TikTok - jak promować swój sklep online w aplikacji?

Marta Mazurowska
Marta Mazurowska
May 2, 2022
TikTok - jak promować swój sklep online w aplikacji?

Polski rynek e-commerce od początku pandemii przeżywa prawdziwy rozkwit. Coraz więcej nowych przedsiębiorców zakłada własne sklepy internetowe lub decyduje się na przeniesienie już istniejących biznesów do sieci. Łatwo się domyślić, że rosnąca w ten sposób konkurencja wymaga od firm dodatkowych działań i jeszcze większej kreatywności w zdobywaniu klientów.

Najlepszym sposobem na dotarcie do konsumentów jest po prostu bycie tam, gdzie oni – czyli przede wszystkim w mediach społecznościowych. Właśnie dlatego social selling stał się jednym z najważniejszych nurtów e-handlu. Warto z niego skorzystać.

Sklep i TikTok, czyli social commerce

Co znaczy social commerce? To przede wszystkim wyjście naprzeciw potrzebom klienta. Nie czekasz, aż ten zacznie szukać twoich produktów – sam do niego przychodzisz za pomocą serwisów społecznościowych. W ten sposób możesz też obserwować zachowania kupujących, poznawać ich potrzeby i dostosowywać do nich swoją ofertę. Co więcej, dzięki obecności w social mediach nawiązujesz kontakt z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Budujesz też rozpoznawalność swojej marki i kreujesz jej pozytywny, autentyczny wizerunek – a ten konsumenci cenią coraz bardziej.

Obecnie najczęściej wykorzystywanym w social commerce kanałem są reklamy Facebook Ads. Dużą popularnością cieszą się też marketplace’y Facebooka i Instagrama, które możesz zintegrować ze swoim sklepem internetowym. Jednak wśród głównych mediów społecznościowych pojawił się nowy gracz, który już od kilku lat stopniowo wysuwa się na prowadzenie. Mowa oczywiście o TikToku.

Dowiedz się, jak sprzedawać w innych mediach społecznościowych

Co to jest TikTok?

Czy wiesz, kiedy powstał TikTok? Został stworzony w 2016 roku w Chinach na podstawie aplikacji wcześniej znanej jako Musical.ly. Dzisiaj to najmłodszy, ale też zdobywający rekordową popularność, serwis społecznościowy na świecie. Aplikacja TikTok została stworzona z myślą o urządzeniach mobilnych, z których w wolnym czasie korzystamy już chętniej niż z komputerów. Na tym polega właśnie jeden z sekretów popularności tej platformy. 

Co wyróżnia TikToka? Przed wszystkim rodzaj treści i sposób ich konsumpcji. Aplikacja TikTok pozwala użytkownikom z całego świata tworzyć i wykorzystywać nowe trendy oraz nagrywać filmy z różnymi utworami i efektami. Znajdziesz tam krótkie materiały wideo (tzw. tiktoki) od 15 sekund do 3 minut – czyli idealne do szybkiego przeglądania w trwamwaju, w kolejce do kasy czy podczas lunchu.

Dodatkowo TikTok pozwala twórcom nawiązywać bezpośredni kontakt z obserwatorami poprzez polubienia, komentarze czy udostępnienia filmów, również w innych kanałach społecznościowych. Dlatego serwis stanowi świetne narzędzie do szerzenia świadomości marki i budowania jej autentyczności razem z użytkownikami.

Kto korzysta z TikToka

Gdy kilka lat temu TikTok pojawił się w Polsce, mało kto postrzegał go jako miejsce, w którym warto szukać odbiorców produktów czy usług swojej marki. Platforma, na której początkowo dominowały trendy taneczne i muzyczne, była uznawana za chwilową modę i rozrywkę dla nastolatków. Sam TikTok niechętnie przyznawał wówczas, że korzystają z niego przede wszystkim osoby bardzo młode. Teraz profil użytkownika wygląda zgoła inaczej, a wraz z nim zmienił się potencjał reklamowy aplikacji.

