Jeśli mielibyśmy szukać najskuteczniejszych form reklamy dla sklepów internetowych to jedną z nich na pewno byłoby SEO. Dobra widoczność sklepu w wyszukiwarce prawie zawsze przekłada się na równie dobre zyski. Z tego artykułu wyniesiesz 5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie widoczności swojego sklepu w wynikach wyszukiwania.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób skutecznie pozycjonować swój sklep!

Sposób #1 – Opisy kategorii i podkategorii

Strony kategorii i podkategorii z punktu widzenia SEO mają ogromne znaczenie. Zazwyczaj to one zawierają najważniejsze dla sklepu słowa kluczowe. Najczęściej jednak ich potencjał nie jest wykorzystywany. Zbudowane są one najczęściej tylko z listy produktów – takie strony z punktu widzenia wyszukiwarki mają niższą jakość niż takie, które oprócz listy produktów zawierałyby również unikalny opis.

To właśnie unikalne, zoptymalizowane pod kątem SEO opisy kategorii mogą sprawić, że widoczność sklepu w wyszukiwarce wzrośnie. Ten fakt wykorzystuje wiele popularnych sklepów internetowych. Jednym z nich jest zalando.pl, które na każdej stronie kategorii i podkategorii umieściło unikalny opis.

Modne_i_wygodne_obuwie_damskie___Buty___które_znajdziesz_tylko_w_Zalando
Tworząc opisy na strony na strony kategorii i podkategorii w sklepie należy pamiętać o kilku zasadach dotyczących seo copywritingu:

  • Im dłuższy tekst, tym lepiej – wyszukiwarki to lubią
  • Treść powinna zawierać słowa kluczowe opisujące daną kategorię/podkategorię. Nie należy skupiać się jednak na 1-2 słowach, a użyć jak największej grupy słów wyczerpując temat danej kategorii.
  • Z tekstu w kategorii X warto dodać link do kategorii Y, gdzie kategoria Y jest tematycznie zbliżoną kategorią do kategorii X.
  • Treść musi być unikalna. W żadnym przypadku nie należy kopiować jej pomiędzy kategoriami, lub pobierać ze źródeł zewnętrznych (np. strony producenta).

Sposób #2 – Mikroformaty

Co raz częściej słyszymy, że SEO powoli przeradza się w SXO czyli search experience optimization. Jednym z elementów optymalizacji doświadczenia użytkownika ze stroną w wynkach wyszukiwania są mikroformaty. Są to elementy, które wzbogacają zwykły wynik wyszukiwania o dodatkowe elementy (np. cenę produktu, lub jego dostępność). Wyświetlanie w wyszukiwarce dodatkowych elementów wymaga wdrożenia w sklepie mikroformatów zgodnych z standardem schema.org lub użycia markera danych dostępnego w ramach search console Google.

Sklepy internetowe za pomocą mikroformatów mogą przekazać wyszukiwarce informacje między innymi o:

  • Cenie produktu
  • Jego dostępności
  • Ocenach
  • Producencie

Wszystkie dostępne dane rozszerzone dla produktu można znaleźć tu: https://schema.org/Product

site_ceneo_pl_-_Google_Search

Taki wynik wyszukiwania odróżnia się na tle innych wyników wyszukiwania dzięki czemu nawet z niższych pozycji ma szansę na wyższy współczynnik kliknięć (CTR).
Po wdrożeniu mikroformatów w swoim sklepie warto przetestować je za pomocą narzędzia Google do testowania danych strukturalnych: https://developers.google.com/structured-data/testing-tool/
Dane o błędnych wdrożeniach dostępne są również w search console w zakładce dane strukturalne.
Należy również wspomnieć, że wdrożenie danych strukturalnych nie gwarantuje ich widoczności w wynikach wyszukiwania. Nie we wszystkich przypadkach będą one wyświetlane.

Sposób #3 – Odpowiednie strony docelowe

Trzeci sposób na zwiększenie widoczności sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania to tworzenie odpowiednich stron docelowych.
Załóżmy sytuację, że naszym celem jest podwyższenie pozycji sklepu dla haseł:

  • buty do biegania
  • buty do biegania po asfalcie
  • buty do biegania w terenie
  • buty do biegania na zimę
  • buty do biegania dla początkujących
  • buty do biegania na bieżni

W sklepie w drzewie kategorii ciężko byłoby umieścić wszystkie te kategorie gdyż są one zbyt szczegółowe, zwłaszcza jeśli nie prowadzimy specjalistycznego sklepu z butami do biegania.

W takim przypadku warto zrobić „zawieszone” strony docelowe, czyli takie, które będą odpowiadały określonemu słowu kluczowemu, ale nie będą ujęte w drzewie kategorii.

W tym analizowanym przypadku w sklepie powinny pojawić się oddzielne podstrony tylko z butami do biegania po asfalcie lub na zimę. Taka strona nie powinna różnić się niczym od strony kategorii, zawiera jednak swój unikalny zestaw produktów, unikalny opis i meta dane. Wyszukiwarka w przypadku hasła „buty do biegania na zimę” zdecydowania lepiej potraktuje taką podstronę aniżeli ogólną podstronę ze wszystkimi butami do biegania.

