Narzędzia marketing automation mogą wydawać się onieśmielające dla małych i średnich sklepów internetowych. Często nawet duże firmy nie decydują się na korzystanie z nich ze względu na obawy o wysokie koszty czy skomplikowany proces wdrożenia.

Jeżeli podobnie jest w przypadku Twojego sklepu, powinny przekonać Cię pewne fakty. Komunikaty, które są wysyłane w odpowiedzi na dane zachowanie użytkownika strony www uzyskują prawie 4 razy wyższy wskaźnik kliknięć niż te wysyłane masowo. Po drugie, wdrożenie spersonalizowanych scenariuszy automation, np. w oparciu o notyfikacje web push, dzięki odpowiednim narzędziom, może być bardzo łatwe.

W drugiej części poradnika Shoplo Notyfikacje web push w sklepie internetowym przedstawimy 5 niezawodnych scenariuszy web push automation, które jesteś w stanie wdrożyć w mniej niż 30 minut, bez pomocy programisty.

Notyfikacje web push

Źródło: GetResponse, Email Marketing Benchmarks 2018

Scenariusz #1 Segmentacja w web push – czyli ile wiesz o zachowaniach na stronie Twojego sklepu

Dzięki integracji platformy do wysyłki notyfikacji web push z Twoją stronę internetową automatyzacja wysyłek kampanii jest bardzo prosta. Dzieje się tak, ponieważ skrypt, który wklejasz w źródle swojego sklepu pozwala też monitorować wszystkie zachowania klientów, którzy się po nim poruszają. Najważniejsze z nich to:

  • wpisywany tekst – np. fraza „sosnowa komoda” wpisana w wyszukiwarce sklepu,
  • kliknięcia przycisków  – np. „zamawiam z obowiązkiem zapłaty” czy „sukienki damskie”,
  • odwiedzone podstrony – np. „wyprzedaż”,
  • czas spędzony na danych podstronach np. 3 minuty spędzone na podstronie z telefonami w danym przedziale cenowym.

Aby móc śledzić te zachowania, profesjonalne platformy web push nie będą wymagać ani wiedzy programistycznej, ani dużej ilości pracy. Wszystkie scenariusze nadawania tagów będziesz w stanie ustawić z poziomu swojego konta, wystarczy przygotowana wcześniej strategia.

Zastanawiasz się pewnie do czego miałyby Ci się przydać te wszystkie informacje.

Niestety, tylko zbierając odpowiednie dane jesteś w stanie zmaksymalizować swoje szanse na sprzedaż. Dzieje się tak, ponieważ dzięki temu wysyłasz odpowiednie komunikaty, do właściwych  osób w optymalnym  czasie.

Przykładowo, moment, w którym ktoś szuka danego produktu na stronie Twojego sklepu lub przegląda kilka podobnych, to czas, w którym jego intencja zakupowa jest najbardziej widoczna, a szansa na finalizację transakcji największa.

Zatem jest to  najlepszy czas na działanie, ponieważ jeśli zaczekasz np. kilka dni rosną szanse, że klient się rozmyśli lub zacznie szukać podobnej oferty u konkurencji.

Czasami impuls do zakupu w odpowiednim momencie np. rabat na ostatnio oglądany produkt lub zwykłe przypomnienie o nim, może być tym czynnikiem, który przekona wahającego się klienta.

To właśnie dlatego odpowiednia segmentacja powinna być sercem Twoich działań marketingowych. Sprawdź jakie zachowania odbiorców web push warto śledzić, aby na ich kanwie zbudować scenariusze automatycznych kampanii wspierających sprzedaż i nie tylko.

Jak stworzyć segmenty web push w sklepie internetowym?

1. Odwiedzający:

Zacznij od podzielenia osób odwiedzających Twoją stronę na te, które są już Twoimi klientami i te, które są nimi potencjalnie. Pomogą Ci w tym te wydarzenia na stronie:

obecny klient →  logował się chociaż raz na konto,

nowy klient → niedawno się zarejestrował,

potencjalny klient → nie logował się, przeglądał tylko ofertę.

Możesz dla każdej z tych grup ustalić inny rodzaj zachęty do zakupu zgodnie z obraną przez Ciebie strategią. Na przykład niewielki rabat na przeglądany kilka razy produkt możesz oferować tylko potencjalnym klientom. Lojalnym możesz zaoferować preferencyjne warunki wysyłki na co trzeci zakup.

Po jakimś czasie zweryfikujesz, która z tych grup jest największa i jak zmienia się ich liczebność względem siebie. Oczywiście im więcej powracających klientów, tym lepiej.

