Transmisje sprzedażowe - czym jest live commerce?

Shoplo
Shoplo
August 19, 2022
Transmisje sprzedażowe - czym jest live commerce?

Popularność transmisji online to prawdziwy fenomen, również w e-commerce. Dlaczego warto wykorzystać sprzedaż na żywo do rozwoju sklepu internetowego? I jak to zrobić? Oto kilka najważniejszych informacji.


Live commerce - nowy, ale stały trend w sprzedaży


Media społecznościowe królują w naszej codzienności już od dawna, ale pandemia sprawiła, że spędzamy w nich jeszcze więcej czasu i za ich pomocą załatwiamy coraz więcej spraw. Jedną z nich są właśnie zakupy. Nawet kupując online, lubimy się najpierw jak najlepiej przyjrzeć nabywanym przedmiotom. Jednak w sklepie internetowym nie zawsze mamy taką możliwość. Dlatego tak chętnie korzystamy z innych okazji - m.in. z transmisji sprzedażowych, czyli właśnie live commerce.


Na czym polega live commerce? Zasada jest całkiem prosta. To połączenie transmisji na żywo z zakupami w czasie rzeczywistym. Sprzedawca pokazuje przed kamerą swoje towary i na bieżąco odpowiada na pytania zadawane przez oglądających w komentarzach. W trakcie takiej relacji obserwatorzy mogą kupować lub rezerwować przedmioty. 


Live commerce przyszedł do nas z Chin, gdzie robi już od dawna prawdziwą furorę i nie przestaje się rozwijać. Według prognoz w 2023 roku będzie on stanowił ponad 24% wartości całej sprzedaży online w tym kraju. W Polsce transmisje sprzedażowe to wciąż jeszcze nie są w pełni wykorzystywane. Ale wszystko wskazuje na to, że niedługo podbiją nasz e-commerce, dlatego zacząć prowadzić je już teraz.

Zobacz też: 5 trendów w e-commerce, o których musisz wiedzieć

W jakich branżach sprawdzają się transmisje sprzedażowe?


W Chinach w transmisjach online sprzedaje się niemal wszystko, od żywności przez ubrania po elektronikę. W Polsce najlepiej w live commerce odnajdują się sklepy z odzieżą, obuwiem i dodatkami. Ubrania są zresztą tym, co w internecie kupujemy najczęściej, a dzięki transmisjom jeszcze chętniej. Przekonują się o tym i duże sieciówki, i małe butiki internetowe. 


Jednak przykłady takich gigantów jak Ikea pokazują, że w sprzedaży na żywo drzemie spory potencjał do wykorzystania również przez inne branże. Wszystko, co kupujemy przede wszystkim wzrokiem, może wiele zyskać dzięki live commerce. 


Dlaczego warto prowadzić sprzedaż na żywo?


  • Popularność transmisji sprzedażowych, która wystrzeliła w górę podczas pandemii, wciąż rośnie - a to daje dostęp do nowych potencjalnych klientów


  • Ludzie spędzają coraz więcej czasu w mediach społecznościowych i chętnie oglądają live’y, tam więc najłatwiej do nich dotrzeć. 


  • Transmisje online pozwalają Ci nawiązać bliższy kontakt z klientami, zyskać ich zaufanie i sympatię. 


  • Masz okazję lepiej zaprezentować swoje produkty, pokazać ich zalety, opowiedzieć o nich więcej i bardziej przekonująco niż w samym opisie w sklepie internetowym.

  • Na bieżąco odpowiadasz na pytania klientów i rozwiewasz ich wątpliwości, a tym samym ułatwiasz im podjęcie decyzji - transmisje sprzedażowe sprzyjają spontanicznym zakupom.


  • Zapewniasz odbiorcom lepsze doświadczenia zakupowe i pełniejszą obsługę - a dobra obsługa klienta to podstawa sukcesu w e-commerce.



Gdzie i jak prowadzić transmisje live?


Na polskim rynku pojawia coraz więcej aplikacji do prowadzenia relacji na żywo. Są pomocne, jeśli chcesz streamować jednocześnie w kilku kanałach albo potrzebujesz więcej funkcjonalności. Za darmo możesz skorzystać np. z OBS Studio czy (w podstawowej wersji) Be.Live. Świetnie sprawdza się także bardzo prosty w obsłudze StreamYard.


Jednak transmisję sprzedażową uruchomisz z łatwością również bezpośrednio w mediach społecznościowych. A najlepiej na Facebooku, bo to właśnie tam najczęściej i najchętniej oglądamy takie relacje.


Jak zacząć transmisję live na Facebooku?


1. Przygotuj stanowisko: odpowiednie tło, telefon ze statywem lub laptop i inne przydatne sprzęty (np. lampę led, mikrofon).

2. Uruchom Facebook i kliknij “Rozpocznij transmisję na żywo”.

3. Uzupełnij opis transmisji sprzedażowej i wystartuj.

4. Odpowiadaj na pytania i komentarze.

5. Po zakończeniu live’a załaduj nagranie w jakości HD na swoim profilu na Facebooku.

Ot, cała filozofia! 

Zobacz też: Jak zainstalować pixel Facebooka na stronie sklepu internetowego.

Jak zwiększyć skuteczność live commerce?

Godziny transmisji - chociaż nie ma jednej idealnej pory na rozpoczęcie sprzedaży na żywo, jej wybór jest istotny. Wszystko zależy od Twoich klientów. Jeśli wiesz, że są bardziej aktywni późnym wieczorem albo odwrotnie, przed południem, to właśnie na takie godziny planuj live’y.


Czas trwania relacji na żywo - Facebook rekomenduje minimum 10 minut, ale im dłuższa transmisja, tym łatwiej zebrać większe zasięgi.


Dobre połączenie z internetem - zakłócenia na łączach to największy wróg skutecznej sprzedaży na żywo. Przed transmisją upewnij się, że Twój internet działa bez zarzutu i ma odpowiednią prędkość.


Jakość obrazu i oświetlenie - jeśli chcesz zaprezentować swoje towary jak najkorzystniej, musisz mieć do tego dobre światło. Najlepiej zaopatrz się w lampę ledową ze statywem na telefon - zapewni Ci równomierne oświetlenie w różnych przestrzeniach.


Wyraźny dźwięk - żeby klienci chcieli w ogóle oglądać Twoje transmisje, muszą Cię też dobrze słyszeć. Zewnętrzny mikrofon do telefonu czy laptopa to kolejny przydatna gadżet, który pomoże Ci lepiej prowadzić sprzedaż na żywo.


Miejsce i tło - jeśli zaczniesz nagrywać live w bałaganie, Twoi odbiorcy z pewnością to wyłapią i odbiorą jako brak profesjonalizmy. Zadbaj więc o estetykę tła i ogranicz rozpraszacze w polu widzenia kamery.


Instrukcja zakupów - przed każdą transmisją sprzedażową upewnij się, że Twoim odbiorcy wiedzą, jak wyglądają jej zasady i w jaki sposób mogą złożyć u Ciebie zamówienie. Na Facebooku taką instrukcję możesz dodać np. w komentarzu, który przypniesz na górze sekcji. 


Kontakt z odbiorcami - to najważniejszy element live commerce, sprawdzaj zatem komentarze oglądających i odpowiadaj na nie na bieżąco. Buduj swobodną atmosferę, zachęcaj do rozmowy. Druga para rąk i oczu do pomocy będzie tutaj nieoceniona - przyda się ktoś, kto będzie sprawdzał pytania, kiedy Ty zajmiesz się np. prezentacją produktu.



Zobacz też: Jak promować sklep internetowy na TikToku?

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.