Globalna liczba użytkowników aplikacji TikTok to już ponad 3 miliardy. Według raportu Gemius już ponad 8 milionów Polaków miało styczność z tym medium. Obecnie na platformie dominują osoby w przedziale 18-34 lat, a zaraz po nich młodzież w wieku 13-17 lat. Ale nie brakuje również reprezentantów starszych pokoleń, nawet osób 60+, kręcących popularne tiktoki.

Wśród użytkowników pojawiają też specjaliści rozmaitych branż – kosmetyczki, fotografowie, lekarze, cukiernicy, mechanicy, youtuberzy, doradcy podatkowi, psycholodzy, behawioryści. Z rosnącej publiczności korzystają oczywiście znani celebryci, artyści i gwiazdy światowego formatu. Słowem – wszyscy. W tej przestrzeni może zaistnieć marka z każdej, nawet najbardziej niszowej branży.

Takie fakty oznaczają tylko jedno – aplikacja TikTok nie jest już mało ważnym serwisem zarezerwowanym wyłącznie dla dzieci czy młodzieży. To godny konkurent Facebooka, i to z jeszcze większym potencjałem. Jeśli więc zastanawiasz się, czy Twoi klienci są na TikToku, odpowiedź niezależnie od branży brzmi prawdopodobnie: „tak, są – albo będą już niedługo”.

7 powodów, dla których warto być na TikToku

  • Twojej konkurencji jeszcze nie ma na TikToku

Chociaż marketingowcy nie mają już wątpliwości, że TikTok stał się społecznościowym gigantem i koniecznie trzeba to wykorzystać, większość polskich firm wciąż go nie docenia. Skupiają się na Instagramie, Facebooku, Pintereście czy Linkedinie i nie wiedzą, jak podejść do nowego medium. To właśnie szansa dla twojego sklepu. Kiedy twoja konkurencja śpi albo wciąż się waha, ty możesz jako jeden z pierwszych – lub nawet pierwszy – w swojej branży zaistnieć na TikToku i już gromadzić odbiorców.

  • Na TikToku łatwo się wybić

Ponieważ na TikToku twórców wciąż jest stosunkowo niewielu, a oglądających szybko przybywa, bez większego trudu możesz zebrać tu spore zasięgi organiczne. Pomagają w tym same algorytmy aplikacji, które szybko uczą się zainteresowań użytkownika i na bieżąco podpowiadają mu treści tematycznie, nie chronologicznie. Dzięki temu twoje tiktoki mogą zbierać wyświetlenia nawet wiele tygodni, podczas gdy na Instagramie posty żyją ledwo kilka godzin. Dlatego kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy odsłon to na nowej platformie wcale nie takie rzadkie wyniki.

  • Cokolwiek sprzedajesz, na TikToku znajdziesz fanów

Wiesz już, że na TikToku może zaistnieć każdy. Tutaj swoich amatorów znajdzie nawet najbardziej nietypowy content. Sprzedajesz w sieci ręcznie haftowane dekoracje i chcesz pokazać swój proces twórczy? A może prowadzisz sklep internetowy z hydrauliką i znasz mnóstwo remontowych sztuczek? Cokolwiek robisz i cokolwiek masz w swojej ofercie, możesz liczyć, że algorytmy i trendy z TikToka dowiozą twój content do odpowiednich odbiorców. Liczy się tylko to, by twoje treści były wartościowe, zapewniające rozrywkę lub ciekawą wiedzę.

  • Nie musisz inwestować w drogi sprzęt, by sprzedawać na TikToku

Jeśli martwisz się, że nie stać cię na działania na TikToku, bo brakuje ci profesjonalnego sprzętu czy studia, to mamy dla ciebie dobrą wiadomość – nie potrzebujesz żadnej z tych rzeczy. Najważniejsza jest kreatywność, autentyczność i umiejętność wykorzystania trendów na TikToku, nie jakość nagrania czy efekty specjalne. Wystarczy ci smartfon z dobrym aparatem oraz kilka darmowych aplikacji do obróbki zdjęć i video, które z łatwością obsłużysz sam. Możesz więc zaprezentować ofertę swojego sklepu i zarabiać na TikToku bez dużych inwestycji w zaplecze techniczne.

