Jak podejść do pozycjonowania sklepu internetowego?

Janina Kowalczyk,
Janina Kowalczyk,
August 3, 2017
Jak podejść do pozycjonowania sklepu internetowego?

W Polsce jest ponad 25 mln internautów, z których 55% dokonało już kiedyś zakupu w sieci. Polacyspędzają średnio niemal 6 godzin dziennie na przeglądaniu Internetu, a liczba osób zainteresowanychkupnem w sieci stale rośnie, co skutkuje ogromnym - w porównaniu z innymi rynkami - rocznymwzrostem na poziomie 15%. Patrząc na te liczby, trudno się dziwić, że nowe firmy e-commercewyrastają jak grzyby po deszczu. Coraz trudniejsze staje się jednak uzyskanie wysokich pozycji naliście wyników wyszukiwania. Każdy chce dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, czyli skuteczniepromować firmę w Internecie. Pytanie tylko, jak to zrobić?

SEO, czyli Search Engine Optimization

Dla wielu osób odpowiedź wydaje się oczywista – trzeba postawić na SEO, którego celem jestosiągnięcie jak najlepszej pozycji na liście organicznych wyników wyszukiwania. Współczesne SEOróżni się jednak zdecydowanie od tego sprzed kilku lat, gdyż Google stale dopracowuje swojealgorytmy, czego skutkiem są zmiany w stosowanych metodach pozycjonowania. Osoby zajmującesię tematem nie mają innego wyjścia, jak dostosowywać się do zmian, bo to właśnie Google jestniekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek, bo pochodzi z niego ponad 95% ruchu nastronach. Czym zatem jest współczesne SEO?SEO to zespół działań, które można podzielić na dwie części. Pierwszą z nich są działania wykonywanebezpośrednio na stronie internetowej, obejmujące optymalizację kodu witryny (w tym równieżadresów kolejnych podstron, stosowanie odpowiednich znaczników, metatagów i słów kluczowych)oraz tworzenie wartościowego contentu na stronie, który kierowałby na nią ruch z wyszukiwarek.Drugim filarem SEO są działania prowadzone poza stroną i jego najważniejszym elementem sączynności związane z pozyskiwaniem linków. Wysoka pozycja na liście wyników wyszukiwania jestefektem skutecznych działań na obu wspomnianych polach, więc żadnego z nich nie powinieneśzaniedbywać. Zanim jednak zaplanujesz konkretne działania w ramach SEO, przeprowadź kilka analiz,które będą punktem wyjścia do opracowania strategii. Należy do nich również badanie konkurencji.

Analiza konkurencji

Zgodnie z zasadą Jacka Trouta, który powiedział „wyróżnij się albo zgiń”, starając się zdobyćprzewagę konkurencyjną, należy „wyjść przed szereg”. Aby to zrobić, zacznij od poznania rywali.Tylko znając swoich konkurentów, opracujesz strategię SEO, dzięki której wyróżnisz firmę w tłumie jejpodobnych. Analizę konkurencji możesz przeprowadzić na wielu płaszczyznach. Badając ją jednak podkątem SEO, powinieneś dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe stosuje rywal oraz na jakiej pozycji wwynikach wyszukiwania się znajduje.Do tego celu możesz wykorzystać jedno z istniejących na rynku narzędzi umożliwiających analizękonkurencji pod kątem widoczności firmy w wyszukiwarce.

semstorm

Źródło: http://bit.ly/28njdyN

Więcej wskazówek na temat analizy konkurencji znajdziesz w naszym poprzednim artykule „Analiza konkurencji – o czym powinieneś pamiętać?”.

Dobór słów kluczowych

Mając wiedzę na temat konkurencji, czas na kolejny etap strategii SEO, czyli dobór odpowiednich słów kluczowych, dzięki którym internauci trafią na stronę. Przystępując do tych działań, warto oczywiście posiłkować się odpowiednimi narzędziami. Z pomocą przychodzi sam Google, oferując powiązany z wyszukiwarką Keyword Planner. Możesz również skorzystać z narzędzi zewnętrznych, które służą kompleksową pomocą w tym zakresie, np. SEMSTORM.Dobierając słowa kluczowe, powinieneś przede wszystkim zastanowić się, w jaki sposób potencjalni klienci mogą szukać oferowanych przez firmę usług. Mając listę potencjalnych fraz, sprawdź, jak często są one wyszukiwane, jaka jest ich konkurencyjność i trend. Jeśli wśród słów kluczowych znajdują się wyrażenia o wysokiej konkurencyjności, dobrze byłoby się zastanowić, czy zamiast nich nie lepiej użyć słów z tzw. długiego ogona. Liczba ich wyszukiwań jest zwykle mniejsza, ale mniejsza jest również ich konkurencyjność, dzięki czemu łatwiej i precyzyjniej można dotrzeć do wybranej grupy docelowej.

