Wnętrze jest ważne – to prawda. Ale co jeśli klient musi dokonać wyboru pomiędzy tak samo dobrymi produktami? Wtedy z pewnością wybierze ten atrakcyjniej opakowany, ponieważ dojdzie do wniosku, że jest bardziej wartościowy. W końcu producent zadbał o każdy detal – nawet opakowanie.

Ale czy na pewno opakowanie produktu jest tylko detalem? 

Steve Jobs, założyciel marki Apple, i szef designu amerykańskiej firmy Jonathan Ive, wiele czasu głowili się nad zaprojektowaniem odpowiedniego opakowania dla produktów popularnej marki. Sami uwielbiali bowiem rytuał odpakowywania produktów. Uważali, że cały ten proces ma w sobie coś z teatru, w którym głównym bohaterem jest produkt.

Wielu z nas zna opakowania Apple – solidne, minimalistyczne pudełka z tektury litej z wkładką, na której umieszczony jest iPhone, a pod nim niezbędne akcesoria. Pudełko jest zaprojektowane co do milimetra. 

Czy jednak unboxing experience z najwyższej półki zarezerwowany jest wyłącznie dla produktów premium firm z ogromnym budżetem? 

Wcale nie! W poniższym tekście dowiesz się, jak samemu przygotować unboxing experience adekwatny do Twojego budżetu na opakowania.

Czym jest unboxing experience?

Określeniem unboxing experience opisuje się wszystkie doznania i doświadczenia związane z odpakowywaniem produktu. 

Prawdopodobnie wszyscy kojarzymy tę chwilę, gdy jako dzieci, rozemocjonowani odpakowywaliśmy warstwa po warstwie prezenty świąteczne lub urodzinowe. Nastrój ekscytacji i oczekiwania na wymarzony produkt i zobaczenie jak prezentuje się na żywo jest jednak bliski również dorosłym.

Specjaliści od marketingu nie pozostają na ten fakt obojętny. Z tego właśnie wynika, zadziwiająca wciąż dla niektórych, popularność tzw. unboxing videos, które bezpośrednio odwołują się do emocji związanych z odpakowywaniem produktu.

Unboxing video to najczęściej krótki film, podczas którego dochodzi do rozpakowania jakiegoś produktu. Trwa on od kilku do kilkunastu minut i generuje setki tysięcy, a nawet miliony wyświetleń.

Influencerzy posiadający ogromne zasięgi w serwisach tj. YouTube są często proszeni, by w ramach współpracy wykonali film właśnie z rozpakowania jakiegoś produktu. Co więcej, są całe kanały zajmujące się wyłącznie unboxingami.

Wedle raportu przygotowanego przez Shorr Packaging największą popularnością wśród filmów unboxingowych cieszą się zabawki dla dzieci. Wysokie miejsce mają również zabawki dla dorosłych – smartfony i szeroko pojęta elektronika. Nieźle wypadają także produkty fashion.

Co motywuje klientów do oglądania tego typu filmów?

  • Chęć dokładnego obejrzenia produktów przed zakupem i wysłuchania rekomendacji 
  • Chęć obejrzenia produktu będącego poza zasięgiem budżetu klienta
  • Chęć obejrzenia produktu przed jego oficjalną premierą

Ale unboxing experience nie sprowadza się jedynie do marketingowego efektu w postaci viralowego filmu krążącego w sieci.

Przygotowanie takiego doświadczenia to przede wszystkim zawiązanie relacji z klientem. Troska o opakowanie jest szczególnie istotna w przypadku sprzedaży online – to w końcu pierwszy fizyczny kontakt klienta z produktem. A wszyscy doskonale wiemy, jak ważne jest pierwsze wrażenie w sprzedaży.

Przyjrzyjmy się zatem zaletom wynikającym z dobrze zaprojektowanego unboxingu. 

