Dropshipping - jak zacząć krok po kroku?

Janina Kowalczyk
Janina Kowalczyk
March 28, 2024
Dropshipping - jak zacząć krok po kroku?

Nie masz magazynu ani towarów, ale chcesz sprzedawać w internecie? Postaw na dropshipping. To model sprzedaży produktów w sklepie internetowym, w którym ty zajmujesz się jego prowadzeniem, dbasz o pozyskiwanie klientów, kontakt z nimi i obsługę posprzedażową (zwrotami, reklamacjami), a hurtownia udostępnia swoją przestrzeń magazynową i swój asortyment, a następnie pakuje i wysyła zamówienia. Dowiedz się więcej, jak i dlaczego warto sprzedawać w tym modelu.

Dropshipping – jak zacząć krok po kroku?

Sprzedaż w modelu dropshipping to najłatwiejszy sposób na wystartowanie z własnym sklepem internetowym, bo przede wszystkim nie wymaga dużych inwestycji. Poznaj plan na skuteczny dropshipping.

Wybór oferty lub niszy rynkowej

W modelu dropshipping nie musisz od razu mieć gotowej oferty, możesz ją systematycznie poszerzać. Ale lepiej już na początku stworzyć sobie chociaż ogólny plan tego, co docelowo chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym. 

Jeśli czujesz się pewnie w konkretnej branży, wykorzystaj to. Masz doświadczenie w pracy z czworonogami? Pomyśl o sklepie z akcesoriami dla zwierząt. Znasz się na kosmetykach? Zajmij się handlem naturalnymi produktami do pielęgnacji. Lubisz dekorować wnętrza? Postaw na meble i akcesoria do domu.

W wyborze branży pomoże ci również określenie grupy docelowej. Czy to mają być młode kobiety, dojrzali mężczyźni, rodzice, posiadacze zwierząt itd. Nie zaszkodzi też analiza rynku. Może uda ci się trafić w niszę i wyróżnić się spośród dziesiątek tysięcy sprzedawców online.

Znalezienie dostawcy i nawiązanie współpracy

Bez współpracy z dostawcą się nie obędzie. Podczas poszukiwania hurtowni zwracaj uwagę, czy działa w modelu dropshippingu – to nie jest reguła. Przed podpisaniem umowy, zapytaj też o zwroty i reklamacje. Ustalcie, kto będzie odpowiedzialny za przyjmowanie zwrotów i reklamacji oraz, jak będą przebiegać procesy w przypadku rezygnacji z zamówienia czy odesłania do naprawy lub wymiany.

Test produktów

W dropshippingu niestety nie masz pełnej kontroli nad ofertą. Nie produkujesz ich, nie masz wpływu na to, jak ani z czego powstają. Ale to nie znaczy, że w swoim sklepie musisz sprzedawać niesprawdzone artykuły. Wybór hurtowni zależy od ciebie, dlatego aby mieć pewność, że oferujesz klientom wartościowe produkty, obejrzeć je na żywo.

W wybranej hurtowni złóż zamówienia testowe, najlepiej na inny adres niż ten, który podajesz w umowie (tak dla niepoznaki). W ten sposób sprawdzisz, jakiej jakości są konkretne przedmioty i czy odpowiadają temu, co znajduje się w opisie. 

Własne zdjęcia i opisy

Każda hurtownia dysponuje bazą gotowych opisów i zdjęć towarów. Kopiując je, niczym się jednak nie wyróżnisz od sklepów, które korzystają z tej samej hurtowni. 

Potrzebujesz oryginalnych tekstów i grafik, by twój sklep nie wyglądał jak inne. Co więcej, algorytmy wyszukiwarek też zwracają uwagę na to, czy dana strona używa unikalnych treści, czy powiela te istniejące już w innych witrynach. 

Gdy sprzedajesz ubrania, podaj dostępne kolory, skład materiału i dokładnie wymiary. Gdy oferujesz meble, wskaż z czego są wykonane, jakiej są wielkości. handlując natomiast elektroniką koniecznie opisz parametry techniczne i funkcjonalności sprzętu. Na zdjęciach pokaż, jak produkty wyglądają w rzeczywistości z różnych perspektyw. Zadbaj o dobre światło i gładkie tło.

Czytaj także, jak założyć sklep internetowy.

Dropshipping – czy warto?

Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy dropshipping ma sens, sprawdź zalety sprzedaży w tym modelu biznesowym.