Audyt SEO sklepu

Badając widoczność witryny w wyszukiwarce, nie pomijaj bardzo ważnego elementu analizy, jakim jest audyt SEO sklepu. Obejmuje on nie tylko badanie widoczności strony w wyszukiwarce, ale również sprawdzenie, jak wygląda sytuacja dotycząca znaczników title, metatagów i nagłówków.Celem przeprowadzenia audytu SEO jest wskazanie obszarów, nad którymi należy popracować. Jest on więc punktem wyjścia do opracowania planu konkretnych działań związanych z optymalizacją serwisu i treści oraz budowaniem linków.

Optymalizacja serwisu i treści

S`ENa tym etapie czas już na wdrożenie konkretnych działań, które zostały wskazane we wnioskach audytu SEO. Konieczna jest optymalizacja serwisu, a więc dopasowanie odpowiednich znaczników title, stworzenie struktury nagłówków h1, h2, h3 (itd.), meta opisów oraz stworzenie linków przyjaznych dla wyszukiwarki.Powinieneś również regularnie publikować wartościowe treści, czyli tworzyć content, który jest integralną częścią współczesnego SEO. Nie bez przyczyny content marketing nazywany jest królem, gdyż jest on motorem napędowym ruchu na stronie. Regularne aktualizowanie strony przez publikowanie nowych, wartościowych treści podpowiada Google, że dany serwis może przynieść czytelnikom korzyść i pomóc rozwiązać ich problem. Aby osiągnąć zamierzone cele, w publikowane treści wpleć odpowiednie słowa kluczowe. Nie przesadzaj jednak z ich ilością w jednym tekście, bo może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Link building

Po przeprowadzeniu działań wewnątrz strony internetowej, czas na działania poza nią. Zgodnie z aktualnymi algorytmami Google, im więcej wartościowych stron linkuje do danej witryny, tym jej wartość jest większa. Nie liczy się jednak liczba linków, ale ich jakość. Kupowanie linków do katalogów już od jakiegoś czasu nie przynosi zamierzonych efektów, a może wręcz przynieść szkodę, bo sporo z tych serwisów to serwisy spamerskie i korzystanie z nich może się skończyć otrzymaniem bana od Google. Jak zatem prowadzić działania link building?Przede wszystkim zdobywaj linki ze stron tematycznie powiązanych z branżą. Najlepiej rób to w sposób naturalny, np. organizując interesującą kampanię reklamową, o której będzie w sieci głośno. Możesz również nawiązywać współprace barterowe lub płatne z firmami z branży, blogerami, influencerami.

Mierzenie skuteczności działań

Po przeprowadzonych działaniach czas na obserwację ich skuteczności. Działania SEO to jednak działania długofalowe, dlatego nie spodziewaj się spektakularnych zmian już nazajutrz po wdrożeniu nowej strategii. Powinieneś uzbroić się w cierpliwość - pierwsze efekty mogą być widoczne nawet po kilku miesiącach. Stale monitoruj jednak sytuację, żeby w razie potrzeby móc modyfikować prowadzone działania.Bieżący monitoring bardzo ułatwiają dostępne w sieci narzędzia (m.in. SEMSTORM), które zbierają dane i umożliwiają ich złożoną analizę. Dzięki informacjom na temat wzrostów i spadków pozycji, z łatwością stwierdzisz, czy prowadzone działania mające na celu poprawę widoczności firmy w wyszukiwarce przynoszą oczekiwane rezultaty.

semstorm

Źródło: http://bit.ly/1UiieK6

Inne kanały marketingowe

Na koniec warto jeszcze dodać, że promowanie firmy w Internecie nie może ograniczać się jedynie do dbania o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Coraz istotniejszym źródłem ruchu na stronach oraz wiedzy o marce i ofercie są media społecznościowe. Biorąc pod uwagę, że 14 mln Polaków korzysta z mediów społecznościowych, powinieneś zastanowić się, czy nie wykorzystać również tego kanału do komunikacji z potencjalnymi klientami. Zanim jednak zaczniesz działać, dowiedz się, czy wybrana grupa docelowa z nich korzysta.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na skutecznym wypromowaniu swojej firmy w Internecie, będziesz zmuszony dostosować swoje działania do zmieniających się algorytmów Google, jako że zabiera on 95% ruchu z wyszukiwarek. Osiąganie wysokich pozycji na liście wyników wyszukiwania jest natomiast możliwe dzięki skutecznej strategii SEO, dla której punktem wyjścia jest analiza konkurencji, dobór odpowiednich słów kluczowych czy audyt SEO. Prowadząc te analizy, warto korzystać z dostępnych narzędzi ułatwiających cały proces.Kolejnymi działaniami są optymalizacja witryny, publikowanie cennych treści czy zabieganie o wartościowe linki. Nie powinieneś osiadać na laurach, lecz cały czas monitorować osiągane rezultaty i w razie potrzeby modyfikować prowadzone działania.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.