Kiedy co roku wszyscy obwieszczają jej śmierć i płaczą nad ostatnimi stawianymi literami, ona wciąż pokazuje swoje nieśmiertelne oblicze. Mowa o informacji prasowej, którą branża public relations starała się uśmiercić już kilkukrotnie.

Czy istnieje recepta na stworzenie jej idealnego przykładu , godnego  2019 roku? Czy pisanie informacji prasowej o marce modowej różni się od notek z innych branż?

Dla wszystkich tych, którzy skrycie fantazjują o tym, że kartka papieru zamienia się w informację prasową i porusza serce oraz umysł dziennikarza, poniżej przedstawiam 3 krótkie i przydatne (mam nadzieję 😊) porady.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak odpowiednio przygotować informację prasową pod kątem jej treści i grupy docelowej
  • Jak wygląda informacja prasowa, która jest skuteczna
  • Co oznacza notka prasowa 2.0 i dlaczego powinieneś ją wdrożyć także u siebie w firmie
  • Co wyróżnia informację prasową branży mody

Agencja komunikacji mody to dobre miejsce do obserwacji i poszukiwania najciekawszych rozwiązań na płaszczyźnie komunikowania marki. Dlaczego? Public relations w tej branży są bardzo dynamiczne i różnorodne.

W Aliganzie budujemy strategie komunikacji, jesteśmy w stałym kontakcie z mediami i influencerami, świadczymy usługi kreatywne, oferujemy narzędzia digitalowe i consulting oraz tworzymy wydarzenia dedykowane markom. Czy to dużo? Pewnie tak, ale nie dajcie się zwieść pozorom, jakie stwarza branży mody.

Praca w modzie wygląda na przyjemną i faktycznie taka jest, ale jest to zarazem bardzo wymagająca branża. Domagająca się dużej ilości researchów, kreatywności i zawsze świeżego spojrzenia.

To także praca polegająca na bieżącym kontakcie z mediami – ze stylistą pytając go o przygotowywaną sesję lub stylizację dla gwiazdy czy z dziennikarzem wybierając dla niego historię albo odpowiadając na jego zapytanie.

Dlatego, aby pomóc Wam w codziennych kontaktach z mediami, szczególnie za pośrednictwem informacji prasowej, poniżej podaję kilka () podpowiedzi ułatwiających pracę, które wynikają z kilkunastoletniego doświadczenia agencji, w której pracuję i bieżących trendów w mediach.

Po pierwsze – zasada CZTERECH PYTAŃ: DLACZEGO, CO, JAK I DO KOGO

DLACZEGO?

Gdyby istniało ministerstwo do spraw media relations na pewno wprowadziłoby odgórny zakaz tworzenia notek prasowych, które stanowią informacyjny bełkot. Zanim usiądziesz do komputera i zaczniesz pisać informację prasową na temat związany z Twoją marką odpowiedz sobie na pytanie: DLACZEGO miałoby to zainteresować media?

Oczywiście to naturalne, że zaangażowanie finansowe i emocjonalne w swoją markę sprawia, że wszystkie informacje wydają nam się nad wyraz interesujące. Ale! Postaw się również w roli dziennikarza, który codziennie otrzymuje dziesiątki notek i mnóstwo ludzi stara się przykuć jego uwagę.

Dodatkowa podpowiedź – gdyby przełożyć pytanie DLACZEGO na markę modową, zasugerowałabym, że sam fakt powstania nowej kolekcji czy produktu może nie wzbudzić zainteresowania mediów. Dlatego, jeżeli stoi za nimi jakaś ciekawa historia, może innowacja lub produkt ten, lub kolekcja zostały stworzone we współpracy z kimś interesującym to podzielcie się tą informacją.

CO?

Drugie pytanie brzmi CO – czyli CO chcesz przekazać, o czym dokładnie chcesz napisać i który komunikat jest dla Ciebie najbardziej istotny. Zadbaj o to, aby Twój przekaz był jak najbardziej czytelny. Pamiętaj też, że materiały graficzne to Twój sprzymierzeniec.

Tu znajdziesz przykład informacji prasowej, która nową kampanię ubiera nie tylko w słowa, ale też w obrazy: https://aliganza.prowly.com/48576-nowa-odslona-kampanii-glamourizing-marki-liu-jo.

JAK?

Po odpowiedzi na pytania DLACZEGO i CO, zastanów się nad tym JAK chcesz poinformować media. Jasne, ustaliliśmy już, że w formie informacji prasowej, ale teraz trzeba określić jaką formę ona przybierze.

Czy chcesz, aby znalazły się w niej wypowiedzi jakichś konkretnych osób? Czy posiadasz już te cytaty, czy dopiero musisz je zdobyć? Czy dysponujesz zdjęciami packshotowymi produktów, o których piszesz? Czy masz już wszystkie materiały kampanijne? Jeżeli tak, to czy możesz je już opublikować?

Odpowiadając sobie na pytanie JAK możesz od razu uporządkować swoją pracę i wyznaczyć kolejne punkty do realizacji.

DO KOGO?

Następnie zastanów się DO KOGO chcesz skierować tę informację. Media dzielimy według kilku kategorii. W zależności od tego, w jakiej branży działa Twoja marka i z jaką informacją chcesz dotrzeć, każdorazowo wybieraj grupę odbiorców.

To prawda, że koszmarem każdego pr-owca jest nieaktualna baza kontaktów. Dlatego tak ważna jest tu czujność i pozostawanie w bieżącym kontakcie z mediami. Pamiętaj też, że wiadomości kierowane na ogólne adresy mailowe, jak [email protected], [email protected], wcale nie muszą wpadać do skrzynek osób odpowiadających za interesującą Cię tematykę.

Poświęcenie czasu na zbudowanie aktualnej bazy danych do odpowiednich osób to ogromna część wysyłki informacji prasowej. Na nic przyda się 150 nieaktualnych adresów mailowy lub 150 aktualnych adresów mailowych, ale nie do tych osób co trzeba.

Dodatkowa podpowiedź – jeżeli jakiś tytuł lub portal jest dla Ciebie szczególnie istotny i bardzo zależy Ci na tym, żeby pojawiła się w nim wzmianka o Twoim produkcie/marce, zaproponuj mu materiał exclusive. Polega on np. na pierwszeństwie otrzymania informacji, specjalnie wyselekcjonowanych zdjęciach, które otrzyma tylko dany portal/tytuł czy możliwości przeprowadzenia wywiadu np. z projektantem marki.

Po drugie – zasada: im MNIEJ, tym LEPIEJ

Im krótsza i bardziej treściwa jest informacja prasowa, tym lepiej. Jeżeli lubisz się rozpisywać lub nie wiesz jak skrócić tekst do niezbędnego minimum, zawsze określ sobie, że jedna strona tekstu w Wordzie napisana czcionką 11 to naprawdę wystarczająca ilość miejsca na przekazanie wszystkich niezbędnych informacji.

Pamiętaj też o prawidłowej budowie informacji prasowej. Zawsze stawiaj na ciekawy tytuł i pamiętaj o leadzie (wstępie), który zawierać będzie główne zagadnienie/nia.

Ułatwiaj pracę dziennikarzowi – redaguj treści i przesyłaj je tak, aby ich publikacja była dla niego jak najprostsza. Pamiętaj, że istotne są również wszelkiego rodzaju materiały graficzne, zdjęcia czy video, które obrazują to, o czym mowa w przesłanym tekście.

Informacja prasowa

Printscreen informacji prasowej: https://aliganza.prowly.com/41941-basniowy-ogrod

Po trzecie – TWÓRZ informację prasową przyszłości

W Aliganzie informacje prasowe tworzymy z dużym udziałem technologii Prowly, z której korzystamy w naszej codziennej pracy. Znajduje się tu nasze biuro prasowe online, aliganza.prowly.com, i to tutaj powstają nasze notki prasowe.

Jesteśmy na rynku mody już 18 lat, więc zdobytą wiedzę i doświadczenie przekładamy na tworzenie optymalnych narzędzi do pracy, jak dopasowana do bieżących standardów komunikacyjnych notka prasowa 2.0, którą szczerze polecamy.

CONTENT PHOTO I VIDEO

Notki prasowe, które wychodzą spod naszego pióra dotyczą branży fashion, beauty, lifestyle. Co najlepiej je charakteryzuje? Staramy się, aby były jak najciekawsze wizualnie i dodajemy do nich content zdjęciowy i video – np. nowe kolekcje, packshoty, współpraca z influencerami – oraz grafiki.

Tak wzbogacony tekst czyta się lepiej, jest ciekawszy w odbiorze, a także jest lepiej zapamiętywany.
W Prowly możliwe jest osadzenie bezpośrednio linku do YouTube’a lub Vimeo.

