W Polsce jest ponad 25 mln internautów, z których 55% dokonało już kiedyś zakupu w sieci. Polacy spędzają średnio niemal 6 godzin dziennie na przeglądaniu Internetu, a liczba osób zainteresowanych kupnem w sieci stale rośnie, co skutkuje ogromnym – w porównaniu z innymi rynkami – rocznym wzrostem na poziomie 15%. Patrząc na te liczby, trudno się dziwić, że nowe firmy e-commerce wyrastają jak grzyby po deszczu. Coraz trudniejsze staje się jednak uzyskanie wysokich pozycji na liście wyników wyszukiwania. Każdy chce dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, czyli skutecznie promować firmę w Internecie. Pytanie tylko, jak to zrobić?

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie pozycjonować swój sklep!

SEO, czyli Search Engine Optimization

Dla wielu osób odpowiedź wydaje się oczywista – trzeba postawić na SEO, którego celem jest osiągnięcie jak najlepszej pozycji na liście organicznych wyników wyszukiwania. Współczesne SEO różni się jednak zdecydowanie od tego sprzed kilku lat, gdyż Google stale dopracowuje swoje algorytmy, czego skutkiem są zmiany w stosowanych metodach pozycjonowania. Osoby zajmujące się tematem nie mają innego wyjścia, jak dostosowywać się do zmian, bo to właśnie Google jest niekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek, bo pochodzi z niego ponad 95% ruchu na stronach. Czym zatem jest współczesne SEO?

SEO to zespół działań, które można podzielić na dwie części. Pierwszą z nich są działania wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej, obejmujące optymalizację kodu witryny (w tym również adresów kolejnych podstron, stosowanie odpowiednich znaczników, metatagów i słów kluczowych) oraz tworzenie wartościowego contentu na stronie, który kierowałby na nią ruch z wyszukiwarek. Drugim filarem SEO są działania prowadzone poza stroną i jego najważniejszym elementem są czynności związane z pozyskiwaniem linków. Wysoka pozycja na liście wyników wyszukiwania jest efektem skutecznych działań na obu wspomnianych polach, więc żadnego z nich nie powinieneś zaniedbywać. Zanim jednak zaplanujesz konkretne działania w ramach SEO, przeprowadź kilka analiz, które będą punktem wyjścia do opracowania strategii. Należy do nich również badanie konkurencji.

Analiza konkurencji

Zgodnie z zasadą Jacka Trouta, który powiedział „wyróżnij się albo zgiń”, starając się zdobyć przewagę konkurencyjną, należy „wyjść przed szereg”. Aby to zrobić, zacznij od poznania rywali. Tylko znając swoich konkurentów, opracujesz strategię SEO, dzięki której wyróżnisz firmę w tłumie jej podobnych. Analizę konkurencji możesz przeprowadzić na wielu płaszczyznach. Badając ją jednak pod kątem SEO, powinieneś dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe stosuje rywal oraz na jakiej pozycji w wynikach wyszukiwania się znajduje.

Do tego celu możesz wykorzystać jedno z istniejących na rynku narzędzi umożliwiających analizę konkurencji pod kątem widoczności firmy w wyszukiwarce.

semstorm

Źródło: http://bit.ly/28njdyN

Więcej wskazówek na temat analizy konkurencji znajdziesz w naszym poprzednim artykule „Analiza konkurencji – o czym powinieneś pamiętać?”.

Dobór słów kluczowych

Mając wiedzę na temat konkurencji, czas na kolejny etap strategii SEO, czyli dobór odpowiednich słów kluczowych, dzięki którym internauci trafią na stronę. Przystępując do tych działań, warto oczywiście posiłkować się odpowiednimi narzędziami. Z pomocą przychodzi sam Google, oferując powiązany z wyszukiwarką Keyword Planner. Możesz również skorzystać z narzędzi zewnętrznych, które służą kompleksową pomocą w tym zakresie, np. SEMSTORM.

Dobierając słowa kluczowe, powinieneś przede wszystkim zastanowić się, w jaki sposób potencjalni klienci mogą szukać oferowanych przez firmę usług. Mając listę potencjalnych fraz, sprawdź, jak często są one wyszukiwane, jaka jest ich konkurencyjność i trend. Jeśli wśród słów kluczowych znajdują się wyrażenia o wysokiej konkurencyjności, dobrze byłoby się zastanowić, czy zamiast nich nie lepiej użyć słów z tzw. długiego ogona. Liczba ich wyszukiwań jest zwykle mniejsza, ale mniejsza jest również ich konkurencyjność, dzięki czemu łatwiej i precyzyjniej można dotrzeć do wybranej grupy docelowej.

Audyt SEO sklepu

Badając widoczność witryny w wyszukiwarce, nie pomijaj bardzo ważnego elementu analizy, jakim jest audyt SEO sklepu. Obejmuje on nie tylko badanie widoczności strony w wyszukiwarce, ale również sprawdzenie, jak wygląda sytuacja dotycząca znaczników title, metatagów i nagłówków.

