W punktach stacjonarnych znacznie łatwiej ukraść towar niż szyld. W sklepach internetowych jest odwrotnie. To znacznie groźniejsze, bo wpływa bezpośrednio na wynik finansowy nie tylko jednego dnia. Decyduje o „być albo albo nie być” marki na rynku. Jeśli nazwa, logo czy inna grafika Twojego e-sklepu wyróżnia się wśród innych, zadbaj by inni nie przywłaszczyli sobie Twojej marki.

Biznes w sieci będzie Ci przynosił stałe zyski, jeśli będziesz wiedział, jak chronić markę sklepu internetowego przed kradzieżą.

Na czym polega kradzież marki w e-sklepie

E-commerce rządzi się swoimi prawami. Z jednej strony trzeba walczyć z konkurencją, nawet w niszowych branżach. Z drugiej zaś dbać o jakość oferty i odpowiedni marketing. Do wszystkiego dochodzi rozwój technologii i nowe możliwości promocji i sprzedaży, które inne firmy na pewno śledzą.

Możesz w to wierzyć lub nie, ale budowaną w ten sposób markę sklepu internetowego ktoś może Ci ukraść. Oczywiście, tylko jeżeli nie zadbasz o tę kwestię.

Ochrona marki sklepu internetowego

Przykłady naruszeń i kradzieży marki sklepu internetowego

Pewnie zastanawiasz się, na czym polega kradzież marki w e-sklepie? Towar z półki sklepowej wystarczy „wsadzić pod pazuchę” i przy odrobinie szczęścia wynieść ze sklepu. Jak ktoś miałby wynieść cokolwiek ze sklepu internetowego, który umożliwia zakupy na odległość?

Każdy, kto naruszy Twój znak towarowy – może to być nazwa domeny, nazwa sklepu, logotyp, logo lub inne oznaczenie graficzne z Twojej strony www – może w pewnym stopniu lub całkowicie kraść Twoją markę.

Naruszenia, o których mowa, to przede wszystkim:

  • sprzedaż podobnego asortymentu oznaczonego Twoją marką, tradycyjnie i online,
  • rejestracja łudząco podobnej nazwy domenowej,
  • wykorzystywanie Twojego loga/logotypu na obcych stronach internetowych,
  • pozycjonowanie i reklama w Internecie z użyciem Twojej nazwy e-sklepu,
  • zakładanie profili w Social media wykorzystujących nazwę Twojego e-sklepu lub grafiki przedstawiające Twoje słowno-graficzne i graficzne znaki towarowe ze strony www,
  • trolling internetowy nastawiony na oczernienie Twojej marki,
  • nazywanie firm, produktów lub usług nazwą Twojego sklepu internetowego,
  • bezprawne używanie Twojego logo,
  • rejestracja znaków identycznych i podobnych w Urzędzie Patentowym.

Wszystko oczywiście bez Twojej zgody i wiedzy!

Jak chronić markę swojego sklepu internetowego

Podsumujmy fakty. O ile towar oferowany w e-sklepie jest względnie bezpieczny w magazynie, to Twój szyld internetowy jest mocno zagrożony. Jak zatem chronić markę sklepu internetowego przed kradzieżą?

Ochrona marki sklepu internetowego

Sposoby ochrony marki e-sklepu

Istnieje wiele sposobów na ochronę swojej własności. Do oczywistości należy kontrola rynku i odpowiednia obsługa klientów.

Dlaczego obsługa klientów miałaby pomóc w ochronie marki przed kradzieżą? Wielokrotnie o naruszeniu znaku towarowego informowali przedsiębiorców ich klienci. Bardziej świadomi – z chęci pomocy, bo zauważyli gdzieś znak łudząco podobny. Inni z niezadowolenia, ponieważ ktoś sprzedał im podróbkę na stronie bardzo podobnej do oryginału, o czym dowiadywali się często po obrzuceniu gromami obsługę klienta oryginalnego sklepu www.

Nawet jeśli zauważysz naruszenie swojego znaku, to trzeba będzie bardzo mocno się postarać, by takie działanie zablokować. Wyobraź sobie długie przewody sądowe, koszty prawników i procesów. Sama obserwacja rynku niestety nie wystarczy. Do właściwej ochrony marki sklepu internetowego warto postarać się o znacznie solidniejszy oręż.

