Wypróbuj za darmo

    Pozycjonowanie (SEO) sklepów internetowych Shoper – funkcje platformy

    Oprogramowanie Shoper udostępnia bezpośrednio w panelu administracyjnym sklepu funkcjonalności służące do skutecznego pozycjonowania sklepu. Domyślne ustawienia sklepu są dostosowywane do wymagań Google i zapewniają pełną kompatybilność z wyszukiwarką.

    Opcje konfiguracji wbudowane w oprogramowanie umożliwiają zarówno samodzielną, jak i agencyjną optymalizację SEO dla sklepu internetowego. W tym artykule znajdziesz listę funkcji obsługiwanych w ramach oprogramowania Shoper.

    Spis treści artykułu:

    1. Ustawienia ogólne pozycjonowania stron sklepu
    1.1 Metatagi (title, Meta Description, Meta Keywords)
    1.2 Google Sitemap (mapa strony)
    1.3 Robots.txt
    2. Produkty i kategorie produktów
    2.1 Metatagi dla produktów i kategorii
    2.2 Krótki i długi opis produktu
    2.3 Opinie
    2.4 Opisy kategorii produktów
    3. Blog
    3.1 Struktura linków dla wpisów i kategorii wpisów
    3.2 Opinie i komentarze do wpisów
    3.3 Kategorie wpisów i tagi
    3.4 Ustawienia pojedynczych wpisów
    4. Strony informacyjne
    5. Nagłówki H1, H2
    6. Atrybut ALT dla zdjęć
    7. Szablon RWD dopasowany pod urządzenia mobilne
    8. Obsługa dodatkowych języków w sklepie
    9. Szybkość ładowania sklepu
    10. Certyfikat SSL
    11. Przekierowania 301
    12. Wbudowane integracje z Google i analityka SEO
    13. Aplikacje wspierające SEO
    14. Obsługa mikrodanych rich snippets i schema.org
    15. Kanoniczne adresy URL (canonicals)
    16. Integracje własne i ustawienia zaawansowane

    1. Ustawienia ogólne pozycjonowania strony sklepu


    1.1 Metatagi (Title, Meta Description, Meta Keywords)

    Podstawowe elementy, które konfigurujesz globalnie dla stron to:

    • Tytuł strony (title)
      Widoczny jest w Google w tym miejscu
      Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
      Tytuł strony, to także informacja w pasku przeglądarki, nad adresem strony
      Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
      Powinien liczyć 50-70 znaków wraz ze spacjami.
    • Meta Description
      Widoczny jest w Google w tym miejscu
      Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
      Powinien liczyć 150- 160 znaków razem ze spacjami.
    • Meta Keywords
      Meta Keywords obecnie nie są uwzględniane przez Google, dlatego możesz pominąć te pola podczas uzupełniania.
    • Adres URL
      Pole pozwala na utworzenie przyjaznego adresu URL (linku) do produktu. Domyślnie adres URL ma taką konstrukcję:
      twojadomena.pl/pl/p/Botki-klasyczne-Bravo-Moda/36Konfiguracja przyjaznego adresu URL daje możliwość utworzenia takiego wyglądu linka:
      twojadomena.pl/superprzedmiot

    Pamiętaj, że konfigurując te elementy możesz uzupełniać treści ręcznie, albo pozostawić domyślne znaczniki w klamrach {} które automatycznie zaciągają informacje podane na karcie produktu. Metadane mogą być różne ze względu na wybrany język.

    Powyższe elementy możesz skonfigurować dla stron:
    1. Strona główna
    2. Karta produktu
    3. Lista produktów – kategorii
    4. Lista produktów – producenta
    5. Blog

    Wszystkie ustawienia znajdziesz w sekcji: Przejdź do Ustawienia > Zaawansowane > SEO > Ustawienia podstawowe.

    UWAGA: Pozycjonowanie ogólne na karcie czy liście produktów działa, jeżeli nie zostało skonfigurowane indywidualnie (o czym przeczytasz dalej).

    Konfigurując te elementy możesz uzupełniać treści ręcznie, albo używać znaczników w klamrach {} które automatycznie zaciągają informacje podane na karcie produktu. Lista możliwych do użycia znaczników dla każdej sekcji znajduje się pod ikoną pytajnika.

