7 psychologicznych sztuczek, dzięki którym zwiększysz sprzedaż w sklepie internetowym

Marta Mikos
Marta Mikos
April 8, 2017
7 psychologicznych sztuczek, dzięki którym zwiększysz sprzedaż w sklepie internetowym

Jako e-sprzedawca zapewne wciąż szukasz rozwiązania, które odpowie na pytanie: jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Istnieje wiele różnych technik wpływania na świadomość klienta, tak, aby zgodził się on z tym co chcesz mu zakomunikować. W artykule omówimy takie techniki jak wzajemność, zobowiązanie oraz sympatia. Każdy sprzedawca, niezależnie od tego czy działa online czy offline powinien znać i stosować te zasady. Sprawdźmy jak wykorzystać te psychologiczne czynniki w budowaniu przewagi nad konkurencją.

Wzajemność

Reguła dotycząca wzajemności mówi o tym, że kiedy ktoś coś nam daje, czujemy się “zmuszeni”, aby dać coś w zamian od siebie. Ta prosta technika wykorzystywana jest chociażby podczas degustacji w hipermarketach. Zdarzyło Ci się kiedyś spróbować np. napoju podawanego przez miłą hostessę, a następnie kupić całe opakowanie produktu? No właśnie... Doświadczyłeś zatem reguły wzajemności na własnej skórze. Jak zastosować ją w świecie online?

1. CONTENT IS KING...

...nie tylko w marketingu B2B. Content to również świetny sposób na pokazanie wartości dodanej jaką otrzyma klient jeśli zdecyduje się na zakup. Koleś, sklep z klasyczną oranżadą jaką pamiętamy z lat 90 w ciekawy sposób wykorzystał hasztagi łącząc je z hasłami, które jednoznacznie kojarzą nam się z końcówką ubiegłego stulecia. Klient widząc, że ten produkt to nie tylko oranżada, a cały smak lat 90, odczuwa pewien rodzaj wdzięczności i chętniej dokona zakupu.

2. GRATISY DO ZAKUPU

Nie jesteś w stanie rozdawać próbek produktu przed kupnem, ale na pewno jesteś w stanie zaoferować coś dodatkowego do zamówienia. Ten sposób wpływania na klienta bardzo często wykorzystują perfumerie, które do zakupów dodają próbki innych kosmetyków - im wyższa kwota zakupu tym jest ich więcej. Tę technikę z powodzeniem można przełożyć na każdy inny biznes. Do zakupu T-shirtu możesz dołożyć np. pasek. Możesz zaoferować prezent jako niespodziankę, ale możesz też pozwolić klientowi wybrać sobie konkretną rzecz z Twojej oferty.

Zobowiązanie

Ta zasada mówi, że ludzie chcą w oczach innych być postrzegani jako słowni. Jeśli chcemy np. schudnąć często łatwiej jest kiedy wszystkim znajomym ogłosimy, że od dziś nie jemy słodyczy. Jak przenieść tę technikę w świat online?

3. NEWSLETTER

Klient zapisując się do newslettera w pewien sposób angażuje się i zobowiązuje do kontaktu. Zachęć zatem klienta do pozostawienia na Twojej stronie adresu e-mail. Pokaż mu dokładnie gdzie może to zrobić i jaką będzie miał z tego korzyść. Tak wygląda to w wykonaniu sklepu z kosmetykami Cherry Beauty:

Glamkids.pl skorzystał z okienka, które pojawia się po wejściu na stronę:

5. DARMOWY ZWROT

Innym sposobem jest zaoferowanie darmowego zwrotu, szczególnie w przypadku takich produktów jak buty, które często po prostu trzeba przymierzyć - zaoferuj, że jeśli klient nie jest pewny rozmiarówki - może zamówić dwie pary, z czego jedną za darmo odesłać. Ponieważ będzie to oznaczało, że wykonałeś pewien gest w jego stronę, możesz być pewien, że ten klient wróci do Ciebie, aby się “odwzajemnić”.

Sympatia

Fakt, że lubimy daną osobę wpływa na to że chętniej przystajemy na jej propozycje. W życiu prywatnym chętniej wyświadczymy przysługę osobie, z którą odczuwamy pewną więź niż osobie zupełnie obcej.

5. CELEBRYCI

To również dlatego marki zatrudniają celebrytów i gwiazdy do promowania swoich produktów. Mechanizm jest banalnie prosty - przenosimy swoją sympatię do gwiazdy na markę. Anna Wendzikowska jest twarzą sklepu Mum Me code z ubraniami dla kobiet w ciąży oraz mam maluszków:

6. IDENTYFIKACJA Z MARKĄ

Klienci lubią marki z którymi mogą się utożsamić. Świetnie tę technikę wykorzystuje byInsomnia, która pozwala swoim klientkom na stanie się gwiazdami i “twarzami” marki:

7. ZAKŁADKA "O NAS"

Pomoże nam ona w poznaniu się z naszymi klientami i wzbudzeniu w nich sympatii. Oto zakładka "o nas" sklepu Mambu, która przedstawia historię powstania marki, kompetencje właścicielek sklepu oraz, co najważniejsze w tym wypadku: zdjęcie, które od razu wzbudza sympatię!

Warto wykorzystać powyższe sztuczki i wciąż szukać nowych rozwiązań, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym oraz wyróżnić się na rynku spośród konkurencji.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.