Nowoczesne i tradycyjne formy finansowania rozwoju sklepu internetowego

Nieważne, czy masz już swój biznes e-commerce, czy też dopiero planujesz go otworzyć. Dobrze przygotowana strategia rozwoju to klucz do sukcesu. W świecie e-commerce wszystko szybko się zmienia, dlatego warto szukać takich rozwiązań finansowych, które stale dostosowują się do potrzeb i możliwości nowych firm.

Obecnie na rynku znajdziesz zarówno nowoczesne sposoby na dodatkowy zastrzyk gotówki: crowdfunding oraz revenue based financing (RBF), jak i bardziej “tradycyjne” formy finansowania, na przykład pożyczki bankowe, czy dotacje unijne. 

Revenue Based Financing, czyli innowacja i bezpieczeństwo

RBF to rewolucja wśród dostępnych modeli finansowania rozwoju sklepów internetowych. Załóżmy, że Twój sklep działa już od kilku miesięcy i masz całkiem dobre wyniki sprzedaży. Zaczyna nawet generować istotny zysk, jednak nie jest on wystarczający na odpowiednio szybkie sfinansowanie dalszego rozwoju Twojego sklepu. Dodatkowo właśnie zbliża się sezon sprzedażowy na Twoje produkty czy usługi, ale brakuje Ci środków na zwiększenie intensywności działań marketingowych…

Wtedy otrzymujesz dodatkowe pieniądze, które inwestujesz w reklamy, wizerunek firmy, wybierasz najlepszy kanał marketingowy dla swojego sklepu internetowego i zaczyna on przynosić realne zyski.

Ustalony wcześniej procent swoich obrotów spłacasz co tydzień, dwa lub co miesiąc. Ten model spłaty dostosowuje się do wysokości Twojej sprzedaży. Nigdy nie zapłacisz więcej, niż możesz w danej chwili. Jest to zawsze ten sam, wcześniej ustalony procent obrotów.

W Polsce pionierem tego sposobu finansowania biznesów e-commerce jest firma Booste. Aby skorzystać z tego modelu finansowania rozwoju e-commerce, Twój sklep musi działać od co najmniej kilku miesięcy i być zbudowany na jednej z następujących platform: Shoplo, WooCommerce, Shopify, Shoper lub Prestashop.  

Twoje własne oszczędności

Jeśli Twoja działalność nie kwalifikuje się jeszcze do korzystania z RBF, możesz pomyśleć o bardziej tradycyjnych sposobach na pozyskiwanie nowych funduszy na rozwój. 

Zanim zaczniesz myśleć o pożyczce zastanów się ile masz swoich pieniędzy, których nie wykorzystujesz na regularne wydatki. Własne środki to nie tylko brak ryzyka związanego z kredytem, ale również pełna niezależność. W idealnym świecie Twoje oszczędności pozwolą na dynamiczny dalszy rozwój biznesu, ale co, jeśli tak nie jest?

Wykorzystaj ten kapitał jako wkład własny. W ten sposób dużo łatwiej będzie Ci uzyskać pożyczkę bankową. Jeśli zdecydujesz się na inną formę finansowania rozwoju Twojego sklepu internetowego, na przykład taką, która nie wymaga wkładu własnego (o tym przeczytasz dalej w artykule), pieniądze na koncie potraktuj jako poduszkę finansową.

Inwestor zewnętrzny

Brak wkładu własnego w postaci gotówki i ogromny potencjał rozwojowy – szukanie inwestora to często naprawdę dobry pomysł na rozwinięcie swojego sklepu internetowego. W wielu przypadkach inwestorzy „dzielą się” nie tylko kapitałem, ale także wiedzą i nowymi kontaktami.

Jak nawiązać współpracę z inwestorem?

3 najbardziej popularne rodzaje inwestorów zewnętrznych w Polsce to:

  • Aniołowie biznesu
  • Venture Capital
  • Duże firmy

Aniołowie biznesu

Aniołowie Biznesu, czyli prywatni inwestorzy, korzystają ze swoich własnych środków. Zainwestują w Twój startup nie tylko pieniądze, ale również wiedzę, czas, a często też swoją pracę, w zamian za udziały w firmie.

Gdzie ich szukać? Największą w Europie organizacją zrzeszającą aniołów biznesu jest European Business Angels Network (EBAN). W Polsce jedną z najbardziej aktywnych na rynku sieci aniołów biznesu jest Lewiatan Business Angels (LBA) działająca przy Konfederacji Lewiatan

Nie wszyscy należą do takich organizacji, dlatego postaw na networking. Wyszukanie i nawiązanie współpracy z inwestorem prywatnym jest czaso- i pracochłonne, jednak bardzo opłacalne. Przykładowe firmy, które skorzystały ze wsparcia aniołów biznesu to Apple, Amazon czy Google!

Venture Capital

Fundusze Venture Capital to wsparcie od większych firm (nie osób prywatnych), które inwestują w startupy. W tym przypadku to kilku inwestorów tworzy fundusz, który decydują się przeznaczyć na wsparcie wybranych przez siebie początkujących biznesów. Venture Capital często skupia się na wyszukiwaniu i inwestowaniu w firmy, które mają bardzo duży potencjał rozwojowy, w szczególności związany z wejściem na rynek międzynarodowy.

