Czytając te słowa pewnie pomyślisz, że przecież nie każdy ecommerce może sobie pozwolić na wypuszczenie własnej aplikacji mobilnej. Mam jednak dobrą wiadomość. Już w 2015 roku, ten potencjał został przeniesiony wprost do przeglądarki internetowej, pod nazwą notyfikacji web push.

Zaskoczony? A może widziałeś już małe powiadomienia w rogu ekranu ze strony www konkurencji? Jeżeli jeszcze nie testowałeś notyfikacji web push w swoim sklepie internetowym, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Źródło: Localytics, Push Messaging Drives 88% More App Launches

1. Notyfikacje web push – co, jak i dla kogo?

Web push to małe prostokątne komunikaty ze zdjęciem. Możesz je wysyłać do przeglądarki internetowej swoich subskrybentów czyli osób, które zapisały się na powiadomienia poprzez formularz na Twojej stronie www.

Dzięki temu, w kilka sekund od wysyłki, notyfikacje wyświetlą się bezpośrednio na ekranach komputerów czy urządzeń mobilnych odbiorców, nawet gdy przeglądają oni inną stronę internetową.

Źródło: Notyfikacja web push, Yeah Bunny

Twoimi potencjalnymi subskrybentami mogą być użytkownicy przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Edge, Safari oraz Opera. Jak wynika z danych NetMarketShare, jest to zasięg ponad 80% osób korzystających z internetu.

Jak ocenić potencjał powiadomień web push w sklepie internetowym?

Bardzo łatwo ocenić czy ten kanał komunikacji jest wart zachodu w przypadku Twojego sklepu. Możesz oszacować wielkość potencjalnej bazy subskrybentów jeszcze przed startem działań.

Z analizy przeprowadzonej na podstawie danych z platformy PushPushGo wynika, że średnio od 6 do 12% odwiedzających stronę zapisuje się na notyfikacje web push.

Wystarczy więc, że pomnożysz ten wskaźnik przez ilość osób, które miesięcznie odwiedzają Twój sklep. Pamiętaj jednak, że nawet mała baza odbiorców może kryć w sobie ogromny potencjał sprzedażowy, a rośnie on razem z jej wielkością. Każde ponowne wejście na Twoją stronę jest bezcenne, ponieważ to kolejna szansa na:

  • zapamiętanie Twojej marki i zbudowanie jej rozpoznawalności,
  • sprzedaż!

Nawet przy niewielkiej bazie Twoje działania mogą być skuteczne, a wtedy będą generować zyski. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób poprowadzisz swoją komunikację. Sprawdź jak robić to efektywnie w ostatnim punkcie tego poradnika.

Źródło: Notyfikacja web push, Virtualo

2. Czy notyfikacje web push działają?

Działania web push mimo, że to bardzo młody kanał komunikacji, wyróżniają się wysoką skutecznością. Widać to chociażby na przykładzie wskaźnika kliknięć. Średni CTR notyfikacji web push wynosi 12% dla porównania jest on mniej więcej 4 razy wyższy niż w przypadku email marketingu.

Czynniki, które szczególnie wpływają na wysoki poziom konwersji tej formy komunikacji to:

  • jej bezpośredniość do zapisu na powiadomienia i ich odbierania wystarczy jedno kliknięcie w przeglądarce, subskrybent nie musi np. specjalnie wchodzić do skrzynki mailowej czy aplikacji mobilnej, aby zobaczyć Twój komunikat,
  • trudno ją przeoczyć – chociażby w przypadku Google Chrome, powiadomienie nie zniknie z pulpitu dopóki Twój odbiorca go nie kliknie lub nie zamknie, nie ryzykujesz więc, że wyświetliło się i zniknęło, gdy nie było go przy komputerze,
  • całkowity brak spamu – notyfikacje web push to kanał marketingowy zupełnie pozbawiony możliwości spamowania odbiorców. Takiej bazy nie jesteś w stanie kupić, ani pozyskać w inny sposób niż tylko poprzez kliknięcie w przeglądarce po stronie subskrybenta. Po wypisaniu z subskrypcji, nie masz możliwości przywrócenia na listę, dopóki odbiorca sam tego nie zrobi. Coraz więcej odbiorców o tym wie i decyduje się odbierać komunikaty np. o promocjach danych produktów właśnie w za pośrednictwem tego medium.