OASE - unboxing experience

Unboxing experience – zalety

Nie oszukujmy się – nawet znajdując rynkową niszę będziemy mieć do czynienia z konkurencją, która oferuje produkty bardzo wysokiej jakości. 

Dlatego tak ważne jest zbudowanie tożsamości marki, a jej integralną częścią jest opakowanie. Może nim opowiedzieć bardzo wiele o sprzedawanym produkcie, marce i jej wartościach – także tych ekologicznych.

Przemyślane opakowanie i wzbudzający emocje unboxing to coraz częściej oczekiwanie klienta, a zwykły szary karton kojarzy się dzisiaj raczej z budżetowymi produktami.

Zobaczmy jakie wymierne korzyści przynosi markom unboxing experience.

Wzbudzenie zaufania

Zbudowanie zaufania do swojego produktu i marki to jedno z kluczowych zadań każdego e-commerce. 

Z badań wynika, że istnieje znacząca zależność pomiędzy atrakcyjnym opakowaniem, a impulsem decydującym o zakupie produktu.

W tej sytuacji pudełko lub opakowanie z logo marki wydaje się zatem absolutnym minimum.

O pozyskaniu zaufania klienta często decydują detale oraz wartość dodana. Jednym ze sposobów na wyróżnienie się spośród innych marek oferujących wysokiej jakości produkty, jest właśnie dobrze zaprojektowany unboxing experience.

Liczby mówią same za siebie. Ponad 50% klientów chętniej dokonuje ponownego zakupu produktu, którego opakowanie zrobiło na nich świetne pierwsze wrażenie.

Opowiedz historię

Narracja i opowieść o marce to we współczesnym marketingu niemal osobna dziedzina. Jednym z elementów opowiadania budzących emocji historii marek jest właśnie opakowanie – takie, które będzie spójne z ideami i wizualną stroną firmy. 

Taka opowieść to nie tylko marketingowy blef. To realne budowanie zaangażowania emocjonalnego klienta. A w końcu częściej kupujemy sercem i emocjami.

Przykład? Jeśli sprzedajesz produkty organiczne, a Twoją wartością jest troska o środowisko, musi ona przejawiać się także w opakowaniach. Wtedy warto zamienić foliopak na papieropak, a taśmę klejącą na papierową taśmę kraft.

Marketing viralowy 

Świetne opakowanie zwiększy Twoją szansę na praktycznie darmową reklamę. Wieści rozchodzą się dzisiaj szybko, jak nigdy dotąd.

Unboxing experience zaprojektowane w przemyślany sposób sprawia, że klienci chętniej dzielą się relacją z niego w swoich kanałach social media.

To lepsza ekspozycja marki i społeczny dowód słuszności – klienci sami chcą dzielić się swoimi pozytywnymi doświadczeniami.

Nieoczywiste pudełko z unikalnym produktem potrafi zrobić furorę w social media. Warto zwiększyć swoje szanse na taką viralową promocję podpartą medialnym autorytetem influencera. 

Jak jednak sprawić, żeby chciał on zareklamować w ten sposób właśnie Twój produkt? Co jeśli nie masz budżetu na opakowania na poziomie marki Apple?

W kolejnym rozdziale dowiesz się, jak zaprojektować unboxing experience nawet przy mniejszym budżecie.

SKNAKEHIVE - unboxing experience

Jak zaprojektować unboxing experience?

Stworzenie opakowania gwarantującego dobre unboxing experience nie jest ani trudne, ani nie wymaga gigantycznego budżetu. Przyjrzyjmy się podstawowym cechom, które składają się na projekt przemyślanego unboxing experience.

Opakowanie Twojej marki

Pierwsza zasada wydaje się oczywista, ale nie można o niej zapomnieć. Podstawą każdego unboxing experience jest pudełko z projektem graficznym, który jest unikalny i będzie kojarzony z Twoją marką i Twoim produktem. Może to być tryskający kolorami nadruk, pudełko z charakterystyczną grafiką lub rozpoznawalnym logo.