Kolejnym faktem przemawiającym na korzyść tej metody jest również konwersja. Jeśli użytkownik z wyszukiwarki z hasła „buty do biegania na zimę” trafia na podstronę tylko z takimi butami, a nie ze wszystkimi butami do biegania to szansa, że coś kupi rośnie. W przypadku dużych sklepów internetowych zasób takich podstron może być kilkukrotnie większy aniżeli zasób stron kategorii i podkategorii.

Tworząc takie podstrony należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Należy dodawać do nich linki z ogólnych stron. Czyli w tym przypadku warto dodać link z kategorii „buty do biegania” do strony „buty do biegania na zimę” – ułatwia to wyszukiwarce znalezienie takich podstron. Takie linki umieszczać można w opisach wspomnianych w jednym ze sposobów.
  • Takie podstrony należy również ująć w mapie strony – to również umożliwi ich znalezienie przez wyszukiwarkę.
  • Każda taka podstrona powinna zawierać unikalny zestaw produktów oraz unikalny opis i meta dane – podstrony nie mogą różnić się jedynie adresem URL ponieważ wyszukiwarka potraktuje je jako bezużyteczne z punktu widzenia użytkownika.

Sposób #4 – Treść

Sposób numer 3 jest dobry na poszerzenie grupy słów kluczowych, na które sklep może być widoczny. Sposób numer 4 działa podobnie, tylko z innego typu słowami kluczowymi.

Jak zapewne zauważyłeś sposób 3 nadal dotyczył słów produktowych, w ten sposób nie sprawimy, że sklep będzie się pojawiać dla słów takich jak:

  • Jakie buty do biegania wybrać
  • Buty do biegania, a uraz stóp
  • Buty do biegania jaki rozmiar
  • Wybór butów do biegania

Takie słowa są wyszukiwane i choć nie spowodują tak wiele konwersji jak słowa związane z produktami to jednak mają znaczenie. Dodatkowo w ten sposób sklep zwiększa pokrycie tematu butów do biegania treścią – aktualnie Google ocenia również jak bardzo dany serwis pokrywa dany temat i ma to również wpływ na pozycje. Zatem im więcej treści o butach do biegania ma sklep tym wyższe pozycje będzie miał, również na słowa produktowe.

Taką treść tworzyć można w ramach bloga, który funkcjonuje w sklepie. W ten sposób pula słów, na którą widoczny może być sklep urasta do bardzo dużych rozmiarów. Sklep zyskuje dostęp do 3 typów zapytań:

  • Produktowych (strony produktowe, kategorie, podkategorie)
  • Produktowych rozszerzonych (strony kategorii tworzone na podstawie unikalnej cechy np. „buty do biegania na zimę”)
  • Zapytania poradnikowe (np. jakie buty do biegania wybrać)

Połączenie tych 3 grup słów kluczowych sprawia, że sklep zyskuje zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o widoczność w wyszukiwarce. W przypadku dużych sklepów grupa słów staje się w zasadzie nieograniczona. 

Sposób #5 – Wykorzystywanie szans

W wynikach wyszukiwania liczą się praktycznie tylko 3 pierwsze wyniki (w niektórych przypadkach przypada im aż 80% wszystkich kliknięć). Zajmując 7-8 miejsce na dane słowo kluczowe można liczyć na to, że 2 na 100 osób, które wpiszą dane słowo kluczowe do wyszukiwarki trafią na naszą stronę internetową.

Jeśli prowadzisz sklep to zapewne masz grupę słów kluczowych, która znajduje się na miejscach 5-15. Często niewielka optymalizacja pozwala, aby takie słowa z miejsca 5-15 przesunęły się na miejsce 1-3.

Na początku takie słowa musisz zidentyfikować. Istnieją na to dwa sposoby:

a) Google Search console

W zakładce Search Traffic >> Search Analytics sprawdzisz jakie słowa kluczowe powodowały wejścia do twojego sklepu.

Search_Console_-_Search_Analytics_-_http___wizaz_pl_

Wystarczy pobrać te dane do excela i zidentyfikować słowa na miejscach 5-15. 

b) Narzędzia do analizy widoczności

Za pomocą narzędzi do analizy widoczności w wyszukiwarce, takich jak Senuto sprawdzisz wszystkie słowa na miejscach 5-15.

SENUTO
Takie słowa uszeregować można według średniej miesięcznej liczby wyszukiwani, czyli informacji ile razy dane słowo kluczowe jest średnio wpisywane do wyszukiwarki w ciągu miesiąca.

Co dalej?

Po identyfikacji takich słów, których pozycje chcemy zwiększyć należy przejść do analizy stron docelowych, które z wyszukiwarki kierują do takich słów. Czasami jest to kwestia poprawienia meta danych, czasem kwestia dodania do takiej strony dodatkowej treści. Analizując wszystkie takie słowa będziesz w stanie zwiększyć ruch z wyników wyszukiwania w swoim sklepie nawet o 20%.

Średnia 4.4 (5 głosów)
[Głosów:5    Średnia:4.4/5]
Avatar

Damian Sałkowski

Zarządza SENUTO, aplikacją do kompleksowego wsparcia działań SEO. Mistrz Polski SEO A.D. 2013. Od kilku lat realizuje projekty z zakresu marketingu internetowego dla dużych (PZU, Microsoft, Hochland, Zumi.pl, Sage czy IKEA) i małych przedsiębiorstw, także na rynkach zagranicznych.