Wakacyjna kampania email marketingowa w e-sklepie

Agnieszka Lekszycka
Agnieszka Lekszycka
August 5, 2017
Wakacyjna kampania email marketingowa w e-sklepie

Okresowe kampanie promocyjne zazwyczaj oznaczają wzrost sprzedaży w e-sklepie. Czy są to promocje świąteczne, wiosenne wietrzenia magazynów lub wyprzedaże noworoczne to odbiorcy niemal zawsze reagują na nie pozytywnie. Być może skuteczność tych kampanii związana jest z dużo niższymi cenami niż zazwyczaj lub ogólnie przyjętą zasadą, że jest to okres promocyjny i odbiorcy są po prostu do nich przyzwyczajeni. Podobnie jest w przypadku promocji wakacyjnej. Z tym, że rządzi się ona trochę innymi prawami. Należy zatem zaplanować ją w trochę inny sposób i pamiętać o kilku elementach, które mogą zdecydować o jej sukcesie.

Wersja mobilna newslettera

Jeżeli do tej pory w mailingach e-sklepu nie była uwzględniana wersja mobilna to promocja letnia jest najlepszą okazją żeby to zmienić.Z ostatniego raportu GetResponse “Email w biegu” można dowiedzieć się, że użytkownicy smartfonów najczęściej wykorzystują je (oprócz wykonywania połączeń telefonicznych) do sprawdzania poczty email (18,3%). Ponadto, 63,3% użytkowników wykorzystujących smartfony do sprawdzania poczty email, prowadzi za ich pomocą aktywną korespondencję emailową (wysyła i odbiera wiadomości email). A niemal 68% wykorzystuje smartfony do sprawdzania zarówno korespondencji służbowej, jak i prywatnej. Ponadto, zdecydowana większość (70,5%) użytkowników wykorzystujących smartfony do sprawdzania poczty email, robi to regularnie z taka samą intensywnością przez wszystkie dni tygodnia.Analizując powyższe dane można śmiało założyć, że wysłane do subskrybentów newslettery mogą być przez nich przeglądane na plaży, przy hotelowych basenach, podczas pływania kajakiem lub w przerwie wyprawy w góry. Oznacza to, że jeśli będą mieli najmniejszy problem z odczytaniem wiadomości, to najprawdopodobniej od razu ją usuną lub w ogóle o niej zapomną i przejdą do następnej wiadomości.Dlatego, tworząc wiadomość do promocji letniej, należy pamiętać o kilku elementach, dzięki którym wyświetli się ona poprawnie na urządzeniach mobilnych. Nie wolno zapominać, że palec to nie jest kursor i wbrew pozorom nie działa on tak samo jak nawigacją myszką. Warto zatem stosować się do poniższych wskazówek:

  • ograniczyć wezwania do działania (CTA) do 1-2
  • zredukować wagę emaila do 20 kB
  • temat wiadomości zawrzeć w maksymalnie 60 znakach
  • upewnić się, że kreacja wiadomości nie jest szersza niż 640 pikseli
  • przygotować “mobilną wersję” landing page (strony docelowej), aby odbiorca po kliknięciu przycisku “Kup Teraz” nie trafiał w “ślepą uliczkę”
  • klikalne ikony nie powinny być mniejsze niż 29 x 44 pikseli
  • zalecany rozmiar czcionki w nagłówkach z hasłami to min. 30 punktów.

Połóż duży nacisk na temat

Jak już zostało wspomniane, wysłana wiadomość może zostać przeczytana przez znaczną grupę listy mailingowej w trakcie urlopu. Będą oni wówczas “skanować” skrzynkę odbiorczą w poszukiwaniu ważnych wiadomości, które muszą przeczytać i ewentualnie odpowiedzieć na nie natychmiast. Jest to moment, w którym powinni zwrócić uwagę właśnie na Twoją wiadomość. Temat powinien wyraźnie wyróżniać się spośród pozostałych. Wszystko zależy od kreatywności nadawcy i rodzaju sprzedawanego asortymentu. Można postawić wszystko na jedną kartę i zamiast typowych tematów: Nowości w sklepie X, Letnia promocja w sklepie X, Wakacyjne ceny tylko do końca tygodnia, spróbować bardziej “urlopowej” nomenklatury, np. Wybierasz się na urlop? Zobacz czy o wszystkim pamiętałeś! , Planujesz urlop? Zobacz co jeszcze może Ci się przydać , Jesteś właśnie na urlopie? Zobacz jak możesz uatrakcyjnić swój wypoczynek! To są tylko przykładowe tematy, które mogą być modyfikowane w zależności od rodzaju sklepu i sprzedawanego asortymentu.