    Przykładowe zmienne dostępne dla sekcji Blog:
    {shop_name} – nazwa sklepu
    {seo_title} – tytuł strony
    {seo_description} – opis strony
    {seo_keywords} – słowa kluczowe
    {blog_article_name} – tytuł wpisu
    {blog_article_short_description} – skrócona treść wpisu
    {blog_article_categories} – kategorie wpisu
    {blog_article_tags} – tagi do wpisu
    {blog_category_name} – nazwa kategorii
    {blog_tag_name} – nazwa tagu
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    1.2 Google Sitemap (mapa strony)

    Aby wyszukiwarka Google indeksowała i wyświetlała strony sklepu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, należy dodać mapę witryny (ang. sitemap) do Google Search Console. Liczba oraz jakość zaindeksowanych stron sklepu ma znaczący wpływ na jej pozycjonowanie.
    Mapę witryny pobierzesz w prosty sposób z poziomu zakładki Ustawienia > Zaawansowane > SEO > Google Sitemap.Aby dowiedzieć się, jak zgłosić mapę witryny do Google Search Console, zapoznaj się z tym artykułem.

    1.3 Robots.txt

    Plik robots.txt jest specjalnym dokumentem tekstowym sprawdzanym przez roboty wyszukiwarek indeksujących stronę. Znając składnię pliku możemy zablokować indeksowanie poszczególnych stron lub katalogów. Plik domyślnie jest skonfigurowany tak, aby boty Google nie indeksowały takich linków jak koszyk, rejestracja czy panel klienta.

    Nie zalecamy samodzielnej modyfikacji pliku robots.txt i nie świadczymy wsparcia technicznego w zakresie wprowadzania w nim zmian.

    2. Produkty i kategorie produktów


    2.1 Metatagi dla produktów i kategorii

    Poza ustawieniami globalnymi strony sklepu (Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Ustawienia podstawowe) możesz wprowadzać zmiany bezpośrednio na karcie produktu oraz w poszczególnych kategoriach, które nadpiszą ustawienia ogólne i pozwolą precyzyjniej pozycjonować produkt. Elementy, które możesz edytować to:

    • Tytuł strony (title)
    • META Description
    • META Keywords
    • Adres URL

    Pamiętaj, że konfigurując te elementy możesz uzupełniać treści ręcznie, albo pozostawić domyślne znaczniki w klamrach {} które automatycznie zaciągają informacje podane na karcie produktu.

    2.2 Krótki i długi opis produktu

    Najważniejszą sekcją na karcie produktu wpływającą na jej pozycjonowanie jest opis produktu. Edytor HTML opisu daje szerokie możliwości urozmaicenia treści zgodnie ze sztuką pozycjonerską.

    Pamiętaj, że opisy produktów możesz edytować w arkuszu typu Excel i globalnie nanosić zmiany na utworzone już znaczniki HTML za pomocą popularnych narzędzi “Znajdź i zamień” lub dla osób bardziej zaawansowanych z wykorzystaniem wyrażeń regularnych (regex).

    Dostępny krótki opis produktu domyślnie wyświetlany jest na liście produktów np. w kategoriach w widoku listy, a główny opis w szczegółach produktu.

    Unikaj duplikowania treści!

    Jeden produkt możesz dodać do kilku kategorii jednocześnie poprzez wprowadzenie dodatkowych kategorii w edycji produktu.

    2.3 Opinie

    Opinie o produktach są dodatkowym źródłem treści, dodatkowo wzmacniają wiarygodność sklepu.

    Możliwość dodawania opinii przez klientów włączysz w zakładce Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Szczegóły produktu > Inne > Opinie
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    Zarządzanie opiniami produktów dostępne jest w zakładce Obsługa sklepu > Opinie nt. produktów.

    Zobacz nasze praktyczne porady dotyczące opisów produktów tutaj.

    2.4 Opisy kategorii produktów

    Edytor HTML opisu górnego i dolnego kategorii, daje szerokie możliwości urozmaicenia treści zgodnie ze sztuką pozycjonerską nad listą kategorii oraz pod listą kategorii
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    Aby stworzyć opis kategorii produktowej przejdź do zakładki Obsługa sklepu > Kategorie > zakładka Pozycjonowanie – aktywujesz ją za pomocą suwaka, pod dolnym opisem kategorii
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    Pamiętaj, że każdy produkt możesz dodać do jednej kategorii głównej i wielu dodatkowych kategorii, dzięki czemu unikasz duplikowania treści.

    3. Blog

    Każdy sklep działający na oprogramowaniu Shoper może korzystać z wbudowanego modułu bloga. Blog jest najlepszym miejscem dla działań content marketingowych, pozwala tworzyć unikalne i wartościowe treści, które wspierają pozycjonowanie całej strony sklepu.

