Landing page dla e-commerce - praktyczne wskazówki

Paulina Kaminska
Paulina Kaminska
October 24, 2017
Landing page dla e-commerce - praktyczne wskazówki

Stworzenie sklepu internetowego nie stanowi dzisiaj większego problemu, możesz to wykonać nawet za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Jeśli już się to uda, pojawiają się pytania - co dalej? Jak przyciągnąć klientów? Okazuje się, że pomiędzy stworzeniem, a efektowną reklamą sklepu internetowego może istnieć bariera. Można ją pokonać z pomocą landing page’a, dzięki któremu możemy wypromować sklep, pozyskać nowych klientów i przekonać ich do skorzystania z naszej oferty.

Co to znaczy “dobry landing page”?

Landing page można wykorzystać z powodzeniem niemal przy każdej formie reklamy online: w e-mail marketingu, social media, czy też w reklamie w wyszukiwarce. Często spotykam się z pytaniem, co sprawia, że landing page jest dobry? Oczywiście powodów może być wiele. Ma na to wpływ branża, w której działasz, produkt, których chcesz sprzedać, odpowiednie targetowanie kampanii itd. Jednak mimo wszystkich tych czynników, kluczowy wpływ na skuteczność strony docelowej ma optymalizacja. Oznacza to, że nie wystarczy tylko stworzyć landing page i nic więcej z nim nie robić. Najlepiej, jeśli cały czas weryfikujemy jego efektywność i staramy się go na bieżąco udoskonalać, mając na uwadze użytkowników. Niemniej jednak, zanim przejdzie się do etapu testów i optymalizacji - trzeba stworzyć pierwszy landing page! Aby to zrobić dobrze, warto trzymać się kilku podstawowych zasad, ułatwiających to zadanie.

Zanim wystartujesz...

Określ cel! Przed przystąpieniem do tworzenia landing page’a trzeba uświadomić sobie jego podstawową cechę. Chodzi tu przede wszystkim o to, że każdy landing page powinien mieć jeden, jasno sprecyzowany cel. Jest to ściśle związane z budową strony docelowej, która charakteryzuje się prostotą oraz tym, że zawiera ograniczona liczbę elementów. Dlatego też przed stworzeniem landing page’a warto postawić sobie pytanie: “Co jest moim celem, co chcę uzyskać od osoby, która trafi na moją stronę?”. Obojętnie, czy będzie to zapis do newslettera, sprzedaż produktu, dystrybucja oferty promocyjnej, czy też może rejestracja w sklepie - muszę to wiedzieć! Próba przemycenia kilku rzeczy za jednym zamachem, może okazać się klęską. Po pierwsze odbiorca, który trafi na taką stronę docelową, nie będzie wiedział co ma zrobić - którą akcję wykonać. Po drugie, będzie trudniej zmierzyć efekt landing page’a i kampanii.

Elementy perfekcyjnego landing page’a

Po ustaleniu celu landing page’a można przystąpić do jego projektowania. Co powinien zawierać skuteczny landing page? Poniżej przedstawiam 5 jego zasadniczych elementów.

☛ Chwytliwy nagłówek

Nagłówek jest pierwszym elementem, na który natrafia użytkownik na stronie docelowej. Przede wszystkim, powinien korespondować z treścią reklamy i nieść istotną informację tak, aby osoba, która przeszła z reklamy na stronę od razu wiedziała, gdzie jest. Nagłówek landing page’a rządzi się takimi samymi zasadami, jak każdy inny nagłówek tekstów reklamowych. Przede wszystkim musi być zwięzły i zachęcający. Nie oznacza to jednak, że aby stworzyć idealny nagłówek trzeba użyć skomplikowanych i metaforycznych zwrotów. Na początku warto zacząć od prostych komunikatów, np.: “Sukienki od projektantów”, “Smartfony za 1 zł” itp.

