Jak usprawnić kampanię email marketingową w 4 krokach?

Janina Kowalczyk
Janina Kowalczyk
April 25, 2017
Jak usprawnić kampanię email marketingową w 4 krokach?

Prowadząc liczne kampanie email marketingowe łatwo jest popaść w monotonię - powielać te same schematy wiadomości niezależnie od tematyki realizowanej akcji promocyjnej. Z takim podejściem ciężko jest konsekwentnie zwiększać sprzedaż produktów, a co za tym idzie rozwijać swój sklep internetowy. Dzisiaj przygotowałem dla Ciebie dawkę inspiracji, która pomoże Ci sprawić, że Twoje kampanie będą zawsze kojarzyły się ze świeżością i interesującymi treściami.

1. Stosuj segmentację od samego początku

Dostosowywanie wiadomości do zainteresowań i potrzeb odbiorców może przynieść Ci jedynie pozytywne skutki w postaci ich zwiększonego zaangażowania i wskaźnika konwersji. Każdy bowiem lubi, gdy przesyłane treści są dla niego istotne i wartościowe.Aby zacząć stosować segmentację, nie musisz wcale zwiększać swoich zasobów, ani czasu poświęcanego na przygotowanie kampanii mailingowej. Możesz wciąż wysyłać taką samą ilość newsletterów, wprowadzając do niektórych z nich treści dynamiczne. To dzięki nim ten sam email może wyglądać inaczej dla różnych odbiorców, opierając się na informacjach, które o nich dotychczas zebrałeś.Najczęściej spotykanymi sposobami segmentacji jest podział subskrybentów ze względu na:

  • płeć - o którą możesz spytać już w formularzu zapisu,
  • wartość zakupionych produktów - produkty standard czy premium,
  • aktywność - jak często dokonują zakupów.

Mając takie dane nie powinieneś mieć problemu, aby wprowadzić nawet lekkie zmiany do swoich wiadomości, dzięki którym staną się one jeszcze ciekawsze i bardziej angażujące. Bardzo interesujący przykład realizacji kampanii mailingowej z wykorzystaniem dynamicznych treści znajdziesz tutaj.

Przykład formularza zapisu do newslettera, który pozwala na segmentację na podstawie płci subskrybenta

2. Integracja z social media

O tym jak ważne są media społecznościowe dla e-commerce nie trzeba nikomu mówić. Niemniej ważne są one również dla kampanii mailingowych. Te kanały komunikacji mogą się bowiem idealnie uzupełniać i wzajemnie wzmacniać.Swoją listę subskrybentów możesz w prosty sposób powiększyć dodając formularz zapisu na Facebooku czy Twitterze. Za dołączenie do listy zaproponuj im kupon rabatowy, darmową dostawę lub ekskluzywne treści np. w postaci lookbooka. Jeśli to, co im zaproponujesz będzie wyjątkowe, z pewnością pozostawią Ci swoje dane.Integracja ta może działać również w drugą stronę. W kampaniach mailingowych nakłaniać możesz do dołączenia do fanów marki w social media, dzielenia się ofertą ze znajomymi oraz zapraszanie ich do dołączenia do społeczności. Zorganizuj ciekawy konkurs z nagrodami, a z pewnością zauważysz wzrost zaangażowania i przyrost liczby fanów.

Fragment newslettera, promującego kanały social media i angażowanie znajomych

3. Proś o recenzje i je wykorzystuj

Social proof jest nieoceniony w sprzedaży online. Jak wskazują liczne badania, internauci generalnie ufają opiniom przeczytanym w internecie, a przychylne recenzje mają pozytywny wpływ na ich intencje zakupowe. Będąc tego świadomym, powinieneś wykorzystać społeczny dowód słuszności i niezwłocznie wprowadzić go do swojej komunikacji marketingowej.Czasami bywa jednak trudno zdobyć informacje od klientów i usłyszeć ich przemyślenia na temat zakupionych towarów. Dlatego wiele firm w swoich kampaniach mailingowych wykorzystuje automatycznie wysyłane autorespondery, które motywują do pozostawienia opinii, oferując najczęściej w zamian nagrodę w postaci punktów na karcie lojalnościowej lub rabatu na kolejne zakupy.Zdobyte opinie warto umieścić w swoich newsletterach, na stronie internetowej oraz innych materiałach promocyjnych, aby przekonać do złożenia zamówienia jeszcze niezdecydowanych użytkowników. Możesz tego dokonać na przykład wysyłając do swoich subskrybentów wiadomość zawierającą rekomendacje w oparciu o zakupiony przez nich produkt, pokazując jednocześnie co zamawiali inni klienci w parze z wybranymi towarami.

4. Angażuj i reaktywuj

Wszyscy klienci z czasem mogą stracić zapał do zakupów i przestać okazywać zaangażowanie w przesyłaną im komunikację. Tak już niestety bywa, że natłok zadań i wiadomości marketingowych mogą przyczynić się do tego, że niegdyś lojalni klienci, przestają generować dla Ciebie zyski.Żeby uniknąć znaczącej utraty subskrybentów powinieneś regularnie aktywować ich do działania. Tylko dzięki sumiennym staraniom uda Ci się podtrzymać relacje, które Was łączą i spowodować, że będą składać kolejne zamówienia.Pierwszym krokiem, który powinieneś poczynić, aby zaangażować swoich odbiorców to zlokalizowanie tych, którzy od dłuższego czasu nie wykazali żadnej aktywności. Brak otwarć i kliknięć w linki z przesyłanych wiadomości w ostatnich 90 dniach to często wystarczający sygnał, aby wiedzieć kogo należy reaktywować.Po zidentyfikowaniu ospałych subskrybentów przygotuj wiadomość, która do nich trafi i przekona, że warto wrócić do regularnej komunikacji. Zachęć ich do dalszej współpracy i zaoferuj np. kupon rabatowy w zamian za złożenie zamówienia.Jeśli chcesz pójść o krok dalej to zastanów się nad tym, jakie produkty sprzedajesz i w jaki sposób oraz w jakim czasie są wykorzystywane. Być może jesteś w stanie przewidzieć, kiedy klienci mogą ponownie być zainteresowani zakupami w Twoim e-sklepie. Wyjdź naprzeciw ich potrzebom i przypomnij o tym, że nadszedł najwyższy czas, aby złożyli zamówienie.

3. Newsletter reaktywacyjny od Hostelworld namawiający do powrotu i ponownego skorzystania z serwisu

Zapamiętaj

Komunikacja za pomocą emaili nie powinna być zorientowana tylko na generowanie sprzedaży i promowanie Twoich produktów. Każda wiadomość powinna zawierać wartościowe treści o tym np. jak lepiej dbać o zakupione produkty lub jak je wykorzystać. Jeśli prowadzisz bloga, treści na nim zawarte z pewnością mogłyby również znaleźć się w przesyłanych przez Ciebie newsletterach. Rozejrzyj się tylko wokół, a z pewnością przyjdą Ci do głowy kolejne pomysły!

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.