    Skorzystaj z dodatkowych ustawień Bloga, które wspierają SEO dla sklepu. Aby zacząć, przejdź do zakładki Wygląd i treści > Blog.


    3.1 Struktura linków dla wpisów i kategorii wpisów

    W zakładce Ustawienia bloga > SEO i określisz ogólną przestrzeń adresową bloga, strukturę domyślnego formatu URL dla wpisów i domyślnego formatu URL dla kategorii
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    3.2 Opinie i komentarze do wpisów

    Opinie i komentarze do wpisów stanowią dodatkowe źródło contentu. Aktywujesz je również w zakładce Ustawienia bloga > SEO.

    W zakładce Komentarze zarządzasz opiniami, które zostały pozostawione pod treściami na Twoim blogu, a które są dodatkowym źródłem contentu.

    3.3 Kategorie wpisów i tagi

    W zakładce Kategorie wpisów utwórz kategorie – tematy, do których przyporządkujesz poszczególne wpisy z bloga. Każda nowo utworzona kategoria posiada zakładkę „Pozycjonowanie” w której możesz określić tytuł strony, META Description oraz wskazać strukturę adresu URL do wpisu
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    W zakładce Tagi masz wgląd do używanych we wpisach bloga znaczników ze słowami kluczowymi, którymi otagujesz wpis na blogu. UWAGA: Znaczniki tworzysz bezpośrednio we wpisie na blogu.

    3.4 Ustawienia pojedynczych wpisów

    W zakładce Blog redagujesz posty, które będą widoczne na stronie bloga twojego sklepu. Ciekawe, angażujące teksty przyciągają klienta do marki i zachęcają do zakupów, a dodatkowo odpowiednio napisane wpływają na prawidłowe pozycjonowanie strony i widoczność sklepu w wyszukiwarce.

    Każdy wpis na blogu posiada zakładkę Pozycjonowanie w której możesz określić tytuł strony, META Description oraz wskazać strukturę adresu URL do wpisu
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    Pozycjonowanie wpisów bloga może odbywać się zgodnie z konfiguracją wskazaną w ogólnym pozycjonowaniu strony sklepu (patrz punkt 1). Konfiguracja bezpośrednio we wpisie nadpisuje ustawienia ogólne i może być bardziej precyzyjna.

    Więcej o konfiguracji bloga i prezentowaniu jego treści przeczytasz tutaj.

    4. Strony informacyjne

    Z poziomu panelu administracyjnego sklepu Shoper możesz tworzyć dodatkowe strony opisowe takie jak strona “O nas”. Aby korzystać z edytora stron przejdź do zakładki Wygląd i treści > Strony informacyjne.Dzięki edytorowi HTML możesz dodać elementy wspierające pozycjonowanie zawartości stron. Ponadto każda stworzona strona umożliwia jej indywidualną konfigurację w zakładce Pozycjonowanie i edycję poniższych elementów:

    • Tytuł strony (title)
    • META Description
    • META Keywords
    • Adres URL

    Zobacz nasze porady jak dobrze i ciekawie napisać stronę o firmie tutaj.

    5. Nagłówki H1, H2

    Nagłówki H1 wskazują Google, na które treści ma zwracać szczególną uwagę w procesie pozycjonowania.

    WAŻNE: Nagłówek 1 (H1) jest tytułem. Jest unikatowy dla każdej podstrony i zgodnie ze sztuką pozycjonowania powinien być tylko jeden na każdą podstronę.

    Domyślnie w oprogramowaniu Shoper na karcie produktu nagłówkiem H1 jest NAZWA PRODUKTU
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    oraz NAZWA KATEGORII
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    W przypadku gdy nagłówek H1 jest systemowo nadany, w opisach produktów sugerujemy używać już tylko nagłówków H2 oraz H3. Dodatkowo możliwość uzupełnienia nagłówków H1 i H2 (oraz H3) w tekście na blogu, stronie informacyjnej, opisie kategorii, opisie produktu itd. znajduje się w edytorze tekstowym
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper

    Szersze informacje na temat różnic i praktycznego zastosowania nagłówków najdziesz na naszym Uniwersytecie Shoper:
    Jak tworzyć opisy produktów – artykuł omawia szerzej czym różnią się od siebie poszczególne typy nagłówków i w jakich sytuacjach ich używać
    Jak pisać opisy kategorii w sklepie internetowym?