  • Odbiorcy TikToka tworzą razem z tobą

Kolejnym ogromnym plusem platformy są wyjątkowo zaangażowani użytkownicy. Śledzą najnowsze trendy TikToka i chętnie do nich dołączają. Wykorzystują też tzw. stitche i duety, by dodawać swoje komentarze albo pomysły do istniejących treści. Content generowany przez użytkowników (czyli user generated content) ma niesamowity wpływ na rozwój marek. Jeśli więc umiejętnie zachęcisz odbiorców do interakcji z twoim profilem i wrzucania własnych tiktoków w odpowiedzi, możesz rozpocząć nowy trend na TikToku i stworzyć prawdziwego virala.

  • TikTok to kopalnia inspiracji

Chcesz spróbować, ale nie czujesz się jeszcze na siłach, by wymyślać własne kreatywne treści? To nic, aplikacja sama podsunie ci pomysły. Obserwuj trendy z TikToka, by wiedzieć, co obecnie cieszy się popularnością, i zbieraj inspiracje. Wykorzystaj znany utwór, układ taneczny albo dodaj swój obraz i tekst do któregoś z trendujących dźwięków. Możesz też poprowadzić live na TikToku. Nawet jeśli sama forma twojego video nie będzie szczególnie oryginalna, temat może się okazać interesujący dla wielu użytkowników i zachęci ich do przejścia na twój profil, a stamtąd do e-sklepu.

  • Twoja marka na TikToku bliżej ludzi

Dzięki obecności na TikToku masz szansę rozbudować swoje działania wizerunkowe o element “ekskluzywności”. Możesz prezentować swoją firmę „od kuchni”, przedstawiać pracowników, dzielić się zabawnymi sytuacjami i ważnymi wydarzeniami. Pokażesz w ten sposób „ludzką” twarz swojej marki i zyskasz sympatię potencjalnych klientów.

Jak zarabiać na TikToku dzięki reklamie

Organiczny content to najlepszy, ale oczywiście nie jedyny sposób na promowanie swojego sklepu na TikToku. Aplikacja pozwala tworzyć też konta reklamowe i uruchamiać kampanie w sposób zbliżony do Facebook Ads i Instagrama. W TikTok Ads Manager również możesz wybrać jeden z kilku celów:

  • zasięg
  • ruch
  • konwersje
  • wyświetlenia
  • instalacje aplikacji
  • generowanie leadów.

Po wyznaczeniu celu kampanii przechodzisz do tworzenia poszczególnych kreacji i zestawów reklam TikTok. Ustawiasz też targetowanie m.in. pod kątem demografii, zainteresowań czy zachowań w aplikacji. W następnym kroku ustalasz tylko budżet i ruszasz z kampanią. Jakie formaty reklam na TikToku możesz wykorzystać do promowania swojej marki?

  • In-Feed Ads

To video trwające od 10 do 15 sekund wyświetlające się w zakładce „Dla Ciebie” z możliwością dodania przycisku z wezwaniem do działania. W tym formacie reklamy TikTok są rozliczane za koszt 1000 wyświetleń (CPM), obejrzenia (CPV) lub kliknięcia (CPC). Reklamy w feedzie są szybko pomijane, musisz więc dobrze wykorzystać pierwsze 2-3 sekundy, by przykuć uwagę odbiorcy.

  • Brand Takeover

Ten format wyróżnia TikToka. Powala na lokalne przejęcie aplikacji na jeden dzień i tworzenie reklam z wykorzystaniem zdjęć, video i animacji. Umożliwia też dodanie zaproszeń do Hashtag Ghallenge’u albo linku do twojej strony. Brand Takeover przynosi świetne wyniki i zdecydowanie zwiększa rozpoznawalność marki, ale jest też kosztowny.

