Jak sprzedawać na Allegro?

Janina Kowalczyk
Janina Kowalczyk
October 5, 2023
Jak sprzedawać na Allegro?

Od powstania w grudniu 1999 roku do dnia obecnego, Allegro przeszło wiele zmian, aby dziś pozostać najbardziej rozpoznawalną marką spośród tzw. marketplace'ów, czyli miejsc, gdzie oferowany jest do zakupu towar od wielu niezależnych dostawców.

Założyciele zainspirowani sukcesem amerykańskiego serwisu eBay przez niemal ćwierć wieku rozwijali Allegro, które obecnie jako lider na rynku dociera do 65,1% polskich internautów i osiąga 17,61 mln użytkowników miesięcznie.

Allegro: jak skutecznie sprzedawać

Platformę doceniają konsumenci, którzy mogą w jednym miejscu szybko znaleźć i kupić interesujące ich produkty.

Sprzedający z kolei doceniają ten kanał sprzedaży, ponieważ bez zakładania własnego sklepu internetowego mogą zaprezentować towar milionom użytkowników przy niewielkim nakładzie pracy - obsługa szablonów sprzedaży jest intuicyjna.

Również właściciele sklepów internetowych decydują się na sprzedaż w serwisie Allegro, widząc jego ogromny potencjał i ogrom potencjalnych klientów do zdobycia.

Zadanie 1: załóż konto

Tak jak wszelkie działania na platformie, również pierwszy krok odbywa bez zbędnych komplikacji. Najważniejsze jest wybranie właściwej nazwy konta - jeśli jest ono firmowe, zapewne będzie to nazwa firmy. Można założyć konta prywatne, firmowe bądź oba naraz, przy czym opcja sprzedaży przez konto prywatne (bez działalności gospodarczej) jest ograniczona do sprzedaży za pośrednictwem Allegro Lokalnie, które ma ograniczone możliwości. Konto firmowe po szybkiej weryfikacji bankowej jest gotowe i można tworzyć oferty.

Zadanie 2: wystaw przedmiot - stwórz aukcję

Używanie formularza wystawiania produktów na sprzedaż jest proste - to narzędzie przyjaźnie poprowadzi cię przez proces. Samo wystawienie towaru jest niemal automatyczne, z poziomu konta łatwo wybierzesz takie parametry, jak:

  • kategoria produktu - pamiętaj, prawidłowo wybierz kategorię sprzedawanych produktów, inaczej podgląd oferty nie będzie się wyświetlał klientom na stronie działu!
  • cena,
  • czas wysyłki i termin dostawy (jeśli jest możliwy odbiór osobisty - podaj lokalizację),
  • regulamin sprzedaży,
  • warunki zwrotów,
  • zasady otrzymania faktury (dołączona do przesyłki, przez email),
  • forma płatności.

Twoja część to opisy produktów i dobre zdjęcia.

Im dokładniejszy opis, tym większa szansa na przekonanie klienta do zakupu właśnie w twoim sklepie, od niego często najbardziej zależy skuteczność sprzedaży. W zależności od rodzaju oferowanego towaru stawia się na wyczerpujący język techniczny w przypadku specjalistycznych sprzętów czy oprzyrządowania, bądź na kreatywne i nietuzinkowe przedstawienie unikalnego produktu, np. rękodzieła.

Również dobre zdjęcia: doświetlone, o dość wysokiej rozdzielczości, prezentujące wszystkie interesujące szczegóły produktu z wielu perspektyw i w kontekście jego użytkowania to atut, zwiększający szansę na wybranie twojego towaru.

Istnieje wiele narzędzi wsparcia sprzedaży, pozwalających na uatrakcyjnienie wizualne szablonów aukcji - wybór spójnej tematycznie grafiki, czcionki, sposób prezentacji zdjęć pozwolą sprzedawać na Allegro w sposób jeszcze bardziej zachęcający i przystępny.

Istnieją narzędzia do zarządzania sprzedażą, pozwalające ominąć proces „przeklikiwania” każdej pojedynczej oferty - dla wystawców oferujących setki produktów jest to olbrzymie wsparcie umożliwiające uniknięcie żmudnej pracy i zaoszczędzenie czasu.

Gdy dany produkt jest wystawiony, rozpoczęcie sprzedaży jest możliwe od razu.

