Chciałbyś założyć swój sklep internetowy, ale nie jesteś pewien co sprzedawać, aby odnieść sukces? Odpowiedź jest banalnie prosta: zaoferuj to, co jest najpopularniejsze. Możesz polegać na własnej intuicji, ale możesz również oprzeć się na twardych danych. Z pomocą przychodzi nam Google Trends, produkt najczęściej używanej wyszukiwarki na świecie. Z powodzeniem zweryfikujesz również trafność swojego pomysłu.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i sprawdź, jakie funkcjonalności powinna mieć nowoczesna platforma e-commerce!

Czym właściwie jest Google Trends?

Google podzielił się z internautami swoją wiedzą na temat tego, czego najczęściej szukamy w sieci. Możemy porównywać dowolnie wybrane przez nas hasła i sprawdzać, które z nich cieszą się największym powodzeniem wśród danej grupy doelowej. Jeśli po głowie chodzą Ci różne pomysły na biznes ecommerce, to właśnie dzięki Google Trends dowiesz się, które z nich mają największą szansę powodzenia.

Jeszcze nie zdecydowałeś, co chcesz sprzedawać?

Jeśli jeszcze zupełnie nie masz pomysłu na swój sklep, możesz porównać np. takie wyszukiwania jak: ubrania, jedzenie oraz elektronika:
Już na pierwszy rzut oka widać, że najczęściej wpisywanym hasłem w Google spośród porównywanych jest hasło “ubrania”. Zestawmy zatem ze sobą różne kategorie produktów odzieżowych, a dowiemy się, który spośród nich jest najpopularniejszy w sieci.  

W tej kategorii wygrywa sukienka. Idąc krok dalej, dzięki Google Trends dowiesz się jakich konkretnie sukienek szukają klienci e-sklepów. Te informacje przydadzą się w tworzeniu reklam adwords oraz prowadzeniu SEO Twojego sklepu.

sukienka

Cytując support Google: “W przypadku każdego rosnącego wyszukiwania możesz zobaczyć jego odsetek wzrostu w danym okresie. Pojawienie się słowa “Przebicie” zamiast faktycznej wartości procentowej oznacza, że wartość zmiany liczby wyszukiwań danego hasła przekroczyła 5000%.”. Wszystkie powyższe dane pokazane są w przeliczeniu na 100, gdzie 100 oznacza najwyższy wynik.

Gdzie znajdują się Twoi klienci?

Dzięki Google Trends dowiesz się również, w jakich miastach znajduje się najwięcej Twoich potencjalnych klientów. To istotna wiedza w kontekście targetowania reklam online. Wróćmy do przykłady sklepu internetowego z ubraniami.

a) sukienka

zainteresowanie sukienka

Jak wynika z mapy zainteresowania, Północ kraju jest mniej zainteresowana tym produktem niż np. województwa podkarpackie czy lubelskie.

b) bielizna

bielizna zainteresowanie

Zupełnie inaczej mapa zainteresowania wygląda w przypadku hasła “bielizna”, które najczęściej wyszukiwane jest w Warszawie, ale popularnością cieszy się również w północnych regionach Polski.

Przetestuj siebie, sprawdź konkurencję

Kliknij tu: http://www.google.com/trends/explore, ustaw interesujący Cię przedział czasowy oraz lokalizację. Sprawdź popularność w wyszukiwarce marek, które obserwujesz. Jeśli już posiadasz swoją markę, porównaj się z konkurencją. Dla przykładu porównajmy odwiecznych konkurentów: Coca Cola i Pepsi. Czy domyślasz się już z góry, która nazwa w Polsce jest częściej “googlowana”?

Widać, że Coca Cola jest popularniejszym wyszukiwaniem, obserwujemy jednak spore skoki wyszukiwania hasła “Pepsi”. Taki wykres daje podstawy do szukania informacji o źródłach zwiększonego zainteresowania konkurentem. Czy np. w danym okresie Pepsi nie prowadziła głośnej kampanii reklamowej? Być może była sponsorem dużego wydarzenia? To dodatkowe narzędzie pozwoli prowadzić Ci benchmarking i przy odrobinie Twojego zaangażowania pozwoli Ci na zauważenie, które działania Twoich konkurentów odbijają się dużym echem pośród konsumentów, a sam będziesz w stanie wprowadzić podobne modele w planowaniu swojej strategii marketingowej.

Wiesz już co chcesz sprzedawać? Obejrzyj nasz film i zweryfikuj swój pomysł w 20 minut.

Sprawdź trendy rynkowe

Zakładając sklep dobrze wiedzieć w których miesiącach obserwujemy wzmożony popyt na dane produkty. Załóżmy, że Twój sklep sprzedaje ekologiczną żywność. Co na ten temat mówi Google Trends?

Uogólniając, najbardziej wzmożony popyt na ekologiczną żywność obserwujemy w okresach marzec – kwiecień – maj. Wtedy też najlepiej inwestować akcje promocyjne czy rabatowe, tak, aby zachęcić potencjalnych klientów do dokonania zakupu właśnie w Twoim sklepie.

Które konkretne produkty są najbardziej popularne?

Załóżmy, że zdecydowałeś, że faktycznie chcesz prowadzić sklep ze zdrową żywnością. W jakie produkty powinieneś zainwestować już na samym początku, a z drugiej strony z których produktów możesz uczynić swoją przewagę konkurencyjną?

Od 2014 absolutnym hitem jest amarantus, o którym głośno jest m.in. na blogach zajmujących się zdrowym stylem życia i jak widać, sporo internatuów jest zainteresowanych tym produktem. Wykorzystaj to w swoim content marketingu – stwórz ładne i rzeczowe opisy właściwości tych produktów. Możesz pokusić się o założenie bloga na którym w dłuższej formie opiszesz dobroczynne działanie produktów, które znajdują się w Twojej ofercie.

Dobór słów kluczowych w AdWords

Jeśli tworzysz kampanię AdWords, oprócz samodzielnie wybranych słów kluczowych oraz tych, które podpowiedział keyword planner doskonałą pomocą służy również Google Trends. Popracujmy na poprzednim przykładzie sklepu z ekologiczną żywnością. Które z haseł jest najczęściej wyszukiwaną frazą?  

Na pewno warto dobrze wypozycjonować się pod kątem hasła “zdrowa żywność”. Zwróć jednak uwagę również na inne hasła, w których prawdopodobnie konkurencja będzie mniejsza. Możesz dowoli porównywać hasła, które przychodzą Ci do głowy, również nazwy konkretnych produktów.

Średnia 4 (171 głosów)
[Głosów:171    Średnia:4/5]