Ostatnio coraz częściej przekazujemy Wam informacje o sklepach Shoplo, które pojawiają się w mediach. Publikacje w magazynach, wpisy na blogach i portalach internetowych czy nawet wystąpienia w telewizji i radio stają się czymś na porządku dziennym w promocji e-biznesów. Jak jednak sprawić, aby media napisały właśnie o Twojej działalności? To wcale nie musi być takie trudne! Poznaj 5 sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci przyciągnąć ich uwagę.

Materiał bonusowy: Pobierz nasz ebook i dowiedz się, w jaki sposób sprzedawać modę w sklepie internetowym!

1. Wybierz odpowiednie media

Jeżeli chcesz przyciągnąć uwagę prasy, swoje działania powinieneś zacząć od wyselekcjonowania odpowiednich mediów. Wysyłanie notek do wszystkich nie wyjdzie Ci na dobre – w tym przypadku musisz postawić na jakość, a nie ilość. Dlatego, zastanów się, które media najbardziej pasują tematyką do Twojego biznesu. Zrób przegląd prasy i sprawdź, o czym najczęściej piszą wybrane przez Ciebie media oraz jakie treści zazwyczaj udostępniają w serwisach społecznościowych. Po takim rozeznaniu wybierz te podmioty, które najbardziej wiążą się z tym,  co chcesz przekazać.

Kolejny krok to próba dotarcia do dziennikarzy, którzy piszą dla wybranych przez Ciebie mediów. Tutaj przydatne mogą okazać się portale typu Facebook czy Twitter oraz bazy dziennikarzy. Kiedy już uda Ci się zdobyć kontakt do dziennikarza, przejrzyj ostatnio pisane przez niego/nią artykuły i spróbuj odnaleźć w nich coś, co łączy się z Twoim biznesem – w ten sposób zdobędziesz pewien punkt odniesienia i łatwiej będzie Ci nawiązać kontakt z redaktorem. Dobrym rozwiązaniem jest także posłużenie się notce imieniem dziennikarza, tak, aby Twoja wiadomość była jeszcze bardziej personalna (oczywiście z zachowaniem grzecznościowych form 😉 ).

2. Przygotuj ciekawą historię

Pisząc do dziennikarzy musisz być jednak świadomy, że zazwyczaj otrzymują oni dziennie kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt wiadomości podobnych do Twojej. Jeżeli chcesz, aby to Ciebie zauważyli, powinieneś wyróżnić się od reszty. Nie pisz o tym, że prowadzisz interesujący projekt i chciałbyś, aby o Tobie napisano, nie opisuj szczegółowo wszystkich swoich produktów i specyfiki biznesu  – zamiast tego już na wstępie przedstaw ciekawą historię, jaka stoi za Twoją marką. Opowiedz o tym, że pierwszy produkt stworzyłeś w wieku kilku lat lub opisz, jak udało Ci się nawiązać współpracę ze znanymi modelkami. Pokaż dziennikarzowi, że za Twoją marką stoi ciekawa historia, która zainspiruje wielu ludzi.

Dobrze przy tym odwołać się do podobnych, znanych powszechnie historii lub do ogólnych trendów – dzięki temu, udowodnisz, że Twój temat  jest “na czasie” i warto o nim napisać. Pokażesz przy tym dziennikarzowi, że nie piszesz do niego, bo szukasz darmowego źródła reklamy, lecz dlatego, że rzeczywiście masz coś ciekawego do przekazania.

Pamiętaj jednak, aby pisząc do mediów, nie wysyłać im od razu bardzo obszernych historii Twojego biznesu. Większość z nich, z brak czasu, zapewne jedynie przeskanuje Twój tekst lub rzuci okiem na pierwsze zdania. Postaraj się więc przygotować zwięzłą notkę, która sprawi, że dziennikarz sam będzie chciał dowiedzieć się więcej.