  • Branded Hashtag Challenge

Kolejny typ reklam dostępny wyłącznie na TikToku,wyświetlany w zakładce „Odkryj”. W tym formacie możesz wykorzystać swój markowy hashtag i zachęcać użytkowników do tworzenia własnych materiałów. Po kliknięciu w hashtag odbiorca przejdzie do zakładki z logo firmy, opisem akcji, linkiem do strony www i innymi tiktokami wykorzystującymi hasło. Dzięki temu angażujesz społeczność TikToka i zyskujesz duży zasięg organiczny. Pamiętaj jednak, by przy tworzeniu wyzwania jasno określić cel, który chcesz osiągnąć.

  • Branded Effects

Ten format może być ci znany z aplikacji Snapchat. Na TikToku działa on bardzo podobnie. Pozwala zaprojektować własny niestandardowy filtr, naklejkę lub soczewkę, które użytkownicy przez 10 dni mogą wykorzystywać w swoich materiałach.

Zanim zdecydujesz się na reklamę na TikToku, zapamiętaj podstawową zasadę: nie rób reklam – kręć tiktoki. Na tej platformie ludzie szukają przede wszystkim szybkiej, wygodnej i przyjemnej rozrywki. Aplikacja TikTok ma swoją specyfikę, jest nastawiona na chwytliwą muzykę, krótkie historie i zabawne trendy. Nie kopiuj więc 1:1 reklam z YouTube’a czy innych kanałów, bo te zwyczajnie nie spełnią swojej roli.

Jak TikTok wykorzystują popularne marki

Nadal nie wiesz, co publikować na TikToku? Zainspiruj się najbardziej znanymi markami, które wiedzą, jak zarabiać na TikToku. Albo sprawdź, jak działają tam inne firmy z twojej branży.

Świetny przykład daje sklep internetowy Selfieroom, który łączy branżę modową, stylowe ubrania i TikTok. Profil Selfieroom na TikToku liczy już ponad 10,6 tysięcy obserwujących i odpowiada na potrzeby fanek i klientek marki. Znajdą tam one inspirujące tiktoki nawiązujące do najnowszych kolekcji, pomysły na codzienne stylizacje (“ootd”- outfit of the day), materiały zza kulis sesji zdjęciowych, a także angażujące treści z pytaniami do widzów (np. głosowania). Marka Selfieroom w ciekawy sposób eksponuje swoje produkty, ukazuje je w naturalnym wydaniu, a przez to zachęca widzów do przejścia na stronę i zakupów. Dużym plusem komunikacji, podkreślającym autentyczność marki, jest występowanie tej samej modelki zarówno w e-sklepie, jak i w tiktokach.

Na TikToku jest także Agnieszka Niedziałek, założycielka i właścicielka marki oraz sklepu online NaPiękneWłosy. Agnieszka zasłynęła w internecie jako specjalistka od pielęgnacji włosów. W jej e-sklepie można znaleźć sprawdzone kosmetyki, w których liczy się jak najlepszy skład i skuteczność działania. Na TikToku, gdzie obserwuje ją ponad 16 tysięcy osób, Agnieszka pokazuje się też z innej strony. Nagrywa rozrywkowe tiktoki, w których dzieli się życiowymi radami i zabawnymi pomysłami nie tylko z włosami w roli głównej. Nowy piruet na rolkach też pokaże!

W specyfikę TikToka doskonale wpisuje się też Suchar Codzienny, którego założyciel, Kamil Natil, prowadzi sklep online SuchyTowar.pl. Tutaj znajdziesz wszystko, co w internecie sprzedaje się najlepiej – śmieszne nagrania, słodkie kotki zwierzątka… i oczywiście suchary! Kamil wykorzystuje też bieżące trendy na TikToku i wchodzi w interakcję z treściami innych użytkowników przez zabawne stitche czy duety. Taki content zgromadził na jego profilu ponad 135,6 tysięcy fanów i zyskał już 2 miliony polubień. Od tych wyników może zaschnąć w gardle.

Widzisz już, że zarabianie na TikToku – czy raczej na sklepie internetowym przy pomocy TikToka – nie jest wcale trudne. Na początek wystarczy, że po prostu pobierzesz aplikację i się z nią polubisz, pomysły na działanie przyjdą same. To co, spróbujesz swoich sił na TikToku?

przeczytaj także

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.