O Google Analytics słyszał w zasadzie każdy. Część z e-przedsiębiorców nie wyobraża sobie życia bez niego, podczas gdy inni, często początkujący, nie bardzo wiedzą do czego to narzędzie służy. W dzisiejszym wpisie znajdziesz podstawowe wprowadzenie do użytkowania Google Analytics po to, aby analizując statystyki, ulepszać Twój e-sklep i ruch na stronie.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie pozycjonować swój sklep!

Dodaj kod

Aby móc monitorować statystyki dla Twojej strony, musisz dodać do niej Kod Analytics. Jak to zrobić? Po pierwsze, zarejestruj się na stronie http://www.google.pl/analytics/. Wypełnij informacje na temat Twojej strony i utwórz konto. Następnie, zostaniesz przekierowany do zakładki Kod śledzenia. Skopiuj przedstawiony tam kod. Teraz, zaloguj się do panelu zarządzania Twoim sklepem na Shoplo. Wejdź w ustawienia ogólne, wybierz Kod analytics i dołącz tam skopiowany wcześniej kod.

Poznaj Google Analytics

Google Analytics daje Ci dostęp do wielu statystyk związanych z Twoim sklepem. W tym artykule przedstawimy Ci te najbardziej podstawowe:

  • wizyty – liczba odwiedzin Twojego sklepu
  • unikalni użytkownicy – liczba niepowtarzalnych (policzonych tylko raz) użytkowników Twojej strony
  • odsłony – łączna liczba odsłon stron (np. jeden użytkownik może odsłonić kilka podstron w Twoim sklepie – stronę główną, stronę kategorii i stronę produktu)
  • strony/wizyta – średnia liczba stron wyświetlonych podczas jednych odwiedzin
  • średni czas trwania wizyty
  • współczynnik odrzuceń – procent odwiedzin, kiedy użytkownik opuścił witrynę ze strony wejściowej (tzn. wszedł na Twoją stronę i ją opuścił nie generując dodatkowych odsłon)
  • % nowych odwiedzin

Co to oznacza w praktyce dla Twojego sklepu? Np. jeżeli odsłon jest ponad kilkukrotnie więcej niż unikalnych użytkowników, oznacza to, że osoby, które trafiają na Twoją stronę angażują się w nią i ją aktywnie przeglądają. Z kolei, jeżeli ich wartości są zbliżone, a współczynnik odrzuceń wysoki, powinieneś popracować nad Twoim e-sklepem: być może jest on nieestetyczny albo nieczytelny, skoro klienci opuszczają go od razu po wejściu.  Zwracaj także uwagę na procent nowych odwiedzin Twojej strony – jego wysoka wartość może wynikać np. z efektywnych działań marketingowych.

Kim są Twoi użytkownicy?

Znasz już podstawowe wskaźniki w Google Analytics. Teraz pora dowiedzieć się, kto trafia na Twoją stronę. Aby to sprawdzić, w pasku po prawej stronie wybierz  “Odbiorcy” i “Dane demograficzne”. W ten sposób, poznasz wiek swoich użytkowników oraz ich podział ze względu na płeć. Informacje te pozwolą Ci zrozumieć, jakich klientów przyciągasz do swojego sklepu. Zastanów się, czy są to osoby, które postrzegasz jako grupę docelową dla Twoich produktów.

To nie wszystko, czego możesz dowiedzieć się z Google Analytics o osobach odwiedzających Twoją stronę. Narzędzie wskazuje także na ich zainteresowania oraz dane geograficzne: język i lokalizację. Informacje te będą szczególnie ważne, jeżeli sprzedajesz w wielu państwach jednocześnie, bowiem dzięki nim dowiesz się, w których miejscach masz najwięcej klientów.

Skąd przychodzą Twoi użytkownicy?

