Google Analytics stanowi podstawę marketingu opartego na analityce – jest w stanie dostarczyć Ci bardzo wiele ciekawych danych, które ułatwią dalszy rozwój oraz pozwolą lepiej planować działania marketingowe. Poniżej znajdziesz krótki przewodnik, który wprowadzi Cię w zagadnienia związane z tym wyjątkowym narzędziem.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie pozycjonować swój sklep!

Od czego zacząć?

Odpowiedź jest banalnie prosta – od zainstalowania kodu GA w Twojej stronie. Aby to zrobić musisz założyć konto Google (o ile jeszcze takowego nie posiadasz) i wypełnić wszystkie wymagane informacje potrzebne do rozpoczęcia działalności na stronie Google Analytics. Są to podstawowe dane na temat witryny, którą zamierzasz monitorować i bez ich podania nie będziesz mógł rozpocząć zaplanowanych działań. Następnym krokiem jest pobranie kodu śledzenia strony, który znajdziesz w zakładce Administracja. Jego implementacja jest prosta – musisz po prostu dodać go do kodu Twojej strony. Po wdrożeniu kodu GA zacznie monitorować ruch na Twojej stronie, a Ty możesz zacząć korzystać z narzędzia.

Analiza automatyczna

Pierwszy pole, które powinieneś poznać odpowiada za dzienne, tygodniowe lub miesięczne śledzenie zdarzeń, które użytkownicy wykonywali na Twojej stronie. Za jej pomocą jesteś w stanie sprawdzić takie parametry jak np. wyświetlenia czy kliknięcia oraz sprawdzić ilość wejść na Twoją stronę w danym odcinku czasowym.

Analiza na żywo

Dzięki tej sekcji jesteś w stanie monitorować to, co aktualnie dzieje się na Twojej stronie. GA umożliwia rozróżnienie na pięć wskaźników: Lokalizacji, Źródła wizyt, Zawartości, Zdarzeń oraz Konwersji. Możesz wykorzystać te informacje do bieżącego obserwowania wyników kampanii marketingowych oraz na tej podstawie dokonywać w nich ewentualnych korekt w krótkim odcinku czasowym.

Odbiorcy

W tej sekcji znajdziesz informacje na temat demografii, lokalizacji, urządzeń, z których pochodził ruch, rozdzielczości i przeglądarek oraz języka osób, które odwiedziły Twoją stronę. Na podstawie powyższych informacji jesteś w stanie pozyskać dane na temat użytkowników Twojej strony, co umożliwi Ci jeszcze lepsze dopracowanie Twojej strategii komunikacji marketingowej. Wszystkie informacje zawarte w tej zakładce powinieneś śledzić ze szczególną uwagą i przywiązywać do nich dużą wagę.

Pozyskiwanie

Kolejna, po odbiorcach, bardzo ważna sekcja, która zawiera dane na temat źródeł, z których na Twoją stronę trafiają jej odbiorcy. Znajdziesz tutaj takie informacje jak strony odsyłające, płatny ruch z AdWords, social media czy wyniki pochodzące z wyszukiwarek. Podobnie jak w przypadku zakładki Odbiorcy, wszystkie znajdujące się tu dane są bardzo cennym źródłem wiedzy, które pozwoli Ci lepiej zrozumieć jak wygląda ścieżka prowadząca do Twojego sklepu oraz pozwolą Ci na ocenienie efektywności poszczególnych kanałów komunikacji.

Zachowania

Jak sama nazwa wskazuje, ta sekcja dostarcza nam informacji o tym co użytkownicy robili na naszej stronie i jakie wykonywali czynności. Jesteś w stanie znaleźć tutaj informację na temat ścieżki Twoich użytkowników w Twoim sklepie, sprawdzić jakie produkty są ze sobą ściśle powiązane oraz z jakich podstron najczęściej klienci opuszczają Twoją witrynę.

Konwersje

Ta sekcja pozwala Ci monitorować takie informacje jak skuteczność produktu, skuteczność sprzedaży, transakcje czy czas do zakupu. Oprócz tego możesz również tworzyć cele, które możesz na bieżąco je monitorować.

Google Analytics to użyteczne narzędzie, które jest w stanie znacząco ułatwić Ci pracę i przynieść świeże spojrzenie na Twój sklep oraz ich użytkowników. Pamiętaj jednak, że jest to dość skomplikowane narzędzie, któremu należy poświęcić trochę czasu przeznaczonego na praktyczną naukę. Jednak, gdy opanujesz je nawet na średnio-zaawansowanym poziomie, będziesz w stanie podejmować decyzje, które w szybkim tempie rozwiną Twój biznes.

Średnia 5 (1 głosów)
[Głosów:1    Średnia:5/5]

Jakub Wróbel

Zajmuje się Marketingiem w Shoplo. Odpowiada za content marketing oraz offline'owe działania promocyjne. Prywatnie zainteresowany nowymi technologiami, filozofią polityki, ewolucją mody ulicznej oraz brudnymi dźwiękami przetworzonymi przez elektroniczne maszyny.