Wypróbuj za darmo

    Kompendium wiedzy o domenach

    Artykuł podzielony jest na następujące sekcje:

    1. Czym jest domena?
    2. Czym jest subdomena?
    3. Co to jest DNS?
    4. Co to są rekordy domeny, jakie są typy rekordów i do czego służą poszczególne typy rekordów domen?
    5. Pod jakim adresem powinien znajdować się sklep internetowy (jak wybrać domenę)?
    6. Jak od nas kupić domenę i z jakimi kosztami jest to związane?
    7. Jak podłączyć domenę pod sklep?
    8. Problemy wynikające z nieprawidłowej konfiguracji domeny
    9. Poczta we własnej domenie
    10. Dodatkowe strony internetowe w domenie sklepu

    Czym jest domena?

    Domena internetowa (adres internetowy) – pozwala na określenie twojej tożsamości lub twojej działalności w sieci. Dodatkowo pozwala na definiowanie dodatkowych usług w ramach wybranego adresu, np. adres poczty elektronicznej. Z definicji jest to ciąg nazw systemu Domain Name Serwer (DNS) wykorzystywany w Internecie, składający się z nazwy oraz końcówki np. shoper.pl. Nazwa domeny może być dowolna jeśli tylko jest niezarejestrowana przez inną osobę lub firmę, natomiast rozszerzenie należy wybrać z dostępnych u danego rejestratora domen. Na polskim rynku dostępne są u każdego rejestratora domen końcówki .pl i com.pl.


    Do czego można wykorzystać domenę?

    Z domeną możesz powiązać wiele użytecznych usług, do najpopularniejszych należą:

    • adres strony internetowej, sklepu, bloga itp. np. twojafirma.pl;
    • konta pocztowe, np. [email protected];
    • subdomeny, np. blog.twojafirma.pl;
    • kont0 FTP, które daje możliwość zarządzania plikami umieszczonymi na serwerze.


    Oznaczenia .pl, .com.pl, itp.

    Domenę możesz zakupić z różnymi rozszerzeniami. Najpopularniejsze rozszerzenia na rynku polskim to .pl i .com.pl. Twoja domena może mieć bardziej regionalny charakter jeśli wybierzesz końcówkę dla twojego miasta np. .krakow.pl. Jeśli grupą docelową są nie tylko osoby z Polski, warto zastanowić się nad domeną z końcówką .eu lub .com. Do często używanych rozszerzeń należą także:

    • .org – dla organizacji;
    • .net – głównie dla firm związanych z siecią Internet;
    • .edu – dla instytucji edukacyjnych.

     

    Czym jest subdomena?

    Subdomena to adres internetowy utworzony w ramach zakupionej domeny. Adres subdomeny jest zakończony w każdym przypadku nazwą domeny. Na przykład dla domeny shoper.pl, można utworzyć dodatkowe adresy:

    • demo.shoper.pl – subdomena utworzona na potrzeby wersji demo;
    • blog.shoper.pl – subdomena utworzona na potrzeby bloga.

    Każdy właściciel domeny ma możliwość tworzenia subdomen we własnym zakresie lub za pośrednictwem działu obsługi klienta firmy hostingowej i/lub rejestratora domen.

    Co to jest DNS?

    Domain Name System – w polskim tłumaczeniu system nazw domenowych. DNS identyfikuje nazwy domen internetowych i ich powiązania z adresami IP, zamienia adresy (nazwy domen) ogólnie znanych np. shoper.pl na adresy IP obowiązujące w sieciach komputerowych np. 62.129.244.68. Z technicznego punktu widzenia jest to system protokołów, serwerów i usług które obsługują bazę danych adresów sieciowych.

    Co to są rekordy domeny, jakie są typy rekordów i do czego służą poszczególne typy rekordów domen?

    Z usługą domeny powiązanych jest wiele usług, które domyślnie działają w ramach jednego serwera. Rekordy domeny dają możliwość szczegółowej konfiguracji tych usług. Dzięki konfiguracji rekordów możesz przekierować wybraną usługę na inny serwer.