Ciekawie podeszła do tego produkująca unikalną biżuterię (drukowaną w 3D) marka Sheyn. Nowoczesny design z niebanalnym projektem graficznym doskonale rezonuje z charakterem produktu.

SHEYN - unboxing experience

Odpowiedni materiał opakowania

Dzisiejszy klient bardzo łatwo wyczuwa fałsz i jest świadomy zjawiska, jakim jest np. greenwashing.

Dlatego nie można przeoczyć tak istotnej kwestii, jak materiał opakowania – zwłaszcza, jeżeli chwalisz się swoim ekologicznym podejściem do prowadzenia biznesu.

Wybór pudełka z tektury pochodzącej z recyklingu lub papieru bibułkowego, jako wypełnienia to absolutna podstawa. Jeśli jeszcze włączysz się w akcję sadzenia drzew – dajesz namacalny dowód, że zrównoważony biznes jest dla Ciebie naprawdę istotny. 

Takie spójne doświadczenie oferuje We Are Knitters – producent zestawów do szydełkowania. Włóczka zawarta w zestawie jest w 100% naturalna i pochodzi z recyklingu. Tektura, z której wykonane są pudełka – również. Nie wpływa to jednak na wizualny charakter opakowania, które dzięki minimalistycznej grafice i błyskotliwemu napisowi przyciąga wzrok.

wak-box-oldies - unboxing experience

Wnętrze opakowania jest równie ważne

Wnętrze opakowania to witryna, w której pokazujesz swój produkt.

W pierwszej kolejności zastanów się nad układem elementów – jak wyeksponowany jest produkt? Co jeszcze umieszczasz w pudełku i w jakim miejscu?

Można również pomyśleć o nadruku wewnątrz opakowania na wierzchniej stronie pudełka. Klient po otwarciu ujrzy napis, który może być formą podziękowania za zakupy. Doskonale wykorzystała to firma Concrete Jungle – tutaj wnętrze opakowania jest spójne z jego zewnętrzną częścią i zaprasza klienta do kontaktu z produktem.

CJ unboxing experience

Dodatki

Wszyscy chyba lubimy dostawać niespodzianki. 

Świetnym elementem unboxing experience może być prezent dla klienta. Może to być dodatkowa kartka, na której znajduję się krótki tekst z opowieścią o produkcie lub marce lub kod rabatowy na kolejne zakupy. 

Może to być również darmowa próbka produktu z Twojej oferty. 

Niezależnie od tego na co się zdecydujesz, warto przemyśleć takie rozwiązanie – z pewnością zostanie ono docenione.

Pozwól poczuć klientowi, że jest wyjątkowy

Personalizowane opakowania produktu są dużym wyzwaniem, zwłaszcza w przypadku większych marek. Przygotowanie indywidualnego opakowania dla każdego klienta to czasochłonny proces.

Ale nie niemożliwy. Zwłaszcza przy odrobinie kreatywności.

Czeska marka Beloved Shop sprzedająca akcesoria dla dzieci wykorzystała do tego… nazwę własnej marki. Na pudełku znajdziesz bowiem hasło skierowane wprost do klienta: „You are Beloved”.

balicek - unboxing experience

Podaruj swoim klientom unboxing experience

Stworzenie spójnego i atrakcyjnego doświadczenia z Twoim produktem powinno wiązać się z przemyślanym opakowaniem. 

Zwłaszcza, że stworzenie unboxing experience nie musi wiązać się z wielkimi kosztami bądź nakładami pracy. Część producentów opakowań oferuje możliwość zaprojektowania swojego opakowania online – zupełnie samodzielnie. Jedynymi granicami są w tej sytuacji granice Twojej designerskiej wyobraźni.

Przeczytaj także:

Michał Szymaniak

Michał Szymaniak

Copywriter i content manager. Miłośnik designu, unboxingów na YouTube oraz dobrego kina. Mieszka w Warszawie. Ma dwa koty, które kochają pudełka.