3. Czego potrzebuję, żeby włączyć powiadomienia web push w moim sklepie internetowym?

Najprościej mówiąc, aby zacząć budować własną bazę subskrybentów web push wystarczy Ci:

  • strona internetowa Twojego sklepu,
  • przeglądarka Klienta, który na nią wchodzi,
  • zintegrowana platforma web push, na której będziesz przechowywać bazę, zbierać informacje o zachowaniach odbiorców, targetować oraz automatyzować swoje kampanie.

Ponieważ zarówno proces zapisu na notyfikacje jak ich wysyłki odbywa się za pośrednictwem przeglądarki, integrację z platformą web push przeprowadzisz dosłownie w kilka minut. Opiera się ona na wklejeniu jednej linijki kodu, w sekcji head źródła Twojej strony.

W przypadku Shoplo nie musisz posiadać żadnych umiejętności programistycznych, aby to zrobić. Wystarczy, że w lokalizacji Wygląd sklepu otworzysz edytor html, wybierzesz Szablon główny i otworzysz jego źródło.

Następnie znajdź w kodzie strony sekcję zaczynającą się od znacznika <head> i wklej w niej kod integracyjny pobrany podczas zakładania konta u Twojego dostawcy web push (wklejony skrypt zaznaczony jest na poniższym zdjęciu na niebiesko).

Od razu po prawidłowej integracji formularz zapisu zacznie wyświetlać się na stronie Twojego sklepu. Możesz go w każdej chwili zmodyfikować o spersonalizowane treści. Gotowe!

Źródło: formularz zapisu na web push, Shoplo

Pamiętaj, że nie musisz się obawiać, że skrypt spowolni działanie sklepu! Jest on odpowiednio zoptymalizowany, aby nie miał negatywnego wpływu na szybkość ładowania strony, tym samym SEO i pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak wybrać skuteczny formularz zapisu na powiadomienia?

Eksperci web push marketingu z całego świata zgodnie potwierdzają, że największą ilość zapisów generują formularze identyczne lub maksymalnie zbliżone do tych, którymi posługuje się przeglądarka, gdy np. pyta nas o zgodę na włączenie geolokalizacji.

Jest to dobrze widoczny format, który nie jest jeszcze kojarzony np. z nachalnymi formularzami typu pop-up, które często są odruchowo zamykane nawet bez przeczytania treści.

Możesz więc zastosować formularz w poniższej zupełnie podstawowej formie, którą narzuca przeglądarka odbiorcy:

Źródło: Formularz zapisu na notyfikacje web push, DeeZee

lub od razu dodać własne treści. Wówczas językiem korzyści przekonasz odbiorców do zasubskrybowania Twoich powiadomień. Warto zwrócić uwagę na dedykowane rabaty lub obniżone koszty przesyłki, do których dostęp będą mieć tylko Twoi subskrybenci.

Zwłaszcza, gdy promujesz np. produkty, których ilość jest ograniczona taki dostęp przed innymi klientami jest skuteczną zachętą do pozostania z Tobą w kontakcie.

źródło: Formularz zapisu na notyfikacje web push, Yeah Bunny

Aby uzyskać najlepsze wyniki w przypadku Twojego sklepu zorganizuj na początku działań testy różnych formularzy zapisu. Na przykład na dwa tygodnie skorzystaj z formularza, który spersonalizujesz o własne treści a w kolejnych dwóch wybierz domyślną opcję przeglądarki. Już po tym czasie zobaczysz jak różniła się ilość zapisów na powiadomienia i przy której formie zapisu warto pozostać.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że w przypadku notyfikacji web push nie są przetwarzane dane osobowe Twoich odbiorców, więc nie musisz martwić się o żadne dodatkowe zgody czy klauzule.