    Rekord A

    Rekord hosta, jest to główny rekord systemu DNS. Łączy ze sobą domenę lub subdomenę z adresem IP. Jeśli zmienisz tylko rekord A domeny na wybrany adres IP serwera zewnętrznego, zachowasz na obecnym serwerze możliwość korzystania ze wszystkich innych usług (poczta, FTP, itd.).


    Rekord MX

    Rekord wymiany poczty, z ang. Mail Exchange. Jeśli nie chcesz korzystać z usługi poczty na serwerze gdzie utrzymujesz domenę, możesz za pomocą rekordu MX przekierować pocztę na inny serwer. W niektórych przypadkach trzeba dodać nawet kilka rekordów MX. Jeśli wiadomości nie można dostarczyć za pomocą rekordu o pierwszym priorytecie, używany jest rekord o drugim priorytecie, itd. Dla każdej domeny istnieje możliwość zdefiniowania zewnętrznego serwera obsługującego pocztę elektroniczną. Konfiguracja taka polega na dodaniu / zmianie rekordu MX do wpisów domeny.


    Rekord SOA

    Start of Authority – w tym rekordzie zapisane są dane identyfikujące domenę.


    Rekord NS

    Name Server – są to rekordy serwerów nazw. Określają, które serwery będą przekazywać informacje DNS domeny. Dla każdej domeny muszą być zdefiniowane dwa rekordy NS. Najczęściej są to rekordy NS podstawowego i pomocniczego serwera nazw. Rekordy NS są aktualizowane u rejestratora domeny / firmy hostingowej, a ich aktualizacja zaczyna obowiązywać po około 24-72 godzinach.


    Rekord CNAME

    Alias do innego hosta. Rekordy CNAME, czyli rekordy nazw kanonicznych (ang. Canonical Name) są aliasami rekordów A. Wariant ten jest wykorzystywany w przypadku chęci przekierowania określonych wywołań na innego hosta. Dla każdego rekordu CNAME można wybrać alias i hosta. Rekordy CNAME stosuje się między innymi do konfiguracji aliasu dla domen z prefiksem www., aby wpisanie adresu zarówno z prefiksem www. jak i bez niego powodowało wyświetlenie tej samej strony www.

    Pod jakim adresem powinien znajdować się sklep internetowy i jak wybrać domenę?

    Nowa domena

    W przypadku zakupu nowej domeny należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Domena jest ważną częścią marki, warto aby adres był łatwy do zapamiętania i kojarzył się z profilem działalności. Domena nie powinna zawierać polskich znaków, nie powinna zawierać również „24”, „online”, „e-„, itp., oraz znaków niedozwolonych. Dozwolona ilość znaków 3-63.


    Domena już istnieje

    W przypadku posiadania własnej domeny istnieje możliwość podpięcia jej pod sklep. Rejestrator domeny powinien udostępnić w swoim panelu opcje konfiguracyjne dla domeny, pozwalające zmienić jej adresy serwerów DNS co będzie skutkować wyświetlaniem się sklepu pod wskazanym adresem.


    Tworzenie subdomeny

    Dla posiadanej domeny, możesz utworzyć subdomenę i podpiąć ją pod sklep. W panelu zarządzania domeną lub za pośrednictwem działu obsługi klienta w firmie hostingowej / rejestratora domeny, powinna być dostępna możliwość utworzenia subdomeny.

    Jak kupić domenę w Shoper i z jakimi kosztami jest to związane?

    Nową domenę możesz wykupić (zarejestrować) w Shoper na kilka sposobów.

    Najłatwiej podczas zakładania i zakupu sklepu w dowolnym pakiecie. W tym przypadku istnieje możliwość samodzielnego sprawdzenia dostępności wybranego adresu z końcówkami .pl i .com.pl. W każdej chwili, także po uruchomieniu sklepu, domenę możesz kupić bezpośrednio w panelu sklepu Shopera, a także poprzez kontakt z Działem Obsługi Klienta Shoper.

    1. Przejdź do Ustawienia > Ogólne > Domeny
    2. W prawym górnym rogu kliknij KUP NOWĄ DOMENĘ
    3. Wprowadź nazwę domeny, którą chcesz zarejestrować
    4. Wybierz metodę płatności, kliknij Zamawiam i postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami na ekranie, aby zakończyć proces zakupowy.


