Karta produktu - zaplanuj prezentację towaru i sprzedawaj w sklepie internetowym

Shoplo
Shoplo
May 26, 2023
Karta produktu - zaplanuj prezentację towaru i sprzedawaj w sklepie internetowym

Karta produktu to wizytówka zarówno towaru, który sprzedajesz, jak i twojej firmy. Jeśli zatroszczysz się o najważniejsze szczegóły, przedstawisz się jako rzetelny przedsiębiorca.

Chcesz zadbać o komfort swoich klientów i zminimalizować ich irytację poszukiwaniem niezbędnych lub interesujących informacji? Zadbaj w swoim sklepie internetowym o odpowiedni wygląd karty produktu - to od niego często zależy ostateczna decyzja zakupowa.

Czy idealna karta produktu istnieje? Wiadomo - zawsze można więcej, lepiej, efektywniej: rynek wciąż się zmienia, a potencjalny klient jest wrażliwy na efektowne prezentacje i ergonomiczne rozwiązania.

Poniżej znajdziesz najważniejsze cechy dobrej karty produktu. Im więcej pracy włożysz w jej rzetelne zbudowanie, tym bardziej zwiększysz swoją szansę na sprzedanie swojego produktu.

Źródło: https://room99.pl/

Cena na karcie produktowej

Oczywiście masz swój model biznesowy i dobrze przygotowaną strategię sprzedażową. Pozostaje teraz umieścić informację o cenie na karcie produktu. To najistotniejszy parametr, na który zwraca się uwagę, podejmując decyzję o nabyciu rzeczy - cena powinna być na każdej karcie produktu wyróżniona, dobrze widoczna.

Jeśli jest to w danym momencie cena promocyjna, pokaż taką informację poprzez zaakcentowanie starej i obecnej ceny (wyróżnienie czerwonym kolorem, przekreślenie poprzedniej wyższej ceny).

Zgodnie z prawem (dyrektywa Omnibus), od 1 stycznia 2023 roku sprzedawcy zobligowani są również do uwidaczniania najniższej ceny, jaka obowiązywała w okresie 30 dni sprzed obniżki. To np. fraza przy podanej cenie: „Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”.

Z punktu widzenia klienta takie rozwiązanie jest korzystne, bo ma on poczucie transparentności strategii marketingowej dostawcy, a aktualnie obowiązująca promocja oznaczona na podstronie produktu wzmaga poczucie okazji - uruchamia regułę niedostępności i zachęca do zakupu.

Jeśli na dany produkt obowiązuje promocja, zaznacz pozostały czas jej obowiązywania - klient zwróci uwagę na terminowość obniżki, co ewentualnie pomoże mu podjąć decyzję o szybszym zakupie produktu. 

Opis produktu na karcie

Dobra karta produktu jest zaprojektowana pod przewidziane preferencje nabywcy tak, aby jak najlepiej zainspirować go do ostatecznej decyzji zakupowej. Co jeszcze musi się znaleźć na karcie produktowej?

Dane techniczne - najważniejsze cechy produktu z punktu widzenia użytkownika:

  • wymiary (np. długość, szerokość, inne ważne detale wymiaru),
  • rozmiar wybieranego produktu (dodatkowo tabela porównawcza oferowanych rozmiarów),
  • rodzaj/skład materiału i jego właściwości (np. możliwa kurczliwość po upraniu),
  • sposób czyszczenia. 

Jeśli oferujesz podobne produkty lub ich warianty, zamieść taką informację przy opisie i zaprezentuj możliwość wyboru rozmiaru, ewentualnie innego koloru. Pokaż też inne opcje, np. w przypadku odzieży podobnego fasonu różniącego się detalem. 

Te elementy karty produktu niech nie będą jednolitym blokiem tekstu, ale szablonem, z którego - dzięki wyróżnikom - łatwo wyłuskać kluczowe frazy. W ten sposób w przyszłości wykorzystasz ten sam szablon - prezentując różne produkty z tej samej kategorii lub modyfikując opis.

Opis właściwy

Opis właściwy to prezentacja cech produktu, która uwypukli jego zalety i korzyści z zastosowania, jego wyjątkowe działanie - musi zawierać kluczowe informacje.

Pamiętaj, że decyzja o zakupie to decyzja o zaspokojeniu jakiejś potrzeby nabywcy, musisz więc tak opracować opis, żeby maksymalnie wyeksponować walory danej rzeczy spójne ze zidentyfikowaną potrzebą. Oczywiście zależnie od rodzaju produktu inny też będzie nabywca i inny język do niego przemówi.