Dobrą praktyką jest również stworzenie np. na blogu lub w skrzynce odbiorczej web push na Twojej stronie miniporadnika, w którym wyjaśnisz jakie treści zamierzasz komunikować w kanale web push, a przede wszystkim, jak zapisywać i wypisywać się z powiadomień.

Możesz bardzo często skorzystać z już gotowych materiałów edukacyjnych, które udostępniają dostawcy web push, nie poświęcisz więc na to wiele czasu. Co bardzo cenne, zyskasz w ten sposób pewność, że Twoi potencjalni subskrybenci nie będą się obawiać korzystać z powiadomień i w pełni wykorzystasz ich sprzedażowy potencjał.

Jeśli chcesz skorzystać z aplikacji PushPushGo, pamiętaj o zniżce, którą dla Ciebie przygotowaliśmy. Odwiedź Pakiet Korzyści Shoplo i wybierz zniżki, które Cię interesują. Uwaga! Zniżka od PushPushGo jest ważna tylko do końca 2018 roku!

4. Jak stworzyć skuteczną notyfikację web push? Czyli zasada ABCDE

Jeżeli do tej pory nie korzystałeś z notyfikacji web push w swoim sklepie internetowym, możesz czuć się niepewnie wysyłając pierwszą kampanię do swoich odbiorców.

Jednak, spokojnie! Jest to nowy format, jednak również rządzi się swoimi własnymi prawami, tak jak wszystkie kanały online marketingowe.

Zwłaszcza, gdy dopiero startujesz z web push, dobrze jest zwrócić uwagę na żelazne zasady tworzenia skutecznych powiadomień. Przestrzegając ich stworzysz notyfikacje, które zbiorą wiele kliknięć i wygenerują konwersje.

Przygotowaliśmy dla Ciebie w tym celu podręczny przewodnik. Gdy możesz odpowiedzieć „tak” na dane pytanie przejdź dalej, jeżeli nie sprawdź co poprawić.

Gdy dojdziesz do kroku 5 możesz spokojnie kliknąć „Wyślij”!

KROK 1: AUDIENCE (Czyli Twoi odbiorcy)

Pytanie: Czy dana wiadomość jest interesująca dla wszystkich czy tylko dla wybranej grupy odbiorców?

Praktyczny przykład: promujesz asortyment dedykowany tylko i wyłącznie jakiejś konkretnej grupie odbiorców np. męskie buty trekkingowe.

W takiej sytuacji, nie ma sensu wysyłać takiej notyfikacji do wszystkich Twoich subskrybentów. Jest duża szansa, że subskrybentki, które ją otrzymają poczują się spamowane i wypiszą się z powiadomień. To oczywiście najprostszy sposób na segmentację Twojej bazy, o bardziej zaawansowanych możesz przeczytać w dalszych częściach naszego poradnika.

Zwróć jednak uwagę, że precyzyjnie targetując swoją wysyłkę, np. na podstawie informacji o tym jakie produkty wcześniej przeglądała dana grup subskrybentów zwiększasz swoje szanse na kliknięcie i konwersję sprzedażową.

KROK 2:  BENEFIT (Czyli realna korzyść z kliknięcia w powiadomienie)

Pytanie: Czy subskrybent otrzyma informację wartościową dla siebie? (np. kod promocyjny)

Praktyczny przykład: wysyłasz powiadomienie z informacją o nowej kolekcji ubrań

Sama informacja o nowej kolekcji w Twoim sklepie to zbyt mało.

Rzeczywistą wartością dla odbiorcy będzie np. możliwość skorzystania z dedykowanego kodu rabatowego lub dostęp do tej informacji przed osobami, które nie są jeszcze subskrybentami.

