Pozycjonowanie strony internetowej polega na utrzymaniu jej w czołowych wynikach wyszukiwania. Wybór odpowiednich słów kluczowych (czyli takich, które wpisują internauci szukając oferowanych przez Ciebie produktów bądź usług) jest jedną z podstawowych rzeczy, które powinieneś wziąć pod uwagę rozpoczynając działania z zakresu marketingu w wyszukiwarkach.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie pozycjonować swój sklep!

Na dobór odpowiednich fraz wpływa wiele czynników. Przede wszystkim muszą to być słowa ściśle określające Twoją działalność, ale także zasięg (jeśli świadczysz usługi na terenie tylko jednego miasta warto pamiętać aby dodać jego nazwę do wybranego słowa). Ważne jest też to, jakie słowa wybrała Twoja konkurencja, abyś mógł się od niej odróżnić albo zaczerpnąć inspiracji w poszukiwaniu własnych fraz.

Analiza widoczności strony

Żeby rozpocząć poszukiwanie najlepszych słów kluczowych zacznij od zorientowania się, na jakie frazy występuje Twoja domena w wyszukiwarce i które mają największą liczbę wyszukiwań. Takie dane możesz uzyskać korzystając z np. narzędzia SEMSTORM czy Google Keyword Planner. Możesz też po prostu wypisać słowa określające Twoją ofertę, których chciałbyś użyć przy pozycjonowaniu strony. Pamiętaj jednak, aby unikać ogólnych określeń takich jak „fryzjer” czy „suszarka”.

Screen Shot 2015-05-11 at 14.34.54

Przykład na jakie słowa kluczowe, najczęściej wyszukiwane przez internautów występuje analizowana strona. 

Wiadomo, że każdy zakład fryzjerski chciałby się pojawiać w wynikach wyszukiwania na wyrażenie „fryzjer”, ale pozycjonowanie takiego hasła jest nieopłacalne. Pierwsza strona wyników to dziesięć najwyższych pozycji. Internauci rzadko wchodzą na drugą stronę, o kolejnych już nie wspominając. Dlatego czasem lepiej jest dobrać słowa tak, żeby znaleźć się w TOP 10 na frazę bardziej rozbudowaną i unikalną (longtail), niż być na szarym końcu na ogólną frazę, którą wybierają wszyscy. Takie podejście wiąże się też z planowaniem budżetu. Im hasła są ogólniejsze i trudniejsze w pozycjonowaniu, tym są droższe. Dlatego jeśli rzeczywiście prowadzisz zakład fryzjerski bądź sprzedajesz artykuły fryzjerskie, pomyśl nad doprecyzowaniem fraz – np. „fryzjer warszawa centrum” czy „suszarka z dyfuzorem”.

Konkurencyjność słów kluczowych to kolejna istotna rzecz. Jesteś w stanie ją sprawdzić sam wpisując wybraną frazę w wyszukiwarkę i zobaczyć ile wyników pojawia się dla danego hasła (zgodnie z uproszczonym założeniem, że im większa konkurencja tym trudniej wspiąć się na szczyt). Jest to jednak bardzo czasochłonna metoda. Najlepiej jest skorzystać z przeznaczonego do tego raportu. Otrzymujesz wtedy dokładne dane i możesz szybko ocenić, które słowa kluczowe będą dla Ciebie najłatwiejsze w pozycjonowaniu i zarazem przyniosą Ci największe zyski.
Pamiętaj, że przy wyborze słów kluczowych należy też wziąć pod uwagę, kto będzie je wpisywał w wyszukiwarkę. Spróbuj spojrzeć na swoją działalność oczami potencjalnych klientów. Nie muszą być oni fachowcami i nie muszą znać specjalistycznego języka z Twojej branży, dlatego warto przemyśleć czy tego typu słów nie skreślić z Twojej listy.

Analiza konkurencji

Gdy już masz spis fraz, które chciałbyś wykorzystać, warto zastanowić się jakie słowa wykorzystuje Twoja konkurencja. Listę takich słów kluczowych również możesz sprawdzić w narzędziu SEMSTORM. Istotne jest, aby zadbać o oryginalność wyrażeń, natomiast nie wybierać fraz odbiegających od profilu Twojej działalności. Jeśli oferujesz usługi fryzjerskie, to Twoja strona nie powinna pojawiać się w wynikach wyszukiwań po wpisaniu słów „biznes plan salonu fryzjerskiego”. Sama pozycja, nawet bardzo wysoka, nie przyniesie Ci zysków jeśli nie pokrywa się z potrzebami potencjalnych klientów.

Screen Shot 2015-05-11 at 14.38.44

Przykład pokazujący porównanie konkurencji dla dwóch stron salonów fryzjerskich.

Podsumowanie

Reasumując: Sześć rzeczy, o których powinieneś pamiętać przy wybieraniu najlepszych słów kluczowych dla swojej strony:

  • Powinny one precyzyjnie określać Twoją działalność, bądź rodzaj produktów.
  • Unikaj wyrażeń ogólnych.
  • Jeśli prowadzisz działalność lokalną, uwzględnij nazwę miasta czy województwa.
  • Zwróć uwagę na słowa konkurencji.
  • Zaplanuj budżet – nie zawsze droższa fraza przyniesie Ci realne zyski.
  • Jeśli w grupie Twoich klientów nie znajdują się specjaliści, unikaj słownictwa branżowego.
Średnia 5 (3 głosów)
[Głosów:3    Średnia:5/5]