Zastrzeżenie znaku towarowego sklepu internetowego

Rozwiązaniem kwestii naruszeń i kradzieży jest zastrzeżenie marki jako znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Jest to obecnie najskuteczniejsze narzędzie do egzekwowania swoich praw do nazwy, logo lub innych oznaczeń graficznych sklepu internetowego. Pozwala na zablokowanie naruszających działań znacznie szybciej, bez angażowania wielkich środków pieniężnych oraz oszczędza nerwy.

Form znaków towarowych masz do wyboru naprawdę wiele. Do najpopularniejszych należą:

  • Znak towarowy słowny, np. NAZWA SKLEPU lub NAZWA DOMENOWA SKLEPU

Ochrona marki sklepu internetowego

(Źródło)

  • Znak towarowy słowno-graficzny, np. LOGOTYP SKLEPU, LOGOTYP PRODUKTU

Ochrona marki sklepu internetowego

(Źródło)

  • Znak towarowy graficzny, np. LOGO SKLEPU, GRAFIKA/WYGLĄD E-SKLEPU

Ochrona marki sklepu internetowego

(Źródło)

Więcej na temat tego, jaką ochronę daje każda z tych form przeczytasz w artykule CO REJESTROWAĆ? NAZWĘ CZY LOGO FIRMY?

Czas trwania procedury rejestracyjnej trwać może od 3 miesięcy do kilku lat i zależy od kilku czynników. Różna może być również cena zastrzeżenia marki e-sklepu. Warto dokładnie zaplanować, co chce się osiągnąć przez rejestrację znaku towarowego oraz dokonać analizy tego, czy w świetle prawa można w ogóle mieć wyłączność na swoje znaki.

Jak i gdzie zastrzec znak towarowy e-sklepu

Chcesz być faktycznym właścicielem marki swojego sklepu internetowego i skutecznie chronić ją przed kradzieżą? Powinieneś zastrzec swój znak towarowy.

Sprawdź w pierwszej kolejności, czy prawo pozwala w ogóle zastrzec Twoją nazwę. Równie ważne jest określenie, czy nikt nie ma praw wcześniejszych do nazwy lub logo, których używasz. Jeżeli taki audyt prawny nie wykaże żadnych przeciwwskazań, wniosek o nadanie prawa ochronnego możesz zgłosić na kilka sposobów.

Ochrona marki sklepu internetowego

Wybór miejsca rejestracji

Właściciele znaków towarowych w Polsce, starając się o ochronę marki sklepu internetowego, wybierają najczęściej jedno z trzech miejsc. Z wyborem tym łączą się 4 bardzo istotne sprawy:

  • obszar ochrony zastrzeżonego znaku towarowego,
  • opłaty rejestracyjne,
  • czas trwania procedury,
  • forma składania wniosku.

Rejestracja marki sklepu internetowego w Polskim Urzędzie Patentowym (UPRP)

Rejestrując znak e-sklepu w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej uzyskasz prawo do wyłącznego używania znaku na terenie całej Polski. To oznacza, że ochrona marki sklepu internetowego przed kradzieżą jest ważna na obszarze naszego kraju.

Opłaty rejestracyjne w Polsce podzielone są na dwie części:

  1. Opłata za zgłoszenie — uiszcza się jednocześnie ze zgłoszeniem znaku w jednej  klasie towarowej (o klasach towarowo-usługowych piszemy nieco niżej) – 450 zł.
  2. Opłata za rejestrację — płaci się, kiedy decyzja Urzędu jest pozytywna. Obejmuje 10 lat ochrony znaku oraz publikację w Wiadomościach Urzędu Patentowego (WUP). Przy jednej klasie towarowej – 490 zł.

 

Jeśli Twój znak miałby obejmować większą liczbę klas nicejskich (klasyfikacja towarów i usług), opłaty urzędowe będą proporcjonalnie rosły.

