Płatności i zwroty
Oprogramowanie Shoper umożliwia ręczne dodanie do zamówienia wpłaty wraz ze wskazaniem metody płatności oraz ręczne tworzenie zwrotów towarów wraz z oznaczeniem zwracanych środków pieniężnych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak ręcznie dodać wpłatę do zamówienia
- Jak wykonać zwrot do zamówienia
- Powiadomienia e-mail i zmiany statusów zamówień
I. Dodawanie wpłaty
Ręczne oznaczenie wpłaty możesz wykorzystać dla takich metod płatności jak:
- przelew tradycyjny – kiedy przelew zaksięguje się na twoim koncie bankowym,
- za pobraniem przy odbiorze – kiedy wpłata dotrze do ciebie,
- gotówką w przypadku odbioru osobistego – kiedy kupujący odbierze towar i za niego zapłaci,
oraz innych przypadków kiedy np. w wyniku błędu operatora płatności elektronicznych informacja o płatności nie zostanie przekazana automatycznie do sklepu.
- Przejdź do zakładki Obsługa sklepu > Zamówienia i odszukaj na liście zamówienie dla którego chcesz dodać wpłatę
- Kliknij w imię i nazwisko klienta zamówienia które nie zostało opłacone (kwota w kolorze czerwonym), aby przejść do edycji zamówienia
- W sekcji Podsumowanie zamówienia kliknij DODAJ WPŁATĘ aby dodać wpłatę od klienta
- Kwota zamówienia jest uzupełniana automatycznie i dotyczy całości zamówienia. Jeśli klient dokonywał wpłaty w kilku ratach / za pomocą różnych metod płatności, wybierz odpowiednią metodę płatności, w polu dodaj wpłatę wpisz kwotę i ZAPISZ – czynność możesz powtórzyć aby dodać kolejną część płatności
- Jeżeli zamówienie zostało opłacone w całości, to po dodaniu wpłaty w podsumowaniu zobaczysz informację opłacone (zielony kolor)
Jeżeli zamówienie zostało opłacone częściowo, to po dodaniu wpłaty w podsumowaniu zobaczysz informację opłacone częściowo (pomarańczowy kolor) oraz kwotę pozostałą do zapłaty. Żeby dodać kolejną wpłatę kliknij na ZARZĄDZANIE TRANSAKCJAMI
Kolory (czerwony, pomarańczowy, zielony) informujące o stanie wpłat dla poszczególnych zamówień są również widoczne z poziomu listy zamówień
- W oknie szczegółów płatności wybierz opcje DODAJ WPŁATĘ
- Kwota pozostała do opłacenia jest uzupełniona automatycznie. Ponownie wybierz metodę płatności i wpisz kwotę jeśli jest inna niż podana, zmiany ZAPISZ
- Po dodaniu płatności sklep wyświetli okno ze szczegółami wpłat, które można zamknąć X w prawym górnym rogu
II. Zarządzanie zwrotami
Podczas oznaczania w systemie sklepu zwrotu towaru, decydujesz czy:
- zwracasz do klienta całość lub tylko część kwoty,
- towar ma powrócić na magazyn sklepu do ponownej sprzedaży.
UWAGA: Ręczne oznaczenie zwrotu w systemie nie powoduje faktycznego wykonania przelewu na konto klienta, taki przelew musisz zlecić samodzielnie z konta bankowego sklepu. Możliwość realizacji przelewu w ramach zwrotu dostępna jest tylko w ramach Shoper Płatności, o czym przeczytasz tutaj.
- Żeby wprowadzić zwrot płatności i/lub towaru przejdź do zakładki Obsługa sklepu > Zamówienia
- Kliknij w imię i nazwisko klienta zamówienia dla którego chcesz wykonać zwrot, aby przejść do edycji zamówienia
- W sekcji Podsumowanie zamówienia kliknij ZARZĄDZANIE TRANSAKCJAMI
- Aby dokonać zwrotu kliknij przycisk ZWROT
- Wskaż:
- liczbę produktów do zwrotu – jeżeli pozostawisz pole puste zwrot na wskazaną przez ciebie kwotę zostanie zapisany ale produkt nie wróci do magazynu,
- opcjonalnie kwotę zwrotu za dostawę produktu,
- zwracaną kwotę w polu Zwrot – system automatycznie podaje kwotę zwrotu zgodnie z ceną towaru, jeśli kwota ma być inna popraw ją ręcznie,
- opcjonalnie powód zwrotu (widoczny w zamówieniu),
- czy do klienta ma zostać wysłane powiadomienie e-mail o zwrocie,
- czy towar ma wrócić na magazyn (opcja niedostępna jeżeli pozostawisz puste pole przy liczbie produktów do zwrotu).
Po uzupełnieniu wszystkich danych kliknij przycisk ZWROT – pamiętaj o zleceniu zwrotu pieniężnego przelewem z konta bankowego twojego sklepu
- Po wykonaniu zwrotu w szczegółach płatności znajdą się wszystkie informacje o wpłatach i zwrotach
- Informacja o zwróconej kwocie jest również widoczna na karcie zamówienia
III. Powiadomienia e-mail i zmiany statusów zamówień
Powiadomienie e-mail do klienta o odnotowaniu płatności
Po dodaniu płatności do zamówienia, system sklepu wysyła do klienta wiadomość e-mail z potwierdzeniem płatności.
Treść tej wiadomości znajdziesz w Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > E-maile do klientów sklepu > Potwierdzenie płatności.
Powiadomienie e-mail do klienta o dokonaniu zwrotu
Po dokonaniu zwrotu, jeżeli zaznaczona została opcja Wyślij powiadomienie e-mail do klienta, system sklepu wysyła do klienta wiadomość e-mail z potwierdzeniem wykonania zwrotu.
Treść tej wiadomości znajdziesz w Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > E-maile do klientów sklepu > Potwierdzenie wykonania zwrotu.
Zmiana statusu zamówienia po otrzymaniu płatności
Oprogramowanie umożliwia automatyczną zmianę statusu zamówienia po otrzymaniu płatności, na wskazany przez ciebie.
Konfiguracja tego ustawienia znajduje się w zakładce Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk > Zmień status zamówienia po otrzymaniu płatności
Zmiana statusu zamówienia po dokonaniu zwrotu
Oprogramowanie umożliwia automatyczną zmianę statusu zamówienia po dokonaniu zwrotu, na wskazany przez ciebie.
Konfiguracja tego ustawienia znajduje się w zakładce Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk > Zmień status zamówienia po dokonaniu zwrotu
UWAGA: Status zamówienia ulegnie zmianie po wykonaniu zwrotu na pełną kwotę zamówienia
Może zainteresować cię również:
Aplikacja: Zwroty i reklamacje
Shoper Płatności: Transakcje i zwroty