3. Zorganizuj wydarzenie

Ciekawa historia związana z marką to czasem jednak za mało, aby media chciały o Tobie napisać. Wraz z popularyzacją artykułów sponsorowanych, dziennikarze stają się coraz bardziej wyczuleni na treści podsyłane przez firmy i, klasyfikując je jako reklamy, odmawiają ich publikacji za darmo. W związku z tym, warto pomyśleć o zorganizowaniu wydarzenia dla dziennikarzy po to, aby dostarczyć im pretekstu do napisania tekstu na temat Twojego biznesu. Jeżeli sprzedajesz modę, możesz pomyśleć o  targach lub pokazie, gdzie od razu będzie można zobaczyć Twoje produkty. Innym pomysłem jest zaproszenie dziennikarzy do Twojej pracowni i zorganizowanie tam np. śniadania prasowego. Przygotowując takie wydarzenie zadbaj o oryginalność i… dobre jedzenie 🙂 Jeżeli dziennikarze miło spędzą czas i spodoba im się to, co robisz, z pewnością o Tobie napiszą.

4. Dobry content to podstawa

Inny sposób, który pomoże Ci zdobyć uwagę dziennikarzy to wyprodukowanie ciekawego contentu. Media bardzo chętnie publikują treści merytoryczne, przygotowane przez specjalistów z branży – nawet jeżeli są to komercyjne firmy. W ten sposób, Ty zbudujesz swój wizerunek eksperta i zapewnisz sobie dotarcie do potencjalnych klientów, a media zyskają wartościowy wkład.

Jakie treści najlepiej sprawdzą się w przypadku e-sklepów ?

  • poradniki –  jeżeli, np. sprzedajesz produkty do wyposażenia wnętrz, przygotuj w ramach poradnika wskazówki, jak stylowo urządzić mieszkanie wraz z przykładowymi stylizacjami
  • artystyczne sesje zdjęciowe – szczególnie przydatne jeżeli sprzedajesz ubrania czy biżuterię
  • ebooki –  ze wskazówkami dotyczącymi Twoich produktów; np. jeżeli sprzedajesz kawę i herbatę, możesz przygotować ebook o sposobach ich parzenia, własnościach zdrowotnych i ciekawostkach z nimi związanymi
  • video –  ta forma będzie najbardziej kosztowna, ale może być i najbardziej efektowna. Dobrym przykładem może być opublikowany w zeszłym tygodniu filmik FIrst Kiss, który natychmiast stał się viralem. Konsumenci i prasa w ekspresowym tempie publikowali informacje o, ich zdaniem, “eksperymencie”. Z czasem okazało się, że tak naprawdę była to reklama marki odzieżowej, o czym napisano później w setkach mediów na całym świecie. Sprytne, prawda? 🙂

 

5. Relacje, relacje, relacje

Nawiązanie kontaktu z dziennikarzami to dopiero początek. Niemniej ważne jest utrzymywanie z nimi stałych kontaktów i pielęgnowanie tych relacji. Staraj się być z mediami nieustannie w kontakcie, informując o nowościach i trendach powiązanych z Twoją marką. Częstą praktyką jest na przykład wysyłanie dzinnikarzom próbek nowych produktów lub przekazywanie im materiałów na wyłączność. Dzięki temu, media są na bieżąco z tym, co dzieje się w Twoim biznesie, a Tobie łatwiej będzie dotrzeć do nich z kolejnymi materiałami.

No i pamiętaj – zdobycie uwagi może kosztować Cię wiele czasu i uwagi – ale warto. Bądź konsekwentny, wytrwały i nie zrażaj się po pierwszych odmownych odpowiedziach, a zobaczysz, że efekty się pojawią. Trzymamy kciuki!

PS. Jeżeli macie swoje sprawdzone sposoby, podzielcie się nimi w komentarzach 🙂 Wielu z Was ma już za sobą pierwsze publikacje, dlatego ciekawi jesteśmy Waszych doświadczeń.

Średnia 5 (2 głosów)
[Głosów:2    Średnia:5/5]
Agnieszka Lekszycka

Agnieszka Lekszycka

Od kilku lat związana z branżą ecommerce. Pracowała dla startupów w Polsce, Hiszpanii i Londynie - m.in. dla Shoplo, Booking.com oraz GoldenLine. Specjalizuje się w marketingu. Uwielbia podróżować i planuje odwiedzić wszystkie państwa na świecie!