          3.       Dopłata za drugą i każdą kolejną klasę do zgłoszenia – 120 zł

          4.       Dopłata za drugą i każdą kolejną klasę za 10 lat ochrony do rejestracji –                        400 zł

Po złożeniu opłaconego zgłoszenia procedura rejestracji marki e-sklepu trwa obecnie około 6 miesięcy. Jest to szacowany czas od złożenia wniosku do otrzymania decyzji z UPRP. Po jej otrzymaniu należy opłacić rejestrację.  Przyjęło się, że decyzja jest ważna z chwilą jej opłacenia. Od tego momentu można korzystać ze swoich praw i poczekać trzeba tylko na zakończenie formalności w Urzędzie – nadanie numeru rejestracji i certyfikatu ochronnego znaku.

Prowadząc sklep internetowych na pewno wygodniej Ci załatwiać sprawy przez Internet. Zgłoszenie znaku w każdym z prezentowanych miejsc na to pozwala! Podanie o nadanie prawa ochronnego na znak towarowy e-sklepu w Polskiej procedurze rejestracji można zgłaszać:

  • osobiście w Urzędzie Patentowy RP w Warszawie,
  • listownie,
  • elektronicznie, przez profil zaufany EPUAP.

Rejestracja marki e-sklepu w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)

Jak chronić markę sklepu internetowego przed kradzieżą, jeśli Twoja strona działa w kilku krajach na terenie UE? Pewnie ucieszy Cię, że możesz uzyskać prawo do znaku obowiązujące we wszystkich państwach Unii Europejskiej jednocześnie. W jednym urzędzie i w przez jedno zgłoszenie!

Opłaty przy rejestracji unijnego znaku towarowego Twojego sklepu internetowego uiszczane są w całości z góry.

  1. Przy jednej klasie towarowej zgłoszenie i rejestracja znaku wynosi 850 EUR.

Podobnie jak w Polsce, tak przy rejestracji znaku unijnego, jeśli wniosek obejmuje więcej klas niż jedna, opłaty za rejestrację mogą wzrosnąć. 

           2.      Dopłata za drugą klasę wynosi 50 EUR, a za trzecią i każdą następną 150                      EUR.

Mimo że każdego miesiąca w Unii Europejskiej pojawia się prawie 10 x razy więcej zgłoszeń niż w Polsce, to procedura trwa znacznie szybciej. Już w ciągu 7 miesięcy zostają nadane numery rejestracji, a właściciele znaków otrzymują certyfikaty ochronne.

Podanie o nadanie prawa ochronnego marki e-sklepu można składać:

  • osobiście w EUIPO w Alicante (Hiszpania),
  • kurierem ,
  • elektronicznie przez konto na stronie EUIPO (dodatkowy tryb FAST TRACK).

Przedstawiciele unijnego urzędu zastrzegają, że pierwsze dwie możliwości, czyli złożenie podania osobiście lub kurierem jest coraz rzadziej uznawane, ze względu na kierunek rozwoju Urzędu w stronę kompletnej digitalizacji. Własny profil w systemie EUIPO i stała kontrola nad procesem rejestracji powinna Ci przypaść do gustu!

Rejestracja znaku towarowego e-sklepu w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO)

Nazwę, logotyp lub grafikę swojego sklepu internetowego możesz również zarejestrować w WIPO. W jednym Urzędzie możesz złożyć jeden wniosek o nadanie prawa obejmującego wybrane państwa świata Systemu Madryckiego. Wcześniej musisz spełnić najważniejszy warunek. Twój znak musi być zastrzeżony w Polsce lub na terenie Unii.

Opłaty przy rejestracji międzynarodowej przedstawiają się następująco:

  1. Rejestracja znaku czarno-białego do trzech klas nicejskich – 653 CHF

           1a.    Rejestracja znaku barwnego do trzech klas nicejskich – 903 CHF

           2. Opłata za każde wybrane państwo (zróżnicowane)

3. Opłata za wpis o rejestracji – 300 CHF

Jak widzisz, rejestracja międzynarodowa jest znacznie droższa, a oszacowanie wartości rejestracji bardziej skomplikowane. Opłata z jednej strony jest uzależniona od koloru znaku, z drugiej od ilości państw objętych zgłoszeniem, a z trzeciej – tu podobnie jak w urzędach polskim i unijnym – od liczby klas.