Zadanie 3: zweryfikuj potencjalne koszty

Przy ustalaniu ceny produktu warto wziąć pod uwagę prowizje pobierane przez platformę - są kategorie produktów, w których przewidziano opłatę już za wystawienie oferty. Po sprzedaży, w zależności od kategorii przedmiotu, opłata prowizyjna dla Allegro waha się między 2% a 16% wartości sprzedanego towaru. Przedłużenie trwania oferty również wiąże się z kolejnymi opłatami, podobnie opcje dodatkowe, np. promowanie aukcji. Jeśli jako sprzedawca korzystasz z przesyłek SMART, wiąże się to dla ciebie z dopłatami.

Warto uniknąć opłaty utrzymaniowej - dotyczy ona ofert utrzymujących się ponad rok, w których przez ostatnie 365 dni nie doszło do zakupu. Opłata jest naliczana co 10 dni, do momentu, aż w ofercie dojdzie do zakupu lub zostanie ona zakończona przez sprzedającego. Dobrze więc monitorować wystawione produkty.

Warto wspomnieć, że Allegro proponuje początkującym sprzedawcom pakiet powitalny, w tym:

  • zniżki na prowizje od sprzedaży,
  • pakiet darmowych wyróżnień na start,
  • wystawianie pierwszych ofert w danych kategoriach bez opłat,
  • darmowy abonament profesjonalny dla prowadzących działalność gospodarczą, umożliwiający m.in.: analizę statystyk sprzedaży, możliwość dodania awatara wyróżniającego twoje aukcje, możliwość nadania uprawnień innym użytkownikom zarządzającym kontem allegro czy też opcję połączenia kilku kont.

Podsumowanie opłat i wszystkie potencjalne koszty to niezbędne dane. Warto zwrócić na to szczególną uwagę szacując swój przychód. Pamiętać należy, że konsumenci dokonując wyboru najczęściej kierują się ceną produktu. Musimy więc dobrze przemyśleć swoją strategię biznesową i wyważyć jak „wyjść na swoje”.

Zadanie 4: wypromuj swój produkt

Oczywiście nie jest to opcja obowiązkowa, warto jednak rozważyć czasowe wyróżnienie ofert, by zwiększyć sprzedaż na Allegro: platforma oferuje płatne opcje promowania produktu, czyli na przykład prezentowanie wybranych aukcji na szczycie listy wyszukiwań, podświetlenie i/lub wyboldowanie nazwy. Można też odpłatnie umieścić aukcję pośród ofert promowanych w danej kategorii lub na liście ofert w Strefie Okazji. Wysokość prowizji i regulamin promocji są czytelnie określone, i wykazane również w trakcie wyboru opcji promowania.

Allegro wspiera sprzedawców, proponując również cykliczne akcje promocyjne, jak np. Allegro Days - akcja czasowych rabatów, kiedy wybrani sprzedawcy oferują swoje produkty w nowych, niższych cenach. Kupujący zobaczą dzięki temu specjalne oznaczenie Allegro Days na stronie oferty i na listach ofert, co na tle konkurencji dodatkowo wypromuje przedmiot. Ponadto oferty biorące udział w akcji są wyświetlane na stronie głównej oraz w Strefie Okazji. W ciągu 30 dni po zakończeniu akcji dla sprzedawców przewidziano także pakiety Wyróżnień (np. 19 zł/10 dni).

W serwisie jest także dostępny program lojalnościowy Monety Allegro z korzyściami dla użytkowników, którzy regularnie robią zakupy.

Zadanie 5: zostań Super Sprzedawcą

Status Super Sprzedawcy to informacja dla klienta, że twoja działalność została wielokrotnie pozytywnie zweryfikowana przez innych kupujących, więc może ci zaufać.

Aby spełnić wymagania i dołączyć do programu należy m.in.:

  • mieć konto firmowe,
  • w ciągu poprzednich 30 dni wystawioną co najmniej jedną ofertę i co najmniej 20 zamówień,
  • mieć minimum 100 ocen z ostatnich 12 miesięcy,
  • wykazać brak nierozwiązanych sporów z klientem,
  • osiągnąć najwyższą jakość obsługi.

Jest to jak widać opcja dla wystawców już zadomowionych na platformie. Niemniej jednak warto tak prowadzić swoją sprzedaż na Allegro, by w możliwym czasie móc dołączyć do programu, który zwiększy dynamikę obrotów dzięki nadaniu gwarancji rzetelnego sprzedawcy.

Opcja Smart dla sprzedających

Materiały prasowe Allegro

Zadanie 6: rozważ Allegro SMART

Allegro SMART to opcja dla kupujących, umożliwiająca im darmową dostawę produktów przy zakupie powyżej 45 zł u danego sprzedawcy. Realnie oznacza to, że klient zawczasu opłaca tę usługę i następnie wybiera chętniej aukcje gwarantujące opcje wysyłki SMART, a przy zamówieniu poniżej 45 zł jest skłonny dołożyć do koszyka towar, byle osiągnąć kwotę z darmową dostawą. Dlatego sprzedawca biorący udział w programie SMART zwiększa swoje szanse na skuteczną sprzedaż.