Notyfikacje web push

2. Zainteresowania:

Podstawą Twojej wiedzy o odbiorcach powinny być dane o tym, jakich produktów i kiedy szukali oraz jakie kategorie asortymentu odwiedzają najczęściej. Może to być rodzaj produktu, np. letnie sukienki lub konkretna marka produktów.

Tylko wiedząc czego szukał klient będziesz w stanie odpowiednio zareagować, np. jeżeli wchodzi kilka razy na daną podstronę, ale nie finalizuje zakupu. To jednoznacznie wskazuje, że albo waha się nad wyborem danego produktu lub jest on dla niego za drogi. Czasami nawet zwykłe przypomnienie ze zdjęciem tego, co przeglądał klient umieszczonym w notyfikacji może być impulsem, który skłoni go do zakupu.

3. Lojalność:

To oczywiste, że jedni klienci będą u Ciebie kupować stale i sami z siebie będą wchodzić na stronę Twojego sklepu. Jednak część z nich będzie to robić jednorazowo.

Warto więc wiedzieć, co i jak często jest sprzedawane w Twoim e-commerce. Wówczas łatwo określisz czy jest coś, czego klienci szukają u Ciebie stale – czyli jest szansa, że ich lojalności nie trzeba dodatkowo stymulować.Będziesz wiedział także, jeśli jest to jedna z ich pierwszych wizyt i warto zbudować ich nawyki zakupowe.

Scenariusz #2 Ratowanie porzuconych koszyków

Baymard Institute, międzynarodowa instytucja badawcza, co roku wylicza jaki wskaźnik koszyków jest porzucanych w sklepach internetowych na całym świecie. Obecnie wynosi on już około 70%. Oznacza to, że potencjał bardzo wielu konwersji, które miały szansę dojść do skutku został zmarnowany.

Oczywiście, przyczyn tej sytuacji jest bardzo wiele  i na kilka z nich masz istotny wpływ. Jako najczęstsze z powodów porzucenia koszyka Baymard Institute podaje:

  • ukryte koszty przesyłki czy dodatkowe podatki – co finalnie zwiększa cenę przeglądanego produktu,
  • przymus założenia konta w sklepie,
  • skomplikowany i przez to nudny proces złożenia zamówienia.

Co jednak z sytuacjami, na które nie masz wpływu? Mam tutaj na myśli naturalne dystraktory, które mogą wystąpić w procesie zakupowym. Może to być nawet dzwoniący telefon, który sprawi, że po powrocie do komputera odbiorca zapomni o tym, co robił lub postanowi później dokończyć transakcję.

Jak łatwo się domyślić, w większości przypadków po prostu o tym zapomni lub stwierdzi, że nie potrzebuje danego produktu. Dlatego tak ważne jest wykorzystanie impulsu zakupowego, wtedy kiedy jest on najsilniejszy w świadomości potencjalnego klienta.

Dzięki raz ustawionym powiadomieniom web push zyskujesz kolejną szansę na sfinalizowanie większej ilości zamówień, bez żadnej dodatkowej aktywności z Twojej strony właśnie w takich sytuacjach.

Jak ratować porzucone koszyki za pośrednictwem web push?

Na podstawie odwiedzanych przez odbiorcę stron oraz kliknięć w dane przyciski jesteś w stanie śledzić czy dana transakcja rzeczywiście doszła do skutku, czy nie.

Przykładowo, jeżeli dany klient kliknął już przycisk „zamawiam z obowiązkiem zapłaty” to ostatnim krokiem na ścieżce jego aktywności powinno być wyświetlenie thank you page po zakupie. Platforma do wysyłki notyfikacji web push jest w stanie za każdym razem monitorować na wyświetleniu jakiej podstrony dana wizyta się zakończyła.

Jeżeli dany subskrybent nie wyświetlił thank you page i opuścił stronę, warto od razu oznaczyć go tagiem „porzucający”, który będzie się aktualizował przy każdej wizycie na podstawie tego, czy może już doszło do zakupu. Dzięki temu zaczniesz łatwo monitorować czy np. część klientów nie porzuca koszyka specjalnie w oczekiwaniu na dodatkowy rabat.

Dodatkowo, zgodnie z obraną przez Ciebie strategią, możesz wysyłać automatyczne powiadomienie web push po danym czasie od porzucenia koszyka. Dzięki integracji z plikiem xml z Twoimi produktami, powiadomienia mogą nawet zawierać dynamicznie generowany obrazek porzuconego produktu.

Notyfikacje web push

Źródło: SuperKoszyk, przykładowa notyfikacja web push po porzuconym koszyku

Oczywiście, nie w każdym takim powiadomieniu musisz zawierać dedykowany rabat czy kod zniżkowy na darmową wysyłkę. W przypadku nowych klientów bezpieczniej będzie tylko przypomnieć o porzuconych produktach i przekierować ich z powrotem do porzuconego koszyka.

