Email marketing automation w e-commerce

Pawel Sala
Pawel Sala
April 23, 2017
Email marketing automation w e-commerce

Email marketing od zawsze, gdy tylko był dobrze prowadzony, stanowił koło zamachowe sprzedaży każdego sklepu e-commerce. Wielu marketerów wie o tym i dlatego poświęcają bardzo wiele energii na tworzenie swoich newsletterów i mailingów. Dzisiaj chciałem przedstawić Ci kilka sposobów, które znacząco zwiększą skuteczność Twoich działań w tym zakresie, a dobrze zaprojektowane, mogą de facto wykonywać się nawet bez Twojego dalszego udziału, oszczędzając dużo czasu i pracy.

Lead nurturing - czyli przywitaj się

Wielu prowadzących sklepy internetowe myśli, że każda osoba, która zapisuje się na newsletter od razu chce zostać ich klientem. Nic bardziej mylnego - zazwyczaj tylko około 4% subskrybentów jest na to gotowych od razu. Cała reszta odbiorców zazwyczaj zapisuje się na niego tylko i wyłącznie z ciekawości. Zadanie przed jakim staje marketer, to pokazanie siebie i swojego sklepu z takiej strony, aby odbiorca jak najszybciej stał się gotowy do pierwszego zakupu. Podobnie, gdy zaczynamy spotykać się z nową osobą, początkowe randki służą zaprezentowaniu wszystkich naszych atutów. Dobrym pomysłem jest, aby taką znajomość z klientem zacząć od zautomatyzowanej wysyłki autoresponderów (więcej tu: autorespondery), czyli serii maili, która zostanie wysłana z zachowaniem odpowiednich interwałów czasowych. Głównym celem tej komunikacji jest zaprezentowanie wysoce atrakcyjnych zachęt do dokonania pierwszego zakupu. Przykład takiej strategii możesz znaleźć na poniższym schemacie. Doświadczenie klientów FreshMail uczy, że przynajmniej przez pierwszy miesiąc, komunikacja email marketingowa powinna być prowadzona za pomocą tego typu autoresponderów.

Personalizacja i content dynamiczny

Skrzynka pocztowa jest jednym z najbardziej prywatnych miejsc jakie posiada obecnie internauta. Co za tym idzie, od współczesnego marketera wymaga się, aby treści które trafiają do inboxa były jak najbardziej interesujące dla czytelnika. Warto w tym wypadku wykorzystać funkcje jakie dają systemy do email marketingu: zaawansowaną personalizację, content dynamiczny oraz możliwość segmentacji bazy w oparciu o wcześniejszą aktywność odbiorców. Możemy np. założyć, że osoby, które namiętnie klikają w mailach w ofertę plecaków turystycznych oraz butów trackingowych, raczej interesują się aktywną turystyką niż ćwiczeniem na siłowni. Dlatego warto wysyłać im oferty, które będą dobrane z uwzględnieniem ich zainteresowań. Jeszcze lepiej, jeżeli możemy wykorzystać dane transakcyjne, czyli informacje o tym, kiedy i co dany odbiorca wcześniej u nas kupił. W oparciu o powyższe informacje łatwo będzie przypisać go do jednej z person.To swego rodzaju archetyp Twoich konsumentów. Dzięki takiej charakterystyce, dużo łatwiej będzie Ci dobierać ofertę pod ich indywidualne zainteresowania. Aby to lepiej zobrazować pozwól, że przywołam przykład sklepu, który sprzedaje szeroko rozumiane artykuły sportowe. Możesz w nim znaleźć asortyment, który zainteresuje zarówno stałych bywalców siłowni, jak i tych, którzy częściej biegają. Znajdzie się coś dla tych, którzy lubią sporty zespołowe i tych co lubią wyprawy w góry. Mógłbym tak wymieniać dalej, skończę jednak na tym, że w ramach współpracy z opisywanym sklepem, FreshMail wyodrębnił 12 person. Posłużyły one do wygenerowania dynamicznych maili, w ramach zwykłej komunikacji newsletterowej. Standardowy newsletter wysyłany przez ten sklep zawiera dwa typy informacji (patrz rysunek). Pierwszy to generyczna treść dla wszystkich odbiorców, czyli oferta główna oraz oferta uzupełniająca - należy bowiem pamiętać, że większość e-commerców posiada w danym okresie asortyment, który chce sprzedać, bo właśnie jest na niego sezon. Dodatkowo każdy wysyłany newsletter zawiera treść dynamiczną, która jest automatycznie uzupełniana informacjami sprzedażowymi, w zależności od tego do jakich person przypisany jest dany adres email (patrz schemat). Dzięki temu mamy 100% pewności, że każdy email zawiera coś interesującego dla danego odbiorcy, a to powinno bezpośrednio wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w tym kanale komunikacji. Dla przykładu, w przypadku omawianego sklepu wprowadzenie tego typu komunikatów spowodowało wzrost sprzedaży prawie o 30%.

Udanych wysyłek!

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.