Codziennie miliony internautów odwiedzają sklepy internetowe, a w tym samym czasie projektanci popełniają tysiące błędów w designie sklepów online. Uniknięcie najczęściej spotykanych przewinień ułatwi życie Twoim klientom i sprawi, że będą chętniej wracać na kolejne zakupy. Oto 5 najpopularniejszych błędów w graficznych projektach ecommerce.

 

1. Za mało szczegółowe opisy produktów

W czasie wizyty w tradycyjnym sklepie możesz dotknąć produktu, starannie go obejrzeć oraz porównać z innymi produktami. W sklepie online musisz się posłużyć szczegółowym opisem oraz zdjęciami. Nie bój się zaprojektować miejsca na długi opis. Na przykład, w sklepie odzieżowym warto przedstawić rodzaj materiału, rozmiar ubrania, dostępne kolory, wymiary produktu w różnych rozmiarach, skład materiału, instrukcję prania oraz napisać kilka słów na temat marki lub projektanta. Staraj się używać obrazowych opisów, a unikaj wymieniania wszystkich cech produktu w „technicznych” punktach.

Jeśli zadbasz, by jak najwięcej potrzebnych informacji znalazło się na stronie produktu, klienci nie będą opuszczać Twojego sklepu w celu znalezienia dodatkowych danych o produkcie na innych stronach.

Więcej o tym, jak pisać dobre opisy produktów znajdziesz w naszym artykule jak pisać opisy produktów w sklepie internetowym. Dowiedz się też, jakich błędów w tekstach nie popełniać – o tym piszemy tutaj.

 

2. Ukryte dane kontaktowe

Klienci chcą wiedzieć, u kogo kupują i mieć możliwość zadania nurtujących ich pytań w dowolnym momencie w czasie wizyty w sklepie online. Muszą mieć poczucie, że jeśli napotkają problem, będą mieli do kogo się zwrócić o pomoc. Jeśli nie znajdą danych kontaktowych na stronie sklepu, mogą stracić zaufanie do Twojego biznesu i zrezygnować z zakupów.

Gdzie zatem umieścić dane? Najlepiej jeśli uda Ci się wygospodarować na nie stałe miejsce na każdej stronie – wtedy klienci będą kojarzyć, że np. w prawym górnym rogu zawsze widnieją dane kontaktowe i nie będą tracić czasu na poszukiwania. Dobrym i naturalnym pomysłem jest umieszczenie danych w stopce, ale jest to dobre rozwiązanie tylko w przypadku, gdy strona nie jest za długa.

 

3. Długi lub skomplikowany proces rejestracji

To nadal jeden z najpopularniejszych błędów na stronach ecommerce. Tym samym również jeden z najdroższych, ponieważ klienci porzucają koszyki w kluczowym momencie czyli przy finalizowaniu transakcji. A zasada jest prosta – im więcej etapów w procesie rejestracji zaprojektujesz, tym więcej klientów poczuje zniechęcenie i zrezygnuje z zakupów. Zarówno klienci, jak i Ty musicie mieć pewność, że wymagasz tylko najpotrzebniejszych danych.

Schemat idealnego systemu rejestracji jest prosty: potwierdzenie listy zakupów oraz uzupełnienie danych do przesyłki (adres i sposób płatności), strona końcowa, na której klient może zweryfikować podane dane i potwierdzić zakup. Wszystko ponadto jest zbędnym „czasopochłniaczem”.

 

 

4. Wymagane konto, aby złożyć zamówienie

Pamiętaj, że tylko od Ciebie zależy, czy pozwolisz nowym klientom dokonać zakupów bez procesu rejestracji. Musisz sam podjąć decyzję, co jest dla Ciebie cenniejsze: kolejne zamówienie czy zebranie danych o kliencie. Oczywiście najlepiej mieć jedno i drugie, jednak warto pozostawić furtkę swoim klientom i pozwolić im podjąć decyzję samodzielnie.

Wystarczy, że na etapie, na którym odsyłasz do procesu rejestracji uwzględnisz opcję: “jestem nowym klientem i chcę dokonać zakupu bez rejestracji”. Możesz również zaproponować, aby podali tylko swój adres email i dokończyli rejestrację przy kolejnych zakupach. Sklepy na Shoplo wyróżniają się prostym procesem checkout’u – klienci nie muszą się w nich logować i wypełniać skomplikowanych formularzy, aby złożyć zamówienie. Mogą także kupić za pośrednictwem konta Facebook, co zdecydowanie skraca sam proces składania zamówienia, a tym samym zmniejsza szansę porzucenia koszyka i  zwiększa konwersję.

5. Zbyt uboga wyszukiwarka na stronie

Jak często szukałeś określonego produktu w sklepie online i czułeś narastającą frustrację, że nie możesz znaleźć tego, czego szukasz? Twoi klienci czują to samo, gdy przeglądają kolejną stronę pełną produktów, które nie odpowiadają ich wymaganiom.

Rozwiązanie jest proste. Zaprojektuj przemyślane filtry wyszukiwania. Pamiętaj, że wyszukiwarki w sklepach online są dla osób, które dobrze wiedzą, czego potrzebują. Dlatego im dokładniejsze filtry wyszukiwania przygotujesz, tym bardziej spersonalizowaną ofertę zaprezentujesz swoim klientom. W tym przypadku nie obawiaj się, że filtrów będzie za dużo. Klient sam zdecyduje, ile wytycznych poda.

 

To lista najpopularniejszych błędów oraz wskazówki, jak ich nie popełnić. Nie daj się jednak zwieść prostym przepisom na sukces – jeśli to możliwe testuj wprowadzane zmiany i obserwuj, czy nowe rozwiązanie jest rzeczywiście skuteczne.

Średnia 5 (2 głosów)
[Głosów:2    Średnia:5/5]

Iga Furmańczyk

Iga Furmańczyk

Specjalista w dziedzinie content marketingu.