Analiza konkurencji - o czym powinieneś pamiętać?

Anna Garwolinska
Anna Garwolinska
May 13, 2017
Analiza konkurencji - o czym powinieneś pamiętać?

E-handel rozwija się bardzo szybko, a założenie własnego sklepu online jest coraz prostsze i nie wymaga dużych nakładów finansowych. W konsekwencji na rynku dzień po dniu pojawiają się nowi e-przedsiębiorcy. Monitorowanie działań, jakie podejmuje Twoja konkurencja jest niezwykle ważne, szczególnie, jeśli prowadzisz biznes w internecie.Kontrolując działania innych możesz przede wszystkim zweryfikować swoje dotychczasowe kampanie, ale również zaplanować nowe. Nawet, jeśli dziś pozostajesz na szczycie jutro może pojawić się na rynku ktoś, kto może zagrozić Twojej pozycji. Pamiętaj, że tak samo jak Ty, inni również zmieniają strategię działań. Analiza konkurencji w wyszukiwarkach pozwoli Ci na optymalizację i odpowiedni dobór słów tak, abyś nie utracił użytkowników i potencjalnych klientów.

przykładowa analiza słów kluczowych

Rozpocznij od określenia, na jakie słowa kluczowe konkurencja jest wyżej niż Ty. Tym zadaniem może się zająć dowolnie wybrana przez Ciebie agencja SEO, bądź możesz przeprowadzić je samodzielnie korzystając z dostępnych na rynku narzędzi analizujących widoczność stron www. Pamiętaj, że znaczna część internautów w ogóle nie dociera do drugiej strony wyników wyszukiwania. Aby maksymalnie uprościć analizę wystarczy, że  sprawdzisz, na które słowa kluczowe konkurenci są na pierwszej stronie po wpisaniu konkretnej frazy, a Ty zajmujesz miejsca na dalszych pozycjach. Warto też, żebyś zerknął, co faktycznie wyszukuje polski internauta. Dzięki temu zbudujesz listę tych słów kluczowych, które pozwolą skutecznie dotrzeć do użytkowników poszukujących informacji o produktach znajdujących się w Twojej ofercie.Dokonując analizy konkurencji w naturalnych czy płatnych wynikach wyszukiwania, zwróć uwagę na strony, które pojawiają się na te same słowa co Ty. Zauważ, że wśród nich mogą pojawić się nie tylko inne sklepy oferujące podobny asortyment. Może się okazać, że sprzedając akcesoria kuchenne rywalizujesz o pozycje np. z serwisem informacyjnym dla osób związanych z gastronomią, albo z blogiem kulinarnym. Choć na pozór wydaje się, że są to różne portale, mogą występować na te same słowa kluczowe, a co za tym idzie, automatycznie stają się dla siebie konkurencją.

przykład analizy konkurencji seo

Prowadząc sklep online na pewno słyszałeś już o reklamach AdWords oraz Google Zakupy (PLA). Nawet jeśli nie prowadzisz żadnych działań płatnych, nie lekceważ tego co robi Twoja konkurencja. Sprawdź czy nie emituje ona reklam, które występują na słowa kluczowe Twojej strony i tym samym czy nie odbiera Ci potencjalnych użytkowników. Ponadto, dokonując analizy działań innych serwisów, możesz prześledzić w jaki sposób ściągają do siebie klientów. Czy umieszczają w tekstach reklamowych informacje o atrakcyjnych rabatach, a może o darmowej dostawie. Tego typu hasła mogą powodować, że Twój potencjalny klient wybierze właśnie tą, a nie inną ofertę.Możesz wykorzystać również Google Analytics do zbadania czy użytkownicy odwiedzający Twoją stronę zachowują się inaczej niż u Twoich konkurentów. Raporty porównawcze zobaczysz, gdy uprzednio włączysz opcje udostępniania danych w ustawieniach konta Anonimowo usługom Google i innym. Wybierz odpowiednią branżę, w której działasz, region i rozmiar Twojego serwisu, aby naocznie przekonać się, czy Twoi klienci spędzają u Ciebie równie dużo czasu, co u Twoich rywali, jaki notujesz współczynnik odrzuceń w porównaniu do konkurentów czy z jakich urządzeń najchętniej korzystają u Was internauci.

przykładowy współczynnik odrzuceń

Znając aktualną sytuację na rynku będziesz wiedział jak reagować, aby to Twoja oferta była dla klientów bardziej dostępna, częściej wyszukiwana i bardziej atrakcyjna niż inne. Rynek e-commerce charakteryzują dynamiczne i częste zmiany. Pamiętaj o tym, że w każdej chwili Twój konkurent może rozpocząć działania mające na celu rozszerzenie własnego zasięgu. Poprawna analiza powinna odpowiedzieć Ci na pytanie, w jakim kierunku zamierza on dalej podążać.

Podsumowanie

Analiza konkurencji będzie przynosiła efekty, pod warunkiem, że będzie wykonywana systematycznie. Rynek zmienia się bardzo dynamicznie i każdy dzień może przynieść znaczące zmiany w Twoim otoczeniu. Monitorowanie sytuacji umożliwia dostosowanie działań do zmiennych warunków a także identyfikowanie szans i zagrożeń stojących przed Tobą i twoim biznesem.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.