Celem przeprowadzenia audytu SEO jest wskazanie obszarów, nad którymi należy popracować. Jest on więc punktem wyjścia do opracowania planu konkretnych działań związanych z optymalizacją serwisu i treści oraz budowaniem linków.

Optymalizacja serwisu i treści

S`ENa tym etapie czas już na wdrożenie konkretnych działań, które zostały wskazane we wnioskach audytu SEO. Konieczna jest optymalizacja serwisu, a więc dopasowanie odpowiednich znaczników title, stworzenie struktury nagłówków h1, h2, h3 (itd.), meta opisów oraz stworzenie linków przyjaznych dla wyszukiwarki.

Powinieneś również regularnie publikować wartościowe treści, czyli tworzyć content, który jest integralną częścią współczesnego SEO. Nie bez przyczyny content marketing nazywany jest królem, gdyż jest on motorem napędowym ruchu na stronie. Regularne aktualizowanie strony przez publikowanie nowych, wartościowych treści podpowiada Google, że dany serwis może przynieść czytelnikom korzyść i pomóc rozwiązać ich problem. Aby osiągnąć zamierzone cele, w publikowane treści wpleć odpowiednie słowa kluczowe. Nie przesadzaj jednak z ich ilością w jednym tekście, bo może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Link building

Po przeprowadzeniu działań wewnątrz strony internetowej, czas na działania poza nią. Zgodnie z aktualnymi algorytmami Google, im więcej wartościowych stron linkuje do danej witryny, tym jej wartość jest większa. Nie liczy się jednak liczba linków, ale ich jakość. Kupowanie linków do katalogów już od jakiegoś czasu nie przynosi zamierzonych efektów, a może wręcz przynieść szkodę, bo sporo z tych serwisów to serwisy spamerskie i korzystanie z nich może się skończyć otrzymaniem bana od Google. Jak zatem prowadzić działania link building?

Przede wszystkim zdobywaj linki ze stron tematycznie powiązanych z branżą. Najlepiej rób to w sposób naturalny, np. organizując interesującą kampanię reklamową, o której będzie w sieci głośno. Możesz również nawiązywać współprace barterowe lub płatne z firmami z branży, blogerami, influencerami.

Mierzenie skuteczności działań

Po przeprowadzonych działaniach czas na obserwację ich skuteczności. Działania SEO to jednak działania długofalowe, dlatego nie spodziewaj się spektakularnych zmian już nazajutrz po wdrożeniu nowej strategii. Powinieneś uzbroić się w cierpliwość – pierwsze efekty mogą być widoczne nawet po kilku miesiącach. Stale monitoruj jednak sytuację, żeby w razie potrzeby móc modyfikować prowadzone działania.

Bieżący monitoring bardzo ułatwiają dostępne w sieci narzędzia (m.in. SEMSTORM), które zbierają dane i umożliwiają ich złożoną analizę. Dzięki informacjom na temat wzrostów i spadków pozycji, z łatwością stwierdzisz, czy prowadzone działania mające na celu poprawę widoczności firmy w wyszukiwarce przynoszą oczekiwane rezultaty.

semstorm

Źródło: http://bit.ly/1UiieK6

Inne kanały marketingowe

Na koniec warto jeszcze dodać, że promowanie firmy w Internecie nie może ograniczać się jedynie do dbania o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Coraz istotniejszym źródłem ruchu na stronach oraz wiedzy o marce i ofercie są media społecznościowe. Biorąc pod uwagę, że 14 mln Polaków korzysta z mediów społecznościowych, powinieneś zastanowić się, czy nie wykorzystać również tego kanału do komunikacji z potencjalnymi klientami. Zanim jednak zaczniesz działać, dowiedz się, czy wybrana grupa docelowa z nich korzysta.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na skutecznym wypromowaniu swojej firmy w Internecie, będziesz zmuszony dostosować swoje działania do zmieniających się algorytmów Google, jako że zabiera on 95% ruchu z wyszukiwarek. Osiąganie wysokich pozycji na liście wyników wyszukiwania jest natomiast możliwe dzięki skutecznej strategii SEO, dla której punktem wyjścia jest analiza konkurencji, dobór odpowiednich słów kluczowych czy audyt SEO. Prowadząc te analizy, warto korzystać z dostępnych narzędzi ułatwiających cały proces.

Kolejnymi działaniami są optymalizacja witryny, publikowanie cennych treści czy zabieganie o wartościowe linki. Nie powinieneś osiadać na laurach, lecz cały czas monitorować osiągane rezultaty i w razie potrzeby modyfikować prowadzone działania.

Średnia 4.5 (6 głosów)
[Głosów:6    Średnia:4.5/5]