5 kroków przed założeniem firmy

Jakub Wróbel
Jakub Wróbel
June 17, 2017
5 kroków przed założeniem firmy

Wiele osób marzy o własnej firmie, decyduje się na ten krok, a następnie zaczyna żałować, że nie przygotowali się odpowiednio do tej decyzji. Zanim założysz swoją własną firmę, powinieneś na początku wykonać 5 czynności, które ułatwią Ci start oraz oszczędzą Ci dotkliwych problemów.

Przeanalizuj swoją konkurencję

Pierwszy i podstawowym krokiem, który powinieneś wykonać przed założeniem swojej firmy jest dokładnie przeanalizowanie Twojej konkurencji. W trakcie tej czynności weź pod uwagę każdy podmiot, który oferuje produkty podobne do Twoich: sklepy online, marketplace’y oraz duże multibrandowe ecommerce’y. W ten sposób dostrzeżesz każdą możliwą opcję, która może Ci zagrażać oraz w jakich miejscach kupują Twoi klienci. Następnie wypisz mocne i słabe strony poszczególnych podmiotów, tak aby jak najlepiej przygotować się do twardych realiów rynkowych. Spójrz na prowadzone działania marketingowe oraz wyznacz kanały komunikacji oraz sfery działalności, w których od razu możesz zdobyć przewagę. Powinieneś także postarać się oszacować budżety, które poszczególne firmy przeznaczają na promocje - w ten sposób sam dowiesz się jakie kwoty pieniędzy powinieneś zainwestować na początku w aktywności marketingowe. Gdy stworzysz swojego rodzaju mapę Twojej konkurencji z wiedzą o jej mocnych i słabych stronach dostarczy Ci to wiedzy, która pozwoli Ci w optymalny sposób przygotować się do startu.

Wyznacz swoją grupę docelową

Kolejnym krokiem jest dobre rozpoznanie Twojej grupy docelowej. Nie wystarczy, że założysz, że Twój produkt powinien trafiać do kobiet w wieku 20-45 zamieszkujących duże miasta. Nie da Ci to absolutnie żadnych informacji, które pozwolą Ci kierować swoją komunikację oraz inne działania do targetu w skuteczny sposób. Najważniejszą kwestią w tym punkcie jest odpowiednia penetracja grupy docelowej, czyli poznanie ich języka, schematów myślowych oraz czynników, które decydują o zakupie. Dodatkowo powienineś zwrócić uwagę na inne podmioty, którymi wyrażają zainteresowanie Twoi potencjalni klienci. Pozwoli Ci to na zbudowanie modelu potencjalnego konsumenta, według którego będziesz dobierał poszczególne aktywności. Dobrym sposobem na wykonanie takiej analizy jest  wykorzystanie forów internetowych oraz grup na Facebooku. Jeżeli sprzedajesz produkty dla rodziców to lektura pozornie nudnych dyskusji na temat łóżeczek dla dzieci jest w stanie dostarczyć Ci mnóstwa informacji na temat Twojej grupy docelowej oraz pozwoli Ci na zrozumienie mechanizmów, którymi kierują się jej przedstawiciele.

Wykreuj swoją markę

Na podstawie dwóch powyższych kroków będziesz w stanie stworzyć koncepcję swojej marki. Posiadasz już wiedzę o działaniach konkurencji, więc widzisz co komunikują marki innych oraz w jaki sposób się pozycjonują. Dodatkowo posiadasz także informacje o Twoich klientach, dzięki czemu wiesz co ich interesuje, jakie podzielają wartości oraz co na nich działa. Teraz przed Tobą stoi zdanie wyciągnięcia z zebranych danych wniosków oraz stworzenia swojego modelu marki: jej tożsamości, komunikowanych wartości oraz narracji, którą będzie się posługiwała. Na tym etapie powinieneś sięgnąć po np. zagraniczne inspiracje, jednak musisz pamiętać, że polski rynek jest znacznie bardziej specyficzny niż na na terenach Europy zachodniej.

Stwórz strategię rozwoju

Kolejnym krokiem, który powinieneś zrobić jest stworzenie strategii rozwoju, zarówno w perspektywie krótko, jak i długoterminowej. Pod uwagę weź takie wskaźniki jak np. miesięczny przyrost liczy klientów, wzrost ilości zakupów, prognozowany udział w rynku po roku działalności itd. Dzięki temu wyznaczysz sobie cele, do których będziesz dążył. Oczywiście realia brutalnie (lub zaskakująco) zweryfikują Twoje prognozy, jednak zawsze warto mieć mierzalne wytyczne, które chce się realizować.

Przygotuj się od strony formalnej

Ostatni, jednak bardzo ważny etap, to poświęcenie czasu na formalne przygotowanie takie jak zapoznanie się z ustawami dotyczącymi handlu internetowego, przemyślenie fundamentów działalności firmy takich jak np. wybór firmy świadczącej usługi księgowe. Bardzo ważną kwestią jest także poczynienie kroków w stronę rozpoczęcia działalności. W przypadku sklepu internetowego zanim założysz działalność, powinieneś pomyśleć o przygotowaniu szablonu sklepu oraz wykonania przymiarek do wyboru systemów płatności czy firm kurierskich. Jednym słowem, im więcej zrobisz w tych sprawach jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem działalności gospodarczej, tym szybciej będziesz mógł poświęcić się sprzedaży i pozyskiwaniu nowych klientów.

Podsumowując, powyższe etapy są niezbędne do dobrego rozpoczęcia działalności związanej ze sprzedażą internetową. Dzięki nim staniesz się znacznie pewniejszy już na starcie oraz wejdziesz w rynek jako osoba znająca jego mechanizmy. Im więcej pracy wykonasz wcześniej, tym mniej zaskoczeń i rozczarowań czeka Cię po starcie firmy. Pamiętaj, że zawsze możesz spytać o pomoc - przedsiębiorcy to otwarci ludzie, które chętnie dzielą się swoją wiedzą. A teraz nie czekaj i zrób pierwszy krok już teraz!

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.