Jak zrobić własne logo? Skorzystaj z gotowych szablonów

Janina Kowalczyk
Janina Kowalczyk
April 28, 2023
Jak zrobić własne logo? Skorzystaj z gotowych szablonów

Gdy zakładasz konto w mediach społecznościowych, wrzucasz tam też swoje zdjęcie profilowe, by inni ludzie wiedzieli, że to Ty. Logo jest takim profilowym zdjęciem twojej firmy – to po nim klienci będą rozpoznawać Twoją markę i produkty, które sprzedajesz.

Jeśli zaczynasz własny biznes i planujesz otwarcie sklepu internetowego, koniecznie zadbaj też o wizerunkową stronę swojej marki - zaprojektuj dobre i łatwe do rozpoznania oraz zapamiętania logo firmy. Choć może ci się wydawać, że nie jest to najważniejsze zadanie, jakie przed tobą stoi, warto poświęcić mu należytą uwagę. Logo będzie ci przecież towarzyszyć przez długi czas, dlatego warto się przemyśleć, jak ma wyglądać i co przekazywać klientom.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest logo i jakie są jego typy?
  • Jakie są zasady tworzenia logo?
  • Jak zaprojektować własne logo?
  • Czy warto korzystać z szablonów w projektowaniu logo swojej marki?
Projektowanie logo twojej marki

Choć każde logo wydaje się być unikalne, fachowcy wyróżniają 7 jego typów:

  • charakterystyczny znak graficzny lub ikona, który budzi natychmiastowe skojarzenia z marką, jak to jest w przypadku firmy Apple;
  • znak symboliczny lub abstrakcyjny widoczny np. w logo Nike, które nawiązuje do skrzydła greckiej bogini zwycięstwa;
  • emblemat będący z reguł połączeniem nazwy marki z dodatkowymi elementami graficznymi jak to jest np. w przypadku logo klubów piłkarskich;
  • postać widoczna np. w logo KFC;
  • bardzo czytelny dla odbiorców logotyp przedstawiający nazwę firmy - jego przykładem jest Coca-Cola;
  • glif, czyli logo oparte na jednej literze - wiadomo Mc Donald's;
  • oraz monogram, czyli logo będące połączeniem kilku liter lub znaków, z którego korzysta np. Louis Vuitton czy Chanel.

Zanim więc wejdziesz w proces tworzenia logo, zastanów się, w jakim kierunku chcesz pójść, co ci się podoba i jak wpłynie ono na tożsamość marki. Nie podpieraj się ślepo przykładami znanych, uznanych czy swoich ulubionych marek, chcąc je przełożyć na własne podwórko. W przypadku wielu firm cieszących się dużą popularnością ich logo ewoluowało, początkowo wyglądając zupełnie inaczej.

‍Co wyróżnia dobre logo firmy?

Przede wszystkim zasada mniej znaczy więcej. Próba zawarcia w jednym znaku całej historii firmy, jej misji i charakteru nie jest dobrym pomysłem. Pamiętaj, że odbiorcy tylko skanują wzrokiem treści i obrazy, na każdy element poświęcając raptem kilka sekund. Dlatego im więcej w logo szczegółów, tym mniej ich zauważą, a jeszcze mniej zapamiętają.

Proste logo będzie nie tylko łatwiejsze do skojarzenia z marką, ale też lepiej będzie się się prezentowało w różnych formatach, np. na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy w materiałach marketingowych. Poza tym minimalizm jest zawsze w cenie i jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodził. Gradienty, cienie, skomplikowane kompozycje są kuszące, ale mogą okazać się bardzo problematyczne. Pamiętaj więc, by tworzone przez Ciebie logo dało się później przekształcić na płaską, jednokolorową wersję.

I tu pojawia się kolejny wyznacznik. Dobre logo jest ponadczasowe. Nie podążaj na siłę za trendami, bo te szybko się dezaktualizują. Postaw na logo, które łatwo będzie „odświeżyć”. Jednocześnie postaraj się o oryginalność tak, by znak twojej marki wyróżniał się na tle konkurencji. Choć niełatwo zaprojektować unikalne logo, staraj się nie powielać popularnych motywów czy znanych logo wielkich marek, a kopii ocierających się niemal o plagiat unikaj jak ognia.

Dobre logo - wybierz odpowiednią kolorystykę i czcionkę

Jak stworzyć logo? O czym musisz pamiętać

Nawet idealne logo nie przyniesie właściwych efektów, jeśli nie będzie dostosowane do marki, którą reprezentuje. Czy bank ze znakiem firmowym w odcieniach różu i sloganem zapisanym fontem Comic Sans wzbudzi Twoje zaufanie? Raczej poczujesz, że coś się tu nie zgadza. Podobnie sklep internetowy z zabawkami dla dzieci z logo w ciemnych, poważnych kolorach może się wydać podejrzany.

W takim razie jak stworzyć własne logo zgodne z wartościami i specyfiką marki?

  • Przede wszystkim poznaj swoich klientów i rynek, na którym chcesz działać.
  • Dopasuj logo do branży, w jakiej działasz.
  • Wejdź w tematykę kolorów – poznaj zasady doboru barw i sprawdź, jakie kolory najlepiej pasują do twojej branży. Zainteresuj się też psychologią kolorów - każdy kolor to przekaz w kierunku odbiorców.
  • Zapoznaj się też z podstawami typografii, by do logo firmy dobrać odpowiednie czcionki.

‍Jak wykorzystać szablony logo online?

Logo to wizytówka twojej firmy, dlatego idealnie by było powierzyć jego stworzenie osobie kompetentnej - doświadczonemu grafikowi lub agencji kreatywnej znającej sekrety komunikacji wizualnej. Takie rozwiązanie ma jednak poważny minus – jest kosztowne.

Dlatego jeśli dopiero startujesz z własnym biznesem i masz niewielki kapitał wyjściowy, możesz stworzyć logo firmy samemu, wykorzystując do tego np. darmowe szablony logo.

Gotowe logo online

Fajne logo w Canvie

Na rynku dostępnych jest wiele tego typu rozwiązań. Jednym z najpopularniejszych jest bezpłatny kreator logo Canva. Znajdziesz w nim gotowe szablony logo z możliwością edycji kolorów, fontów i rozmiarów. W Canvie stworzysz także darmowe grafiki. Obsługa jego jest naprawdę prosta. Wystarczy wybrać logo z biblioteki profesjonalnie zaprojektowanych szablonów, dodać nazwę swojej marki do szablonu, dostosować logo za pomocą barw swojej marki, a na koniec pobrać je.

Dobre logo z Looka

Inny darmowy kreator logo cieszący się powodzeniem udostępnia Looka. W tym narzędziu możesz też dodatkowo zaprojektować od razu inne formaty, np. wizytówki firmowe czy szablony do wykorzystania w mediach społecznościowych.

Unikalne logo od Visme

Kolejny kreator logo, z którego możesz skorzystać to Visme. Daje ci on możliwość skorzystania z gotowych szablonów z biblioteki lub samodzielnego zaprojektowania logo. Każdy element możesz tam spersonalizować: czcionkę, grafikę, ikony, kolorystykę.

Czy masz już swój pomysł na projekt logo? Podejdź do tego kreatywnie, trzymając się powyższych zasad, a następnie wykorzystaj je w wizualizacji swojego sklepu internetowego. Zobacz, jak to zrobić.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.