Im mniej treści, tym lepiej.

Planując całą kreację warto cały czas pamiętać o odbiorcach, którzy mogą być właśnie na wakacjach, więc będą pobieżnie przeglądać otrzymane wiadomości otwierając co którąś z nich. Najlepiej, aby treść tej wiadomości była skondensowana w wyjątkowo krótkim komunikacie, który natychmiast wyjaśni czego dotyczy. Ważne, aby wiadomość zawierała wyraźne wezwanie do działania (Call to Action). W ten sposób odbiorca po zapoznaniu się z treścią będzie mógł od razu wykonać oczekiwane działanie.

Ogranicz wysyłane wiadomości do niezbędnego minimum

Latem internauci rzadziej logują się do serwisów, robią zakupy i przeglądają maile. W związku z tym nie należy szafować zbyt dużą ilością wiadomości wysyłanych w okresie letnim, a wręcz ograniczyć się do niezbędnego minimum. Z danych eMarketer wynika, że blisko 50% odbiorców otrzymujących dużą ilość newsletterów w czasie wakacyjnego urlopu usuwa je bez czytania, oznacza jako spam lub rezygnuje z dalszej subskrypcji. Nikt w końcu nie lubi po powrocie z urlopu przekopywać się przez maile. A co jeśli kilka (lub co gorsza kilkanaście) z nich będzie od tego samego e-sklepu? Zostaną one uznane zapewne za spam – mimo, że wcale tak nie będzie.Lepiej niech będą to dwie wiadomości zaplanowanej dobrze kampanii promocyjnej, niż sześć zawierających zwykłą promocję oferty e-sklepu.

Newsletter wcale nie musi tylko sprzedawać

Letnia kampania promocyjna nie musi polegać stricte na promocji oferty e-sklepu. Można spróbować w okresie wakacyjnym położyć nacisk na budowanie relacji z odbiorcami, które zaprocentują w przyszłości wyższym wskaźnikiem konwersji.Na początek w wysyłanych mailingach można zaznaczyć, że doskonale zdajecie sobie sprawę, że są wakacje, dlatego promocje sprzedażowe odkładacie na później, a teraz macie kilka cennych wskazówek lub porad, które mogą przydać się w czasie urlopu. W zależności od rodzaju sprzedawanego asortymentu mogą to być np.:

  • o czym należy pamiętać wybierając się na biwak, plażę lub w góry – w przypadku e-sklepów odzieżowych
  • wskazówki fotograficzne od profesjonalistów (np. jak robić zdjęcia nad wodą) w przypadku e-sklepów ze sprzętem fotograficznym
  • bezpieczne opalanie – rady od profesjonalnych kosmetyczek – dla e-drogerii lub e-aptek
  • jak przygotować rower na wyprawę – dla e-sklepów ze sprzętem rowerowym

Z kolei innym pomysłem jest zorganizowanie konkursu z ciekawymi nagrodami. Może on dotyczyć np. wakacyjnego zdjęcia przedstawiającego produkty e-sklepu w różnej perspektywie. Ważne jednak aby sam pomysł na konkurs angażował odbiorców. Można również poszerzyć pole działania i planowany konkurs przenieść również na social media.Przedstawione w artykule pomysły można dowolnie modyfikować, łączyć i rozbudowywać w zależności od potrzeb i kreatywności. Niezmienne powinny zostać tylko dwie zasady: wersja mobilna mailingu i ograniczona ilość wysyłanych wiadomości.Artykuł przygotowany we współpracy z GetResponse - specjalistą w dziedzinie e-mail marketingu.

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.