Niski koszt uruchomienia sklepu

Nie inwestujesz w produkty ani w miejsce do ich przechowywania. Za towary płacisz dopiero po złożeniu zamówienia na stronie sklepu. Niesprzedany towar nigdzie ci nie zalega. Nie wynajmujesz też lokalu, w którym musisz trzymać asortyment.

Dropshipping – ile na start

Łatwe skalowanie

W modelu dropshipping nie masz ograniczeń dotyczących wielkości zapasów, więc jako sprzedawca możesz stopniowo poszerzać swój asortyment albo dostosowywać go w zależności od sezonu, zapotrzebowania i trendów. Nie musisz składować towarów, na które nie ma popytu ani kontrolować stanów magazynowych.

Szeroki wybór produktów

Dzięki możliwości współpracy z wieloma dostawcami, możesz oferować różnorodne artykuły – od produktów wielkogabarytowych po biżuterię – bez wielotysięcznych inwestycji.

Elastyczność geograficzna

Sklep internetowy w modelu dropshipping prowadzisz, skąd chcesz – z domu, znad morza, na całym świecie. Potrzebujesz tylko dostępu do internetu. Pamiętaj też, że za pakowanie i wysyłkę odpowiada hurtownia – działa niezależnie od twojego miejsca pobytu.

Oszczędność czasu i zasobów

Działając w modelu dropshipping, zajmujesz się tylko częścią procesu sprzedażowego. Odpowiadasz za promocję oferty i obsługę klienta. Wysyłka jest już po stronie hurtowni. Przekazujesz tylko dane dotyczące zamówienia i kupującego do hurtowni. Nie musisz też zatrudniać pracowników do obsługi. 

Możliwość testowania rynku

Dzięki niskim kosztom uruchomienia i elastyczności modelu dropshipping, możesz w prosty sposób sprawdzić, która branża się opłaca bez dużego ryzyka finansowego.

Jak znaleźć hurtownie dropshipping?

Znalezienie odpowiedniej hurtowni dropshipping to kluczowy element w rozpoczęciu działalności w tym modelu biznesowym. Oto kilka sposobów, jak można znaleźć hurtownie dropshipping.

Research w internecie

Wpisz w wyszukiwarce odpowiednie frazy kluczowe, np. “hurtownia dropshipping”,  “jak znaleźć hurtownie dropshipping” i korzystaj z otrzymanych podpowiedzi.

Fora i sieci społecznościowe

Grupy internetowe są cennym źródłem informacji o sprawdzonych hurtowniach i dostawcach. Dołącz więc do społeczności dropshippingowych na Facebooku czy LinkedIn i zyskaj opinie od innych przedsiębiorców.

Kontakt z producentami

Możesz też bezpośrednio skontaktować się z producentami produktów, które chcesz sprzedawać i zapytać ich, czy oferują usługi dropshippingu lub czy mogą polecić ci hurtownie, z którymi współpracują. Dobrą platformą do nawiązywania relacji biznesowych jest chińska platforma sprzedażowa Alibaba.

Targi branżowe 

Spotkania biznesowe to również skuteczna droga do nawiązywania kontaktów i pozyskiwania rekomendacji od bardziej doświadczonych graczy. 

Badanie konkurencji

Analiza innych sklepów może ci również pomóc w znalezieniu hurtowni dropshippingowych. Przeglądając strony konkurencyjne, prześledzisz, skąd pochodzą ich produkty.

Dropshipping – co sprzedawać?

W modelu dropshippingowym możesz sprzedawać takie towary, które wymagają szczególnych warunków magazynowania, dużej przestrzeni czy specjalistycznych warunków do przechowywania, np. produkty spożywcze, kosmetyki, sprzęty AGD. 

Nie ma gotowej listy produktów, która zagwarantuje ci zyski. Niemniej jednak istnieją pewne zasady, którymi warto się kierować, gdy sprzedajesz bez magazynu.

Decydując się na dropshipping, postaw na produkty, które:

  • nie wymagają specjalnego pakowania (np. perfumy i biżuteria) – opakowania z hurtowni mogą nie być zgodne z twoja estetyką;
  • są rzadko zwracane (np. meble i wyposażanie) – rezygnacja z zamówień przy sprzedaży przez pośrednika to kilka dodatkowych rzeczy do wykonania i dłuższy proces;
  • cieszą się dużą popularnością i są na nie popyt przez cały rok (np. ubrania, artykuły zoologiczne, chemia gospodarcza); 
  • są niszowe i oczekiwane na rynku. 
Jak założyć firmę dropshipping

Strategia marketingowa dla dropshippingu

Prowadzenie sklepu internetowego to złożony proces. Nie wystarczy go założyć i czekać, jak sam urośnie. Bez promocji i szerszego dotarcia do potencjalnych klientów, sprzedaż będzie na niewielkim poziomie albo nie będzie jej wcale. Zobacz więc, jak przyciągnąć kupujących i sprawić, żeby kupowali twoje produkty.