☛ Najważniejsze wartości oferty

To miejsce, w którym warto przedstawić unikalną wartość oferty. Najlepiej zrobić to w formie krótkich, wypunktowanych zdań. Potencjalny klient, który trafi na stronę spędzi na niej tylko chwilę i nie ma czasu na czytanie dłuższych tekstów. Co zatem zrobić, żeby został na stronie docelowej kilka minut? Trzeba go przekonać, wykorzystując do tego język korzyści. Do stworzenia treści oferty pomocna jest zasada odwróconej piramidy, wg której umieszczamy treści na podstawie ich ważności. W przypadku landing page’a pierwszy punkt zawiera najciekawszą wzmiankę na temat oferty, a kolejne są jej dopełnieniem.

☛ Wyraźne call to action

Przycisk call to action to najważniejszy element landing page’a, za którym stoi magiczne słowo - konwersja. Konwersją nie musi być tylko kupno produktu, ale może to być również zapis do newslettera, czy rejestracja w sklepie. Tworząc przycisk call to action pamiętaj o 4 czynnikach: kolor, wielkość, miejsce, treść. Przycisk akcji musi być wyrazisty i odróżniać się od tła strony. Powinien być dostatecznie duży, ale nie może przytłaczać całej strony. Najlepiej, żeby znalazł się powyżej linii zgięcia na landing page’u, jednak warto go powtórzyć w niższych partiach strony. Ostatnia istotna rzecz to komunikat przycisku call to action, który będzie zróżnicowany w zależności od celu strony docelowej. Może to być np.: “Kup teraz!”, “Złóż zamówienie”, “Pobierz kupon rabatowy”. Przycisk call to action tak jak wszystkie inne elementy można poddawać testom oraz optymalizacji - naprawdę warto to robić.

☛ Atrakcyjna grafika/wideo

Grafika umieszczona na landing page’u po pierwsze musi być atrakcyjna, po drugie osadzona w kontekście. Ta zasada dotyczy dzisiaj wszystkich produktów i wszystkich grup wiekowych, zarówno kobiet i mężczyzn. Ładne zdjęcie to nie wszystko, ponieważ musi się ono odnosić do oferty, która proponujesz. Chodzi o to, by użytkownik który trafi na stronę, zanim przeczyta wszystkie teksty, mniej więcej wiedział z czym ma do czynienia - skanując stronę od razu wiedział, czego ona dotyczy. Najlepiej jeśli potraktujesz wszystkie treści na landing page’u, w tym także grafiki - całościowo. Zdjęcia również są przecież nośnikiem informacji, więc będzie dobrze jeśli oddadzą klimat oferty, a w przypadku stron typowo produktowych - pokażą produkt w jak najlepszym świetle. Pamiętaj, że żyjemy w świecie obrazu i landing page nie może być poza tym światem.

Źródło i pełnia infografika

☛ Rekomendacje

Jak często pytasz znajomych o radę przed dokonaniem zakupu? Z pewnością nie jesteś w stanie tego policzyć. Rekomendacje mają niebywały wpływ na podjęcie decyzji, ponieważ większość konsumentów przed dokonaniem zakupu kieruje się opinią innych. Dlatego też, warto gromadzić opinie zadowolonych konsumentów, by potem móc je wykorzystać do promocji produktów/sklepu.

Podsumowanie

Przedstawione elementy są podstawowymi składnikami, bez których landing page nie mógł by się obejść. Oczywiście do tych podstawowych elementów można dodawać kolejne (formularz, dodatkowe informacje, przyciski social media, informacje o certyfikatach). Jednak oprócz trzymania się zasad dotyczących budowy strony docelowej, trzeba pamiętać, że jest to takie zwierzę, które najbardziej ze wszystkiego lubi...optymalizację ;)Artykuł powstał we współpracy z Landingi.pl - kreatorem landing page's. Platforma dla klientów Shoplo oferuje aż 50% zniżki na pierwszy miesiąc korzystania.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.