    6. Atrybut ALT dla zdjęć

    Każde zdjęcie dodane do galerii produktu może mieć ustawiony swój własny atrybut ALT (alternatywny opis zdjęcia)
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    Pozycjonowanie sklepow internetowych Shoper
    Dzięki nadaniu zdjęciu z galerii produktu indywidualnej nazwy, wzrasta prawdopodobieństwo wyświetlenia produktu w Google Grafika osobie, która poszukuje danego produktu wpisując podobny ciąg wyrazów. Regularne nadawanie ALT-ów wspomaga pozycjonowanie.

    Przy okazji zdjęć produktowych warto dodać, że sugerowana wielkość zdjęcia produktowego to 1000 px w przypadku dłuższego boku w formacie JPG lub PNG. Zdjęcia w optymalnych rozmiarach wpływają na szybkość ładowania sklepu, a co za tym idzie są jedną z wielu składowych wpływających na wyższą pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Oprogramowanie również kompresuje obrazy celem przyspieszenia ładowania stron, jednak optymalizacja grafik może również pomóc temu procesowi. Zalecamy optymalizację wagi zdjęć za pomocą narzędzi takich jak: TinyPNG czy Kompresja JPG.

    7. Szablon RWD dopasowany pod urządzenia mobilne

    Szablony sklepu projektowane są w technologii RWD (Responsive Web Design), co sprawia że ich przeglądanie jest intuicyjne i wygodne na każdym urządzeniu mobilnym oraz różnych rozdzielczościach standardowych ekranów. Google od marca 2021 r. indeksuje tylko strony posiadające wersję mobilną lub bardziej pożądaną RWD, a co za tym idzie nie wyświetla ich w wynikach wyszukiwania, co zdecydowanie przekłada się na większą liczbę potencjalnych klientów i sprzedaż w sklepie, który zadbał o responsywność.

    Szablony RWD, które masz do swojej dyspozycji w ramach oprogramowania Shoper, nie wymagają osobnej konfiguracji dla urządzeń mobilnych oraz monitorów. Technologia RWD pozwala na zarządzanie wyglądem sklepu w jednym miejscu, który w zależności od urządzenia na którym jest przeglądany dopasowuje się i rozmieszcza wszystkie elementy tak, aby strona prezentowała się atrakcyjnie, a nawigowanie użytkownika w sklepie było przyjemnym doświadczeniem.

    Jednym z czynników wpływających na pozycjonowanie jest również szybkość ładowania, na który wpływ mają między innymi rozmiary grafik. Standardowa szerokość szablonu graficznego to 1180 lub 1920px (szczegółowe informacje znajdziesz w opisie szablonu) w formacie JPG lub PNG, dlatego warto aby grafiki, które dodajesz były proporcjonalnie mniejsze.

    Każdy szablon graficzny daje możliwość stworzenia modułu HTML, który możesz utworzyć na dowolnej podstronie sklepu (np. na stronie głównej) i wypełnić treścią wspierającą pozycjonowanie.

    Zarządzanie modułami na podstronach sklepu jest opisane w tym miejscu.

    8. Obsługa dodatkowych języków w sklepie

    Każdy sklep Shoper daje możliwość konfiguracji dodatkowych wersji językowych. Każda z wersji językowych posiada swoje niezależne od innych języków ustawienia SEO, treści, czy frazy.

    Tutaj przeczytasz jak skonfigurować dodatkową wersję językową.

    Każda wersja językowa może również posiadać własną domenę, na pozycjonowaniu której możesz się skupić.

    Systemowe komunikaty sklepu tzw. frazy możesz zmienić według tej instrukcji.

    Każdą frazę można eksportować i importować do sklepu za pomocą formatu CSV.

    9. Szybkość ładowania sklepu

    Narzędzie Google Page Speed Insights badające szybkość ładowania stron nie ma zastrzeżeń co do szybkości ładowania serwerów na których działają sklepy Shoper.

    Warto jednak cały czas pracować nad optymalizacją ładowania sklepu i takimi elementami jak:

    • optymalizacja grafik i zdjęć
    • używanie tylko najpotrzebniejszych wtyczek i widgetów
    • korzystanie tylko z koniecznych integracji
    • instalacja tylko potrzebnych aplikacji i odinstalowanie nieużywanych
    • filmy oraz znaczniki iframe osadzające np. filmy z YouTube
    • optymalizacja dodatkowych skryptów JS wprowadzanych ręcznie i ograniczenie się do koniecznych

    Pamiętaj jednak, że sklep ma być przede wszystkim przyjazny dla klienta, dlatego musisz zachować równowagę pomiędzy użytecznością dla klienta, a wymogami Google, które często nie są jednoznaczne i nie analizują szczegółowo specyfiki oraz przeznaczenia danego oprogramowania.