Inne, duże firmy

Korporacje i duże firmy nierzadko same szukają nowych, innowacyjnych rozwiązań, które bezpośrednio wpłyną na ich rozwój. Warunki współpracy z nimi zależą zazwyczaj od Twoich umiejętności negocjacyjnych i tego, co wspólnie ustalicie na początku współpracy.

Warto pamiętać, że inwestor to nie sponsor. Twój biznes dla przyszłego inwestora musi mieć przede wszystkim potencjał na dalszy rozwój i sukces na rynku – będzie on oczekiwał zysku z inwestycji. Warto wziąć to pod uwagę przygotowując projekt swojego sklepu internetowego czy przedstawiając go zainteresowanym podmiotom.

Dotacje unijne, krajowe i miejskie

Fundusze Europejskie to świetny sposób na sfinansowanie rozwoju sklepu internetowego lub jego budowę. Ich głównym założeniem jest zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki i wzrost zatrudnienia, dlatego jeśli masz interesujący i dobrze przemyślany pomysł na biznes, masz ogromne szanse na otrzymanie pieniędzy.

Dotacje unijne są udzielane na konkretne cele i na ustalonych wcześniej zasadach. Każdy z programów jest przeznaczony dla zawężonej grupy osób, które spełniają te warunki. Co ważne, możesz złożyć wniosek o dofinansowanie na sklep internetowy nie prowadząc sklepu stacjonarnego.

Tutaj możesz sprawdzić, jakie programy są obecnie otwarte i czy się do nich kwalifikujesz.  Wysokość dotacji może sięgać nawet 600 000 złotych, dlatego przygotuj dobry i przemyślany wniosek.

Przedstaw swój biznesplan i pokaż, czym Twój pomysł wyróżnia się na tle innych. Jeśli planujesz rozbudowę swojego sklepu internetowego, chcesz go unowocześnić lub bardziej dostosować do potrzeb użytkownika, wyjaśnij jak chcesz to osiągnąć. 

Weź pod uwagę fakt, że osoby rozpatrujące Twój wniosek wiedzą tylko tyle, ile im powiesz. Jeśli nie uwzględnisz jakiejś inwestycji we wniosku, możesz nie otrzymać na nią pieniędzy. Decyzje o przyznawanych kwotach są podejmowane na podstawie podanych przez Ciebie informacji. Pozytywna decyzja nie jest równoznaczna z przyznaniem maksymalnej wysokości dotacji.

Opisz, jak dodatkowe środki finansowe pomogą Ci rozwinąć Twoją działalność. W opisie i regulaminie wybranego przez siebie programu dotacji często przeczytasz, na co dokładnie możesz wydać pieniądze. Zastanów się, co wykorzystasz w swoim sklepie internetowym i użyj tych argumentów w uzasadnieniu. 

Daj sobie czas na przygotowanie i uważnie wypełnij formularz. W internecie znajdziesz wiele instrukcji i przykładów, które pomogą Ci z odpowiedziami na pytania. Jeśli wypełnienie takiego wniosku jest dla Ciebie zbyt trudne poproś o pomoc.

Środki z Urzędu Pracy

Możesz próbować uzyskać pieniądze z dotacji z Urzędu Pracy. Podobnie jak w przypadku Funduszy Europejskich, zacznij od przejrzenia otwartych programów i przeczytaj regulamin.

Najważniejszym warunkiem otrzymania pieniędzy z PUP jest otwarcie sklepu internetowego jako “dopełnienie” sklepu stacjonarnego. Jeśli chcesz działać tylko w e-commerce PUP nie zaoferuje Ci pomocy finansowej.

Co, jeśli sklep internetowy jest rozszerzeniem Twojej działalności stacjonarnej? Standardowe zapisy mówią między innymi o tym, że:

  • w ciągu ostatnich 12 miesięcy przed złożeniem wniosku do PUP nie możesz mieć zarejestrowanej działalności gospodarczej, 
  • nie możesz odmówić wzięcia udziału w szkoleniu lub odbyciu stażu, 
  • w ostatnim roku nie zostałeś zwolniony z pracy z Twojej winy, 
  • niezbędne jest posiadanie statusu osoby bezrobotnej. 

Dodatkowe warunki otrzymania funduszy na sklep internetowy mogą, na przykład, mówić o konieczności posiadania wkładu własnego (nawet 20% wnioskowanej kwoty).

Pamiętaj też, że dotacja z PUP pozwala otworzyć wyłącznie jednoosobową działalność gospodarczą (w odróżnieniu od dotacji unijnych, przy których możesz założyć spółkę cywilną). Ważna jest też wysokość kwoty, jaką możesz uzyskać. Według regulaminu to maksymalnie 600% wysokości średniego wynagrodzenia.