    Rejestracja wolnej domeny

    Po rejestracji domeny, adres jest własnością osoby, na którą został zarejestrowany. Właściciel domeny ma możliwość dowolnego rozporządzania domeną również w sensie formalnym. Domenę można sprzedać innemu właścicielowi (cesja domeny) lub przenieść do innego rejestratora domen (innej firmy która zajmuje się obsługą domen).


    Zakup zajętej domeny (zarejestrowanej przez inny podmiot)

    W sieci istnieją giełdy domen. Są to serwisy za pośrednictwem których możesz zakupić domenę, która ma aktualnie właściciela. Przykładowa giełda domen dostępna jest pod linkiem: http://premium.pl/gielda/. Na giełdzie można wykupić domenę od obecnego właściciela, trzeba jednak pamiętać że w większości przypadków cena będzie wyższa niż w przypadku zakupienia wolnej domeny. Druga możliwość zakupienia zajętej domeny, to bezpośredni kontakt z właścicielem domeny. Dane właściciela są możliwe do odnalezienia dzięki serwisom które udostępniają informacje WHOIS, np. https://www.dns.pl/whois czy też bardziej zaawansowane jak http://mxtoolbox.com.


    Przedłużanie ważności domeny

    Zakup i rejestracja domeny zapewnia roczne utrzymanie domeny. W przypadku większości domen oferowane są promocje, dzięki którym utrzymanie domeny w pierwszym roku nie wiąże się wysokimi kosztami. Aby zapewnić ciągłość działania sklepu lub strony internetowej, należy pamiętać o przedłużeniu domeny (u większości dostawców powinny przychodzić powiadomienia). Jeśli nie uda się przedłużyć domeny w terminie, domena wygasa i wszystkie związane z nią usługi nie są aktywne (strony internetowe, poczta, konta FTP itd.). Domenę zwykle można odnowić do 30 dni od jej wygaśnięcia (co wiąże się z dodatkową opłatą reaktywacyjną), po tym okresie jest blokowana losowo na 1-5 dni (w tym czasie nie można jej odnowić ani zarejestrować). Po zakończeniu okresu blokowania domena trafia do puli domen wolnych i jest dostępna do zakupu i rejestracji dla wszystkich.

    Jak podłączyć domenę pod sklep?


    Domena w Shoper S.A.

    Po zakupie domeny w Shoper S.A. (shoper.pl), zostanie ona automatycznie podpięta do sklepu w którym została zakupiona do 24 godzin od zaksięgowania wpłaty. Jeżeli chcesz przepiąć domenę do innego sklepu Shoper lub strony poza Shoper, skontaktuj się z z naszym Działem Obsługi Klienta.


    Domena u innego operatora

    Jeżeli posiadasz domenę zarejestrowaną u zewnętrznego operatora i chcesz ją podpiąć do swojego sklepu Shoper postępuj zgodnie z instrukcją dostępną tutaj. Informacje na temat zmiany konfiguracji domeny powinny również znajdować się w Dziale Pomocy operatora u którego masz domenę. Warto również skontaktować się z Działem Obsługi Klienta operatora (telefonicznie lub przez formularz kontaktowy) i zapytać w jaki sposób możesz zmienić konfigurację swojej domeny tak by mogła wskazywać na twój sklep Shoper.

    Problemy wynikające z nieprawidłowej konfiguracji domeny


    Poczta nie dochodzi, przychodzą do mnie wiadomości zwrotne

    Jeśli poczta nie dochodzi do adresata lub właściciela skrzynki, w pierwszej kolejności zorientuj się czy nadawca takiej wiadomości otrzymuje wiadomość zwrotną wysyłaną automatycznie przez serwer pocztowy tylko w określonych przypadkach. Poniżej znajdują się 4 główne powody dlaczego wiadomość nie mogła zostać dostarczona:

    • unroutable address – adres nie istnieje (zazwyczaj błąd w adresie lub literówka) lub nie jest dostępny w danym momencie (np. jeśli domena nie został opłacona);
    • mailbox full/mailbox quota exceeded – skrzynka przepełniona, konto adresata wymaga usunięcia wiadomości ponieważ dostępna przestrzeń jest wykorzystana;
    • the attachment size exceeds the allowable limit – załącznik przekroczył limit dopuszczalny przez serwer nadawcy;
    • spamcannibal lub podobne nazwy – serwer nadawcy znajduje się na spam liście uwzględnianej przez serwer odbiorcy, w związku z tym wiadomość nie może zostać przyjęta.