Informacja prasowa

Zdjęcie z informacji prasowej: https://aliganza.prowly.com/44339-lukaku-x-thecolorgrey

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

Jeżeli zaś chodzi o merytorykę informacji prasowych, zawsze piszemy tylko o najbardziej aktualnych tematach. Branża mody jest bardzo dynamiczna, sezony i kolekcje zmieniają się coraz szybciej.

Nie możemy pozwolić sobie na komunikacyjne opóźnienia, ponieważ za chwilę już jakaś inna współpraca, kolekcja czy wydarzenie będzie dla nas ważniejsze. Jeżeli tylko mamy taką możliwość zamieszczamy w notkach wypowiedzi np. gwiazdy kampanii czy dyrektora kreatywnego marki.

JĘZYK SEO

Dodatkowo informacje prasowe często piszemy pod SEO, co jest bardzo istotne, jeżeli chcemy dobrze pozycjonować markę w Google lub prowadzi ona sklep e-commerce. Aby to zrobić, należy znać słowa kluczowe, na które marka pozycjonuje się w wyszukiwarkach lub na konotacji, z którymi im zależy.

Dla przykładu w Prowly optymalizacja ustawień SEO daje możliwość precyzyjnej konfiguracji tego, jak roboty Google mają postrzegać Twoją publikację w kontekście pozycjonowania jej w tej właśnie wyszukiwarce.

Informacja prasowa

LINKUJ DO KANAŁÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Ciekawym dodatkiem do litego tekstu będzie także zamieszczenie aktualnego posta z Facebooka czy Instagrama bezpośrednio w treści. Opcja ta daje możliwość bezpośredniego kliknięcia, więc od razu można post skomentować lub polubić.

Informacja prasowa

Zdjęcie z informacji prasowej: https://bit.ly/2RuUTdP

DODAWANIE LINKÓW

Ważne jest także zamieszczanie w tekście linków, na przykład do konkretnych produktów, kolekcji marki czy do treści opublikowanej na blogu, które związane są z tym, o czym aktualnie piszemy w notce.

Np. jeżeli czytasz ten artykuł, ale pracujesz w branży kosmetycznej i chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się czegoś więcej o komunikacji marki z tej branży, zajrzyj na naszego bloga https://aliganza.pl/blog/3-zasady-komunikacji-marki-beauty-case-study, znajdziesz tu 3 zasady komunikacji marki beauty. Jak widzisz, bez problemu w pisanej treści można nawiązać do materiału, na który chcesz przekierować uwagę czytelnika. 😊

Dodatkowa podpowiedź – tworzone i wysyłane przez nas informacje prasowe są tylko jednym z elementów składających się na komunikację marki/produktu. Jeżeli piszemy o kolekcji na nowy sezon to dbamy o to, aby dziennikarze i styliści zobaczyli ją również na żywo np. podczas prezentacji kolekcji w naszym showroomie. Tak samo jest w przypadku marek kosmetycznych, kiedy piszemy o nowej linii produktów to staramy się, aby dziennikarki beauty otrzymały te produkty do przetestowania.

PODSUMOWUJĄC:

  • Pamiętaj o zasadzie czterech pytań – DLACZEGO, CO, JAK I DO KOGO
  • Stosuj zasadę: im MNIEJ, tym LEPIEJ
  • Twórz informację prasową przyszłości
  • Bądź na bieżąco
  • Nie bój się pisania pod SEO
  • Urozmaicaj tekst contentem zdjęciowym i video
  • Linkuj w tekście do mediów społecznościowych
  • Dodawaj linki pozwalające przejść do powiązanych tematów

Czy można w jednym zdaniu powiedzieć, co charakteryzuje notkę prasową 2019 roku? Na pewno w nowej wersji prezentuje nam swoje multimedialne oblicze i mówi językiem SEO. Nadal spełnia swoją najważniejszą funkcję – informacyjną.

Natomiast nowe warunki, w których się znajduje, walka o uwagę czy potrzeba angażowania i budowania jeszcze lepszych relacji z dziennikarzem urozmaicają jej charakter 😊.

Życzę Wam powodzenia we wprowadzeniu w życie notek prasowych godnych 2019 roku! 😊

Emilia Miksa

Emilia Miksa

Communication Manager w Aliganzie, pierwszej w Polsce agencji konsultingowej dla marek z branży mody. Wcześniej budowała strategie komunikacji dla znanych polskich i zagranicznych marek fashion, beauty, lifestyle. Obecnie zajmuje się komunikacją agencji.