Pożyczka bankowa

Jeśli otwierasz startup lub jesteś właścicielem stosunkowo nowej firmy możesz nie mieć szczęścia przy aplikacji o pożyczkę w banku. Brak historii kredytowej lub wkładu własnego z góry działa na Twoją niekorzyść. Zdarza się, że takie wnioski są rozpatrywane pozytywnie, ale warunki oferowanej pożyczki są bardzo niekorzystne. 

Jeśli jednak kwalifikujesz się do otrzymania pożyczki z banku na rozsądnych warunkach, to pieniądze możesz wydać praktycznie na cokolwiek. Wyposażenie biura, zbudowanie nowej, bardziej intuicyjnej dla użytkownika strony internetowej czy inwestycja w kampanie reklamowe Twojego sklepu – prawie zawsze wydajesz pieniądze na to, co chcesz. Nie da się ukryć, że to jeden z większych plusów tej formy finansowania rozwoju swojego sklepu internetowego.

Minusy? Odsetki i konieczność spłaty całej kwoty niezależnie od Twoich wyników. Nowe, jedno- lub kilkuosobowe firmy mają też zazwyczaj mniejszą zdolność kredytową. 

Crowdfunding jako sposób na finansowanie rozwoju sklepu internetowego

Popularne już od wielu lat zbiórki internetowe niewielu osobom kojarzą się z biznesem. A właściwie, to czemu nie? Czasem warto wprowadzić trochę kreatywności nie tylko w samym procesie tworzenia produktu czy usługi, ale również w sposobie jego finansowania.

Crowdfunding opiera się na powszechnym dostępie do internetu. Twój sklep internetowy również, prawda? Istnieje szansa, że potencjalny przyszły klient, który zainteresuje się Twoim pomysłem będzie chciał pomóc Ci go zrealizować. W końcu jeśli produkt nie trafi na rynek, ten sam klient nie będzie miał szansy go kupić.

Co zachęci ludzi do sfinansowania Twojego pomysłu? Przede wszystkim jego atrakcyjność i użyteczność. To, co oferujesz musi wyróżniać się na tle innych, konkurencyjnych usług i produktów.

Wykorzystaj networking do promowania swojego biznesu i samej zbiórki. Jeśli masz już jakiś klientów, poproś ich o napisanie pozytywnej opinii i udostępnienie zbiórki. Możesz też zaproponować zniżkę na swój przyszły produkt, żeby zachęcić użytkowników do wpłacenia pieniędzy. Ustal też kwotę, jaką chcesz zebrać w określonym czasie.

Jednym z większych minusów crowdfundingu jako finansowego zastrzyku dla Twojego sklepu internetowego jest to, że aby zbiórka rzeczywiście się udała, często trzeba ją wypromować, co również generuje koszty. Dodatkowo musisz wzbudzić zaufanie wśród ludzi, żeby chętniej przelali część swoich oszczędności na Twój cel.

Finansowanie rozwoju sklepu internetowego w czasie kryzysu pandemicznego

Kryzys ekonomiczny wywołany pandemią koronawirusa uderzył szczególnie mocno w małe i młode przedsiębiorstwa. Ale nie ma co ukrywać, sklepy internetowe, pomimo wszystkich trudności, miały największe szanse na przetrwanie. Co więcej, w wielu przypadkach doświadczyły ogromnego wzrostu zainteresowania swoją ofertą.

Dodatkowo właściciele działalności e-commerce w Polsce mogą również liczyć na wsparcie finansowe w ramach Tarczy Antykryzysowej. Trzeba jednak dokładnie czytać opisy – niektóre branże zostały wykluczone z programów pomocy. 

Proponowane formy dofinansowania małych przedsiębiorstw to na przykład (źródło: www.gov.pl):

Nowe znaczy lepsze!

Świat e-commerce jest bardzo dynamiczny i stale się zmienia. Jeśli musielibyśmy wybrać jedną, największą rzecz, jaką internet zmienił w naszym świecie, byłaby to szybkość dostępu do informacji.

Dostosowanie działań biznesowych w tak szybko zmieniającym się środowisku wymaga sprawnego i przemyślanego działania. A skoro czas jest taki ważny, długie i żmudne procesy aplikacji o pożyczki i dotacje nie dają szans na utrzymanie wysokiego tempa rozwoju sklepu internetowego.

W odróżnieniu od innych sposobów, revenue based financing jest innowacyjnym i szybkim rozwiązaniem. Decyzję o przyznaniu środków otrzymujesz w ciągu 1 dnia. Bez długich, szczegółowych wniosków i pilnowania terminów. RBF nie powoduje utraty przez Ciebie jakichkolwiek udziałów w firmie, nie wymaga także żadnych gwarancji osobistych czy innych zabezpieczeń. 

Booste przygotuje spersonalizowaną ofertę dla Twojego biznesu w 1 dzień. Bez weryfikacji zdolności kredytowej, bazując głównie na wynikach Twojego sklepu. Prosto i szybko otrzymasz środki na skuteczne finansowanie rozwoju sklepu internetowego.

Aleksandra Ćwiklińska

Aleksandra Ćwiklińska

Content Specialist w Booste, dzielę się wiedzą, która pomoże Ci rozwinąć Twój sklep internetowy.