W przypadku sprzedaży zamienników części samochodowych nie ma potrzeby silić się na oryginalność czy odwoływać do pozytywnych emocji. Tutaj kluczowa jest informacja o parametrach i właściwościach zastosowanych materiałów. Najlepiej sprawdzi się techniczny język przekazu, wystarczający do zachęcenia potencjalnych klientów, szukających określonego towaru.

Jeśli jednak sprzedajemy np. torby szyte ręcznie w pojedynczych egzemplarzach, warto w opisie wzmocnić dobre skojarzenia z unikatowością produktu i oryginalnością jego nabywcy. 

źródło: https://mokosh.pl/

Zdjęcia produktu

Kupujemy oczami: dobre jakościowo zdjęcia prezentujące produkt z detalami, w atrakcyjnej oprawie, odpowiednio oświetlone i w naturalnym kontekście to olbrzymia część sukcesu skutecznej sprzedaży. Towar można prezentować na wiele sposobów, np:

  • w neutralnej przestrzeni (biała plansza),
  • za pomocą estetyczne zaaranżowanego tła (elementy ozdobne),
  • w naturalnych warunkach użytkowania (np. na modelach).

Staraj się przedstawić produkt jak najdokładniej - z różnych perspektyw oraz ze zbliżeniem na detale. Im więcej zalet jesteś w stanie pokazać, tym większą masz szansę, aby zwiększyć sprzedaż.

W miarę środków i możliwości technicznych rozważ również prezentację wideo. Zaprezentowanie przedmiotu w ruchu, niemal jak w sklepie stacjonarnym, wciąż jest rzadkością.

Możesz skorzystać z programów graficznych do obróbki zdjęć produktów, przy czym pamiętaj, żeby nie przesadzić z edycją i nie zmienić istotnie wizualnych cech produktu. Za wszelką cenę unikaj nieporozumień i rozczarowań konsumentów

Jeśli nie jesteś producentem, możesz zaproponować do wglądu zdjęcia dostarczone przez dostawcę. Jednak nawet w takiej sytuacji pomyśl, czy konkretnemu modelowi nie posłuży dodatkowe zdjęcie produktu w innym kontekście, w oryginalnej i przemyślanej aranżacji.

Czego unikać w opisie produktu?

Oczywiście niedopuszczalne jest kopiowanie treści z innych sklepów internetowych: nawet jeśli twój towar jest podobny, karta katalogowa produktu musi być oryginalna. Najważniejsze informacje jesteś w stanie przedstawić swoimi słowami.

Czasem przy projektowaniu karty danego produktu, łatwo też przesadzić. Szukając oryginalności, warto wyważyć środki opisu, by uniknąć groteskowego czy egzaltowanego efektu. Skup się na tym, że sprzedajesz produkty dopracowane i dobrej jakości, nie fantazjuj, unikaj zbyt wielu zapewnień o tym, że towar jest "najlepszy", najskuteczniejszy", "jedyny i niezastąpiony", bo może to przynieść podejrzliwość i odwrotny efekt: z punktu widzenia klienta będzie to zbyt nachalne. Produkt powinien bronić się sam, wspierany subtelnym i obiecującym opisem.

Zdjęcia produktów oczywiście też powinny być wykonane osobno, na potrzeby twojego sklepu. Te skopiowane są łatwe do zidentyfikowania w wyszukiwarce Google, i o ile nie były udostępniane na zasadzie współpracy, korzystanie z nich nie jest dopuszczalne.

Informacja o dostępności produktu

Konsumenci zwracają często uwagę na liczbę dostępnych sztuk danego produktu. Jeśli dotychczas się wahali, dzięki takiej informacji skłonni są szybciej podjąć decyzję o zakupie w przypadku niskiej dostępności towaru. Na karcie produktu można zawrzeć informację: wysoki/średni/niski stan magazynowy, bądź też wprost wskazać, ile jest dostępnych sztuk.

Jeśli niedostępność produktu jest czasowa, warto włączyć opcję powiadomień, kiedy towar wróci na stronę. Wymaga to od konsumenta zarejestrowania swojego adresu email i w miarę uzupełnienia bazy towaru system wygeneruje wiadomość do niego o ponownej możliwości zakupu.

Warto też umożliwić klientowi śledzenie i/lub lepsze zapamiętanie produktu. Dodanie bazy ulubionych produktów wymaga stworzenia na karcie odnośnika: „dodaj do ulubionych/obserwowanych/listy życzeń”. Dzięki temu konsument być może odroczy nabycie towaru, ale przypomni sobie o nim, odwiedzając ponownie twój sklep. To element skrócenia ścieżki zakupowej: klient dzięki własnym działaniom wraca do produktu.

Produkty powiązane 

Na karcie produktu wygospodaruj też miejsce na zaprezentowanie podobnych lub  uzupełniających ten produkt towarów. Ktoś kupuje spodnie? Masz inny, równie zgrabny model. Są też pasujące T-shirty! Zaciekawiony klient może zechce obejrzeć inne oferty i prawdopodobne jest, że zdecyduje się złożyć większe zamówienie. Tą metodą łatwiej możesz zwiększyć współczynnik konwersji - jedna karta produktu intuicyjnie prowadzi do kolejnej

źródło: https://nordicstudio.pl/

Opinie klientów

Twoi zadowoleni dotychczasowi nabywcy to skarb! Nie dość, że spodobał im się produkt, prawdopodobnie chętnie do ciebie wrócą, to jeszcze zachęcą innych potencjalnych klientów! Siła opinii i społecznego dowodu słuszności jest wielka i doceniana w biznesie. Pewni jakości oferowanego produktu i otwarci na konstruktywną krytykę przedsiębiorcy udostępniają możliwość komentowania zakupionych produktów i ocenienia transakcji.

Kolejni klienci z pewnością zapoznają się z dotychczasowymi doświadczeniami innych nabywców, ich oceną towaru oraz obsługi, i tym chętniej ci zaufają, im lepsze opinie o tobie poznają. Polecanie twoich produktów oczywiście będzie możliwe, jeśli towar i usługa w pełni zadowolą klienta - a o to w twoim sklepie internetowym chodzi!

Źródło: https://bobole.pl/

Wysyłka i zwroty

Warto już na karcie produktu umieścić informacje o sposobie dostawy (np. kurier, paczkomat, odbiór osobisty), czasie wysyłki (np. do 24 godzin od zaksięgowania wpłaty;  przy wpłacie do 12:00 wysyłka tego samego dnia), cenie i ewentualnych promocjach (darmowa wysyłka powyżej 200 PLN, wysyłki, darmowa dostawa od kwoty 40 PLN).

Zasady dotyczące zwrotów i wymiany też mogą być umieszczone bezpośrednio w tym miejscu, lub w wyróżnionym linku. Konsument doceni kompletną kartę produktu - nie musi przeszukiwać całej platformy, by znaleźć potrzebne informacje.

Kompatybilność karty produktów/strony z urządzeniami mobilnymi

Smartfony to dla wielu podstawowe narzędzie komunikacji i transakcji, warto więc, żeby twoja karta produktu była kompatybilna i dobrze czytelna na urządzeniach mobilnych. Tym sposobem zwiększysz zasięg sprzedaży dzięki przyjaznej ścieżce zakupowej. Przedstawisz się też jako nowoczesna firma, świadomie obecna na rynku potrzeb konsumenta.

Szablon karty produktu - widok

Pozornie banalne, ale niezbędne: dobrze rozplanuj kartę pod względem wizualnym. Ustal, gdzie będzie galeria zdjęć (dany produkt możesz umieścić w centrum, po lewej/prawej stronie, pod opisem) i jak wielki obszar zajmie, w którym miejscu będzie opis danych technicznych i cech produktu, informacja o cenie, wybór wariantu, rozmiaru, ilości oraz przycisk zakupu.

Kup/dodaj do koszyka powinien być dobrze widoczny i wyeksponowany obok ceny i pola wyboru wariantów oraz ilości. Warto, aby opcja „dodaj do koszyka uruchamiała wyskakujące okienko - klient zobaczy podsumowanie dotychczas wybranych przedmiotów, ale nie opuści sklepu i być może chętnie coś dobierze przed sfinalizowaniem zamówienia.

Estetyczna, prosta graficznie, spójna i dobrze rozplanowana karta produktu powinna zachęcić i płynnie przeprowadzić nabywcę po ścieżce zakupowej w twoim sklepie. Poświęć czas i dobrze przemyśl to narzędzie - dzięki niemu twój biznes będzie sprawnie obsłużony i doceniony przez nabywców.



przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.