Aby być SMART sprzedawcą, wystarczy: mieć minimum 5 pozytywnych komentarzy od kupujących w ciągu ostatniego roku, mieć status Super Sprzedawcy lub co najmniej 98% poleceń, a także oferować wysyłkę poprzez Allegro Kurier DPD, Allegro Kurier UPS, Allegro Pocztex Kurier 48, Allegro Przesyłka Polecona.

Kilka słów o Allegro Lokalnie

Allegro Lokalnie to opcja dla okazjonalnych wystawców - korzystanie wiąże się z pewnymi ograniczeniami, ale jest też prostsze niz tradycyjne Allegro. Podobnie jak przy koncie firmowym, możliwe jest wystawienie przedmiotu z licytacją lub opcją kup teraz, przy czym sprzedający nie może dodać opcji kup teraz do licytacji ani ustawić ceny minimalnej. Formularz wystawienia jest uproszczony i nie są wymagane parametry, które zobowiązani się określić pozostali wystawcy. Brak tutaj możliwości zakupu towaru na raty, ale jest możliwość negocjacji jego ceny. Rodzaje opłat również są uproszczone:

opłata za wystawienie

  • w kategoriach: Nieruchomości, Samochody, Motocykle i quady, Maszyny, Przyczepy, naczepy oraz Inne pojazdy i łodzie -w zależności od pakietu,
  • w pozostałych kategoriach ogłoszenia kup teraz i licytacje nie są płatne - ogłoszenie jest darmowe!

opłata za sprzedaż to 7,9% wartości przedmiotu (z wyjątkiem działu Elektronika: 4,9%).

Wystaw przedmiot nawet z poziomu aplikacji i za darmo - pozostała wysokość opłat zależna jest tylko od ceny sprzedanego produktu.

Dzięki Allegro Lokalnie możesz też wspierać lokalne inicjatywy, jak zbiórki chrytatywne i społeczne.

Skuteczna sprzedaż - sprzedaż wielokanałowa

Sprzedaż internetowa będzie tym efektywniejsza, im łatwiej będzie wyłuskać twój produkt spośród tysięcy ofert. Jeśli zależy ci na budowaniu własnej marki, możesz rozpocząć sprzedaż niezależnie, a dopiero w miarę rozwoju marki zaangażuj inne platformy - tam z założenia poszukuje się konkretnych towarów, a nie wyróżniającej się marki.

Aby skuteczniej promować ofertę możesz jednak próbować wykorzystać wiele kanałów dotarcia do odbiorcy: dobra marka obroni się sama, a dzięki dywersyfikacji sprzedaży więcej osób będzie miało możliwość poznać produkty, zapamiętać je i polecić swoim znajomym.

Obecnie sprzedaż na Allegro jest najpopularniejszą formą dla 42% sklepów internetowych, a co czwarty sprzedawca korzysta przy promowaniu z Facebooka. Powstały również narzędzia wspierające widoczność marki w Google i sprzedaż wielokanałową, np. Apilo to specjalistyczny program obsługi i zarządzania zamówieniami. Integracja sklepu internetowego z Allegro umożliwi ci:

  • skutecznie sprzedać więcej szerszej grupie klientów,
  • łączyć zalety obu rozwiązań zwiększając efektywność,
  • uzyskać stabilność działania i bezpieczeństwo,
  • połączyć dowolną liczbę kont Allegro,
  • zsynchronizować stany magazynowe,
  • szybko pobierać nowe zamówienia,
  • zyskać dostęp do setek integracji,
  • łatwo zarządzać sprzedażą z panelu Apilo.
W sprzedaży wielokanałowej pomoże ci aplikacja Apilo.

Allegro to sprawdzona platforma ciesząca się niesłabnącą popularnością i zaufaniem rzeszy konsumentów.

Łatwe dotarcie do klientów i możliwość skorzystania z ergonomicznej technologii to ogromny potencjał - możesz szybko wystawić przedmiot, wybrać optymalną formę płatności, w razie potrzeby możesz dodatkowo wypromować przedmiot w serwisie. Przedłużenie oferty to też kwestia kilku kliknięć lub nawet proces bezobsługowy, gdy zdecydujesz się na cykliczne wznawianie swoich ofert.

Ten krótki poradnik to wstęp do zbudowania dobrego doświadczenia sprzedaży na Allegro.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.