User experience (w skrócie UX) to projektowanie stron internetowych tak, aby uzyskać ich jak najlepszą użyteczność. Im użytkownik będzie łatwiej obsługiwał naszą stronę, tym lepszą konwersję uzyskamy. Warto więc przyjrzeć się lepiej user experience w naszym sklepie i zastanowić się, co możemy poprawić – w końcu niektórzy uważają, że UX to obsługa klienta.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i zapoznaj się z materiałami, które zainspirują Cię do zmian w wyglądzie swojego sklepu!

Podstawowa zasada: wprowadzaj zmiany na bieżąco

Patrzysz na swój sklep i myślisz, że wygląda staromodnie i trzeba wykonać nowy projekt strony? To znaczy, że przegapiłeś kilka wcześniejszych znaków – znaków, że trzeba wprowadzić pewne modyfikacje, aby poprawić funkcjonalność sklepu. Poprawki wprowadzane na bieżąco to korzyść nie tylko dla Twoich klientów, którzy mogą korzystać z coraz lepszego interfesju, ale również dla Twojego portfela. Ponadto, uniknasz odpływu klientów do sklepów, które wyglądają nowocześniej i są bardziej intuicyjne w obsłudze.

I teraz prosty plan działania:

1. Promuj swoją obecność online

Przygotowując projekt sklepu lub ulepszając ten dotychczasowy pamiętaj, aby uczynić go przyjaznym dla SEO np. wkomponowując opis sklepu na stronie głównej lub frazę, która jest dla  Ciebie ważna np. sklep stacjonarny. Możesz również dodać opisy kategorii. Jeśli nie chcesz dodawać długiego tekstu, ponieważ zajmuje za dużo miejsca, możesz jego część umieścić pod przyciskiem „przeczytaj więcej”. Zwróć również uwagę w Google Analytics, jak wygląda ruch na stronie –  jeżeli np. klienci często korzystają z wyszukiwarki, może warto umieścić ją na górze strony.

2. Zdobądź zaufanie klientów

O tym jak to zrobić, możesz przeczytać w artykule: Jak zdobyć zaufanie klientów.

3. Ułatw znajdowanie produktów

Zastanów się, dla jakiego rodzaju klientów dedykowany jest Twój sklep. Czy są to klienci, którzy lubią piękne zdjęcia produktów? Czy są łowcami okazji i promocji? A może są to osoby, które znajdują Twoją ofertę w porównywarkach cenowych lub w wyszukiwarkach i trafią od razu na kartę produktu? Biorąc pod uwagę profil klienta, staraj się ułożyć elementy na stronie tak, aby ułatwić mu znajdowanie tego, czego szuka. Ponadto,  dobrymi rozwiązaniami są także przemyślane filtry wyszukiwania w wewnętrznej wyszukiwarce oraz czytelne pogrupowanie kategorii.

4. Ułatw klientom podejmowanie decyzji

Dostarcz klientowi wszystkich potrzebnych informacji. Dobrze wyeksponuj podstawowe dane typu: cena, skład produktu, kilka wysokiej jakości zdjęć, przedstawiających produkt z różnych stron. Zadbaj, aby dane kontaktowe i godziny biura obsługi klienta były zawsze „pod ręką”. Dobrze jest je umieścić w stopce, wtedy klient nie musi opuszczać karty produktu lub koszyka, aby poszukać numeru kontaktowego.

5. Zredukuj liczbę porzuconych koszyków

Przejdź sam przez proces składania zamówienia i płatności w Twoim sklepie i zastanów się, czy można go skrócić oraz czy wszystkie dane, o podanie których prosisz swoich klientów, są przez Ciebie wykorzystywane. Możesz również poprosić osobę postronną, aby złożyła zamówienie w Twoim sklepie i sprawdzić, ile czasu zajęło jej znalezienie przycisku “Dodaj do koszyka”. Może trzeba go będzie powiększyć lub przenieść, aby jego odnalezienie było bardziej intuicyjne. Warto również umieścić na stronie koszyka certyfikaty, które potwierdzą, że klient skorzysta z bezpiecznych płatności. Ponadto, pamiętaj, że klient dodając produkt do koszyka spodziewa się, że teraz będzie „już z górki” – rozbudowane formularze i kilkuetapowa rejestracja mogą więc wzbudzić jego podejrzenia i sprawić, że poirytowany porzuci koszyk.

Nim zaczniesz poprawiać sklep, odrób pracę domową!

Czyli przeprowadź badania potencjalnych klientów. Możesz poprosić znajomych, którzy nie znają zbyt dobrze Twojego sklepu, aby spróbowali wykonać akcje typowe dla klientów np. odnaleźć aktualną promocję, wysłać zapytania o dostępność produktu itp. Obserwuj ich przy tym i nie podpowiadaj!:) Następnie możesz z nimi porozmawiać, co im sprawiło najwięcej trudności, jakie rozwiązanie im się podoba. Naprawdę warto poświęcić czas na takie testy!  Sam możesz być zdziwiony, że nikt nie zainteresował się wielkim „sliderem” na stronie głównej, do którego jesteś tak przywiązany od lat;)

Jak wykonać projekt UX Twojego sklepu?

Możesz zgłosić się do profesjonalisty czyli UX designera, który przygotuje prototyp wyglądający i zachowujący się jak Twój nowy sklep lub możesz sam wykonać projekt lub poprawki – potrzebujesz do tego tylko kartki w kratkę i ołówka- to naprawdę działa i ułatwi pracę grafikowi lub programiście, którzy będę poprawiać user experience w Twoim sklepie.

Powodzenia!:)

Średnia 2.3 (3 głosów)
[Głosów:3    Średnia:2.3/5]
Iga Furmańczyk

Iga Furmańczyk

Specjalista w dziedzinie content marketingu.