Pozycjonowanie – SEO

Dobra widoczność i wysoka pozycja sklepu w wynikach wyszukiwania to podstawa. Dbaj o umieszczenie na swojej stronie słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w Google’u, szukając np. sukienki, butów czy kremu. Aktualizuj treści. Twórz unikalne opisy produktów. 

Reklamy w wyszukiwarkach

Daj się zauważyć w wyszukiwarkach także dzięki Google Ads i Microsoft Ads. Sprzedawaj w miejscach, gdzie klienci szukają produktów. Pokaż swoją ofertę w Google, Bing, Yahoo, w serwisie YouTube, na milionach stron i aplikacji partnerskich. Płać tylko za wyniki, kiedy użytkownik kliknie reklamę z ofertą.

Promocja w mediach społecznościowych

Na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok są miliony osób, które mogą być zainteresowane twoją ofertą. Do wykorzystania masz różne formaty reklamowe – posty, grafiki, wideo, rolki. Możesz prowadzić bezpłatne kampanie, docierając do wszystkich albo kierować płatne reklamy (Facebook Ads Instagram Ads, TikTok Ads) do określonych grup – w podziale na płeć, zainteresowania, wiek – zbieżnych z ofertą twojego sklepu.

Pokazując swój sklep w social mediach, przy okazji budujesz społeczność, zaufanie do marki. 

Reklamy na platformach sprzedażowych

Pokazuj swoje produkty milionom osób w Polsce na świecie, które codziennie odwiedzają Allegro czy Amazona. Reklamuj pojedyncze artykuły, kolekcje lub własną markę na stronie głównej, na liście z wynikami wyszukiwania. Płać jedynie za efekty, gdy użytkownik kliknie w twoją reklamę i przejdzie do oferty.

E-mail marketing 

Dzięki bazie danych gromadzonych na podstawie zamówień możesz wysyłać e-maile sprzedażowe do kupujących – ze startem wyprzedaży, z nową kolekcją. Na liście adresatów mogą się znaleźć także subskrybenci newslettera sklepowego. Do nich warto kierować ekskluzywne oferty, tj. informacja o przedsprzedaży czy artykuły blogowe, jeśli je posiadasz. Dbaj o regularne wysyłki, ale zachowaj umiar. Trzy wiadomości w tygodniu to max.

Remarketing

Kuj żelazo póki gorące. Docieraj do użytkowników, którzy choć raz odwiedzili twoją stronę, zrobili zakupy. Korzystaj z reklam dynamicznych, które towarzyszą użytkownikowi podczas przeglądania internetu, po wyjściu ze sklepu. Wysyłaj e-maile do osób, które porzuciły koszyk, dodały produkt do ulubionych. Pokaż reklamę na Facebooku tym, którzy polubili twój wcześniej opublikowany post.

Czytaj więcej o remarketingu.

Czy dropshipping jest opłacalny?

Na dropshippingu da sią zarobić, ale złotej reguły, jak to zrobić, nie ma. Trudno też wskazać kwotę miesięcznego czy rocznego zarobku.

To, ile zarobisz, będzie zależeć od wysokości marży. Ustalasz ją samodzielnie po określeniu warunków współpracy z hurtownią. Przyjmuje się, że średni zysk w dropshippingu na sprzedaży jednego produktu to 20-35%. 

Na twoje zarobki wpływają także popyt na oferowane produkty, aktywność konkurencji, skuteczność i skala działań marketingowych, koszty stałe (oprogramowanie sklepu, prowizje za płatności, podatki).

Dropshipping a kasa fiskalna

Dropshipping może być opłacalnym modelem biznesowym dla osób, które potrafią skutecznie zarządzać kosztami, znaleźć unikalną ofertę i zapewnić wysoką jakość obsługi klienta. Jednakże, aby osiągnąć sukces potrzebny jest solidny plan biznesowy, zaangażowanie i elastyczności w dostosowywaniu się do szybkich zmian w e-commerce. No i oczywiście potrzebny jest sklep internetowy.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.