżeli odsetek ten jest wysoki, staraj się jeszcze bardziej zoptymalizować stronę pod kątem mobilnych użytkowników. Spraw, aby nie tylko była ona czytelna, ale także sam proces zamówienia przebiegał sprawnie. O “mobilnych” klientach pamiętaj także planując działania marketingowe – już teraz w większości narzędzi reklamowych możesz wybrać miejsce emisji – tzn. czy będzie to komputer czy np. smartfon.

Współczynnik porzuceń koszyka

Wielu e-przedsiębiorców zmaga się z porzuconymi koszykami – czyli sytuacjami, gdy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie opuszczają stronę bez finalizacji zamówienia. Badania mówią wręcz, że średnio 7 na 10 koszyków jest porzucanych. Dlatego, powinieneś na bieżąco monitorować wartość tego wskaźnika w Twoim e-sklepie i jeżeli jest ona wysoka – natychmiastowo podejmować działania, aby odzyskać utraconych konsumentów. Wiele cennych wskazówek na ten temat znajdziesz w naszym artykule tutaj.

Churn (“wskaźnik migracji klientów”)

Wskaźnik churn dotyczy “odchodzących” klientów – to znaczy tych, którzy tylko raz dokonali u Ciebie zakupu. Mówiąc dokładniej, jego wartość to procent użytkowników, którzy nie powrócili na Twoją stronę: na przykład, 80% churn odznacza, że 80 na 100 konsumentów nie dokonało ponownego zakupu w Twoim e-sklepie.

Dlatego, im jest on niższy, tym lepiej – staraj się więc nieustannie obniżać jego wartość. Tym samym, konsumenci będą do Ciebie wracać, przez co sprzedaż będzie nieustannie rosnąć.

Monitorując na bieżąco powyższe wskaźniki i uwzględniając je we wszystkich zestawieniach, odpowiedź na pytanie: “Jak dobrze idzie mój e-biznes?” będzie banalnie prosta. Co więcej, zyskasz jasny wgląd w to, co się sprawdza w  Twoim sklepie oraz konkretne informacje,  jak możesz go dalej ulepszać.

Do dzieła!

Średnia 5 (5 głosów)
[Głosów:5    Średnia:5/5]
Agnieszka Lekszycka

Agnieszka Lekszycka

Od kilku lat związana z branżą ecommerce. Pracowała dla startupów w Polsce, Hiszpanii i Londynie - m.in. dla Shoplo, Booking.com oraz GoldenLine. Specjalizuje się w marketingu. Uwielbia podróżować i planuje odwiedzić wszystkie państwa na świecie!