    10. Certyfikat SSL

    Certyfikat SSL na stronie sklepu definiuje ją jako bezpieczną dla użytkownika oraz zwiększa wiarygodność i wartość witryny. Aktywny certyfikat SSL jest również wymagany w przypadku uruchamiania kampanii Google Ads. W sklepach bez aktywnego certyfikatu SSL najczęściej widoczny jest komunikat “Połączenie nie jest bezpieczne”.

    Sklepy Shoper działające w domenie technicznej shoparena są domyślnie objęte certyfikatem SSL, dla domeny własnej można go wykupić tutaj.

    11. Przekierowania 301

    Jeżeli wycofujesz jakiś produkt bądź kategorię z oferty, przed jej wyłączeniem bądź całkowitym usunięciem wykonaj przekierowanie 301. Dzięki temu po kliknięciu w wypozycjonowany w Google “stary” link, ruch zostanie przekierowany na nowy, wskazany przez Ciebie adres.

    Możliwość tworzenia przekierowań 301 znajduje się w zakładce Ustawienia > Przekierowania > Zaawansowane.

    Tworzenie przekierowań 301 opisane jest szerzej w tym artykule.

    Przekierowania 301 działają również w obrębie dodatkowych wersji językowych.

    12. Wbudowane integracje z Google i analityka SEO

    Oprogramowanie Shoper daje również możliwość integracji z takimi ważnymi z punktu pozycjonowania narzędziami jak:

     

    13. Aplikacje wspierające SEO

    Możesz zdecydować się na instalację dodatkowych aplikacji wspierających pozycjonowanie dostępnych w naszym App Store:

    • Aplikacja SEO Plugin pomoże ci zoptymalizować wygląd i treści stron twojego sklepu tak, aby były jeszcze lepiej widoczne w wyszukiwarce, a zintegrowany monitoring m.in. z Google Analytics pozwoli na analizę ruchu w obrębie poszczególnych podstron sklepu
    • Dzięki aplikacji Przyjazne adresy URL masowo wygenerujesz sprzyjające skutecznemu pozycjonowaniu przyjazne adresy URL

     

    14. Obsługa mikrodanych rich snippets i schema.org

    Oprogramowanie Shoper posiada wdrożone znaczniki danych strukturalnych i adnotacji Google schema.org.

    Dane strukturalne pozwalają Google, przeglądarkom i innym platformom internetowym odczytywać dane (tzw. mikrodane) z twojej strony i bezpośrednio pobierać dane produktów z twojego pliku HTML strony.

    Zobacz tutaj w jaki sposób Google odczytuję naszą strukturę mikrodanych.

    Więcej informacji na temat rich snippets znajdziesz pod tym linkiem.

    15.Kanoniczne adresy URL (canonnical)

    Tagi kanoniczne pomagają określić wyszukiwarce preferowaną stronę. Przykładowo, po wejściu w kategorię w zależności od wybranego widoku pojawiały się różne linki:
    http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9/1/name
    http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9/1/desc
    http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9/1/full

    Obecność tagu kanonicznego w oprogramowaniu powoduje, że obojętnie jaki byłby wybrany widok to dla Google będzie widoczny tylko jeden w takiej postaci:
    http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9

    Jeżeli dana strona posiada przyjazny adres URL, to tylko taki jest indeksowany przez Google.


    Integracje własne

    Zakładka Dodatki i integracje > Integracje własne pozwala zamieszczać własne skrypty oraz biblioteki JS i wdrażać integracje własne (np. z wykorzystaniem narzędzia Google Tag Manager), w sekcjach:

    • Nagłówek strony
    • Stopka strony, przed zamknięciem – przykład wykorzystania tutaj
    • Potwierdzenie złożenia zamówienia

    Do wprowadzanych w tym miejscu zmian podchodź świadomie, ponieważ nie są objęte naszym wsparciem technicznym.


    Zaawansowana edycja plików szablonów graficznych

    Każda skórka graficzna umożliwia dostęp do edycji zaawansowanej i plików .tpl, co pozwala umieszczać kody JavaScript w indywidualnych miejscach w sklepie. Pamiętaj jednak, że edycja plików TPL nie jest objęta naszym wsparciem technicznym. Aktualizacje mogą powodować nieprawidłowości w wyglądzie sklepu. Wywołane nieprawidłowości są procesem odwracalnym, natomiast wymagają dodatkowej wiedzy technicznej.

    Przetestuj sklep internetowy
    Shoper przez 14 dni za darmo

    Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności