Z public relations, jak z wieloma rzeczami, jest tak: każdy wie, że powinien, ale nie każdy wie jak. Czy stosować się do zasad i poradników PR, które zostały stworzone z myślą o firmach zatrudniających kilkaset osób? Czy pisać notki prasowe na temat nowych produktów i wysyłać je do redaktorów najpopularniejszych serwisów typu Onet? Lepiej porzucić zasady PR stworzone przed dekadą- czyli w prehistorii –  i zorientować się, na czym polega PR w 2014 roku.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, jak wykorzystać media społecznościowe w swoim sklepie internetowym!

PR w 2014 roku

  • Trendseterzy, blogerzy, liderzy opinii w social media

To do nich warto  kierować swój przekaz. Najpierw powinieneś zrobić listę osób z branży, które Ty śledzisz na Facebooku czy Twitterze, blogerów, których blogi czytasz oraz redaktorów serwisów branżowych, których teksty często polecasz innym. Następnie możesz przygotować bazę, w której zbierzesz linki do ich profili oraz maile. Możesz ją podzielić wg kanału, w którym dana osoba jest najaktywniejsza. Na przykład, jeśli lider opinii jest najaktywniejszy na Twitterze, najłatwiej będzie nawiązać z nim relację zaczynając od obserwowania go na Twiettrze, a z czasem „sharować” jego teksty lub tweetować do niego.

  • Guest blogging, jako element inbound marketingu

Co? Czego? 😉 Inbound marketing to nowsza forma PR. Założenie jest takie, aby dotrzeć z przekazem do odbiorców tam,  gdzie mogą oni tego przekazu szukać. Natomiast guest blogging to gościnne zamieszczanie postów na blogach należących do innych blogerów. Korzystając z takiej uprzejmości, możesz dotrzeć do nowej grupy czytelników i jednocześnie dostarczyć ciekawy materiał autorowi bloga. Za jakiś czas możecie się zamienić 🙂 Dzięki takim rozwiązaniom działasz też na korzyść SEO czyli pozycjonowania Twojej strony. Najprościej mówiąc, możesz upiec kilka pieczeni na jednym ogniu.

  • E-mailing

Stosujesz mailing i wysyłasz newsletter? Jeżeli tak,  sprawnie prowadzisz swoje działania PR – dbasz o to, aby osoby zainteresowane Twoją działalnością otrzymały kolejne materiały, które pomogą im rozwinąć ich zainteresowania. Dobrze je ubrać w ciekawą formę np. ebook, prezentację, poradnik itp.

  • Działaj lokalnie, zarabiaj globalnie

Nie zapominaj o tych, którzy są najbliżej czyli o Twoich bliskich, znajomych, sąsiadach. Możesz na przykład wykorzystywać nowoczesne formy PR, aby dotrzeć do mieszkańców Twojego miasta. Prowadzisz sklep online z wypiekami okazjonalnymi? Zorganizuj lokalny food market, zaproś blogerów kulinarnych z Twojego miasta, innych małych przedsiębiorców i ciocię Halinkę, która piecze pyszne rogaliki, a efektami pochwal się na Twitterze, Pintereście czy w relacji w newsletterze.

Kilka złotych rad:

  • Pamiętaj, że podstawą skutecznego PR jest celne dotarcie z przekazem do osób zainteresowanych. Nikt nie lubi otrzymywać wiadomości na tematy, które go nie interesują.
  • Przed wysłaniem komunikatu zrób rachunek sumienia i zastanów się, czy Ty na pewno chciałbyś przeczytać ten komunikat. Jeśli nie, inni tym bardziej nie zechcą 😉 Staraj się wybierać naprawdę interesujące historie, porady itp.
  • Nie bądź anonimowy! Dużo chętniej czytamy informacje od osób, które skądś kojarzymy, niż od Jana Kowalskiego z firmy Pewex. W dobie social mediów bycie rozpoznawalnym dla osób związanych z branżą jest dziecinnie proste. Założenie własnego bloga może Cię awansować do roli blogera czy lidera opinii.
  • Staraj się dostosować formę przekazu wybierając pomiędzy oficjalną lub przyjacielską. Żadna z nich nie jest uniwersalna!

Jeśli będziesz miał problemy z zastosowaniem się do powyższych wskazówek, zawsze możesz poprosić o pomoc swoje dziecko lub siostrzeńca. Będziesz zdziwiony jak profesjonalnie, choć intuicyjnie prowadzi PR swojej osoby w social mediach 😉

Średnia 3.5 (2 głosów)
[Głosów:2    Średnia:3.5/5]
Iga Furmańczyk

Iga Furmańczyk

Specjalista w dziedzinie content marketingu.