Kolejne informacje, które interesują każdego właściciela e-sklepu to źródła, z jakich trafiają do niego użytkownicy. Google Analytics pomoże Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie. Aby do niej dotrzeć, wybierz opcję “Pozyskiwanie”.  W zakładce “Ogółem” zobaczysz podstawowe źródła:

  • referral – odniesienia; tzn. ktoś trafił na stronę Twojego sklepu z innej strony, która linkowała do Ciebie
  • direct – ruch bezpośredni; tzn. ktoś od razu wpisał adres Twojej strony
  • paid search– płatne kampanie w wyszukiwarkach; tzn. osoby, który trafiły do Twojego sklepu klikając w reklamę AdWords
  • organic search – wyszukiwanie organiczne; tzn. ktoś trafił na Twoją stronę z poziomu wyszukiwarki Google
  • social – ruch z mediów społecznościowych; tzn. wejścia na stronę Twojego sklepu z Facebooka, Twittera lub dowolnego innego serwisu społecznościowego
  • display – kampanie bannerowe; tzn. użytkownicy, którzy kliknęli w Twoją reklamę graficzną i ta przekierowała ich do sklepu
  • email – kampanie mailingowe; tzn. użytkownicy, którzy weszli na stronę sklepu po kliknięciu w maila

Co więcej, klikając w każdą z wyróżnionych kategorii uzyskasz dokładne informacje: np. w przypadku referrala zobaczysz, z jakich stron najczęściej trafiają do Ciebie klienci, a w przypadku płatnych kampanii w wyszukiwarkach, które słowa kluczowe generują najwięcej ruchu.

Monitorowanie źródeł ruchu w Twoim sklepie jest kluczowe przy rozwijaniu wszelkich działań marketingowych. Informacje z Google Analytics pozwolą oszacować Ci, które z form są najbardziej efektywne (przynoszą najwięcej wizyt na stronie sklepu), nad czym warto popracować, a co nie przynosi żadnych rezultatów. Koniecznie śledź te statystyki – w ten sposób uzyskasz kontrolę nad ruchem na stronie oraz będzie Ci łatwiej zrozumieć użytkownika.

Co jest ważne dla Twoich użytkowników?

Ostatnia z podstawowych informacji, jakie dostarcza Ci Google Analytics to dane na temat zachowania użytkowników na stronie. Oczywiste jest, że nie każdy, kto trafi na stronę sklepu dokona zakupu – niektórzy wejdą na stronę i od razu ją zamkną, inni przejrzą produkty i wyjdą, a jeszcze inni dokonają zakupu. Co na ten temat mówi Google Analytics? Narzędzie dostarcza informacji, ile Twoich użytkowników to osoby nowe, a ile powracający klienci, informuje o częstotliwości wizyt oraz wskazuje na zaangażowanie, podając czas wizyty.Wszystkie te dane możesz znaleźć w zakładce “Odbiorcy -> Zachowanie”.

Co więcej, Google Analytics powie Ci, które treści na Twojej stronie generują największy ruch. Wejdź w zakładkę “Zachowanie”. Tam znajdziesz kategorię “Zawartość strony”.  Dzięki niej, zobaczysz, które podstrony są najczęściej wyświetlane w Twoim sklepie – a więc, które kategorie i produkty wywołują największe zainteresowanie. Przy każdej podstronie zobaczysz statystyki dotyczące liczby odsłon, liczby unikalnych odsłon, średniego czasu spędzonego na danej stronie,  liczby wejść czy współczynnika odrzuceń.  Na podstawie tych danych, zrozumiesz, co jest ważne dla Twoich użytkowników i czego szukają.

Zaprezentowane wyżej wskaźniki to tylko podstawowe dane, które możesz odczytać z Google Analytics. Narzędzie to jest wyposażone w całą gamę innych danych, także związanych bezpośrednio z ecommerce – np.  ilość konwersji, skuteczność produktu czy czas do sprzedaży. Takie statystyki są kluczowe dla prowadzenia sklepu internetowego.

Śledźcie naszego bloga – już niebawem przybliżymy Wam, jak wykorzystać zaawansowane dane Analytics do prowadzenia Waszego e-sklepu.

Średnia 5 (2 głosów)
[Głosów:2    Średnia:5/5]
Agnieszka Lekszycka

Agnieszka Lekszycka

Od kilku lat związana z branżą ecommerce. Pracowała dla startupów w Polsce, Hiszpanii i Londynie - m.in. dla Shoplo, Booking.com oraz GoldenLine. Specjalizuje się w marketingu. Uwielbia podróżować i planuje odwiedzić wszystkie państwa na świecie!