Public Relations dla małego biznesu - wskazówki dla początkujących

Iga Furmańczyk
Iga Furmańczyk
October 8, 2017
Public Relations dla małego biznesu - wskazówki dla początkujących

Z public relations, jak z wieloma rzeczami, jest tak: każdy wie, że powinien, ale nie każdy wie jak. Czy stosować się do zasad i poradników PR, które zostały stworzone z myślą o firmach zatrudniających kilkaset osób? Czy pisać notki prasowe na temat nowych produktów i wysyłać je do redaktorów najpopularniejszych serwisów typu Onet? Lepiej porzucić zasady PR stworzone przed dekadą- czyli w prehistorii -  i zorientować się, na czym polega PR w 2014 roku.

PR w 2014 roku

  • Trendseterzy, blogerzy, liderzy opinii w social media

To do nich warto  kierować swój przekaz. Najpierw powinieneś zrobić listę osób z branży, które Ty śledzisz na Facebooku czy Twitterze, blogerów, których blogi czytasz oraz redaktorów serwisów branżowych, których teksty często polecasz innym. Następnie możesz przygotować bazę, w której zbierzesz linki do ich profili oraz maile. Możesz ją podzielić wg kanału, w którym dana osoba jest najaktywniejsza. Na przykład, jeśli lider opinii jest najaktywniejszy na Twitterze, najłatwiej będzie nawiązać z nim relację zaczynając od obserwowania go na Twiettrze, a z czasem „sharować” jego teksty lub tweetować do niego.

  • Guest blogging, jako element inbound marketingu

Co? Czego? ;) Inbound marketing to nowsza forma PR. Założenie jest takie, aby dotrzeć z przekazem do odbiorców tam,  gdzie mogą oni tego przekazu szukać. Natomiast guest blogging to gościnne zamieszczanie postów na blogach należących do innych blogerów. Korzystając z takiej uprzejmości, możesz dotrzeć do nowej grupy czytelników i jednocześnie dostarczyć ciekawy materiał autorowi bloga. Za jakiś czas możecie się zamienić :) Dzięki takim rozwiązaniom działasz też na korzyść SEO czyli pozycjonowania Twojej strony. Najprościej mówiąc, możesz upiec kilka pieczeni na jednym ogniu.

  • E-mailing

Stosujesz mailing i wysyłasz newsletter? Jeżeli tak,  sprawnie prowadzisz swoje działania PR - dbasz o to, aby osoby zainteresowane Twoją działalnością otrzymały kolejne materiały, które pomogą im rozwinąć ich zainteresowania. Dobrze je ubrać w ciekawą formę np. ebook, prezentację, poradnik itp.

  • Działaj lokalnie, zarabiaj globalnie

Nie zapominaj o tych, którzy są najbliżej czyli o Twoich bliskich, znajomych, sąsiadach. Możesz na przykład wykorzystywać nowoczesne formy PR, aby dotrzeć do mieszkańców Twojego miasta. Prowadzisz sklep online z wypiekami okazjonalnymi? Zorganizuj lokalny food market, zaproś blogerów kulinarnych z Twojego miasta, innych małych przedsiębiorców i ciocię Halinkę, która piecze pyszne rogaliki, a efektami pochwal się na Twitterze, Pintereście czy w relacji w newsletterze.

Kilka złotych rad:

  • Pamiętaj, że podstawą skutecznego PR jest celne dotarcie z przekazem do osób zainteresowanych. Nikt nie lubi otrzymywać wiadomości na tematy, które go nie interesują.
  • Przed wysłaniem komunikatu zrób rachunek sumienia i zastanów się, czy Ty na pewno chciałbyś przeczytać ten komunikat. Jeśli nie, inni tym bardziej nie zechcą ;) Staraj się wybierać naprawdę interesujące historie, porady itp.
  • Nie bądź anonimowy! Dużo chętniej czytamy informacje od osób, które skądś kojarzymy, niż od Jana Kowalskiego z firmy Pewex. W dobie social mediów bycie rozpoznawalnym dla osób związanych z branżą jest dziecinnie proste. Założenie własnego bloga może Cię awansować do roli blogera czy lidera opinii.
  • Staraj się dostosować formę przekazu wybierając pomiędzy oficjalną lub przyjacielską. Żadna z nich nie jest uniwersalna!

Jeśli będziesz miał problemy z zastosowaniem się do powyższych wskazówek, zawsze możesz poprosić o pomoc swoje dziecko lub siostrzeńca. Będziesz zdziwiony jak profesjonalnie, choć intuicyjnie prowadzi PR swojej osoby w social mediach ;)[yasr_visitor_votes size="medium"]

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.