          4. Dopłata za każdą kolejną klasę, ponad trzy objęte zgłoszeniem – 100 CHF

Na zakończenie procedury rejestracji znaku międzynarodowego czeka się najdłużej z przedstawionych miejsc rejestracji marki sklepu internetowego, bo około 3 lat. To nie wszystko, ponieważ nawet po zarejestrowaniu marki, pierwszą połowę 10-letniego okresu ochronnego znak jest „na warunkowym”. To czas, kiedy ktoś z wybranych krajów może zgłosić swoje zastrzeżenia do nadanego prawa ochronnego.

Terytorium prawa do znaku towarowego a globalny zasięg sklepu internetowego

Jak terytorium ochrony znaku towarowego ma się do nazw domen sklepów internetowych, które występują z różnymi rozszerzeniami (.pl, .com, .org, .eu) i z reguły są dostępne globalnie?

Stronę polskiego sklepu można przecież otworzyć w przeglądarce na terenie Czech lub Portugalii. Co, jeśli tam ktoś ma zarejestrowany znak identyczny? Takie sytuacje należałoby rozpatrywać indywidualnie, bo wiele zależy od pozostałych okoliczności. Zasadą jest, że możesz skutecznie chronić zastrzeżoną markę swojego sklepu przed kradzieżą zawsze, kiedy ktoś naruszy działaniem „Twoje terytorium”.

Przyjmuje się, że znak zarejestrowany na terenie konkretnego państwa obejmuje tylko jego terytorium. Oznacza to, że zastrzeżona domena internetowa w Polsce podlega tej wyjątkowej ochronie prawnej tylko w obrębie kraju. Możesz działać globalnie ze swoją nazwą lub logiem, o ile na docelowym rynku nie istnieje już zastrzeżony znak identyczny lub podobny. W innym razie może być konieczna zmiana domeny lub nazwy, ale tylko tej udostępnianej zagranicą.

Jeżeli zastrzeżesz swój znak na terenie Polski lub Unii i na tym terenie zacznie działać inny sklep lub strona internetowa, to będziesz miał prawo do zablokowania takich działań oraz wielu innych korzyści. Na podstawie prawa ochronnego na znak e-sklepu możesz żądać od administratorów usuwania stron naruszających Twój znak. Możesz skutecznie przeciwdziałać wszelkim przejawom kradzieży Twojej marki oraz wymagać stosownych odszkodowań. Więcej na temat zalet ochrony znaku towarowego sklepu internetowego przeczytasz w ostatnim akapicie.

Klasyfikacja nicejska dla znaku towarowego e-sklepu

Rejestrując znak towarowy ze strony Twojego sklepu www otrzymujesz prawo używania znaku na określonym terytorium przez 10 lat od daty zgłoszenia z możliwością przedłużania tego czasu w nieskończoność.

Prawo chroni zastrzeżoną markę sklepu internetowego w odniesieniu do tych towarów i usług, które wskażesz w wykazie towarów i usług w dokumentacji zgłoszeniowej. Wykaz towarów i usług musi być zgodny z aktualną klasyfikacją nicejską! Co jakiś czas wychodzi nowa, więc trzeba na to uważać.

Nie można zastrzec znaku dla każdego towaru i usługi, jakie istnieją na rynku (no chyba, że masz taką ofertę ;)) dlatego konieczne jest odpowiednie dobranie klas i konkretnych pozycji do wykazu towarów i usług Twojego zgłoszenia.

Do wyboru z klasyfikacji nicejskiej masz 33 klasy towarowe, 11 klas usługowych i 1 klasę obejmującą sprzedaż i część działań marketingowych. Firmy i kancelarie zajmujące się rejestracją znaków towarowych mogą to zrobić za Ciebie i pomóc w optymalizacji wykazu.

Jeżeli interesuje Cię, jak w praktyce może wyglądać wykaz towarów i usług znaku towarowego Twojego sklepu internetowego sprawdź ostatni akapit artykułu CO MUSISZ WIEDZIEĆ O REJESTRACJI ZNAKU TOWAROWEGO SKLEPU INTERNETOWEGO

Korzyści z rejestracji marki sklepu internetowego

Najważniejsze i najprzyjemniejsze zostawiliśmy na koniec! Skup się jeszcze przez moment i dowiedz się, co zyskasz rejestrując znak towarowy sklepu internetowego.