Kody rabatowe możesz np. wykorzystywać tylko dla stałych i lojalnych klientów, którzy już sfinalizowali wiele zakupów. Jest większa szansa, że rzeczywiście coś przerwało im zakup, a nie jest to próba wymuszenia rabatu.

Scenariusz 3# Zwiększanie powracalności na stronę sklepu

Czy jesteś w stanie od razu odpowiedzieć jak wielu klientów nie było na Twojej stronie od kilku tygodni, miesięcy a może nawet lat? Co zwykle robisz, aby skłonić ich do ponownego wejścia na stronę?

Ogromną korzyścią z budowania własnej bazy web push jest to, że gdy odbiorca zapisze się na notyfikacje, jesteś w stanie się z nim komunikować nawet jeżeli nigdy więcej nie wrócił na stronę www Twojego e-commerce. Twoja notyfikacja pojawi się na ekranie jego komputera lub telefonu po czasie od ostatniej wizyty, jaki samodzielnie ustalisz.

Jak zwiększyć powracalność do sklepu za pośrednictwem notyfikacji web push?

Wystarczy, że ustawisz automatyczny scenariusz, który będzie śledził daty ostatniej wizyty odbiorców. Osoby, które regularnie np. co miesiąc wracają do sklepu możesz otagować np. „powracający” i przygotować dla tego segmentu dedykowaną ofertę rabatową.

Wszyscy subskrybenci, którzy nie byli np. od miesiąca na Twojej stronie, w dniu, w którym mija założony czas otrzymają zaplanowaną wcześniej notyfikację. Takie powiadomienie web push może również zawierać zdjęcie ostatnio przeglądanego przez nich produktu Co zwiększy szansę, że przypomną sobie to, co konkretnie w Twojej ofercie ich zainteresowało.

Dodatkowo, może ono kierować do ostatnio przeglądanej kategorii lub do konkretnej podstrony produktowej.

Notyfikacje web push

Źródło: DeeZee, notyfikacja web push zwiększająca powracalność

Scenariusz #4 Zwiększanie sprzedaży

Jak wynika z raportu Episerver aż 17% ankietowanych przyznaje, że zakup nie zawsze jest ich głównym celem, gdy wchodzą na stronę danego e-commerce. Często motywacją do takich odwiedzin jest np. poszukiwanie danego produktu lub pomysłu na zakup czy porównanie oferty kilku sklepów.

Dzięki zastosowaniu automatyzacji wysyłki powiadomień web push możesz spróbować skłonić do zakupu nawet tych odbiorców, którzy tego nie planowali.

Jak zwiększać sprzedaż za pomocą powiadomień web push?

Jedną z takich strategii jest np. ustawienie automatycznej notyfikacji, która zostanie wysłana do każdego z subskrybentów, którzy wejdą na stronę w tym dniu. Jeśli zależy Ci na promocji konkretnej oferty, produktu, możesz ustawić powiadomienie, informujące go o obecnej super okazji. Dla wzmocnienia przekazu możesz również umieścić w nim kod rabatowy.

Ten scenariusz sprawdzi się również w okresie wzmożonego ruchu na stronie Twojego sklepu jak np. w okresie Black Friday, Mikołajek czy Świąt Bożego Narodzenia. Wtedy kiedy klienci odwiedzają wiele różnych stron na raz i nawet niewielki punkt zaczepienia może sprawić, że skorzystają akurat z Twojej oferty.

Podsumowanie

To już ostatnia część naszego poradnika Notyfikacje web push w sklepie internetowym.  Jeżeli dotarłeś do końca artykułu wiesz już, że scenariusze web push automation to nic strasznego a ich wdrożenie może Ci się bardzo opłacić!

Zobacz też część pierwszą, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak działają notyfikacje web push i jeszcze skuteczniej je wykorzystywać.

Jeżeli chcesz dodatkowo zaczerpnąć inspiracji jak wykorzystać notyfikacje web push w Twoim sklepie w okresie Black Friday i Świąt Bożego Narodzenia, zapisz się na bezpłatny cykl webinariów Ecommerce Web Academy, organizowany przez PushPushGo.

Joanna Worotyńska

Joanna Worotyńska

Współzałożycielka i VP of Marketing and Communication w PushPushGo.
Odpowiada za procesy marketingowe oraz komunikację zewnętrzną firmy. Ewangelistka notyfikacji web push w Polsce i za granicą. Fanka komunikacji międzyludzkiej, nowych mediów i społeczności online.