
Czym jest dropshipping?
W świecie e-commerce dropshipping wciąż cieszy się ogromną popularnością. I jest ku temu wiele powodów, o których zaraz się dowiesz. Ale najpierw wyjaśnijmy, co to w ogóle jest i na czym polega.
Dropshipping to taki model sprzedaży internetowej, w której Ty zajmujesz się prowadzeniem sklepu i przyjmowaniem zamówień, a o produkty i wysyłki dba hurtownia. A w praktyce? Wyobraź sobie, że chcesz założyć sklep internetowy z odzieżą, ale nie projektujesz ani nie szyjesz ubrań, brakuje Ci więc produktów. Tutaj z pomocą przychodzi właśnie dropshipping.
Znajdujesz hurtownię, która ma odpowiadający Twoim planom asortyment i podpisujesz nią umowę. Otrzymujesz od niej plik XML z danymi o produktach, wybrane towary importujesz do swojego sklepu online i sprzedajesz! Gdy klient decyduje się na zakup u Ciebie, informacje o opłaconym zamówieniu trafiają do hurtowni. Ta przygotowuje i wysyła paczkę, Ty natomiast odpowiadasz za kontakt z kupującym.
9 pomysłów na sprzedaż w internecie

Jakie są plusy sprzedaży w dropshippingu?
Jeżeli myślisz o własnym biznesie online, jednak nie masz jeszcze gotowej oferty, dropshipping może być dla Ciebie najłatwiejszym sposobem na wejście w e-commerce. Korzyści ze sprzedaży w tym modelu jest wiele, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców i małych biznesów.
- Sprzedajesz, co chcesz - wcale nie musisz mieć własnych oryginalnych produktów, by założyć sklep w internecie. Wystarczy, że znajdziesz hurtownie z odpowiednim asortymentem i wystawisz jej towary na swojej stronie.
- Rozwijasz swoją ofertę tak, jak wolisz - możesz stopniowo poszerzać swój asortyment albo dostosowywać go w zależności od sezonu, zapotrzebowania, trendów. Nie trzymasz towarów, na które nie ma popytu.
- Oszczędzasz pieniądze - nie musisz wynajmować czy kupować własnego magazynu, płacić za jego utrzymanie ani zatrudniać pracowników do obsługi.
- Nie potrzebujesz dużych środków na zatowarowanie - nie musisz zapełniać magazynu “w ciemno”, nie opłacasz towarów z góry, płacisz tylko za to, co rzeczywiście się sprzedało.
- Możesz sprzedawać nawet takie towary, które wymagają szczególnych warunków magazynowania, dużej przestrzeni czy specjalistycznych maszyn (np. produkty spożywcze, kosmetyki, sprzęty AGD). Dbanie o bezpieczeństwo i spełnianie wymogów przechowywania leży po stronie hurtowni.
- Oszczędzasz czas - nie musisz samodzielnie kompletować, pakować ani wysyłać zamówień. Przekazujesz tylko niezbędne informacje do hurtowni, a ta zajmuje się resztą.
- Działasz z dowolnego miejsca - sklep internetowy w dropshippingu możesz prowadzić skąd chcesz - z domu, znad morza, na całym świecie. Potrzebujesz tylko dostępu do internetu.
Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz z dropshippingiem?
Tak jak w każdym biznesie, do sprzedaży w modelu dropshippingowym również musisz się odpowiednio przygotować. To, na co potrzebujesz zwrócić uwagę, zależy od kierunku, w jakim chcesz iść. Jednak o kilka kwestii warto zadbać w każdej branży.
1. Przemyśl swoją ofertę
Wspominaliśmy, że w dropshippingu nie musisz od razu mieć gotowej pełnej oferty, możesz ją dopracowywać z czasem. Ale lepiej już na początku stworzyć sobie przynajmniej ogólny plan tego, co docelowo chcesz sprzedawać i na czym się skupić.
Jeśli czujesz się pewnie w konkretnej branży, wykorzystaj to. Masz doświadczenie w pracy z czworonogami? Pomyśl o sklepie z akcesoriami dla zwierząt. Znasz się na kosmetykach? Może właśnie w tej kategorii musisz spróbować!
Zadaj też sobie najważniejsze pytanie: czy wiesz, do jakiej grupy docelowej chcesz docierać ze swoim sklepem? Zastanów się, czego mogą potrzebować Twoi klienci i jak wygląda Twoja konkurencja. Dzięki temu łatwiej wybierzesz hurtownię, której asortyment będziesz sprzedawać.
Czym jest strategia marki? Dowiedz się więcej
2. Przetestuj produkty
To, co można uznać za minus dropshippingu, to brak pełnej kontroli nad produktami. Nie jesteś ich producentem, nie masz wpływu na to, jak ani z czego powstają. Ale to nie znaczy, że musisz sprzedawać w ciemno. By mieć pewność, że oferujesz swoim klientom wartościowe towary, postaraj się obejrzeć je na żywo.
W wybranej hurtowni spróbuj złożyć zamówienia testowe, najlepiej na inny adres niż ten, który podajesz w umowie. W ten sposób sprawdzisz, jakiej jakości są konkretne przedmioty czy odpowiadają temu, co w opisie. Warto też wykorzystać okazję do zrobienie własnych zdjęć produktowych do sklepu.

3. Stwórz unikatowe zdjęcia i opisy
Skoro już o tym mowa, powiedzmy to wyraźnie: oryginalne zdjęcia i opisy produktów w sklepie internetowym mają ogromne znaczenie. Zwłaszcza w dropshippingu. Niewykluczone, że więcej sklepów będzie korzystać z tej samej hurtowni, co Ty, i sprzedawać te same towary. Kopiowanie gotowych materiałów dostarczonych przez hurtownię nie jest więc najlepszym rozwiązaniem.
Potrzebujesz własnych tekstów i grafik, by nie zginąć wśród podobnych ofert. Co więcej, algorytmy wyszukiwarek zwracają uwagę na to, czy dana strona używa unikalnych treści czy powiela te istniejące już w innych witrynach.
Dobrze stworzone opisy produktów, wykorzystujące właściwe słowa kluczowe, mają też wpływ na pozycjonowanie stron, czyli SEO. Dlatego nie idź na łatwiznę i postaraj się o niepowtarzalne materiały.
4. Zapytaj o zwroty i reklamacje
Największą wygodą w dropshippingu jest to, że nie musisz przejmować się wysyłką zamówień. Ale przecież może się zdarzyć, że Twój klient zgłosi reklamację albo zwróci nietrafiony towar. Co w takim przypadku?
To ważna kwestia, którą musisz omówić z hurtownią jeszcze przed podpisaniem umowy. Ustalcie, kto będzie odpowiedzialny za przyjmowanie zwrotów i reklamacji oraz jak będzie przebiegać ten proces.
Customer service - jak dbać o klientów?
5. Zadbaj o RODO
W dropshippingu jesteś pośrednikiem między kupującym a hurtownią. A to znaczy, że razem z informacją o zamówieniu przekazujesz dalej również dane osobowe klienta, takie jak adres wysyłki, imię, nazwisko czy numer telefonu.
W takim przypadku jako właściciel sklepu jesteś administratorem tych danych, a hurtownia stanowi podmiot przetwarzający. Upewnij się, że cały proces przebiega zgodnie z prawem. Pamiętaj, by w regulaminie sklepu internetowego poinformować klientów, w jaki sposób wykorzystujesz ich dane.
Jak napisać regulamin sklepu internetowego?
przeczytaj także
What’s a Rich Text element?
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
Static and dynamic content editing
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
How to customize formatting for each rich text
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.