Ochrona marki sklepu internetowego

Stajesz się prawnym właścicielem marki swojego e-sklepu

„Przecież to moja marka. Zarejestrowałem firmę w ewidencji, w ZUS i GUS, no i mam zarejestrowaną stronę internetową!!!” Świetnie, bo widać, że jesteś świadom swoich działań. Niestety żadne z tych działań nie daje Ci dodatkowej ochrony prawnej i tak skutecznego narzędzia, jak ochrona zastrzeżonego znaku.

Przy rejestracji w CEiDG czy KRS nie nabywasz nic poza utrzymaniem swoich praw wynikających z kodeksu cywilnego i ochrony konsumenta i konkurencji. A te są znacznie mniej pewne niż prawo ochronne znaku towarowego.

Rejestrując domenę internetową jedynie „wynajmujesz” nazwę domenową. Dopóki za nią płacisz, możesz jej  używać. Nie ma tu mowy o prawie do domeny, czy o własności domeny.

Dopiero prawo ochronne znaku towarowego — marki Twojego sklepu internetowego pozwoli Ci skutecznie egzekwować zwrot domeny identycznej lub łudząco podobnej, używanej przez kogoś innego.

Możesz blokować reklamę konkurencji w Internecie

Jeżeli nie zdarza Ci się kontrolować nazwy swojego sklepu internetowego w wyszukiwarkach internetowych, social media czy serwisach aukcyjnych, powinieneś szybko zacząć to robić.

Może się okazać, że istnieje firma, która  wykorzystuje nazwę Twojego sklepu internetowego, by pojawiać się na przykład w linkach sponsorowanych. To się zdarza naprawdę często! Niekiedy przez nieuwagę i brak wykluczeń w ustawieniach reklamy, a czasem z pełną premedytacją.

Mając prawo ochronne marki e-sklepu jesteś w stanie skutecznie zablokować taką reklamę. Wystarczy wysłać zgłoszenie naruszenia do właściciela wyszukiwarki lub serwisu internetowego. Jeżeli wskażesz stronę i okażesz certyfikat ochronny, naruszająca strona zostanie usunięta.

Korzyści majątkowe

Zastrzeżenie znaku towarowego e-sklepu to warunek ujawnienia znaku w majątku firmy. Nazwa lub logo same w sobie nie ma wartości z punktu widzenia Twojej księgowości. Co innego po rejestracji. Z tym zaś wiąże się wiele pozytywnych sposobów rozliczania kosztów firmy i podatku od dochodu.

Inna korzyść majątkowa również wiąże się z tym, że prawo ochronne marki sklepu internetowego można wycenić. Wyceniony zastrzeżony znak swojego sklepu internetowego możesz traktować tak jak każde inne prawo własności. Na przykład odpłatnie udostępnić innym korzystanie z Twojej renomy – licencja. Możesz również takie prawo sprzedać, przekazać potomkom itd.

Wiele innych

Korzyści z zastrzeżenia marki sklepu internetowego jest znacznie więcej. Analogicznie możesz chronić swoje usługi lub oznaczenia produktów oferowanych na swojej stronie.  Skoro już wiesz, jak chronić markę sklepu internetowego przed kradzieżą, to nie czekaj. W tym czasie konkurencja może wypełniać wniosek zgłoszeniowy na nadanie ochrony nazwie domeny identycznej lub łudząco podobnej. Sam na pewno zdajesz sobie sprawę, jaki ma to wpływ na Twój biznes.

Jeżeli potrzebujesz pomocy lub chciałbyś sprawdzić szanse na rejestrację swojego znaku, możesz skorzystać z pomocy prawników Brandelaw. Skorzystaj z bezpłatnego badania wstępnego, które oferują. Dowiedz się, czy nie istnieje identyczny znak już zastrzeżony oraz w jakiej formie zgłosić do zastrzeżenia swoje znaki towarowe.

Zastrzeż swój znak towarowy, by chronić markę sklepu internetowego przed kradzieżą. 

Zamawiam bezpłatne badanie 

Karol Maryniowski

Karol Maryniowski

Prawnik i doradca w Brandelaw. Pomaga przedsiębiorcom tworzyć, promować i chronić znaki towarowe. Stara się łączyć elastyczny marketing ze stałym prawem. Dzieli się swoimi pasjami przez content marketing.