Nawet jeżeli nie chcesz się posługiwać kodem rabatowym, możesz przedstawić korzyść z kliknięcia w notyfikację w inny sposób. Powiadomienie może zawierać informację, że dana oferta została wyszukana specjalnie pod kątem zainteresowań odbiorcy, tak, żeby nie musiał poświęcać na to czasu, np. „Szukasz idealnej sukienki na wesele? Te modele na pewno Ci się spodobają!”. Kluczem jest odpowiednio dobrana segmentacja wysyłki kampanii.

KROK 3: CONTENT (Czyli treść, którą wysyłasz)

Pytanie: Czy treść (tytuł, opis, zdjęcie) powiadomienia jest wystarczająco chwytliwa, intrygująca?

Praktyczny przykład: wysyłasz kampanię o treści „30% obniżki na wszystkie produkty”

Jeżeli tylko sucho informujesz o zniżce na wszystkie produkty, stworzysz notyfikację jak tysiące innych sklepów.

Jeżeli dodasz w treści jakiś element zaczepienia np. informację: „Te fasony odejmą Ci optycznie 5 cm w talii!” uzyskasz pożądane zainteresowanie odbiorców. Staraj się też nie korzystać ze zdjęć produktów, których nie masz w ofercie, unikniesz rozczarowania klientów, którzy „kupili kampanię oczami”.

KROK 4: DIRECT (Czyli gdzie kierujesz odbiorców po kliknięciu)

Pytanie: Czy powiadomienie kieruje w miejsce, zgodne z oczekiwaniami odbiorcy?

Praktyczny przykład: promujesz kolekcję bluz sportowych z 50% rabatem a po kliknięciu w powiadomienie odbiorca jest przekierowywany na listę wszystkich bluz jakie masz w ofercie

Nie ma nic bardziej irytującego niż kampanie promujące konkretny produkt, ale linkujące np. na ogólną listę asortymentu. Identycznie jeżeli promujesz ostatnie małe rozmiary itd. Nie oczekuj, że odbiorca po kliknięciu będzie przekopywał się przez listę rzeczy, które go nie interesują.

Niestety to się nigdy nie dzieje a Ty zmarnujesz tylko potencjał danego kliknięcia.

KROK 5: ENGAGEMENT (Czyli zaangażowanie)

Pytanie: Zapytaj siebie, czy masz ochotę kliknąć w powiadomienie, które wysyłasz?

Praktyczny przykład: wysyłasz notyfikację, którą przygotowałeś „na szybko” bo nie masz pomysłu na nic ciekawszego

Upewnij się, że Twój przekaz budzi jakieś emocje lub możesz wskazać co jest w nim dla Ciebie wartościowego. Nie wysyłaj kampanii, w której nie masz nic intrygującego do przekazania „ale dawno nic nie wysyłałeś”.

Podsumowanie

Gratulacje! Dotarłeś do końca pierwszej części naszego poradnika o zastosowaniu notyfikacji web push w sklepie internetowym! Jesteś więc gotowy, aby:

  • zintegrować swój sklep z platformą web push,
  • wybrać odpowiedni formularz zapisu i przekonać do subskrybowania odbiorców,
  • wysłać pierwszą kampanię nie popełniając błędów, które skażą ją od razu na porażkę!

W kolejnych częściach opowiemy jak wykorzystywać automatyzację wysyłki web push np. aby ratować porzucone koszyki czy zwiększać częstotliwość zakupów i na przykładach wyjaśnimy jakie strategie okazują się najskuteczniejsze w tym kanale marketingowym.

Śledź nas w mediach społecznościowych, aby nie przegapić kolejnej części kompendium i śmiało podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzu! Może chcesz o coś zapytać innych sprzedawców testujących web push? Zapraszamy do dyskusji!

Joanna Worotyńska

Joanna Worotyńska

Współzałożycielka i VP of Marketing and Communication w PushPushGo.
Odpowiada za procesy marketingowe oraz komunikację zewnętrzną firmy. Ewangelistka notyfikacji web push w Polsce i za granicą. Fanka komunikacji międzyludzkiej, nowych mediów i społeczności online.