Zmiana platformy sklepowej a pozycjonowanie

Kamil Sztubecki
Kamil Sztubecki
June 14, 2017
Zmiana platformy sklepowej a pozycjonowanie

Zmiana platformy sklepowej to duże wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy. Jedną z fundamentalnych kwestii przy migracji do nowego sklepu jest temat zachowania ciągłości widoczności sklepu w wynikach organicznych Google i innych wyszukiwarkach internetowych.

Przenosząc swój internetowy byt do nowego sklepu należy zatem pamiętać o kilku istotnych kwestiach SEO:

  1. O ile to możliwe – zachowaj dotychczasową strukturę adresów URL i nazewnictwo Kategorii / Podkategorii / Produktów. Większość platform sklepowych tworzy dynamicznie adresy URL kategorii, podkategorii i produktów korzystając ze schematu: nazwadomeny.pl/kategoria/podkategoria/produkt lub nazwadomeny.pl/kategoria/produkt. Jeśli zatem Twoja nowa platforma sklepowa wykorzystuje dokładnie ten sam schemat tworzenia adresów URL co poprzednia – nie powinno być większych kłopotów z migracją w kontekście SEO. Struktura adresów URL pozostanie nie zmieniona, a jeśli uległa ona zmianie, Google z czasem pobierze pełną zawartość nowego serwisu  (np. w nowym sklepie zastosowaliśmy nowe opisy, lub użyliśmy bardziej rozbudowanych galerii zdjęć produktów).
  2. Jeśli dotychczasowa struktura adresów URL musi ulec zmianie, ponieważ nowa platforma wykorzystuje inny schemat budowy adresów URL lub chceszi zmienić nazwy kategorii i/lub produktów – postępuj zgodnie z poniższymi wytycznymi:- sporządź pełną listę adresów URL Twojego starego sklepu internetowego – możesz skorzystać z generatorów sitemap, Twojej obecnej mapy witryny, organizując taką listę ręcznie (jeśli sklep nie jest zbytnio rozbudowany to najlepsza opcja) np. wpisując do wyszukiwarki zapytanie: site:nazwadomeny.pl, które zwróci Ci pełną listę zaindeksowanych podstron

- przygotuj nową mapę witryny uwzględniającą nowe adresy URL i wskaż ją robotom Google za pośrednictwem Google Search Console.

- monitoruj proces migracji w Google Search Console (poprzez sprawdzanie liczby zaindeksowanych podstron oraz monitoring błędów 404 w Crawl Errors, w zakładce Crawl), w Google Analytics (spadki/wzrosty ruchu z kanału Google Organic porównując analogiczne okresy sprzed i po migracji), możesz również pokusić się o wykorzystanie skryptu, który sprawdzi czy któryś z adresów URL nie zwraca błędu 404 (skorzystaj np. z tego narzędzia).

- jeśli monitoring wykaże błędy 404, zbadaj adresy URL, których błędy dotyczą i jeśli posiadają one swoje odpowiedniki w nowym serwisie – wskaż je z wykorzystaniem przekierowania 301. Zobacz, jak krok po kroku ustawić przekierowania stron w panelu użytkownika Shoplo.

Zastosowanie się do powyższych wskazówek pozwoli na płynne przejście z jednej platformy sklepowej na drugą, bez utraty dotychczasowego potencjału ruchu z wyników organicznych Google i innych wyszukiwarek, choć z drobnymi zmianami w pozycjach i ilości ruchu. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na aspekt migracji w kontekście naszych działań Adwords, o czym w ferworze zmiany platformy i monitoringu pod kontem indeksacji w Google, możemy zapomnieć. Nie działające adresy URL w naszych reklamach Adwords spowodują wstrzymanie tych reklam do wyświetlania i docelowo zaburzą nam ciągłość ruchu i sprzedaży z tego kanału. Dodatkowy negatywny efekt to utrata części budżetu – Google Adwords wychwyci automatycznie niedziałające adresy URL, jednak zanim to się stanie – część budżetu zostanie bezpowrotnie zmarnowana na serwowanie reklam z niedziałającym adresem URL.

Kontrola rozbudowanych kont Adwords w kontekście błędów 404 w adresach URL reklam w czasie migracji, ale również na co dzień, może być uciążliwa. Tutaj z pomocą przychodzi nam np. skrypt Adwords – Link Checker, który codziennie lub w odstępach godzinowych sprawdzi nam wszystkie użyte w reklamach adresy URL pod kątem ich poprawności. Jeśli skrypt wskaże niedziałające adresy URL (za pomocą etykiety) – jak najszybciej podmień je na właściwe i poczekaj na akceptację nowych reklam.

Oprócz kontroli adresów URL pamiętaj o implementacji kodów śledzenia konwersji na nowych Thank-You pages (jeśli nie korzystasz w działaniach Adwords z celów /modułu e-commerce Google Analytics).

Ostatnie warte odnotowania zadanie związane z wyszukiwarką Google i migracją sklepu z platformy do platformy to zachowanie ciągłości danych analitycznych. Dlatego dodaj do swojej check-listy migracyjnej pozycję pt. „Implementacja Google Analytics w nowej platformie” i użyj dotychczasowego kodu GA z dotychczasowym identyfikatorem śledzenia (UA – XXXXXXXX-X), aby zachować ciągłość danych w ramach jednej usługi GA. Przy implementacji kodu GA i zmienionych adresach URL zwróć uwagę na konfigurację modułu e-commerce (jeśli był konfigurowany) i/lub celów Google Analytics, w których najprawdopodobniej trzeba zmienić ścieżki URL.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.