Czego jeszcze nie wiesz o produkcie? W poszukiwaniu insightów konsumenckich

Katarzyna Zinow
Katarzyna Zinow
June 10, 2017
Czego jeszcze nie wiesz o produkcie? W poszukiwaniu insightów konsumenckich

Po raz kolejny poruszamy na Akademii Ecommerce kwestię monitoringu w Internecie. Tym razem temat wykorzystujemy do przedstawienia sposobu na poszukiwania insight'ów konsumenckich, które odmienią Twoje myślenie o produkcie, który sprzedajesz.

Monitoring internetu jedną z dróg do odnalezienia insightów

Monitorowanie i analizowanie własnego produktu lub usługi w Internecie przechodzi coraz częściej do codziennych zadań aktywnego przedsiębiorcy. Po zbudowaniu bazy słów kluczowych można sprawdzić m.in. kiedy i gdzie pojawiały się określone treści publikowane w sieci i tym samym odnaleźć miejsca, w których aktywna jest grupa docelowa. Bez wątpienia tego typu działania stanowią podstawę w budowaniu i odpowiednim funkcjonowaniu produktu lub usługi w Internecie, zapobieganiu sytuacjom kryzysowym. Warto jednak spojrzeć głębiej i dostrzec dodatkową wartość, jaką niosą za sobą treści internautów. Jest nią insight konsumencki, czyli cenna wiedza, pozyskana poprzez wgląd w potrzeby i pragnienia konsumentów, analizę ich opinii i towarzyszącym emocjom.

Czym jest insight konsumencki?

Wiedzę możemy uzyskać z różnych źródeł, zaczynając od obserwacji, kończąc na specjalistycznych badaniach. Tutaj skupimy się na analizie potrzeb za pomocą narzędzi monitorujących internet. Pod uwagę bierzemy wpisy wychodzące jedynie od użytkowników, tzw. User Generated Content, z pominięciem informacji promocyjnych i publicystycznych.Wpisy internautów na temat wybranej marki są najczęściej poddawane monitoringowi i mogą stanowić punkt wyjścia do pogłębionych jakościowo analiz. Podejście insightowe możemy odnaleźć i śledzić również wychodząc od produktów i grup produktowych, zachowań i czynności, wydarzeń i zjawisk, określonych problemów. Szeroki obraz przeglądanych informacji pozwala na zdobycie unikalnej wiedzy o tym, w jakim kierunku podążają potrzeby konsumentów, czym kierują się przy wyborze produktu? Im szerzej przeanalizujemy branżę, wokół której nasz produkt się znajduje, tym lepiej przyjrzymy się zachowaniom potencjalnych klientów. Poszukiwanie insightów jest to więc wyjście naprzeciw ich niepełnionym oczekiwaniom.

Jak szukać insightów?

Jest to wielokrotnie długi proces, w którym treści poddajemy dogłębnej analizie, poszukując w nich odpowiedzi na interesujące nas pytania. Jakie motywacje i bariery wymieniają internauci w stosunku do badanego produktu? Jak długo trwa ich proces decyzyjny? Gdzie i u kogo poszukują porady i wsparcia? Jakie emocje im towarzyszą? Czy aktywna w badanym temacie jest potencjalna grupa docelowa? Czy możemy wyróżnić typy konsumentów wyjątkowo zaangażowanych w dyskusję? W jaki sposób tworzone są posty i co w nich jest najważniejsze dla użytkownika? Czy i w jaki sposób robią zdjęcia, które publikują z postem? W jakim miejscu są najbardziej aktywni i dlaczego? Czy pojawiają się deklaracje zakupowe? Pytania możemy zadawać w nieskończoność, wszystko w zależności od badanego tematu. Warto wczytywać się w opinie internautów i analizować je zarówno pod kątem treści, jak i tego, w jaki sposób są budowane.

Czego nie wiesz jeszcze o swoim produkcie?

Wychwycone insighty mogą przybierać różną formę, przykładem jest alternatywne zastosowanie produktu. Podczas analizy wypowiedzi na temat środków przeciwbólowych zauważyliśmy wzmożoną dyskusję na temat aspiryny. To właśnie ją internauci polecali nie tylko na bóle i gorączkę, ale również jako środek do utrzymania świeżości kwiatów ciętych (należy wrzuć aspirynę do wazonu z wodą i kwiatami), rozjaśniania plam na ubraniach, a także jako lek na trądzik (wystarczy rozkruszyć tabletkę aspiryny, dodać odrobinę wody i nałożyć papkę na wskazane miejsce).Insighty to też uchwycenie i śledzenie trendów na przykład w projekcie denko, który służy głównie internautkom, jako mobilizacja do zużywania do końca zalegając w szafie kosmetyków. To kobiety publikują najczęściej zdjęcia zużytych produktów i pozostawiają obszerne, pełne cennych informacji, opinie. Bezpośrednio polecają produkty, krytykują je. Takie naturalne zachowania są wiarygodne dla innych odwiedzających denkowiczek i z pewnością wpływają na ich decyzje zakupowe.Insighty konsumenckie w wypowiedziach internautów to wiedza, dzięki której mamy wgląd w najświeższe opinie i sugestie. Jest to niewątpliwie pomoc w podejmowaniu decyzji strategicznych i podążaniu za rozwojem produktu oraz jego sprzedaży.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.