Definicja i przykłady reklamy ambientowej

Maciej Orłowski
Maciej Orłowski
March 11, 2024
Definicja i przykłady reklamy ambientowej

Reklama ambientowa, znana również jako reklama otoczenia, to w skrócie strategia promocyjna, która wykorzystuje m.in. przestrzenie publiczne, aby dotrzeć do mieszkańców, klientów restauracji, przechodniów itp. W niniejszym artykule poznasz definicję reklamy ambientowej, zasady działania, korzyści oraz przykłady wykorzystania tej formy marketingu.

Co to jest reklama ambientowa?

Według wielu słowników i ekspertów to sposób reklamy, który wyróżnia się spośród tradycyjnych form promocji, angażując widza w środkach komunikacji miejskiej, na przystankach, w lokalach usługowych (klubach fitness, restauracjach). Ideą jest umieszczenie reklamy w miejscach, gdzie ludzie jej nie spodziewają się. Często też angażuje zmysły, sprawiając że przekaz zapada w pamięć szybciej niż w przypadku zwykłego banneru na słupie czy w witrynie sklepowej.

Cechy charakterystyczne reklamy ambientowej

Pozostając dalej w temacie definicji reklamy ambientowej m.in. z Wikipedii,  przedstawiamy ci kilka elementów, które ją cechują. 

  1. Kreatywność – kluczową kwestią reklamy ambientowej jest element zaskoczenia. Co oznacza, że hasło czy grafika na chodniku, schodach, ścianach budynków powinny być intrygujące. W komunikacji nie zaszkodzi też szczypta humoru.
  2. Skoncentrowanie na lokalizacji – reklama ambientowa nie istnieje bez otoczenia. Ona ma się wręcz dopasować do konkretnej lokalizacji i kontekstu, tak aby szybciej i skuteczniej dotarła do odbiorców.
  3. Angażowanie zmysłów i emocji – wykorzystując efekty dźwiękowe, zapachowe i dotykowe, reklama ambientowa wzmacnia swój przekaz i przyciąga uwagę na jeszcze dłużej. Nie pozwala odbiorcy na bierne przyglądanie się lub też obojętne przejście. 
  4. Niekonwencjonalne formy komunikacji – reklama ambientowa może przyjmować różnorodne formy. Nie są to typowe statyczne billboardy, ale murale na ścianach budynków, naklejki na chodnikach, interaktywne przystanki.
  5. Zaskakujący efekt i zapadanie w pamięć – dzięki innowacyjnemu i nieszablonowemu podejściu, celem reklamy ambientowej jest zapamiętanie i sprawienie, że odbiorca podzieli się swoim doświadczeniem z innymi.

Zalety i wady reklamy ambientowej

Jak wszystko tak i ambient marketing ma plusy i minusy. Wśród korzyści warto wymienić:

  • kreatywne podejście do reklamowania zwykłych i codziennych rzeczy,
  • szybsze zwrócenie uwagi – wywołanie efektu „wow”,
  • dotarcie do odbiorców odpornych na tradycyjne formy reklamy,
  • niepowtarzalne pomysły – unikatowość,
  • wzrost znaczenia marki jako firmy myślącej niestandardowo, inaczej niż wszyscy.

Z kolei do wad zalicza się: 

  • wysoki próg wejścia – kreatywne i innowacyjne działania z wykorzystaniem przestrzeni publicznych są kosztowne. Nie mogą więc też trwać tygodniami czy miesiącami;
  • biurokrację – szereg pozwoleń i uzgodnień z urzędnikami, właścicielami obiektów;
  • ograniczony zasięg, np. do jednej dzielnicy, trzech miast;
  • trudności w mierzeniu skuteczności i kontroli jakości realizacji reklam ambientowych.

Przykłady ambientowych kampanii reklamowych

Liczne kampanie z reklamami ambientowymi wykraczają poza lokalizacje, w których zostały zrealizowane. Komentuję je branżowe media i mieszkańcy z całego świata. Poniżej znajdziesz kilka ciekawych przykładów reklam, w których wykorzystano nietypowe formy komunikacji. Może któraś z nich cię zainspiruje.

McDonald's i akcja „darmowa kawa”

„Mijający czas napędza każdego z nas”. McDonald's sprytnie zareklamował swoje restauracje i ofertę z kawą za 0 zł. We wiacie przystankowej zostały umieszczone ziarna kawy. Przez około 2 tygodnie z każdym dniem było ich coraz mniej, sygnalizując zbliżający się koniec akcji. 

 McDonald’s reklama ambientowa

Coca-Cola zbliża ludzi

Gigant branży FMCG często w swoich działaniach marketingowych promuje przyjaźń i miłość. Tak było i tym razem. Coca-Cola stworzyła pochyłe ławki, na których osoby siedziały zawsze blisko siebie przez działanie siły grawitacji.

Żywy billboard

Na krzesłach przymocowanych do billboardów producenta płyt gipsowo-kartonowe Rigips usiedli żywi modele. Zadaniem było podkreślenie wytrzymałości i niezawodności konstrukcji tej marki.

Reklama ambientowa Rigips

Maty 2D w przestrzeni publicznej

Firma Folgers Coffee wykorzystała włazy studzienek cieplnych, z których wydobywa się gorąca para, jak podczas parzenia kawy. Klapy zostały obklejone kubkami, tworząc efekt ciepłej kawy. 

Reklama ambientowa - kubek gorącej kawy

Nike zachęca do aktywności

Marka od początku swojej działalności motywuje do sportowego i zdrowego trybu życia. W jednej ze swoich kampanii ambientowych użyła ławek miejskich bez siedzisk. Ozdobiła je hasłami zachęcającymi do biegania i charakterystycznym logo firmy. Nie zawsze więc reklamy ambientowe muszą wiązać się z dużymi nakładami finansowymi. Można wykorzystać zastane elementy.

Nike - reklama ambientowa

Przykłady reklam ambientowych można mnożyć. Oczywiście nie każda będzie wiralem, ale jeśli wiesz, jak sprytnie wykorzystać miejski krajobraz i chcesz wyróżnić się na rynku, zainwestuj w ambient marketing. 

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.