    Jeśli w wiadomości zwrotnej znajduje się inny powód należy skontaktować się z administratorem serwera obsługującego pocztę. Możesz również poszukać informacji samodzielnie w Google wpisując w wyszukiwarkę kod błędu.


    Przekierowania

    Jeżeli na zewnętrznym serwerze ma zostać realizowana wysyłka mailowa za pomocą serwera pocztowego Shoper oraz innych, to w rekordzie SPF należy umieścić następującą wartość:

    include:_spf.dcsaas.net


    Konta pocztowe

    Jeśli została zmieniona konfiguracja domeny (DNS lub MX) na serwery Shoper (shoper.pl), należy ponownie utworzyć skrzynkę pocztową w sklepie Shoper w zakładce Ustawienia > Ogólne > Konta pocztowe > w prawym górnym rogu Dodaj konto pocztowe. W polu Nazwa konta podaj przedrostek konta np. biuro, sklep lub inną nazwę, ustal hasło i kliknij DODAJ.


    Strona sklepu nie pojawia się za każdym razem (tylko dla części klientów jest dostępna)

    Jeśli występuje problem z usługami, należy sprawdzić konfigurację DNS. Pola adresów DNS nie mogą zawierać podwójnych wpisów, dla przykładu jeśli domena została przekierowana na adresy DNS Shoper (shoper.pl) w konfiguracji powinny znajdować się wyłącznie dwa adresy: ns1.dcsaas.net oraz ns2.dcsaas.net. Problem może się pojawić również w przypadku rekordu A przypisanego dla domeny lub subdomeny. Aby uniknąć takiej sytuacji należy sprawdzić czy w konfiguracji domeny lub subdomeny jest przypisany tylko jeden rekord z adresem IP. Wszystkie rekordy które nie wskazują na właściwy adres IP należy usunąć.


    Strona niewidoczna pod adresem z www. lub bez www.

    Jeśli dokonujesz zmiany konfiguracji rekordu domeny lub subdomeny, w przypadku niektórych serwerów jest wymaganie aby dodać dwa rekordy domeny. Przykład dla domeny shoper.pl: 1 rekord shoper.pl adres IP 2 rekord www.shoper adres IP.

    Poczta we własnej domenie


    Tworzenie kont pocztowych w Shoper (shoper.pl)

    Skrzynki pocztowe utworzysz w panelu administracyjnym swojego sklepu w zakładce Ustawienia > Ogólne > Konta pocztowe, zgodnie z instrukcją dostępną tutaj.

    Dodatkowe strony internetowe w domenie sklepu

    Jeśli domena jest przekierowana na serwer Shoper na którym znajduje się sklep (przekierowanie DNS), w panelu administracyjnym sklepu możesz utworzyć dodatkowe subdomeny, które z kolei mogą wskazywać na inny serwer (zewnętrzne serwisy / strony www). Przykładowo, jeżeli chcesz utworzyć blog lub firmową stronę poza systemem Shoper ale w adresie domeny sklepu, w panelu sklepu możesz utworzyć subdomenę i przekierować ją tak, aby wyświetlała zewnętrzną stronę www. Instrukcja jak utworzyć subdomenę w Shoper i ją przekierować, znajduje się tutaj.

    Jeśli domena jest skierowana na inne niż Shoper serwery DNS, możliwość tworzenia subdomen oraz konfiguracja rekordów domeny znajduje się po stronie dostawcy serwera i/lub w panelu zarządzania domeną.


    Informacje o domenach oraz certyfikacie SSL omówiliśmy na kanale Youtube w wideoporadniku:

    Przetestuj sklep internetowy
    Shoper przez 14 dni za darmo

    Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności